Ton de Draaier schreef:
Interressant verhaal Chantal. Lijkt me logisch dat oudere benzine niet verschrot wordt, maar je zou verwachten dat de afname de produktie bijhoudt.
In feite moet je het zo zien dat de benzine, de Eurobob (de basisbenzine) zelf blijft goed, maar de biologische toevoeging van Ethanol (om preciezer te zijn ETBE = bewerkte ethanol) gaan eenvoudig gezegt schimmelen. Als je benzine gaat mengen, blijft deze schimmel erin.
In europa is er een opkomende trend van het rijden op diesel. Om diesel te krijgen vanuit crude (dat vieze spul wat uit de grond komt) krijg je ook fracties van benzine vrij. Alcylate, platformate, reformate isomerate enz, zijn ook allemaal fracties. Diesel heeft weer andere fracties, alleen minder. Al deze componenten komen hoe dan ook vrij.
Dus als de vraag naar diesel stijgt dus ook de productie, stijgt ook de productie van benzine. Ongeveer 2 jaar geleden was er een enorm overschot van benzine. Dit was niet terug te zien in de pompprijzen. (Ook de vraag naar Jet is de laatste jaren gestegen.)
Bijna alle depots zaten overal tot aan de nok toe vol met benzine.
Vorig jaar was er ook een overschot van benzine in België. In België stijgt de hoeveelheid dieselauto's. Eigenlijk is er op het moment nog steeds een overschot van benzine in Europa. Niet alles kan meer naar Amerika verscheept worden omdat daar het verbruik ook teruggeschroefd is. Als je ook kijkt naar de brandstofprijzen dan zie je ook dat deze steeds dichter naar elkaar toegaan.
Nog een klein detail dat je in de krantjes nooit leest... Zeeboten worden vaak beladen met verschillende fracties, in de volksmond ook wel componenten genoemd. Daarmee varen zij de zee op. Als ze juist beladen zijn, de goede hoeveelheden, gaan ze dit zelf circuleren in hun tanks, mixen. En weet je wat het dan wordt? Benzine. Gewoon benzine, waarmee ze richting weet ik veel waar, meestal Amerika, varen. Op componenten hoeft de eigenaar geen accijnzen te betalen bij uitvoer. Pas als als het 't noemertje benzine heeft komt vadertje staat voorbij.
Maar zo doen ze het ook richting Nigeria, maar dan is het echt slechte benzine

maar daar rijden ze volgens mij zelfs op afwaswater...
Eigenlijk wordt je als consument gewoon flink gen##it
En de toevoeging van aceton zorgt ervoor dat je zuiniger rijdt en de motor schoner blijft. ( In de juiste verhoudingen!) het is wel netals de ethanol, die is ook eerst bewerkt. Ethanol wordt ETBE, wat de aceton wordt weet ik niet precies