Het is nu wo jun 25, 2025 6:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2011 22:20 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
hallo,

Heb enkele pogingen ondernomen om met bhv micrometer de diameter van mijn pistons te meten, maar slaag er niet in om een goeie meting te verkrijgen, de metingen verschillen telkens. Dit verschil is ong 0.01 mm, ik gebruik een micrometer met nauwkeurigheid van 0.001mm.

Meet de piston telkens op dezelfde, door fabrikant opgegeven positie dus de verschillende waarden liggen niet aan de tapsheid of ovaalheid van de piston ofzo.

Iemand tips om een beter resultaat te bekomen? Heb met een kleinere micrometer de lifters van mijn motor opgemeten en dit ging zonder problemen tot een nauwkeurigheid van 0,003 mm. Maar als de ronde objecten die ik moet meten groter worden (pistons, krukas,...) dan heb ik moeite om nauwkeurig te meten.

Heb al verscheidene dingen geprobeerd, waarvan hieronder wat fotootjes, maar tot op heden geen bevredigend resultaat, wordt er een beetje gefrustreerd van, maar een micrometer kost nou net iets te veel om in een woedeaanvalletje tegen de muur te gooien :-) Dus alle tips/advies zijn welkom!

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2011 22:24 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 10, 2010 22:19
Berichten: 1337
Woonplaats: B.brug
Ik denk dat Ton, de man met de gouwe handjes morgenochtend om 6.30 wel zal reageren.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2011 22:32 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 21, 2008 21:24
Berichten: 2782
Woonplaats: wherever the wind takes me
je meetcontact is te klein volgens mij, bij de minste foutieve positionering krijg je een ander resultaat.

Als je'r op een meettafel met een meetklok overgaat heb je altijd de juiste (grootste) diameter.

Alternatief is een micrometer met zulke bek
http://www.vanotools.nl/infosite/pages/ ... fmaat.html

_________________
Jan
2005 RAM SRT QC / 0-100km : < 6 sec / Best of Show 2009 MAG (niet moet) weg (firmawagen)
2006 Harley davidson V-rod
1949 Mercury Eight SRT DNA : body is off the frame.
I intend to live forever - so far, so good


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2011 22:36 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 17, 2010 23:59
Berichten: 1217
Woonplaats: noordkop
Heyy Willem; dank je wel :oops: :oops: (we hebben nogaltijd koffie in Breezand :roll: :roll: )

Dat meten is niet zo moeilijk; (thans , niet voor mij) Je meet positie op de zuiger is goed en je micrometer super maar.... die zuigers zijn uit de hand verdraait lastig te meten; ze bewegen on je handen. Dat komt, omdat ze ovaal en taps zijn. Ik leg altijd iets zwaars op een zuiger, zodat ie blijft liggen. Dan zet je de micrometer op het hemduiteinde en terwijl je aan het ratel/slipkoppelingknopje draait, "hussel"je de micrometer wat op en neer, zodat de meetbekken zich kunnen zetten. Dan lees je de waarde af... Bedenk wel, dat je altijd wel 0,006mm krijgt of kwijt bent met meten. Je zal zien, dat je van de drie keer meten twee keer goed uitkomt.

_________________
groetjes Ton van der Sluijs

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2011 22:38 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 17, 2010 23:59
Berichten: 1217
Woonplaats: noordkop
Hoi Floor :)
Het meetcontact is goed, maar overdwars meten is altijd lastig. Ik ben er aan gewend maar ik doe het alledag

_________________
groetjes Ton van der Sluijs

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2011 22:40 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
Floor schreef:
je meetcontact is te klein volgens mij, bij de minste foutieve positionering krijg je een ander resultaat.

Als je'r op een meettafel met een meetklok overgaat heb je altijd de juiste (grootste) diameter.

Alternatief is een micrometer met zulke bek
http://www.vanotools.nl/infosite/pages/ ... fmaat.html


Dat is een schuifmaat in die link, ik meet met een micrometer wat volgens mij meer diend om zoiets op te meten dan een schuifpasser. Wordt ik in alle revisieboek uiterlijk vermeld niet te meten met een schuifmaat maar wel met een micrometer.

Denk dat mijn probleem ligt in het feit dat ik de micrometer niet perfect uitgelijnd krijgt op alle assen, maar heb het al op alle mogelijke manieren geprobeerd maar zonder succes. Misschien is het niet mogelijk om als een hobbyist zoals mezelf zulke supernauwkeurige tot op en duizendste van een mm metingen te doen? Ik weet het niet daarom graag advies van iemand met ervaring!

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2011 22:44 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
Ton van der Sluijs schreef:
Heyy Willem; dank je wel :oops: :oops: (we hebben nogaltijd koffie in Breezand :roll: :roll: )

Dat meten is niet zo moeilijk; (thans , niet voor mij) Je meet positie op de zuiger is goed en je micrometer super maar.... die zuigers zijn uit de hand verdraait lastig te meten; ze bewegen on je handen. Dat komt, omdat ze ovaal en taps zijn. Ik leg altijd iets zwaars op een zuiger, zodat ie blijft liggen. Dan zet je de micrometer op het hemduiteinde en terwijl je aan het ratel/slipkoppelingknopje draait, "hussel"je de micrometer wat op en neer, zodat de meetbekken zich kunnen zetten. Dan lees je de waarde af... Bedenk wel, dat je altijd wel 0,006mm krijgt of kwijt bent met meten. Je zal zien, dat je van de drie keer meten twee keer goed uitkomt.


Bedankt voor je antwoord, ga ik morgen gelijk proberen, maar als ik het goed begrijp dan blijf je toch zowiezo met een verschil van 0.006mm zitten? Dus als jij iets meet dan meet je het een aantal keren en je neemt het gemiddelde?

Is wel een probleem want bijvoorbeeld de tapsheid van een 'crank journal' bij een 5.7 hemi (sorry ken het nederlandse woord niet) mag max 0,003 bedragen, hou zou jij in het werk gaan om dit op te meten?

bedankt voor je advies!

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2011 22:47 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 21, 2008 21:24
Berichten: 2782
Woonplaats: wherever the wind takes me
ik zei toch MICROMETER met die platen?? Schuimaat meet maar tot op een 1/10 mm nauwkeurig.
Probeer het eens zoals Ton zei. Maar het is moeilijk....

_________________
Jan
2005 RAM SRT QC / 0-100km : < 6 sec / Best of Show 2009 MAG (niet moet) weg (firmawagen)
2006 Harley davidson V-rod
1949 Mercury Eight SRT DNA : body is off the frame.
I intend to live forever - so far, so good


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo sep 07, 2011 22:48 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
Floor schreef:
ik zei toch MICROMETER met die platen?? Schuimaat meet maar tot op een 1/10 mm nauwkeurig.
Probeer het eens zoals Ton zei. Maar het is moeilijk....



Sorry mijn fout, had het niet goed gelezen, heb je een linkje voor zo'n micrometer, want kan die nergens vinden.

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 08, 2011 6:47 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 17, 2010 23:59
Berichten: 1217
Woonplaats: noordkop
Goedemorgen mannuh :)
Éém van de redenen dat ik zelden met een electronische schuifmaat of micrometer meet isn, dat de laatste duizenden altijd wéér verschillen. Het is ook kul dat te willen meten! wij meten dagelijks zuigers en meten de te honen cilinders en dat doen we met gewone, gecertificeerde micrometers. Wat je ook kan doen is de micrometer met een lapje ertussen verticaal , dus je trommel omhoog in de bankschroef zetten, dan zet je twee streepjes op je meetpunten op je zuigers en dat meet een stuk beter (even husselen). Wat die 0,003mm tapsheid van je crank aangaat, is geldklopperij. Er gaat zoveel olie tussen door dat je daar niets van merkt. als je tap meer mooi rond is MAARRRR daar gaan we weer.... je moet wel kunnen meten.

_________________
groetjes Ton van der Sluijs

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 08, 2011 7:27 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
Dacht dat ook al, en vermoed ook wanneer je een stuk metaal een tijdje vasthebt dan zal het metaal je lichaamswarmte opnemen en gaan uitzetten? Maar als beginneling is het moeilijk te beslissen welke tolerantie aanvaardbaar is zonder advies van de professional!

Die waarde kwam toch uit de officële 2003 ram werkplaatshandboek. Maar als ik goed lees dan is een tolerantie op een meting van ong 0,006mm normaal? Ga vanavond terug spelen met de micrometer, hopend op een beter resultaat!

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 08, 2011 22:18 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
@ Ton, bedankt voor je tips, het zachtjes heen en weer schudden van de micrometer was de gouden tip die ik nodig had! Vanavond opnieuw geprobeerd en slaagde er makkelijk in om telkens ene waarde te krijgen die binnen 0.005mm van mekaar lagen!

Nieuw probleempje nu, opgegeven tolerantie tussen piston en cilinderwand moet volgens fabrikant 0.1mm zijn, bij 1 van de acht cilinders zit ik op 0.07mm, heb dit opgemeten met een cilindercontroleur en nadien nogmaals 'grof' gecontroleerd met een voelermaatje.

Als ik bij de 7 goeie pistons een voelermaatje tussen de piston en cilinder steek dan kan ik de piston op en neer bewegen en een hele lichte wrijving voelen. Maar echter bij de 8ste cilinder als ik daar het voelermaatje van 0.1mm tussensteek dan kan ik de piston niet op en neer bewegen, dus de tolerantie is echt wel te klein (en mijn opmetingen zijn correct :-) ).

Iets om me zorgen over te maken of ben ik nu te nauwkeurig?

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do sep 08, 2011 22:54 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 17, 2010 23:59
Berichten: 1217
Woonplaats: noordkop
Mooi dat het meten werkt; wist ik wel!! Die voelermaten... onderin je gereedschap kist doen... cilinderspeling met een voelermaat kan wel met scheepscilinders; niet met zo'n dingetje van 100mm. Je krijgt een miswijzing.
A. doordat de voelermaat gebogen moet( met de radius van de cilinder mee) voelt het al zwaarder en er is radiusverschil in zuiger en cilinder; niet doen dus.

_________________
groetjes Ton van der Sluijs

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2011 9:08 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
Ton van der Sluijs schreef:
Mooi dat het meten werkt; wist ik wel!! Die voelermaten... onderin je gereedschap kist doen... cilinderspeling met een voelermaat kan wel met scheepscilinders; niet met zo'n dingetje van 100mm. Je krijgt een miswijzing.
A. doordat de voelermaat gebogen moet( met de radius van de cilinder mee) voelt het al zwaarder en er is radiusverschil in zuiger en cilinder; niet doen dus.


Had inderdaad al vaker gelezen dat zo'n voelermaatje hier niet voor dient, maar dit was meer als grove controle op de metingen met de micrometer. Enkel bij die ene cilinder/piston kon ik de piston niet op en neer bewegen met het voelermaatje erbij wat voor mij bevestigd dat de piston idd groter was dan de rest en mijn metingen min of meer correct waren.

Wat doen jullie in zo een geval, de cilinder op maat honen of de piston afdraaien? (is het uberhaupt wel mogelijk om een piston enkele duizendsten af te draaien?)

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr sep 09, 2011 17:51 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 17, 2010 23:59
Berichten: 1217
Woonplaats: noordkop
Tja, bij ons op het bedrijf honen we een klappie uit de cilinder.... Prive'? Zuiger in de bankschroef zetten en met fijn schuurlinnen het hemd op maat schuren. Zo'n zuiger is toch alleen op het meetpunt op de grootste maat; de rest is ie ovaal. Maar ik zou als ik jou was, maar es kijken of je niet een stootrand hebt waar je op meet.

_________________
groetjes Ton van der Sluijs

www.technomotion.nl
"Draaibanken, dat benne rare mensen meheer SonnebergheAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling