Ik had vanaf dag één al een piepsignaal in mijn truck wat aangaf dat de airbag niet zal werken.... De toeter deed het drie weken geleden in ene alleen nog bij 90 graden stuurverdraaiing en de cruisecontrol deed het af en toe. Ben ik op een Amerikaans Bronco forum gestuit met de oplossing; De clockspring achter het stuur had het begeven. Nu heeft iemand op dat fforum een fotoset geplaatst, maar omdat het al een ouwe topic was, weet ik niet wat de houdbaarheid daarvan is. Omdat ik meen de opgedane kennis te moeten delen, heb ik zelf een fotoset gemaakt; dan staat het tenminst hier bij ons
Achter het stuur zitten vier M6 moeren , die je met een dopsleutel verwijdert.

Men raad aan om de airbag met grootste voorzichtigheid te verwijderen en eerst de accu los te nemen. Men stelt ook, dat de airbag BESLIST NIET plat gelegd mag worden en bij het verwijderen en stekker los nemen BUITEN de auto te gaan staan, omdat als je hem laat vallen, hij mogelijk afgaat!!

In het midden met dop 15mm de centrale bout verwijderen en het stekkertje links boven in het stuur losmaken.

Om het stuur te verwijderen heb je een trekkersetje nodig... Nu zijn die in Amerika voor 19,95dollar te koop, maar daar hebje weinig aan als je hier staat. Ik heb zelf een trekker gemaakt(en nou niet zeggen dat ik een machinefabriek heb en dat het thuis niet is te maken)
Aluminium 25 x25x60lang. in het midden een M8 gat maken en 19mm naar links en naar rechts 9mm boren. nodig een 70mm lange M8 bout met volle draad en 2 5/16"unf x40 bouten en je trekker is een feit.

Hier is de clockspring goed zichtbaar.... Drie T20 torx houden het vast.

tegen de balk aan zitten twee connectors; die moeten los. Nu zit er aan het contactslot een bruin sleepcontact.. Je moet het contactslot er uit halen. Dat kan, door aan de onderkant een pennetje in een holletje in te drukken en de sleutel door te draaien heen en terug totdat het pennetje naar binnengaat; je kunt het slot er met sleutel zo uittrekken wel eerst de onderste kap van de kolom af nemen.
De montage in omgekeerde volgorde Op de clockspring zit een witte driester gemomteerd. Dat is voor ons, omde unit op de juiste positie om het stuur te monteren.... de witte driester pas afnemen als de clockspring gemonteerd is.

Ik heb de clockspring open gehad en er zit een witte band met contactstroken in... niets te zien maar toch kapot.
Ik hoop dat iemand mogelijk wat aan deze info heeft.
for the record.. Het onderdeel nr is 525-200 en komt bij Dormann in Amerika vandaan.