USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

gastank
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=17&t=20504
Pagina 1 van 1

Auteur:  mackie [ wo jul 01, 2015 19:48 ]
Berichttitel:  gastank

Zijn er hier nog mensen met gastank in de bak die blootligt en meer kunnen tanken dan het wettelijke, wrom ik het vraag ,vorige zaterdag 210l getankt ,wist nie of het zo warm ging zijn ,probleem nu na 300 km heb ik maar 1ledlampje branden ,wagen had 40graden wanneer ik vertrok bij mijn baas , zou die al gelost zijn van de warmte en de teveel aan gas of gewoon de lampjes die met junior aan het spelen zijn ,ik had 4 lampjes branden en na 14 km 1tje nog ,bij het kloppen op de tank kwam ik er lijk ni wijzer uit

Mvg stefaan

Auteur:  Big Alf [ wo jul 01, 2015 20:53 ]
Berichttitel:  Re: gastank

In principe stopt de pomp als de vlotter bij 80% is, de pomp slaat dan af door de tegendruk.
De 80% vuller zorgt er dus voor dat bij oplopende druk door de zon, niet gaat lossen door het overdruk ventiel.
Maar als door de zon de druk is opgelopen, slaat de pomp al eerder af door de druk in de tank.
Is de vlotter verwijderd of staat de vlotter hoger dan 80%, dan is de kans groot dat hij gaat blazen als
de temperatuur boven de 25 a 30 °C komt. En zeker als de tank in de volle zon staat/ligt.
Beste is om bij deze temperaturen de auto in de schaduw te parkeren en 's morgens vroeg gaan tanken.
En als er normaal meer dan 80% in kan, deze dagen de tank minder vol doen.

Auteur:  mackie [ wo jul 01, 2015 21:23 ]
Berichttitel:  Re: gastank

Heb ik nu ook door 'maar kunt ge zien waar die dan lost ,kan het lijk me nie voorstellen ,in de schaduw parkeren is niet mogelijk ,en juist gekeken heb nu terug 4 lampjes branden ,wss de warmte die met me voeten aan het spelen is ,en wanneer ik op de tank klop kan ik er ook niets van maken

Auteur:  T-Bob [ wo jul 01, 2015 23:56 ]
Berichttitel:  Re: gastank

Isolatieplaat halen bij de gamma, stroken snijden van 5 cm breed, ducktape 2 stroken dwars eroverheen plakken en over de tank leggen en met een zeiltje vast maken.
Kom je de hitte golf wel door :wink:

Auteur:  gert [ do jul 02, 2015 10:08 ]
Berichttitel:  Re: gastank

de 80 % vulklep sluit NIET door druk, maar door een vlotter die de klep sluit.
als de druk in de tank hoger zou zijn door de warmte, dan gaat het vullen trager, of stopt helemaal, omdat de pompinstallatiedruk beperkt is tot 10 bar.

oudere installaties halen die 10 bar vaak niet .

dit komt alleen voor bij extreem hoge buitentemp. zo heet is het pas zaterdag.

als je lpg tank in de zon staat, en heet aanvoelt, schrik niet! niks aan de hand. das normaal

pas als de tank temperaturen boven de 150 graden bereikt, kan het overdruk ventiel het teveel afblazen.

ik rij al 40 jaar lpg, maar heb het nog nooit meegemaakt

Auteur:  Big Alf [ do jul 02, 2015 16:09 ]
Berichttitel:  Re: gastank

gert schreef:
de 80 % vulklep sluit NIET door druk, maar door een vlotter die de klep sluit.
als de druk in de tank hoger zou zijn door de warmte, dan gaat het vullen trager, of stopt helemaal, omdat de pompinstallatiedruk beperkt is tot 10 bar.

oudere installaties halen die 10 bar vaak niet .

dit komt alleen voor bij extreem hoge buitentemp. zo heet is het pas zaterdag.

als je lpg tank in de zon staat, en heet aanvoelt, schrik niet! niks aan de hand. das normaal

pas als de tank temperaturen boven de 150 graden bereikt, kan het overdruk ventiel het teveel afblazen.

ik rij al 40 jaar lpg, maar heb het nog nooit meegemaakt



Dat de 80% vuller op druk afsluit, schreef ik ook niet.
De vlotter sluit op 80% en door de (tegen) druk die dan ontstaat
omdat er niks meer in kan, stopt de pomp.

Wat ik uit het verhaal van mackie begrijp, is dat hij de lpg tank voor meer dan 80% vult.
Dan kan het overdrukventiel wel degelijk gaat lossen bij hoge temperatuur van de brandende zon op de tank.
Ik heb zelf ook een auto gehad waarvan de vlotters waren vast gezet en de tank dus volledig vol werd gepompt.
Maar toen ik een keer in Spanje stond, begon een van de twee tanks toch echt de blazen.
En deze auto stond nog niet eens in de volle zon en de tanks waren onder de auto gemonteerd.
Dat het overdruk ventiel pas 150°C open gaat, zal misschien wel kloppen maar alleen als er niet meer dan 80%
in de tank zit.

Wat Sjeng aandraagt als optie is een goed idee. Isoleren van de tank kan veel schelen.
En zoals ik eerder al zei, indien de tank voor meer dan 80% gevuld kan worden, even tijdelijk wat minder tanken.

Auteur:  gert [ do jul 02, 2015 19:34 ]
Berichttitel:  Re: gastank

ok,
je hebt gelijk dat de veiligheid, bij voller dan 80% eerder opent.
de dampbel boven de vloeistof is dan immer veel kleiner.

ik rij ook met gesaboteerde 80% kleppen, maar kan de tank nooit meer dan 95 % vullen, dan zit er nog best veel damp boven de vloeistof.
en ik heb nog nooit de veiligheid zien/horen opengaan.

Auteur:  mackie [ do jul 02, 2015 20:34 ]
Berichttitel:  Re: gastank

Thanks heren maar tis opgelosd ,was wss de warmte die met mijn voeten speelde ,realiseerde me vanmorgen dat ik al 300km gereden had dus dan kon er maar max 150/160 liters inzitten op een tank van 230l ,vanmorgen was alles normaal ,wat ik nog altijd niet vat dat ik geen verschil hoor bij vol en vb. Halfvol wanneer je er eens opklopt

Auteur:  cherry red dodge [ do jul 02, 2015 21:04 ]
Berichttitel:  Re: gastank

Daarom zitten er op heftrucks vaak van die kunststof doorzichtige tanks op.
Kun je precies zien hoeveel er in dit.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/