gert schreef:
de 80 % vulklep sluit NIET door druk, maar door een vlotter die de klep sluit.
als de druk in de tank hoger zou zijn door de warmte, dan gaat het vullen trager, of stopt helemaal, omdat de pompinstallatiedruk beperkt is tot 10 bar.
oudere installaties halen die 10 bar vaak niet .
dit komt alleen voor bij extreem hoge buitentemp. zo heet is het pas zaterdag.
als je lpg tank in de zon staat, en heet aanvoelt, schrik niet! niks aan de hand. das normaal
pas als de tank temperaturen boven de 150 graden bereikt, kan het overdruk ventiel het teveel afblazen.
ik rij al 40 jaar lpg, maar heb het nog nooit meegemaakt
Dat de 80% vuller op druk afsluit, schreef ik ook niet.
De vlotter sluit op 80% en door de (tegen) druk die dan ontstaat
omdat er niks meer in kan, stopt de pomp.
Wat ik uit het verhaal van mackie begrijp, is dat hij de lpg tank voor meer dan 80% vult.
Dan kan het overdrukventiel wel degelijk gaat lossen bij hoge temperatuur van de brandende zon op de tank.
Ik heb zelf ook een auto gehad waarvan de vlotters waren vast gezet en de tank dus volledig vol werd gepompt.
Maar toen ik een keer in Spanje stond, begon een van de twee tanks toch echt de blazen.
En deze auto stond nog niet eens in de volle zon en de tanks waren onder de auto gemonteerd.
Dat het overdruk ventiel pas 150°C open gaat, zal misschien wel kloppen maar alleen als er niet meer dan 80%
in de tank zit.
Wat Sjeng aandraagt als optie is een goed idee. Isoleren van de tank kan veel schelen.
En zoals ik eerder al zei, indien de tank voor meer dan 80% gevuld kan worden, even tijdelijk wat minder tanken.