Het is nu vr aug 01, 2025 14:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2014 21:53 
Trucker

Erich schreef:
Hey Alfred,
Toen ik de Pick up kocht vroeg ik aan de Dealer om een vaste stroomdraad aan te sluiten op de trekhaak en wel vanaf de batterij tot aan de trekhaak met een zweefzekering. Hij gebruikte echter de bestaande vaste stroom van de US stekker. Daar ben ik dus niet tevreden mee. De caravan heeft een 13 pol stekker met verloop naar 7 ,dit is ok. Het werkt alleen als het contact aan staat en dat wil ik dus niet.

Moet die vaste stroomdraad in een gaine zitten of plastieken beschermslangetje?? Of mag die bloot met straps bevestigd worden?

ligt het puur aan mijn onwetendheid/onkunde of is het zoiezo not done om een verloop aar 7 polige stekker te hebben zitten ??

Normaal als je alle functies van 13polige stekker wil gebruiken dienen zowel trekkend voertuig als aanhanger hiermee uitgerust te zijn ? zonder verloop dus ?

of begrijp ik het ff helemaal verkeerd ?

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 23, 2014 23:05 
Pro Trucker

ilan schreef:

Normaal als je alle functies van 13polige stekker wil gebruiken dienen zowel trekkend voertuig als aanhanger hiermee uitgerust te zijn ? zonder verloop dus ?

De 13 polige stekkers zijn eigenlijk meer bedoeld voor caravans. Een aanhanger heeft meestal genoeg aan een 7 polige stekker.
De 13 polige aansluitingen zijn ontstaan omdat door de komst van o.a. mistachterlicht en achteruitrijlampen, er geen ruimte
meer aanwezig was in de bestaande 7 polige aansluiting. Bij een caravan komt er naast mistachterlicht en achteruitrijlampen, ook
nog de constante 12 volt aansluitingen voor de caravan binnen verlichting en de koelkast bij.
Die verloop stekkers zijn bedoeld om een aanhanger met 7 polige stekker aan te sluiten op een auto met 13 polige (jaeger)aansluiting.
Je hebt ook nog de 13 polige multicon aansluiting, dit is een 7 polige stekker met wat extra polen aan de buitenzijde.
Daar past de 7 polige stekker gewoon op.

# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 25, 2014 20:41 
Trucker

hoi allemaal
ik snap niet waar iedereen zo moeilijk over doet.
monteer een 13 polige doos op de auto.
er zitten 2 polen voor constante spanning in.
1 voor verlichting en waterpompje die altijd spanning geeft.
en 1 voor de koelkast die alleen spanning geeft als de motor draait .
beide polen hebben ook een aparte massa naar de auto toe.
probleem opgelost.

groetjes erik

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di maart 25, 2014 20:55 
Trucker

Big Alf schreef:
ilan schreef:

De 13 polige stekkers zijn eigenlijk meer bedoeld voor caravans. Een aanhanger heeft meestal genoeg aan een 7 polige stekker.
De 13 polige aansluitingen zijn ontstaan omdat door de komst van o.a. mistachterlicht en achteruitrijlampen, er geen ruimte
meer aanwezig was in de bestaande 7 polige aansluiting. Bij een caravan komt er naast mistachterlicht en achteruitrijlampen, ook
nog de constante 12 volt aansluitingen voor de caravan binnen verlichting en de koelkast bij.
Die verloop stekkers zijn bedoeld om een aanhanger met 7 polige stekker aan te sluiten op een auto met 13 polige (jaeger)aansluiting.
Je hebt ook nog de 13 polige multicon aansluiting, dit is een 7 polige stekker met wat extra polen aan de buitenzijde.
Daar past de 7 polige stekker gewoon op.

bedankt voor de uitleg maar dat weet ik allemaal wel :p
ik bedoel enkel dat als je een constante stroom wil trekken in u 13 polige pries deze niet zal werken als je verloop stuk van 7polige pries steekt..
aangezien die enkel de hoofdfuncties bediend.. ?!

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 26, 2014 0:41 
Heavy Trucker

erik b schreef:
hoi allemaal
ik snap niet waar iedereen zo moeilijk over doet.
monteer een 13 polige doos op de auto.
er zitten 2 polen voor constante spanning in.
1 voor verlichting en waterpompje die altijd spanning geeft.
en 1 voor de koelkast die alleen spanning geeft als de motor draait .
beide polen hebben ook een aparte massa naar de auto toe.
probleem opgelost.

groetjes erik

Wij doen niet moeilijk, wij proberen Erich een zo goed en eerlijk mogelijk antwoord te geven.
Wat jij hier neerzet/voorstel kan veel beter. Hij heeft een accu in de caravan staan en daar moet ie gewoon z'n
stroom vandaan pakken en is ie niet afhankelijk van wel of niet rijden zoals onderweg een terras pakken of langs de bakker/slager gaan om s-avonds eten te hebben. Daarom raad ik aan om een scheidingsrelais of
diodeblok te plaatsen en met min. 6mm² liever 10mm² naar de accu toe in de caravan. Voor een diodeblok is al een goede vervanger in de handel en dat is een cyrix-i-scheidingsrelais.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 26, 2014 8:35 
Trucker

voor je caravan zou ik het met de bestaande bekabeling doen en zo de interne accu van de caravan opladen. alle verbruikers moeten maar van die caravan accu stroom nemen.

je kan altijd een extra aansluiting voorzien voor een winch of trailer die hoge stromen nodig heeft, zoals hierboven al vermeld

Caster schreef:
Ik vertrouw het niet als je van die dunne kabels gebruikt. Je rijd rond met een truck van 50.000euro en zou zonde zijn als die afbrand door een kortsluiting of doorgesmolten kabel omdat die te dun is.

bij kortsluiting horen zekeringen ingebouwd te zijn. of je nu 2.5mm² of 35mm² hebt, zonder zekeringen zijn kortsluitingen zowieso niet goed. met 35mm² ga je trouwens zoveel stroom doorlaten dat andere zaken gaan sneuvelen.
doorsmeltende kabel omdat die te dun is, is haast ontdenktbaar. een dunnere kabel heeft altijd een hogere weerstand. dwz hoe meer stroom je door een dunne kabel jaagd, hoe meer spanning je erover veliesd en hoe minder er bij de verbruiker aankomt. hoe minder spanning bij de verbruiker, hoe minder stroom die zal trekken.
als je 5V verliest over je kabel, krijgt de verbruiker maar 7V meer. bij extreem hoge stromen dat 2.5mm² effectief zou smelten, gaat je accu toch binnen de x minuten onderuit gaan hoor

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 26, 2014 13:18 
Heavy Trucker

fcapri schreef:
voor je caravan zou ik het met de bestaande bekabeling doen en zo de interne accu van de caravan opladen. alle verbruikers moeten maar van die caravan accu stroom nemen.

je kan altijd een extra aansluiting voorzien voor een winch of trailer die hoge stromen nodig heeft, zoals hierboven al vermeld

Caster schreef:
Ik vertrouw het niet als je van die dunne kabels gebruikt. Je rijd rond met een truck van 50.000euro en zou zonde zijn als die afbrand door een kortsluiting of doorgesmolten kabel omdat die te dun is.

bij kortsluiting horen zekeringen ingebouwd te zijn. of je nu 2.5mm² of 35mm² hebt, zonder zekeringen zijn kortsluitingen zowieso niet goed. met 35mm² ga je trouwens zoveel stroom doorlaten dat andere zaken gaan sneuvelen.
doorsmeltende kabel omdat die te dun is, is haast ontdenktbaar. een dunnere kabel heeft altijd een hogere weerstand. dwz hoe meer stroom je door een dunne kabel jaagd, hoe meer spanning je erover veliesd en hoe minder er bij de verbruiker aankomt. hoe minder spanning bij de verbruiker, hoe minder stroom die zal trekken.
als je 5V verliest over je kabel, krijgt de verbruiker maar 7V meer. bij extreem hoge stromen dat 2.5mm² effectief zou smelten, gaat je accu toch binnen de x minuten onderuit gaan hoor

Bullshit

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 26, 2014 15:15 
Trucker

??? wat is bullshit?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Pouillet
wet van pouillet die de weerstand bepaald van een geleider. rechtstreeks afhankelijk van de lengte, en de doorsnede (hoe groter de doorsnede, hoe lager de weerstand).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_ohm
wet van ohm die bepaalde dat de spanningsval over een weerstand evenreding is met de stroom erdoor. meer stroom door die weerstand, is meer spanningsval. idem voor je verbruiker (hoe lager de spanning over je verbruiker, hoe minder stroom er zal vloeien, uitzonderingen zoals schakelende voedingen niet meegenomen).

je kabel zal NIET doorsmelten, de isolatie zal smelten en hierdoor een kortsluiting veroorzaken. en dan horen zekeringen weer te springen bijgevolg GEEN afbrandende auto
daarbij komt nog dat een opwarmende koperdraad nog MEER weerstand krijgt en bijgevolg nog minder stroom zal doorlaten

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 26, 2014 21:06 
Heavy Trucker

Jij kan met je wetten en regeltjes afkomen hoe je wilt. En ik zeg ook helemaal niet dat daar niks van klopt maar er zijn al genoeg auto's uitgebrand door gesmolten isolatie en kortsluitingen. Heb zelfs al eens een zekeringkast uit een auto gehaald die volledig gesmolten was en op die manier toch stroom doorgaf en zo brand had veroorzaakt.

Misschien was deze kans dat het gebeurde 1 op 100 000 maar het is wel gebeurd. Daarom dat ik vaak wat oplet met mensen die raad vragen over hoe iets aan te sluiten wat toch redelijk wat stroom trekt en er verder niet veel verstand van hebben. Met een dikkere kabel zit je safer dan eentje van 2.5mm2
In de toekomst wil die misschien nog wat meer aansluiten in de caravan en dan moet hij alsnog een andere kabel bijtrekken dus waarom niet direct tegoei doen? (in jouw ogen misschien overkill :wink: )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 26, 2014 23:08 
Heavy Trucker

fcapri schreef:

------------------------------------------------------------------------------------------------------

een dunnere kabel heeft altijd een hogere weerstand. dwz hoe meer stroom je door een dunne kabel jaagd, hoe meer spanning je erover veliesd en hoe minder er bij de verbruiker aankomt. hoe minder spanning bij de verbruiker, hoe minder stroom die zal trekken.

Hier boven kan je lezen dat je je eigen tegen spreek. Standaard bedrading is 2.5 mm², ook bij 13 polige met continu stroom. Als we de lengte van de pick-up + dissel/trekboom v/d caravan + waar de bedrading in de caravan binnen komt praten we al gauw over 8/9 meter draad van 2.5mm². Neem daar bij de verbindingen + stekker en er staat een koelkast op van 100 á 120 watt = 8.3 á 10 amp. Zie jij al 10 amp door zo'n draadje gaan met deze lengte, de verbindingen die wat weg nemen. Als er 11 volt over blijft bij de verbruiker zal een koelkast weinig meer doen, althans, hij draait niet op z'n vermogen maar probeert het wel met als gevolg een warme draad met zachte ommanteling en de boter zal olie worden.
Dit geld ook als je met 2.5mm² via de dynamo een woon accu in de caravan probeert vol te krijgen,
de weerstand is zo groot dat het de 12 volt niet zal halen en de gebruikers dus half hun werk zullen doen.
Vergelijk 12 volt DC niet met 230 volt AC thuis, een paar voltjes thuis meer of minder zal je niet merken maar, één tot anderhalf volt minder in de auto of caravan heb je niks meer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo maart 26, 2014 23:30 
Pro Trucker

Ik ben de draad kwijt... :drunken:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2014 0:03 
Heavy Trucker

cherry red dodge schreef:
Ik ben de draad kwijt... :drunken:

Dat heb je als je "te lang - te dun" en op vol vermogen ga. :D :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do maart 27, 2014 6:11 
Trucker

willem-2 schreef:
Hier boven kan je lezen dat je je eigen tegen spreek. Standaard bedrading is 2.5 mm², ook bij 13 polige met continu stroom. Als we de lengte van de pick-up + dissel/trekboom v/d caravan + waar de bedrading in de caravan binnen komt praten we al gauw over 8/9 meter draad van 2.5mm². Neem daar bij de verbindingen + stekker en er staat een koelkast op van 100 á 120 watt = 8.3 á 10 amp. Zie jij al 10 amp door zo'n draadje gaan met deze lengte, de verbindingen die wat weg nemen. Als er 11 volt over blijft bij de verbruiker zal een koelkast weinig meer doen, althans, hij draait niet op z'n vermogen maar probeert het wel met als gevolg een warme draad met zachte ommanteling en de boter zal olie worden.
Dit geld ook als je met 2.5mm² via de dynamo een woon accu in de caravan probeert vol te krijgen,
de weerstand is zo groot dat het de 12 volt niet zal halen en de gebruikers dus half hun werk zullen doen.
Vergelijk 12 volt DC niet met 230 volt AC thuis, een paar voltjes thuis meer of minder zal je niet merken maar, één tot anderhalf volt minder in de auto of caravan heb je niks meer.

tussen u dynamo en de 12V woonaccu is in het slechtse geval 3V over de bekabeling (14V van de dynamo, 11V van de LEGE woonaccu. van het moment die accu stroom krijgt, gaat de klemspanning de lucht in, waardoor er MINDER dan 3V verschil over is. zelf al valt die 3V VOLLEDIG over de kabel, kan die daarmee nog niet smelten. er zou trouwens al geen stroom meer lopen dan.
2de punt, in een huisinstallatie mag je zomaar 20A op een 2,5mm² steken. deze kabels (heen en terug) zitten dan nog eens samen in een plastiek behuizing waardoor ze hun warmte NIET kwijt kunnen (auto is maar 1 geleider). daar lopen kabels van meer dan 30meter door u huis. smelte deze kabels NEEEEE. krijgt u verbruiker minder spanning: JA.
=> uwe frigo zal misschien zo happy niet zijn, maar smelten DOET DE KABEL NIET. als je er 30-40A doorjaagt, zal die pas gaan opwarmen. stel dat er bij 30A 3V over de kabel valt, dan heb je 90watt dat je verstookt in die kabel. over een lengte van 9meter wordt dat 10watt/meter en die isolatie zal hiervan NIET smelten. je verbruiker is dan 9V 30A of 270Watt. je verbruiker zoudan wel zo gebouwd moeten zijn dat die op 11V STOPT met werken om de accu niet kapot te maken. je frigo zou dan ook de interne accu als buffer moeten gebruiken. als die accu onder de 11V zit, is die leeg en had de frigo allang moeten stoppen. enkel bij slechte ONTWERPEN krijg je zulke situaties.
je hebt zeker gelijk dat het geen goede situatie is, maar foutlopen mag het zeker niet doen. enkel wat warm voedsel als de frigo is uitgevallen. de reden dat ze maar 2,5mm² aan die 13polige connectors hangen is dan ook dat die connector ZELF waarschijnlijk geen hogere stromen kan doorlaten. als je ooit je pc al eens hebt open gedaan, heb je je dan al eens afgevraagd waarom er 5kabels massa naar u moederbord lopen, en 5kabels van 12V en 5kabels van 5V??? niet zozeer omdat ze kabel teveel hadden, maar omdat die witte connector zijn specs zeggen dat er MAX 6A door 1 pin mag lopen. wil je meer, dan moet je ofwel meerdere pinnen nemen OF overgaan naar een andere connector. dus voor er ene 6mm² aan zo een connector begint te schroeven, want dan maak je WEL brand

caster haalde het ook al aan dat er vele autos uitgebrand zijn door gesmolten isolatie en KORTSLUITING. en daar zeg ik dan tegen: ER ZATEN GEEN ZEKERINGEN IN DAN!!!.
de grootste branden gebeuren door kabels die aan de accu worden geknoopt zonder zekering ertussen. je auto accu kan bij een kortsluiting dan wel vlot 500-1000A leveren en daar smelten kabels WEL VAN.
probleem bij zekeringkasten in autos, is het vocht. een zekeringkast die vocht krijgt oxideerd. oxiderende contacten krijgen een overgangsweerstand. overgangsweerstanden hebben verstoken VEEL vermogen op 1 klein plekje (in tegenstelling tot een kabel van 9meter die zijn warmte lekker kan afvoeren) en dan smelt de boel daar= slecht ontwerp.
je kan evengoed brand veroorzaken door een 35mm² bv aan een lipje te solderen. daar horen GOEIE krimpconnectoren aan dan

als er dan toch zoveel risico zou zijn op brand, dan hadden ze allang 2,5mm² kabel verboden bij trekhaakaansluitingen
als je 2,5mm² afzekerd met 25A zit je zeker goed. ge hebt er dan ook altijd die er een sport van maken de grootst mogelijke zekering in te steken dat ze vinden, zodat die zeker niet doorsmelt....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 29, 2014 6:12 
Trucker

en weer ontspoort een topic van 'hoe helpen we iemand het best verder'
in 'wie heeft de grootste'

No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za maart 29, 2014 8:07 
Trucker

Voor alle duidelijkheid.
Ik heb geen woonaccu in de caravan.
Wel een accu voor de mover en daar blijf ik vanaf om daar stroom af te nemen voor onderweg. Als ik dit zou doen in bv Frankrijk als we trekken dan zou de accu te weinig vermogen hebben....ik hou het enkel bij een mo
oie dikke rode afgezekerde vanaf de autoaccu komende draad tot aan de trekhaakstekker.
Verder mag ik verwachten datwe als vrienden onder elkaar onze meningen hier mogen uiten zonder dat daardoor onze vriendschappelijke Truckersband er schade onder lijden moet. Ik dank iedereen voor de technische informatie. Groetjes Erich :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 38 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]