Het is nu vr jun 20, 2025 21:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo nov 23, 2011 12:30 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do jun 02, 2011 14:50
Berichten: 9
Beste forumleden, misschien een rare vraag.
Wat is het beste type olie die ik kan gebruiken voor
Een SB uit 1980?? De vorige eigenaar heeft er 20w50 ingegooid
maar dat lijkt mij veels te dik. Voor een oldtimer met
Hydraulische kleppen kan je veel dunnere olie gebruiken.
Welke is het meest geschikt als er een klepstoter al begint met tikken??....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 23, 2011 12:37 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Normaal gesproken kan er 15w40 in, 20w50 kan ook is alleen een beetje aan de dikke kant voor 's winters.
Tikt de klepstoter constant, of alleen tijdens de koude start?
Ik weet niet hoeveel het blok heeft gelopen, ofwel hoe is de verdere staat van de motor, anders kan je eventueel ook de klepstoters vervangen.

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 23, 2011 15:47 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do jun 02, 2011 14:50
Berichten: 9
Bedankt voor je reactie. Ik lees soms op usa pagina's dat
ze ook wel 5w30 gebruiken. Is dit te dun of zou het nog net kunnen??
Klepstoter vervangen is niet een klus waar ik graag naar uitkijk ;)
Probeer eerst de olie te verversen en een tijdje te laten lopen
met wat AFT erbij. Misschien wordt de stoter wat schoner en blijft die niet
meer hangen. Wat denken jullie??

Groet
Erik


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 23, 2011 16:07 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
erik_lanters schreef:
Bedankt voor je reactie. Ik lees soms op usa pagina's dat
ze ook wel 5w30 gebruiken. Is dit te dun of zou het nog net kunnen??
Klepstoter vervangen is niet een klus waar ik graag naar uitkijk ;)
Probeer eerst de olie te verversen en een tijdje te laten lopen
met wat AFT erbij. Misschien wordt de stoter wat schoner en blijft die niet
meer hangen. Wat denken jullie??

Groet
Erik



spoelen met atf mag (1 liter bij de anderen olie ) maar alleen stationair laten lopen en daarna filteren olie verversen :!:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 23, 2011 16:09 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Ik heb er bij mij ook 5w30 in zitten, dit is een vol synthetische olie.
Als er niet regelmatig onderhoud is gepleegd, lees olie ververst, dan is het niet slim om zomaar
over te stappen naar een vol synthetische olie.
Aan ATF bij de olie doen om de boel te reinigen/spoelen, zitten ook risico's.
De los gekomen deeltjes kunnen ook in de olie kanalen van bv de krukas komen en dan de boel verstoppen. Het kan dus net zoveel goed doen als kwaad.
Wat je ook kan doen is om er eerst 10w40 (half synthetisch) in te doen en dan een paar maal verversen, uiteraard ook steeds je filter vervangen.

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling