Psioneer schreef:
Mijn RAM1500 van 2009 met automatische HVAC werkt goed. Staat vrijwel altijd op 23 graden en wordt dan aangenaam warm. Ook als het -5 is zoals nu. Zet ik hem een tijdje op max dan wordt het ook max warm. Waarmee ik maar wil zeggen dat de capaciteit toereikend is (zou moeten zijn).
Groet,
Ron
Ron, Ik heb geen automatische HVAC. Ik bedoel dat ik geen climate control heb. Ik heb enkel de middelste knop om de warmte te regelen. Aangenaam warm is voor mij op dit moment een utopie...... helaas.
erichendri schreef:
Je zegt dat de slangen van de motor en kachel heet worden, is er een mogelijkheid
dat je dit kan uitlezen met een app, ik bedoel de motortemperatuur
Want je hebt heet en heet namelijk.
Let ook even op het feit dan bij standje voorruit of ruit/voeten de airco soms ook blijft werken.
Tussen de aircoradiateurtje en kachelradiateur is het normaal dat het daar koud is.
Gaat de warm/koud klep wel goed, sluit hij de koude nof de warme kanaal wel helemaal af??
Houd je op alle uitstroomopening koude lucht, dus op de voeten, dashboard en ruit??
Eric
Eric, de boordcomputer / display geeft netjes de temperatuur aan. Ik zie tijdens het opwarmen de temperatuur netjes oplopen. Bij 92 graden zie ik dat de thermostaat open gaat, want direct daarna daalt de temperatuur naar zo'n 87 tot 89 graden en dat blijft ie ook. Ik ga er vanuit dat deze waardes betrouwbaar zijn.
Verder voelen beide slangen die het schutbord ingaan erg heet aan. Dus er is volgens mij toevoer van warme vloeistof en afvoer van warme vloeistof. Dit gaat inderdaad van en naar de verdamper van de LPG installatie.
Omdat ik een opening heb gesneden in de ruimte tussen de aircoradiator en de kachelradiator kan ik de warm/koud klep goed bekijken wat deze doet bij de diverse standen van de warmteregelknop. Deze klep sluit goed af en het schuim op de klep ziet er schoon en intact uit. Verder kan ik dus mijn hand op de kachelradiator leggen. Deze wordt gewoon heet. Dus hij wordt warm.
Ik heb inmiddels de Amerikaanse forums afgestruind en kom daar toch soortgelijke berichten tegen. Maar passende oplossingen zijn niet echt voorhanden. Er zijn berichten van 2009+ eigenaren die hetzelfde ervaren en dit wijten aan de constructie van de HVAC unit. Het schijnt dat in de USA men Chrysler heeft aangesproken en dat die daar niet op reageren. Dus het zou wel eens een capaciteitsprobleem kunnen zijn.
De uitvoering die ik heb, is een Lone Star 4x2 CrewCab. Deze werden voornamelijk in Texas verkocht. Daar is het normaliter niet zo heel erg koud, dus ik zat te denken dat de HVAC unit hier misschien op aangepast is ??? Oftewel, voor koudere streken een krachtigere verwarming dan in warmere streken ??? Ik kan het mij niet voorstellen, maar toch.....
bonza schreef:
Wordt de temperatuur van het koelwater wel goed warm als in 90 graden en je handen branden.....
Indien er een LPG installatie inzit wordt deze parallel op de binnenkachel aangesloten zodat de verdamper zo snel mogelijk warm water krijgt. Water kiest de weg van de minste weerstand, krijgt de binnen radiator nog wel genoeg warm water.... Knel anders de koelwater aanvoer naar de LPG Verdamper een af en rijdt dan een test ritje op benzine of het dan beter is.
90 Graden is duidelijk af te lezen in het display. Dus daar ga ik even uit van een betrouwbare meting. Maar het afknellen van de slangen naar de verdamper lijkt mij niet zoveel effect hebben, want dan heb ik geen stroming meer in de slangen. Het is tenslotte een rondpomp circuit vanuit de waterpomp.
Maar ik zoek verder, toch bedankt voor de reacties en suggesties.
Wat me vandaag weer opviel, is dat bij temperaturen boven nul graden, het was hier vandaag overdag 1 -2 graden plus, de temperatuur opeens wel aangenaam werd. Er kwam zelfs warme lucht uit de uitstroomopeningen. Ik had dan wel de standenknop alleen op hoofd/borst en de recirculatie aangezet. Dus geen verse koude lucht van buiten en geen airco aan.
Maar zodra de temp onder nul komt dan trekt ie het niet meer. (Dat was vanmorgen rond 6 uur het geval bij -5 graden) Niet warm te krijgen.
Ik blijf hopen.....
Gr.
Marc