dutch71 schreef:
Hij zei dat de 3.5 ecoboost enorme problemen heeft met LPG. Omdat het is turbo charged.
De 3.5 EcoBoost is niet enkel turbocharged, maar twincharged.
Elke VW Golf of wat dan ook is tegenwoordig turbocharged, en voor LPG is het geen probleem als het blok geschikt is.
Wat wél een probleem is bij de EcoBoost, is de injectiemethode. Bij RAM is dit nog steeds standaard, multipointinjectie (één injector voor elke inlaatklep). De EcoBoost gebruikt, zoals bijna alle moderne benzine-auto's in Europa, directe injectie (één injector in de cilinder zelf, naast de bougie bijvoorbeeld).
2 nadelen: aanslag op de kleppen wordt niet afgespoeld en een hogere uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden (in Europa gebruikt VW het al 15 jaar) - dit is bij normale injectie geen probleem. Voordeel is een iets hoger rendement.
Het hele systeem is wat complexer, maar op gas betekent het dus vaak dat het gas voor de klep (multipoint) wordt geïnjecteerd, en de droge benzine-injectoren middenin de explosies staan, en dus riskeren te verbranden. Nieuwe systemen openen de benzine-injectoren in elke cyclus. Je hebt dus een hoger benzineverbruik, maar het is dat of de injectoren laten verbranden (nog duurder). Minder interessant, extra complex en nog een nadeel: bij veel systemen werkt een mengeling tussen benzine en gas niet zo goed, of kan het niet goed gedoseerd worden.
Volgens een gasbouwer hier kan de brandstof van het mengsel tot 30% benzine bevatten afhankelijk van waar/hoe je rijdt. Dat zou dus willen zeggen dat je voor een Twingo op benzine betaalt + de rest dat je truck verbruikt op gas.
Bij sommige installaties wordt nu ook gas via de benzine-injectoren ingespoten, maar geen idee of dit goed werkt... Kijk bv. naar Direct LiquiMax van Prins of LPDI van Vialle. Klinkt ook érg complex.
Wat misschien wel een voordeel is: ik denk dat de 3.5 EcoBoost DI en MPI heeft. In Amerika doen ze dit zodat de MPI-injectoren af en toe kunnen ingeschakeld worden om aanslag af te wassen. Misschien kan heel het DI-systeem genegeerd worden zodat nog enkel het MPI-gedeelte aangestuurd wordt? Dat zou hem wel minder complex maken en veel makkelijker voor gas.
DI-motoren hebben meestal wel veel stevigere kleppen, want die worden door de benzine niet meer gesmeerd.