Het is nu do maart 28, 2024 23:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma jun 05, 2017 18:07 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma jun 05, 2017 17:49
Berichten: 4
hallo,
Ik ben Peter en ben voornemens om een Dodge Ram 1500 aan te schaffen. Ik ga deze pick up hoofdzakelijk gebruiken om prive mee te rijden (ik heb 2 tieners). Vanuit mijn omgeving wordt dit afgeraden: moeilijk parkeren, niet representatief, duur in onderhoud, weinig rijcomfort, gevaarlijk bij het nemen van bochten, etc. Kunnen jullie mij eerlijk vertellen wat jullie ervaring is met de Dodge Ram wanneer je deze voornamelijk gebruikt op de Nederlandse, Belgische en Duitse snelwegen en provinciale wegen voor prive gebruik?
Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groet Peter


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 05, 2017 21:10 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 0:19
Berichten: 64
Ik vermoed dat de mensen die zeggen dat ze gevaarlijk zijn en lastig bochten kunnen nemen, en geen comfort hebben er ook nog nooit met gereden hebben...

Rij ondertussen al 6j met mijn dodge ram, comfort kunnen weinig europese tegen op, gevaarlijk bochten nemen? Nog nooit geslipt ( tenzij moedwillig/ drift), oke bij regenweer en originele banden kan het misschien voorvallen maar je rijd met verstand met zo een ding. Niet als een gek...

Duur in onderhoud, dat hangt er vanaf of je nieuw of 2dehands koopt en hoe die onderhouden zijn.
Als je bv een volvo v70 of v90 op onderhoud doet ben je al snel 600 euro kwijt...

Als ik mijn kosten tel die ik laten doen heb tijdens de garantie periode kom ik op 2jaar ( 4 onderhouds beurten) rond de 1200 euro uit... en sinds ik het zelf doe ( alle filters, en iedere vloeistof ook in de assen) kom ik op 100 euro aan materiaal.

Natuurlijk bij een slecht onderhouden exemplaar kan je in enkele klappen meer dan 3000 euro kwijt zijn en soms nog niet alles in orde zijn.

Representatief? Ik vind van wel, oogt mooi, degelijk en kwaliteits vol, diegene dat dat niet vinden zijn misschien jaloers...

Ook met het parkeren eigenlijk weinig problemen, altijd wel een plaatsje, sommige ondergrondese zijn krap maar lukt wel, enkel ons laatste tripje naar amersfoort was niet echt aangenaam, de vakken zijn daar zo smal en kort dat je op de weg blijft staan. Maar toch een plek gevonden waar er plaats zat was enniet ver van het centrum.

Maar eerlijk of het nut heeft moet je je zelf afvragen.

In mijn ogen rij je een pick up als je regelmatig aanhangers sleept/verre afstanden doet.
Dat was voor mij de reden van aankoop, regelmatig 3,5 ton er achter en dat lukt niet lekker met een bestelwagen.

Zou ik het opnieuw doen? Ja indien ik zo vervoer blijf doen, indien geen vervoer of heel weinig dan kijk ik misschien naar iets anders uit.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 05, 2017 21:47 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 29, 2016 21:52
Berichten: 205
Hi Peter,
Welkom hier op het forum.

Ik had ruim een jaar geleden hetzelfde probleem: wel of niet kopen?

Zelf reed ik hiervoor met een verlengde Renault Trafic, 12 jaar oud maar nieuw gekocht. Zelden rottigheid mee gehad.
Omdat ik voor mijn werk, onderhoud, zzp-er, veel in Amsterdam werk en steeds 30-35 km mag rijden en ook vaak stil mag staan in file en druk verkeer. Heb ik de knoop doorgehakt en een Ram gekocht. 2 jaar oud maar als nieuw. Wel een tonnetje op de teller. Merk je niet!

Enkele vaste klanten die ik vrij serieus neem gevraagd hoe zij op zo'n auto zouden reageren als ik voor de eerste keer zou komen. Er was er een die zelf geen moeite had maar wel dacht dat het niet positief zou werken. De rest zij dat het makkelijk kon.
Toen ik hem net had kreeg ik heel veel reacties. Veel positief, veel 'grappige (je kan wel zien waar het geld zit)' etc. Maar toch ook enkele jaloerse. ' Wat moet je met zo'n ding?'. Zelf in een Scenic rijden die meestal geen zin heeft te starten. En nog wat andere. De eerste is standaard: Wat zuipt dat nou?. Standaard antwoord: Minder dan je vrouw, maar dat is niet zo gek met een man als jij. Maar ach.
Toch lijkt het er sterk op dat ik er alleen maar meer werk door heb gekregen.

Parkeren is goed te doen. Deze auto is wel rete groot! Breder, veel breder dan mijn bus was en bijna 80 cm langer dan mijn verlengde bus was. Dat is echt veel. De tuin moest echt worden aangepast. Ik woon in een vinex wijk.
Voor mijn werk zoals gezegd, veel in Amsterdam. Jazeker, altijd in de Jordaan of op de grachten. Drama!!
Niet het parkeren zelf maar de plaatsen zijn er niet. Ook niet met en Cuore.
Parkeren zelf? Camera achterop en volop in de sensors. Super. Breedte moet je wel rekening meebouwen. Vaak met een voetje op de stoep anders sta je op het fietspad en als je dan je spiegels vergeet in te klappen....het zijn net vleugels. Ook iets om tijdens het rijden rekening mee te houden.

Kosten? In aanschaf kost het wat. Ik heb ook gekeken naar een nieuwe bus maar deze werd zo ik hem nu heb nog 4000 duurder. Nou en?

Comfort??? Laat me niet lachen. Zelfs de file is leuk. Rijd als een kasteel op wielen. Klasse.
Racen is er niet bij. In de bochten leg je het zelfs tegen een gastava en Dacia af. Denk ik.
Als het rechtdoor moet gaat het als een malle.
Brandstof, iedereen op gas, dat kost particulier net zo veel. Ongeveer 55 a 60 cent voor een liter. Die liter is zo voorbij. 1:5,5 doe ik.
Houderschaps belasting zal particulier wel serieus zijn. Verzekering ook iets meer.

Zelf zou ik zeggen, ga rijden met zo'n machine en neem de kindertjes mee. De mijne, 3 pubers, een van 2 meter, hebben nog nooit zoveel ruimte achterin gehad.

Succes met beslissen.

Groet, Arie.

O ja. Mocht het zover zijn: ga naar een goeie garage. Er zijn er niet heel veel naar het schijnt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 05, 2017 22:15 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Mijnes gaat met die bilstein-schokdempers strak door de bochten hoor. :wink:

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 06, 2017 0:43 
Offline
Trucker

Geregistreerd: zo maart 13, 2011 12:31
Berichten: 79
Je omgeving heeft gelijk. De vraag is of je het leuk genoeg vindt ondanks de nadelen. Emotie?
Indien dat niet opweegt kun je beter een Duster nemen.

_________________
Silverado Dually
Avalanche Z71
Silverado 2500
C10 468
Ram SRT-10
W350


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 06, 2017 10:18 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 23, 2015 10:03
Berichten: 104
Woonplaats: Halle
Ook ik heb 1,5jr geleden voor die keuze gestaan :wink:

Bij de meeste klanten van mij kom ik er wel mee weg, het is in ieder geval een gespreksonderwerp :)
Staan er echter veel tesla's/prius/leaf en meer van dat electrisch gedoe op de parking dan parkeer ik hem wel een straat verder, zo hypocriet ben ik dan wel weer :roll:

Parkeren is idd moeilijker als met een "normale" auto, maar ik heb nog nooit geen plek gevonden. Soms wel wat verder lopen.

Voor de omgeving die het echt interesseert, zij weten dat het mijn "droomauto" is en gunnen mij dat ook 8)

Qua onderhoud, tsja, alle 12000km ben ik rond de 180 euro kwijt.
Voorheen had ik meestal VW's, die kwamen iets voordeliger uit (rond de 300 euro elke 30000km).
Maar heb nog geen groot onderhoud gehad tot nu toe (39000km gereden)
Ook geen problemen verder trouwens.

Ik ben zeer tevreden over mijn dealer (DickerSchutz), goeie service, zeer vriendelijk en duidelijke afspraken.

Qua wegligging, het enige waar ik soms last van heb is dat op onze fantastisch belgisch wegennet de achteras even het contact verliest (als er geen gewicht in ligt) en dan grijpt de esp redelijk bruusk in. (dit is bij een aantal dwarsriggels op de brusselse ring, die kan ik niet met 120km/u nemen dus, bij 100km/u geen probleem)
Zoals eerdere posters aangeven, is hier wel iets aan te doen door de dempers te veranderen bijv. gezien echter het gezeur hier op de keuringen ben ik daar wat huiverig voor...

Als je het leuk vind zie ik niet waarom je het niet zou doen :bounce:

_________________
Yes it's fast, No you can't drive it !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 06, 2017 16:58 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma dec 02, 2013 13:24
Berichten: 38
Hoi Peter,

Sinds 2013 rij ik met een Dodge Ram 1500 Laramie en heb er nog geen moment spijt van gehad. Daarvoor steeds duitse auto's gereden en dit is iets totaal anders, ik zou zeggen doe eens een proefrit :wink:
Trouwens heel het gezin vind dit een super wagen, ruimte,comfort,luxe,veel plaats....
De wegligging is trouwens wel oké vind ik voor een wagen van deze omvang en gewicht enkel bij nat weer moet je wel wat voorzichtigheid inbouwen :wink:

Mijn Dodge heb ik aangeschaft bij Dickerschutz(zeer correcte garage) en staan nu 80000 Km op zonder problemen, elke 12000 Km onderhoud 150€ rijtaks per jaar en LPG kost 0,30€ in België dus voordelig rij je zeker :lol:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 13, 2017 13:51 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma jun 05, 2017 17:49
Berichten: 4
Bedankt allemaal voor jullie input!
Mede dankzij jullie input heb ik de knoop doorgehakt... Een Dodge Ram 1500 sport zwart!
Ik houd jullie op de hoogte!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jun 18, 2017 1:24 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 24, 2011 0:58
Berichten: 131
Nou als ik het mag zeggen, zou het gewoon doen!
Niet te veel naar andere luisteren met negatief advies. Je kijkt tenslotte naar zo'n auto omdat je het zelf leuk vind. Mijn levens ervaring is dat je in de ogen van een ander, kun je het nooit goed doen en daarmee zou je jezelf een plezier ontnemen...

Rijcomfort?
Beter is er niet! Zo lux heb je nog nooit gereden wss. Ik rij nu mijn tweede Ram en nogsteeds erg blij mee. Mijn 3 kids ook... en vakantie naar het buitenland is een feest! Nooit ruimte gebrek (ook niet voor bagage), superieur geluidsinstallatie en alle luxe!

Wegligging?
Ding rijdt perfect en mijn nieuwe Ram zelfs beter dan de vorige ram, ze hebben nu een iets dikkere stabilisatorstang voorop. Het is geen raceauto natuurlijk, maar 70% van de auto's die ik tegen kom zijn dat ook niet...
ik gebruik in de wintertijd wel echte winterbanden ipv all seizoen, dat is mij te glad. Het scheld echt enorm in grip op natte wegdek.

Onderhoud?
Is niet duurder zijn als een midelklasse auto, als je maar naarde juiste garage gaat.
Ik heb met mijn vorige ram 170k km gereden in 5 jaar en wel probleemloos, kon ik van mijn vw transporter niet zeggen.... vergeet niet dat bv een set banden gaat zomaar 80.000km mee en remblokken ook...

Parkeren?
Ik werk voornamelijk in Amsterdam en moet wel eens een plek overslaan die te kort is, maar ik heb nog nooit gehad dat ik niet kon parkeren, je moet wel eens iets verder zoeken....

Reacties van mensen? Daar ben ik zo klaar mee! Zogaou iemand over de auto begint, zeg ik heel enthousiast: ja leuk hè?! Moet heel zwaar aanhangers trekken heb ik nodig... meeste reacties zijn allemaal uit jaloersie...

Ik heb sinds ik Ram rij, nooit meer naar een andere auto gekeken. Toen ik twee maanden terug een nieuwe auto ging kopen, de moeilijkste beslissing was welke kleur? De auto stond vast! Heel even getwijfeld over een F150, maar die heeft het niet gehaald tegenover de ram:-)

Suc6 met je beslissing!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 11:27 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 02, 2016 7:51
Berichten: 276
Woonplaats: Nieuwegein
peter101 schreef:
hallo,
Ik ben Peter en ben voornemens om een Dodge Ram 1500 aan te schaffen. Ik ga deze pick up hoofdzakelijk gebruiken om prive mee te rijden (ik heb 2 tieners). Vanuit mijn omgeving wordt dit afgeraden: moeilijk parkeren, niet representatief, duur in onderhoud, weinig rijcomfort, gevaarlijk bij het nemen van bochten, etc. Kunnen jullie mij eerlijk vertellen wat jullie ervaring is met de Dodge Ram wanneer je deze voornamelijk gebruikt op de Nederlandse, Belgische en Duitse snelwegen en provinciale wegen voor prive gebruik?
Ik kijk uit naar jullie reacties!

Groet Peter


Ik heb een RAM 1500, staat op naam van de zaak, maar rij er enkel woon-werk me, en verder veel prive.,
Totaal een 30 a 35k per jaar (woon-werk deel is daar nog geen 10k van)

Moeilijk parkeren :
Nee hoor.... zeker met een camera en p sensor al helemaal niet (dodehoek voor en achter is wat groter )
En soms is de ruimte tussen 2 auto's met fileparkeren net ff te krap.
maar ik ervaar dat niet als hinderlijk op problematisch.
Rij er geregeld mee in de binnenstad, past prima

Niet representatief :
Tja, mensen die niet beter weten hebben er een verkeerd beeld van..
Maar daar moet je lekker schijt aan hebben wat een ander vind.

Duur in onderhoud :
Nope... mijn voorganger, bmw 530D was duurder in onderhoud.
Enige nadeel, soms moet je ff paar dagen wachten op onderdelen mocht het in NL niet op voorraad zijn.

Weinig rijcomfort
Ja het rijd iets anders als een opel astra...
maar een ritje naar spanje doe ik non-stop (ok, om te tanken) en stap er zonder klachten uit na 1500km.

Gevaarlijk met bochten :
Deels waar.
de 2wd is achterwiel aangedreven, en de 4wd is in 2wd modus dus ook achterwiel aangedreven.
En daar zit het minste gewicht.
Dus als je een ouder type hebt zonder tractie control, dan wil het staatje wel eens kwispelen als je met nat weer iets te enthousiast gas geeft.
Maar das kwestie van even wennen.
En ja, ze wegen tegen de 3 ton aan, dus dat gaat ietsje lastiger een bocht om dan met een golfje...

Dus gewoon kopen die hap !!!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 12:22 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo mei 10, 2017 12:20
Berichten: 133
En ze maken herrie ook die van jou als je hier door de straat tuft :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 13:10 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 02, 2016 7:51
Berichten: 276
Woonplaats: Nieuwegein
FritsVrolijk123 schreef:
En ze maken herrie ook die van jou als je hier door de straat tuft :D


Bedoel je mij daarmee ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 19, 2017 13:47 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo mei 10, 2017 12:20
Berichten: 133
Nou volgens mij zie ik je regelmatig in dit Mooie Nieuwegein rond tuffen

Thats all


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di jun 20, 2017 10:08 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 02, 2016 7:51
Berichten: 276
Woonplaats: Nieuwegein
dat is correct.....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling