Het is nu do maart 28, 2024 23:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Km stand diesel pick up
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2017 13:54 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: vr nov 06, 2015 13:51
Berichten: 7
Ben al een tijdje opzoek naar een diesel pick up. Heb als criteria dat t liefste een dodge of ford moet zijn en ouder dan 15 jaar of bijna. Nu zie ik op marktplaats soms wel wat voorbijkomen maar meestal hebben deze auto's rond de 4 ton gelopen. Nu is mijn vraag hoeveel waarde ik moet hechten aan de km stand van een diesel pick up.

Alvast bedankt


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2017 19:03 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 30, 2008 22:05
Berichten: 463
Woonplaats: Gasselternijveenschemond
Bij goed onderhoud hoeft het voor de motor geen probleem te zijn. Volgens mij geven ze vanaf de fabriek een overhaul aan bij 900000km. Alleen de rest van de auto heeft natuurlijk ook 4 ton gedraaid en dat is meestal wel te zien en te merken aan het rijden.

De motor overleeft met gemak de auto. Nou spreek ik over cummins, die kom ik het meeste tegen in de shop.

Gr

_________________
Martin.
http://www.TransM.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 11:54 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: vr nov 06, 2015 13:51
Berichten: 7
oke en dan moet ik denken aan dure reparaties?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 17:03 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Zoals Martin al schrijft, als er netjes mee gereden is (en vooral eerst netjes rustig warm rijden voordat er flink gas geven wordt) dan is een zware gietijzeren diesel motor bijna onverwoestbaar. In de usa zijn er die met veel tlc makkelijk richting de 1.000.000 mijl gaan. Maar er zijn er ook zat die met 200.000 mijl helemaal versleten zijn, gewoon door met koude motor gaan liggen planken, slecht onderhoud, slechte kwaliteit brandstof, overdreven veel extra vermogen door tuning en vooral iemand zonder verstand achter het stuur.

Motorisch en de rest van de aandrijving kan lang meegaan, maar je begint het wel te merken aan de rest vd wagen, denk aan roest vorming op niet of minder zichtbare delen (achter de grille/koplampen, schutbord, bodemplaten, wielranden en onderkant bak en achterklep, randen vd deuren enz), de schokbrekers zijn vaak ook (bijna) versleten (of wellicht al vervangen voor nieuwe, kan natuurlijk ook). Alle stuurkogels, Fusee kogels, wiellagers, remmen, stuurhuis, stuurpomp, waterpomp dynamo enz enz hebben tegen die tijd hun beste tijd wel gehad, of zijn ondertussen al eens of enkele keren vervangen. Ook het interieur heeft de nodige slijtage. Slijtplekken en slechte bekleding, maar ook de vulling vd stoelen is grotendeels uit gezeten/verzakt.

Ik ben in mijn zoektocht naar mijn huidige Fordje een dag voordat ik naar deze ging kijken ook bij zo'n zelfde Ford F250 1.5 cabine gaan kijken met zo'n 370000 km op de klok. Op de foto's een heel mooi ding, maar eenmaal in het echt viel het toch wel tegen. Hij liep en reed verder perfect, maar de lak was toch wel een heel eind op (verweerd en vol veel kleine krassen), de grille en koplampen waren door de verkoper vervangen door aftermarket exemplaren van een iets nieuwer model. Maar het zat allemaal net niet goed op zijn plek, grille raakte net de bumper op beide hoeken, koplampen sloten net niet netjes aan langs de grille. Wielranden had hij overgespoten, maar als ik goed keek zag ik allemaal bobbeltjes onder de lak, hij zei dat hij daar waarschijnlijk nog wat afplaktape vergeten was oid, maar er zaten gewoon roest bladders onder de nieuwe lak.........
Dat was er duidelijk een die vlug effe voor enkele honderden euro's opgeknapt was voor de verkoop en zo enkele duizenden euro's extra moest opleveren.
Maar motorisch, schakelen en rijden deed hij verder zonder problemen, was gewoon de rest vd wagen die veel aandacht nodig had om hem weer terug op orde te brengen. De dag erop naar mijn uiteindelijk aan gekochte wagen gaan kijken, deze is van januari 2001 en had toen (vorig jaar Juni) slechts 131500km (geen mijlen) op de teller en dat kon je echt aan alles merken, interieur was bijna zo goed als nieuw (achterbankje had gewoon nog niemand opgezeten), hele vloer bekleding en alle rest was gewoon duidelijk 2,5 ton minder oud als dezelfde wagen met dezelfde leeftijd van een dag eerder. Maar rijden deden ze evengoed.

Het is maar net waar je waarde aanhecht en wat je verwachtingen zijn. Vindt je het belangrijk om een erg nette wagen te hebben, of is technisch in orde goed genoeg.........?
En vindt je het niet erg om een goedkopere wagen te nemen met veel kilometers en wil je er door de jaren heen best wel wat tijd en geld in steken om dingen als remmen, waterpomp, dynamo, schokbrekers en dergelijke te vervangen en in een uitgeleefd interieur te zitten of mag hij de aankoop kosten en verder eigenlijk niks en moet hij er gewoon netjes bij staan.

Duurste reparaties zijn waarschijnlijk een automaat revisie en verstuivers en dieselpomp revisie/vervangen. De rest lijkt mij allemaal wel mee te vallen. Automaat kan Martin je veel meer over vertellen, maar is mijn inziens heel erg afhankelijk van wat de vorige eigenaar er mee en aan gedaan heeft. Heeft hij netjes regelmatig zijn olie en filter (laten) vervangen en er een flinke olie koeler op gezet, dan zal hij redelijk lang mee kunnen gaan. Is er nadat hij de fabriek verlaten heeft nooit iets aan gedaan in die 400.000km en is er altijd stevig mee gereden en veel file of stoplicht verkeer gehad, dan ga er maar vanuit dat een revisie dichtbij is (en misschien wel de reden van verkoop is).

Als je gaat kijken naar een auto, gewoon kritisch kijken en niet verliefd worden. Als er dingen zijn die discutabel zijn, niet kloppen of niet naar wens gewoon omdraaien, er staan/komen er genoeg te koop. Haastige spoed is zelden goed.

Voor het starten gewoon effe voelen of hij koud is en dus niet net lekker warm gedraaid is door de verkoper (met de smoes dat hij hem net nog gebruikt heeft). Olie effe peilen en kijken hoe zwart hij is, (ondoorzichtig pikzwart is een teken dat hij lang geen nieuwe olie heeft gehad) netjes doorzichtig zwart is goed, en als hij nog helemaal helder nieuw is vindt ik dat meestal ook vrij verdacht. Als je de wagen zelf warm gereden hebt, peil dan effe de olie vd automaat en kijk vooral naar de kleur en ruik eraan. Stinkt deze naar verbrande olie of ziet hij erg donker bruin, dan is het ook niet goed. Is hij heel helder roze dan is het wel goed (of net vervangen, is discutabel).
Kijk naar de aandrijfassen voel of er geen speling op de yokes en de kruiskoppelingen en de schuifstukken zit. Let er ook goed op dat wanneer je de koude motor na het voorgloeien start hoe deze loopt de eerste paar seconden of eerste minuut oid. Loopt hij direct netjes regelmatig, of hoor je duidelijk iets onregelmatigs in de loop vd motor en gaat dat na enkele seconden oid weg (bij de Powerstoke vaak beginnende vervuiling van de verstuivers/injectors). Kijk effe naar het niveau en de helderheid van de koelvloeistof, kleur vd remvloeistof en dat soort dingen, vergeet ook niet effe naar de staat van het luchtfilter te kijken, die willen ze nog wel eens laten zitten/vergeten als de vlug effe alle olie vervangen voor de verkoop. Als alle vloeistoffen flink vervuild zijn (te donker van kleur) kun je er van uitgaan dat onderhoud niet de grootste hobby vd verkoper/oude eigenaar was en dat hij de wagen enkel had om te rijden en niet om de onderhouden. Als alles perfect nieuw is, dan is hij misschien effe in orde gemaakt voor de verkoop (misschien ook niet). Praat met de verkoper, als het de huidige eigenaar zelf is dan kun je door te praten vaak aan zijn verhaal wel afleiden of hij de waarheid spreekt of een verkoop praatje houdt. Als de wagen bij een handelaar staat, krijg je sowieso een verkooppraatje. Die weten ook niks van het onderhoud en gebruik vd vorige eigenaar.
Tijdens de proefrit goed letten op het schakelen vd automaat. Zet je hem stilstaand in Drive, wil hij dan al direct vooruit als de de voet vd rem afhaalt, of blijft ie stilstaan en moet je eerst wat gas geven voordat hij vooruit wil. Tijdens het rijden moet hij netjes en vrij vloeiend en vlot overschakelen. Probeer alle automaat standen uit en de overdrive knop op de pook.
Probeer ook alle dingen in de cabine/dashboard uit: ventilator, kachel, airco, ramen, deurvergendeling, verlichting, radio, gordels en verder alles wat open en dicht kan, aan of uit kan enz enz.
Dan krijg je zelf een goed beeld van de staat vd wagen en wat er aan scheelt wat jij perse werkend wil hebben of juist niet erg vindt. Op basis van jou eigen bevindingen moet je beoordelen of je de prijs vd wagen juist vindt of veel te hoog of dat je hem sowieso laat staan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt......... mocht je het hele verhaal gelezen hebben :D

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 18:50 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
En nu in het kort graag :drunken: ( ik krijg al koppijn als ik die andwootden zie ) het is zeker niet druk op De zaak :mrgreen:




http://Www.rockauto.com

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 19:52 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Typen kan ie wel. :laughing6: Maar wel altijd een hoop info voor iedereen. :hiding:

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 20:43 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: vr nov 06, 2015 13:51
Berichten: 7
een diesel met lage km zal de eerste jaren niet aan de orde zijn denk ik.
kan er niet veel vinden in Nederland en ben me beetje aan het inlezen over importeren uit VS of Canada maar dat is ook maar zo niet voor elkaar heb ik al begrepen.
in ieder geval bedankt voor de erg nuttige informatie!

gr mike


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 21:21 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
cherry red dodge schreef:
Typen kan ie wel. :laughing6: Maar wel altijd een hoop info voor iedereen. :hiding:





Zou best kunnen , ik weet het niet want ik lees het niet :mrgreen: het naar beneden schrolle vind ik al kut :mrgreen:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 22:14 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 18, 2011 12:41
Berichten: 869
Woonplaats: Tuus
Cummins Powerrrrrrrrr :thumbright: :hello1: :love9: :love10:

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 8:21 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 16, 2010 11:16
Berichten: 518
Woonplaats: Arendonk Belgie
Er wordt altijd gezegd dat een amerikaan 1000000km kan doen maar de km die ginder gedaan worden zijn niet hetzelfde dan hier in europa met om de 20m een vluchtheuvel,bochten verkeerslicht.

_________________
chevrolet suburban 2008 5,3L , 2008 chrysler 300 v6 diesel,1971 chrysler 300 500ci,


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 19:48 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Ik ben nou eenmaal vrij langdradig van antwoorden en geef graag een volledige uitleg.
:D En op Dinsdag middag moet ik om 15 uur naar huis om de kids van school te halen. Als ik aan het werk ben kijk ik gewoon niet op het forum....... heb ik het te druk voor.... :evil:

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 06, 2017 19:08 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo okt 29, 2017 14:34
Berichten: 12
Custom Offroad schreef:
Ik ben nou eenmaal vrij langdradig van antwoorden en geef graag een volledige uitleg.
:D En op Dinsdag middag moet ik om 15 uur naar huis om de kids van school te halen. Als ik aan het werk ben kijk ik gewoon niet op het forum....... heb ik het te druk voor.... :evil:


zeer nuttig voor alle pick ups,maar het volgende schreef je ook;
ijdens de proefrit goed letten op het schakelen vd automaat. Zet je hem stilstaand in Drive, wil hij dan al direct vooruit als de de voet vd rem afhaalt, of blijft ie stilstaan en moet je eerst wat gas geven voordat hij vooruit wil. Tijdens het rijden moet hij netjes en vrij vloeiend en vlot overschakelen. Probeer alle automaat standen uit en de overdrive knop op de pook. ---------------------------------------------------------------------------------------

maar wat is wel goed of niet? gelijk weg of gas geven.
meeste automaten gaan gelijk vooruit!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling