Custom Offroad schreef:
Nja, ik neem m'n woorden terug. Dat was het wel, maar ondertussen heb ik het onderscheid tussen een Nissan Navara en een Dodge RAM wel kunnen maken.
Custom Offroad schreef:
Je geeft aan dat je ooit eens gezien/gelezen hebt dat er een gastank ontploft is. Eerlijk is eerlijk een benzine tank is veel gevaarlijker dan een gastank.
*klik*Nu geef ik wel toe dat ik helemaal niks wist van LPG, en net zoals de meeste Belgen vol vooroordelen zat.
Ik weet zeker dat de gassen van benzine enorm explosief en brandbaar zijn, en heb zo ook gemerkt dat LPG vaker een steekvlam geeft.
Bovendien wil zoontje graag een 'donut-shaped' tank onderaan, dus indien die lekt vervliegt het meteen. Hiermee doet hij dus wel wat minder kilometers, maar hij wil graag al de plaats in de laadbak behouden...
Bovendien zou het me niet enorm verbazen als meneer in het filmpje de installatie zelf heeft uitgevoerd a.d.h.v. een YouTube-filmpje...
Custom Offroad schreef:
Op gas rijden zal wel wat goedkoper zijn als je puur naar de brandstof kosten kijkt, qua rij ervaring zal het allemaal niet veel verschillen met benzine. Je hebt er wel een systeem erbij wat storingen kan veroorzaken op termijn en dus op die manier tot wat extra onderhouds of reparatie kosten kan leiden.
Met LPG-prijzen die bijna 3 keer lager liggen dan Super 95, twijfel ik daar niet aan...
(Benzine: €1,313/l — LPG: €0,459/l).
Zelf met weinig kilometers blijft het een winst omdat hij sowieso al meer verbruikt op benzine dan een andere auto én hij als lichte vracht ingeschreven staat.
Uiteraard kan er altijd meer misgaan met meer technologie, maar hij zal sowieso héél goed onderhouden en verzorgd worden, dus komt wel goed, denk ik.
Trouwens: start zo'n auto niet altijd op benzine? Want ik las hier dat sommigen blijkbaar op benzine of LPG kunnen starten?
En wat met het start/stop-systeem? Is dit wel goed voor de auto, de starter, het verbruik, je LPG-installatie? Ik zou me er enorm aan irriteren... Of kan dit ook uitgeschakeld worden?
Custom Offroad schreef:
En laat je door het logge formaat en hoge gewicht niet verrassen, zo'n pickup van dik 400 pk met een bult koppel is sneller dan menig Porsche
Heb daarnet een filmpje bekeken, en het geluid van die V8 klinkt wel zalig!
Ik weet niet in hoeverre mate het geapprecieerd gaat worden als ik dezelfde auto voor mij erbij haal, maar ik vrees ervoor dat ik nogal vaak met zijn RAM onderweg zal zijn ...
Moet enorm comfortabel zijn met benzine/LPG.
Het wordt ook meteen dé familiewagen, want ruimte heb je er met hopen!
Custom Offroad schreef:
Maar je moet als 18 jarige wel sterk in je schoenen staan om niet toe te geven aan de verleiding met dik 400pk onder je rechter voetje.
Nja, hij vindt het een enorm mooie en praktische auto, en hij vindt het leuk dat ie zo ruim is en er een stopcontact in zit (wel 250W minder dan bij Ford, maar genoeg om z'n laptop op te laden onderweg), en het dus echt een werk/kantoor-truck is. En alle opbergruimten en bekerhouders zijn helemaal iets voor hem, typisch voor 'n Amerikaan.
Al had dat ding maar de helft van z'n kracht, dan was het nog goed voor hem, hoor. Zelf 4X4 hoefde niet, maar dit heb ik hem toch aangeraden omdat ik het veiliger vindt, en het toch handig is als je in de sneeuw of modder vastzit, met weinig gewicht op de achterwielen... Raak je toch amper uit zonder 4X4... En als je zo'n auto koopt moet er gewoon een 4X4 op, vind ik...
Maar nee hoor, daar liggen z'n interesses niet echt. Hij is met z'n vriendje en de Raptor wel al gaan off-roaden, maar te snel rijden zit er niet in.
Denk ook dat hij het helemaal niet zo fijn vindt als hij met een wheelspin te maken heeft of als de achterkant wat gaat slippen, maar dat neemt ie er wel bij.
Hij vroeg trouwens ook of andere banden, liefst iets dikkere met meer rubber (en kleinere velgen) dit probleem wat verhelpen? Want de banden die er standaard opzitten (Wrangler) staan bekent als niet heel goed en zijn vrij dun vinden we.
Custom Offroad schreef:
Ik ben mijn wilde haren nu kwijt, maar toen ik 18 was had je me echt niet in een pickup met dik 400 pk, een bult koppel en achterwiel aandrijving moeten zetten waarschijnlijk.
Ieder z'n ding uiteraard! Ik zou de grens ook wat opzoeken, hoor!
Maar als hij effectief zo iemand was, kreeg ie wel een Dacia...
Maar heb er wel vertrouwen in.
(sorry voor dit verschrikkelijk lang bericht weer)
EDIT:
cherry red dodge schreef:
Gewoon altijd op 4x4 laten staan.
Telepathie hoor, dit.
Maar de automatische 4X4-stand lijkt echt heel handig.
Is het goed om hem daarop te laten staan?
Of reageert hij niet bij tail-slipping?