Na een redelijk grondig onderzoek op internet over de verschillende opties mbt een USA truck is de uiteindelijke keuze gevallen op een:
RAM 1500 Sport
Prins LPG 200ltr in truckbed
Hardtop met sluiting op centrale vergrendeling
Kleur nog niet beslist (blauw of donkergrijs wsl.)
Verder ook nog interesse in een RAM Rebel maar alleen indien prijsverschil niet te groot is.
Gewapend met dit lijstje ben ik samen met de misses afgelopen zaterdag 3 dealers gaan bezoeken.
Positief is dat ik bij alle 3 perfect ontvangen ben, al onze vragen beantwoord werden en er ruim de tijd werd genomen om alle opties te bespreken.
Echter er waren natuurlijk ook onderlinge verschillen te noteren:
Prijs:Tussen de goedkoopste en de duurste dealer zit een verschil van 2800 euro.
De prijs is natuurlijk afhankelijk van de dollar koers en dit geven ze ook allemaal aan.
Garantie:Allemaal geven ze 2 jaar garantie, echter bij de ene zit alles erin (lpg installatie, motor, aandrijflijn en de rest van de wagen). Terwijl bij de andere er alleen 2 jr op motor en aandrijflijn gegeven wordt en de rest erbij gekocht kan worden.
Levertijden:Hier zijn grote verschillen te noteren, het varieerde van 8 maanden tot 8 weken..
Alles afhankelijk van of de auto al in Europa stond en of de homologatie al gebeurd was of nog moest gebeuren.
Onderhoud:Dit is een vreemd verhaal (want 3 keer anders). Volgens de eerste dealer elke 5000 km oliewissel, later genuanceerd naar elke 7000 km (ik rij zo'n 40000 per jaar). Nummer 2 gaf aan dat de auto dit zelf aangaf (?) maar dat het gemm. elke 10000 km zou zijn. De laatste gaf 13000 km aan als onderhoudsinterval. Ook de prijzen voor dit kleine onderhoud varieerden nogal, tussen de 70 en de 180 euro...
Subjectief:Natuurlijk krijg je ook een bepaald gevoel bij de persoon met wie je spreekt. Allemaal trokken ze zoals gezegd ruim voldoende tijd uit (1,5 uur ongeveer) maar het verschil tussen een verkoper en een verkoper/monteur is duidelijk te merken. Wij voelen ons beter bij de laatste
Tuning:Waar 2 dealers aangaven dat bij tuning (ik zou in principe graag de topspeed begrenzer eruit hebben) alle garantie zou vervallen was er dus ook 1 die daar geen enkel probleem mee had.
LPG:Hier de vraag gesteld over wel of geen extra klepsmering. Bij 2 dealers wordt het standaard ingebouwd, 1 dealer geeft aan dat het in principe niet nodig is maar dat het indien de klant erom vraagt gratis (?) wordt ingebouwd.
Op de vraag van 1 of 2 verdampers gaf 1 dealer aan dat ze er altijd standaard 2 monteren. De 2 anderen vroegen eerst naar waar ik de auto voor zou gebruiken (het zwaarste dat ik ga trekken is een motortrailer) en hoe mijn rijstijl was (tegenwoordig redelijk rustig) en gaven dan aan dat ik met 1 verdamper toe zou komen.
Wat betreft de Rebel uitvoering, die stond bij 1 van de dealers maar had daar een prijsverschil van 6000 euro t.o.v. de Sport. Dat vinden wij teveel geld.
Bedoeling is dat we nog een keer naar Nederland rijden om daar 2 dealers te bezoeken en dan in ieder geval te beslissen naar wie onze voorkeur uitgaat.
Misschien vinden sommigen onder jullie dit overdreven allemaal maar aangezien ik de auto dagelijks zal nodig hebben is voor mij de juiste dealer belangrijk.
Ik hou jullie op de hoogte