Ja daar heb ik wel ervaring mee
Het zal niet mee vallen voor jouw truck.
Je moet sowieso een technische coc verklaring hebben van de fabrikant/importeur.
De auto moet dan aan alle gegevens voldoen bij keuring. Naast de gebruikelijke eisen
kijken ze hier o.a. ook naar de wiel/banden maat, en ook of de trekhaak op de coc verklaring
vermeld staat. Tevens doen ze ook moeilijk over bull bars en side bars, zelfs als ze af fabriek
zijn gemonteerd. Ook zijn rode R.A.W. niet toegestaan. Het is wel mogelijk om er een Spaans
kenteken op te krijgen, maar makkelijk zal het niet gaan. Als het om een keuring bij emigratie
gaat, zijn ze soms wel iets soepeler. Ik heb zelf ook problemen gehad om mijn trekhaak op kenteken
te krijgen. Deze is niet af fabriek gemonteerd en hoewel er een certificaat van de fabrikant incl.
EU goedkeuringsnummer bij zat, werd het niet geaccepteerd. Ik had 3 opties, demonteren, nieuwe
spaanse trekhaak monteren of een verklaring op laten stellen door een spaanse ingenieur die verklaart
dat de trekhaak geschikt is voor de auto. En dan heb ik het over de keuring van een simpele VW Touran.
Naast de keuring moet je ook invoer belasting betalen. Dit is gebaseerd op de CO2 uitstoot en de
oorspronkelijke nieuwwaarde. Als je emigreert, hoef je deze belasting niet te betalen. Je moet dan wel
binnen 2 maanden na de verhuizing de auto omkeuren/invoeren.
Ik weet niet waar je precies zit, maar er zijn ongetwijfeld garages bij jou in de buurt die bekent zijn met
invoer/omkeuren van buitenlandse auto's en je kunnen informeren of het haalbaar/betaalbaar is voor jouw auto.
Overigens kan het ook zo zijn dat ze voor een auto op grijskenteken weer ander eisen hebben.
Ook moet je een bedrijfsauto ouder dan 10 jaar, iedere 6 maanden laten keuren.
Ik woon in de Comunidad Valencia en daar worden de keuringen door Applus/Iteuve uitgevoerd.
Die doen dat ook in Aragon, Canarias, Castilla La Mancha, Cataluya, Euskadi, Islas Baleares en Madrid
In de overige delen zijn dat weer andere instanties, die zijn misschien weer soepeler.