Het is nu vr apr 19, 2024 7:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2016 22:28 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 11:20
Berichten: 21
Woonplaats: Melle België
Hoi,

Weet iemand van jullie waar de relais van de richtingaanwijzers zich bevinden van een Dodge Ram 1500 bwj 2011? Ik heb me al rot gezocht, maar kan ze niet vinden. In de zekeringkast onder de motorkap zitten ze niet. Ik heb mijn hoofd onder de bestuurderspost gestoken terwijl de relais aan het tikken waren, maar kon ze ook daar niet lokaliseren, hoewel het geluid zeker vanuit die richting komt. Ik vermoed dat ze achter de tellers zitten, maar zeker ben ik niet. Heeft iemand die al eens zelf vervangen of laten vervangen?

_________________
De helft van de wereldbevolking
zit onder het gemiddelde!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 11:43 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 21, 2009 17:26
Berichten: 624
Woonplaats: Herten (NL) Jeroen....
Volgens mij maakt je dashboard het geluidje na zodat je het vertrouwde geluid hoort. Het genereren van het knipper signaal en het aansturen van het knipperen wordt in de 2009 tot 2012 modellen door het dashboard geregeld. Het laten knipperen van de lampen wordt dan weer via de CANBUS door de PCM opgepikt en uitgevoerd (die zit onder je zekeringen kast).

Dus het is een beetje afhankelijk wat je wilt doen waar je moet zijn. Wil je een alarm inbouwen en de lampen laten knipperen dan moet je je alarm op de CANBUS koppelen (op de diode manier krijg je al snel lampout melding issues). Een line of fire aansluiten kan het handigst via de trekhaak bekabeling. Wil je aan de voorkant extra knipperlichten erbij zetten dan kun je deze het beste bij de PCM aftappen.

Indien je knipperlicht het niet meer doet, kun je het beste beginnen met zekeringen controleren beginnen. Indien dat het niet was dan moet je toch richting de dealer (of garage met de juiste apparatuur) om de auto te laten uitlezen en kijken welke module een storing heeft. (eventueel kun je dan de knipperlichten testen in diagnose mode).

_________________
Jeroen...

Dodge Rules....
'14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 15:55 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 11:20
Berichten: 21
Woonplaats: Melle België
Bedankt voor de reactie Jeroen.

Achteraan heb ik nieuwe achterlichten gekocht met LED lichtjes. Ik wil de knipperlichten vooraan ook vervangen door LED + DRL's. Deze LED's stralen wit licht uit als de knipperlichten niet worden gebruikt, als je de knipperlichten aanzet gaat het witte licht uit en knippert er een amberkleurig licht. Wanneer de knipperlichten afslaan dan gaat het witte licht weer branden. Het witte en het amberkleurige licht worden gegenereerd door één en dezelfde LED-unit.

De reden van mijn vraag is: er zijn 2 manieren om het te lage stroomverbruik van de LEDlampen te overbruggen zodat ze niet gaan hyperflashen (snel aan en uit): 1. je schakelt een weerstand van 50 Watt parallel op de LEDlichten of 2. er bestaat een mogelijkheid om de relais van de knipperlichten te vervangen door een relais die het hyperflashen tegengaat speciaal vervaardigd voor LEDlichten. Ik ben niet zo'n voorstander van het gebruik van weerstanden, die genereren immers veel warmte en je moet ze op de carrosserie van de wagen aanbrengen om ze te kunnen afkoelen + extra draden en aftakkingen.

Maar als ik uw reply goed heb begrepen worden de knipperlichten niet door een relais aangestuurd maar rechtstreeks door het CANBUS-systeem?

Mvg

_________________
De helft van de wereldbevolking
zit onder het gemiddelde!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 17:10 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 21, 2009 17:26
Berichten: 624
Woonplaats: Herten (NL) Jeroen....
Ja deze worden via het canbus systeem aangestuurd met poorten waar de minimale en maximale stroom wordt gemeten.

Vanaf 2010 model kun je de achterkant zonder weerstanden doen, je moet dan via een dealer met dealer-connect toegang sales code "LBQ" aan je vin nummer te laten koppelen. Maar het is redelijk omslachtig en de voorkant moet alsnog van weerstanden worden voorzien. (dus eigenlijk niet de moeite waard)

Goede nieuws is dat het snelle knipperen en/of lampout met een 1000Ohm weerstand al wordt voorkomen. Dus dan heb je met een kleine 1Watt weerstand per uitgang voldoende, kwa warmte ontwikkeling is dit een stuk veiliger :thumbup:

Als je het helemaal veilig wilt doen moet je dan wel de led lampen los afzekeren. De uitgangen zijn namelijk elektronisch gezekerd op bijna het dubbele vermogen van de fabrieks-lamp. Met led lampen en een 1000Ohm weerstand blijft er een heleboel vermogen over waar de meeste led modules niet brandveilig mee om kunnen gaan (zodra ze sluiting veroorzaken).

Je kunt via http://www.rambodybuilder.com (Je hebt dan Internet explorer en de originele acrobat reader nodig) veel van dit soort dingen opzoeken. (al is de navigatie een echte ramp)
Er staan zelf complete schema's in met tabellen met de maximale belastingen per uitgang (zit wel allemaal in subpagina's verstopt). Meestal kun je door een jaartal lager of hoger te gaan extra info vinden die ook op jouw jaargang van toepassing is. 2009 t/m 2012 is groten deels gelijk kwa Canbus modules

_________________
Jeroen...

Dodge Rules....
'14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 08, 2016 21:21 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 11:20
Berichten: 21
Woonplaats: Melle België
Bedankt voor de uitleg en de link.

Klopt dit, Jeroen, 1000 Ohm? Ik kom dan aan 0,144 Watt. (U²/R = 12²/1000). Ik vermoed dat je 144 Ohm bedoelt, kan kom ik inderdaad aan 1 Watt. Per LEDlamp welteverstaan.

_________________
De helft van de wereldbevolking
zit onder het gemiddelde!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 12, 2016 13:15 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 21, 2009 17:26
Berichten: 624
Woonplaats: Herten (NL) Jeroen....
Nee ik bedoel gewoon 1000 Ohm, hoeft inderdaad niet een 1Watt weerstand te zijn want zoveel gaat er niet doorheen. Maar een beetje overkill kan geen kwaad zo nauwkeurig zijn die weerstanden niet en je hebt kans op grote temperatuur variaties.

_________________
Jeroen...

Dodge Rules....
'14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di apr 12, 2016 15:05 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 11:20
Berichten: 21
Woonplaats: Melle België
Begrepen. Van zodra ik de LEDs heb zal ik proberen. Bedankt.

_________________
De helft van de wereldbevolking
zit onder het gemiddelde!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 03, 2016 21:01 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 11:20
Berichten: 21
Woonplaats: Melle België
bonza schreef:
Nee ik bedoel gewoon 1000 Ohm, hoeft inderdaad niet een 1Watt weerstand te zijn want zoveel gaat er niet doorheen. Maar een beetje overkill kan geen kwaad zo nauwkeurig zijn die weerstanden niet en je hebt kans op grote temperatuur variaties.


Jeroen, ik heb het zonet geprobeerd met een weerstand van 1000 Ohm/1 Watt en 1000 Ohm/2 Watt en het werkt helaas niet. Nog steeds hyperflash.

Wat ik niet begrijp is dat er geen fout wordt gemeld als alleen het standlicht brandt (wit). Blijkbaar wordt dit wel zonder problemen aanvaardt. Als ik de richtingaanwijzer aanzet gaat deze eerst op normale snelheid flashen, maar na een tiental seconden gaat hij plots sneller. Als ik de richtingaanwijzer afzet springt het witte licht terug aan zonder problemen en zonder foutmelding.

Ik zal nog wat experimenteren, misschien kom ik er zo wel uit. Een richtingaanwijzer die op hol slaat is alleszins geen zicht dus ik heb terug de originele lampen gemonteerd.

_________________
De helft van de wereldbevolking
zit onder het gemiddelde!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2016 15:53 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 21, 2009 17:26
Berichten: 624
Woonplaats: Herten (NL) Jeroen....
Das is raar, is de hyperflash op alle knipperlampen of alleen op de spiegels en indicators in het dashboard?
Wat je zou kunnen proberen om de 1 en 2watt 1000 ohm weerstanden even parallel aan te sluiten (zodat je 500Ohm hebt)

PS Heb je toegang tot Witech uitlees apparatuur (Officiële Dodge/Jeep/Chrysler of grote Fait dealer zouden die moeten hebben)? Ben erg benieuwd wat er misgaat en welke fout er intern wordt gegeven zodra hij snel begint te knipperen (zonder een lampout melding).

_________________
Jeroen...

Dodge Rules....
'14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2016 17:10 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 04, 2015 11:20
Berichten: 21
Woonplaats: Melle België
Hij doet het op alles (spiegels, vooraan, achteraan en indicator op het dashboard).

Ik zat net te denken: als ik nu toch een resistor gebruik van 50 Watt kan dat eigenlijk niet veel kwaad, want hij werkt enkel mee als de richtingaanwijzer aanstaat, en dan nog pulserend en niet constant. Dus ik vermoed dat de resistor de kans niet krijgt om warm te worden. Of heb ik het mis?

_________________
De helft van de wereldbevolking
zit onder het gemiddelde!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling