Het is nu za apr 27, 2024 21:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 11:58 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 12, 2008 0:32
Berichten: 3935
Woonplaats: Antwerpen
hieronder een email van een man (ik ken hem niet persoonlijk) die net als elk ander jaar naar de technische keuring gaat en onderstaand verhaal meemaakt.
ik heb de naam van deze kerel gewist om privacy redenen.
Hij heeft deze mail naar verschillende particulieren en handelaars gestuurd om te verwittigen en eventuele hulp.
Hieronder het verhaal :

Vrienden Dodge-liefhebbers en –verkopers,

Reeds 4 jaar rijd ik met een Dodge Ram 4x4 pick-up. Jaarlijks naar de technische controle (in Willebroek), telkens wel één of andere futiliteit, maar eigenlijk zonder problemen erdoor.

Dit jaar weer met een perfect in orde wagen naar de controle. Het gelijkvormigheidsattest werd door 3 inspecteurs bestudeerd. Ik vroeg wat later aan de man die de rest van de test uitvoerde of hij nieuw was, omdat hij zo bijgestaan moest worden (dacht ik). Hij was al een oudgediende…

Maar hij begon dan over het gelijkvormigheidsattest, dat dit niet in orde was (????). Er stond op dat het een “benzine” was, en, zoals alle Dodge-rijders heb ik onmiddellijk na aankoop een gastank laten installeren. Dit moest volledig herzien worden. Ik kreeg een groene kaart voor 3 maand, en moest intussen tijd de documenten in orde brengen. Ik naar de stationschef om te vragen wat ik dan juist doen moest. De wagen moest opnieuw gewogen worden; Met dit document, het oude gelijkvormigheidsattest en inschrijvingsbewijs moest ik dan naar Brussel naar de dienst van het ministerie van verkeer dat instaat voor de gelijkvormigheidsattesten. Daar na wat telefoontjes aan de receptie (want met de dienst op het 2e verdiep mag je niet in contact komen), van ’t kastje naar de muur gestuurd te zijn, vond de receptioniste het zelf zo vervelend dat ze iemand die toevallig in de hal was van de dienst aansprak. Ik deed mijn verhaal, en vroeg waarom er maar 3+1 zitplaatsen opstonden. Dit was omdat het geen dubbele cabine was. Ik vroeg om dit toch te veranderen in 3+2 bvb. Resultaat vandaag aan de telefoon… aantal zitplaatsen 1+1 !!!

Ik heb een gezin met 4 kinderen, waarvan er ééntje ondertussen is vertrokken. Ik kan dus moeilijk de achterbank er van tussen halen. Maar ik had nog een optie volgens de dienst, ik kon de wagen ook inschrijven als gewoon personenvoertuig. Ze ruiken de euro’s al. Dat zie ik niet zitten, maar weet niet goed hoe ik me nu moet aanbieden aan de mannen van Willebroek. Want mogelijk zeggen ze dat mijn achterbank eruit moet, de gordels weg, en zo meer.

Ik wil jullie verwittigen, dat dit zich mogelijk doortrekt in meerdere controlecentra (ze vallen dikwijls toch onder hetzelfde hoofdbedrijf). Ook alle hulp en tips zijn welkom.

Mvg,


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 12:15 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 02, 2008 1:25
Berichten: 1726
Woonplaats: Tanque Verde, Arizona
Pfff wat een eikels toch hier in België.
Het wordt erger en erger met de big brother toestanden. Over alles moeten ze controle hebben. Wat maakt het toch allemaal uit met welke wagen wie rijd, zolang hij maar technisch in orde is (remmen, vering)

Bende klojo's :evil: :twisted: :evil: :twisted:

_________________
Bart

All Black Edition, 2014, Hemi 5.7L, 4x4
Rumble Bee #1066, second swarm


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 12:38 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 21, 2008 21:24
Berichten: 2782
Woonplaats: wherever the wind takes me
ze zijn wakker geschoten in brussel. Ze weten dat elke AMI met LPG wordt uitgerust en dat daardoor het tarra omhoog gaat (volgens mij behoord de lpg niet tot de tarra maar tot lading, gezien de wagen perfect kan rijden zonder de LPG installatie). soit, ze beschouwen de hele LPG als deel van het voertuig. Bijgevolg is het gewicht omhoog gegaan, en het nuttig laad vermogen verminderd (verschil MTM bv 3017 kg en de massa in rijklare toestand, zijnde tarra + brandstof+ 68kg voor de chauffeur). Om onder een lichte vracht te vallen moet je ten alle tijde meer reserve hebben voor lading dan voor personen. Bv 3017 - 2717kg = 300 kg. Dus neemt men 151 kg voor lading en 149kg voor personen a rato van 68 de kop = 2 passagiers in dit voorbeeld.

LPG steken wordt als verbouwing beschouwd. Elke verbouwing die de karakteristieken van het voertuig wijzigt moet goedgekeurd worden door de constructeur of zijn mandataris. LPG is hier echter een uitzondering, hiervoor moet geen goedkeuring gevraagd worden. Er wordt (bij bv Nissan) daar dus ook geen gewijzigd gelijkvormigheidsattest mee geleverd/opgesteld. Er wordt dus met 2 maten en gewichten gewerkt.
Elke verbouwing van een voertuig waardoor het niet meer overeenstemt met het procesverbaal van goedkeuring, wordt bekrachtigd met een getuigschrift waarbij afwijking wordt verleend van de erin vervatte gegevens. Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de constructeur of zijn gemachtigde, wordt het verzoek niet ingewilligd tenzij met de toestemming van de constructeur of zijn gemachtigde.
Het akkoord van de constructeur of diens gevolmachtigde is niet vereist ingeval de verbouwing bestaat in het toevoegen van onderdelen of het wijzigen of wegnemen van de benzinetank met het oog op het inbouwen van een LPG- of N.G.V.-installatie.



Ik vermoed dat FOD zich sterk maakt door de extra regel op ons PVG "elke wijziging is verboden tenzij goedgekeurd door ondergetekende".
Ik vind niet veel terug in de EU richtlijnen mbt wijziging van LPG en massa in rijklare toestand, laat staan over individuele goedkeuringen.
Elke lidstaat mag in principe zelf z'n regels vastleggen, ze mogen zelf kiezen of ze de EU richtlijinen gebruiken of hun eigen strengere regels.
Immers KB van 85:
De Koning bepaalt
1. de technische eisen voor voertuigen voor vervoer te land, voor de onderdelen ervan en voor het veiligheidstoebehoren door Hem aangewezen, zoals de eisen betreffende hun bouw, assemblage, erkenning, goedkeuring, herstelling en onderhoud;

2. de maatregelen inzake controle op de toepassing van de 1 bedoelde reglementen;

3. de modaliteiten volgens welke de constructeurs of de fabrikanten het bewijs leveren dat de voertuigen, hun onderdelen alsook hun veiligheidstoebehoren, bestemd om in België in het verkeer te worden gebracht of op de openbare weg te worden gebruikt, voldoen aan het onder 1 bedoelde reglement.

4. de technische voorwaarden, administratieve procedures en controleprocedures die van toepassing zijn voor de uitzonderlijke goedkeuring van een voertuig als alleenstaand geval door de Minister die bevoegd is voor het vervoer te land of zijn gemachtigde, op verzoek van de eigenaar.



Een jaar geleden werd een kerel die voor me op de DIV stond ook al wandelen gestuurd toen ie z'n plak kwam halen en er enkel Benzine op de DoC/PVG stond en het keuringsverslag (keuring voor verkoop) Benzine +lpg. Die kon ook naar brussel, PVG laten aanpassen met nieuwe gewichten en waarschijnlijk een paar stoelen kwijt.
Je zal maar een gezin hebben he !

Ik zal eens bij AGS horen of ze iets concreet hebben maar dit zaakje stinkt zoveel is duidelijk.

_________________
Jan
2005 RAM SRT QC / 0-100km : < 6 sec / Best of Show 2009 MAG (niet moet) weg (firmawagen)
2006 Harley davidson V-rod
1949 Mercury Eight SRT DNA : body is off the frame.
I intend to live forever - so far, so good


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 12:43 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 21, 2008 21:24
Berichten: 2782
Woonplaats: wherever the wind takes me
Sammy,
nog wat wetteksten (KB van '68)
De Minister van Verkeerswezen of diens afgevaardigde kan, bij wijze van uitzondering, volgens de door hem vastgestelde voorwaarden en procedure:
1° de goedkeuring en het in het verkeer brengen van een voertuig als alleenstaand geval toelaten;


om je vriend (en vele onder ons) te helpen moeten we iets concreet op papier hebben.
Als het niet met terugwerkende kracht in voege is gegaan is er nog een kans.
De voorwaarden moeten ook gekend gemaakt zijn bij "de burger".

Ik vraag rond.

_________________
Jan
2005 RAM SRT QC / 0-100km : < 6 sec / Best of Show 2009 MAG (niet moet) weg (firmawagen)
2006 Harley davidson V-rod
1949 Mercury Eight SRT DNA : body is off the frame.
I intend to live forever - so far, so good


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 13:25 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 02, 2008 1:25
Berichten: 1726
Woonplaats: Tanque Verde, Arizona
Ik begrijp jouw standpunt hoor Elwin.
Maar niet iedereen is even rijk en ik moet goed opletten wat ik met mijn geld doe en dankzij het systeem van lichte vracht kan ik me mijn droom verwezenlijken.
Moest dit niet bestaan zou ik er spijtig genoeg geen kunnen veroorlooven.
Het op benzine rijden zo mss nog lukken.
In België betaal je dan taks op de motorinhoud en dat zou voor een hemi enorm duur worden.
Enige optie dan zou zijn de vriendin buiten gooien en de truck houden :mrgreen: :mrgreen:
hmmmm :scratch: :scratch: :scratch: :scratch: :scratch: :scratch: :scratch: :scratch: :wave:

_________________
Bart

All Black Edition, 2014, Hemi 5.7L, 4x4
Rumble Bee #1066, second swarm


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 13:26 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 21, 2008 21:24
Berichten: 2782
Woonplaats: wherever the wind takes me
Elwin,
ik moet nog altijd de tering naar de nering zetten hoor. :roll:
Als m'n truckie me (te) veel geld gaat kosten moet ie weg, ik denk dat dit voor iedereen zo is (Justin, ....).
Ik zou me ook enorm in de schulden kunnen werken om een VIPER te kopen (daar ben ik wel verliefd op :D ) maar dit is niet realistisch :? .

Misschien zijn wij uiteindelijk nog 'zuiniger' op onze centen dan de Nederlanders :blackeye:

_________________
Jan
2005 RAM SRT QC / 0-100km : < 6 sec / Best of Show 2009 MAG (niet moet) weg (firmawagen)
2006 Harley davidson V-rod
1949 Mercury Eight SRT DNA : body is off the frame.
I intend to live forever - so far, so good


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 13:31 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 12, 2008 0:32
Berichten: 3935
Woonplaats: Antwerpen
ok Elwin , maar hier in Belgie betaal je per jaar als personenvoertuig met een V8 5.7 +-3000 euro per jaar , ik wil niet weten hoeveel het is voor een Viper... :cry:
daarbij nog eens 5000 euro inverkeersstellingstax.
dat is een heel stuk meer dan in Nederland , toch...?

die gast van dit verhaal zijn papieren zijn al naar Brussel opgestuurd en zullen nu onderweg zijn naar hem thuis met 1+1.

ik heb dit ook meegemaakt , en als je de zoekfunctie gebruikt weet je wat ik heb moeten doen eer er GAS en 1+3 op het gelijkvormingsattest stond... :wink:

_________________
Afbeelding
2006 SRT-10 QC


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 13:39 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 28, 2008 15:22
Berichten: 2052
Woonplaats: Harelbeke
Ik ben ook wel zuinig op m'n centen,maar als ze plots een truck gaan verplichten van ingeschreven te worden als personenwagen en we dan meteen ook biv moeten betalen zijn we rap 5.000€ biv kwijt en dan nog eens jaarlijks een 2.000€ aan rijtaks.
Dat ik een truck rijdt voor de goedkoop => ja en nee. Ik wil veel pk's onder m'n kont en dan liefst met een dikke amerikaanse V8.Met een personenwagen alla camaro,charger,challenger is dit echt niet betaalbaar hier in belgie.Eerste inschrijving kost je met BIV + rijtaks + verzekering al snel een 8.000€ tegen dat je kan gaan rijden,reken de aankoop van de auto erbij en je bent een bom geld kwijt om met een dikke V8 te rijden.
DE oplossing hier is een lichte vracht zoals onze pickups en dit kost mij slechts 148€ rijtaks,0€ BIV en 1.200€ full omnium verzekering.

LPG ging ik ook eerst steken,maar als er geen problemen zijn met de keuring zoals ik hier nu lees,dan sta je wel om de vijf voet bij de lpg boer om alles af te regelen,branden er om de zoveel km lampjes,enz..... LPG ? NO FUCKING WAY !

_________________
Pascal ;-)
'04 Black hemi QC /Recon taillights/Recon 3rd brakelight/Blacked out headlights
Golf 1 cabrio for sale !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 13:43 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 02, 2008 1:25
Berichten: 1726
Woonplaats: Tanque Verde, Arizona
DB_Cowboy schreef:

LPG ging ik ook eerst steken,maar als er geen problemen zijn met de keuring zoals ik hier nu lees,dan sta je wel om de vijf voet bij de lpg boer om alles af te regelen,branden er om de zoveel km lampjes,enz..... LPG ? NO FUCKING WAY !

Hier ben ik ook serieus over aan het nadenken al zal veel afhangen waar mijn nieuwe job gaat zijn. Als het te ver weg is zal hij op LPI komen te lopen. Vind ik echt kortbij iets zal hij op benzine blijven denk ik.

_________________
Bart

All Black Edition, 2014, Hemi 5.7L, 4x4
Rumble Bee #1066, second swarm


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 13:49 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 12, 2008 0:32
Berichten: 3935
Woonplaats: Antwerpen
bart schreef:
DB_Cowboy schreef:

LPG ging ik ook eerst steken,maar als er geen problemen zijn met de keuring zoals ik hier nu lees,dan sta je wel om de vijf voet bij de lpg boer om alles af te regelen,branden er om de zoveel km lampjes,enz..... LPG ? NO FUCKING WAY !

Hier ben ik ook serieus over aan het nadenken al zal veel afhangen waar mijn nieuwe job gaat zijn. Als het te ver weg is zal hij op LPI komen te lopen. Vind ik echt kortbij iets zal hij op benzine blijven denk ik.

zie maar dat jullie gewichten kloppen , anders kan je het resoluut vergeten om op LPG te rijden.
of je moet content zijn met 2 zitplaatsen.

_________________
Afbeelding
2006 SRT-10 QC


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 13:53 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:34
Berichten: 4658
Woonplaats: Beets
Sammy11 schreef:
ok Elwin , maar hier in Belgie betaal je per jaar als personenvoertuig met een V8 5.7 +-3000 euro per jaar , ik wil niet weten hoeveel het is voor een Viper... :cry:
daarbij nog eens 5000 euro inverkeersstellingstax.
dat is een heel stuk meer dan in Nederland , toch...?



In nederland betaal je voor zo'n truck als jou weer zo'n 18.000 euro BPM als particulier.
Bij personen auto's (ook een truck als particulier) jonger dan 1 februari 2008 betaal je weer slurptax.
Ik weet niet hoeveel dat is. Maar bij een nieuwe Range Rover Sport 6 cil diesel. is het bijna 19.000 euro terwijl die auto's heel zuinig zijn in verhouding met onze trucks.

_________________
:wave:
Roel

2005 YELLOW DODGE 2500
450 HP DIESEL - BANKS POWER - SKYJACKER LIFT


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 13:55 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 12, 2008 0:32
Berichten: 3935
Woonplaats: Antwerpen
ik weet het Roel , het is een rotzooi.
en het zal er niet beter op worden denk ik met die groene kloteklimaat-verbeteraars.

nu nog van genieten zo lang het kan.

_________________
Afbeelding
2006 SRT-10 QC


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 14:01 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 12, 2008 0:32
Berichten: 3935
Woonplaats: Antwerpen
DodgeViperTruck schreef:
Oke dan zit er nog 1 ding op! allemaal op Wieringen komen wonen.. Hebben we ieder weekend feest :drunken: :drunken:

Ik ben van de partij... :lol:

maar we zijn een beetje van het onderwerp aan het afdwalen vrees ik.

_________________
Afbeelding
2006 SRT-10 QC


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 15:47 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 21, 2009 22:02
Berichten: 1162
Woonplaats: Borgloon
de keuringsverhalen komen je tegenwoordig de strot uit :evil: en het is niet enkel en alleen met
de lichte vrachten hoor........ook aanhangwagens e.d. komen er plots niet meer zo makkelijk door.
Maar goed ik zal dus moeten oppassen wat ik koop al is de keuring natuurlijk voor de verkoper toch.
Ik wens de T.S. succes toe

_________________
Patrick

Afbeelding

dodge DAYTONA GoManGo 2005

Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di dec 22, 2009 16:07 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 21, 2008 21:24
Berichten: 2782
Woonplaats: wherever the wind takes me
je moet het keuren om hem terug in te schrijven, niet om hem te verkopen.
Dat de meeste verkopers er mee naar de keuring gaan is een extraatje.
Het is niet verplicht dat ze dit doen !

_________________
Jan
2005 RAM SRT QC / 0-100km : < 6 sec / Best of Show 2009 MAG (niet moet) weg (firmawagen)
2006 Harley davidson V-rod
1949 Mercury Eight SRT DNA : body is off the frame.
I intend to live forever - so far, so good


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling