Gisteren dacht ik "even" de dodge te laten keuren.
Tenslotte was de auto inmiddels door 3 garages onder handen genomen, waarvan de eerste is begonnen van een algehele controle van techniek en chasis.
Oordeel was toen letterlijk : Hij is wel wat bovengemiddeld geroest, maar het chassis is keihard.
Daarna heb ik o.a. het achterstallig onderhoud weg laten werken, nieuwe lpg installatie erin gezet, en een standkachel in laten bouwen.
Al met al een dikke 6k geïnvesteerd (plus aanschaf auto).
Tot gister.....
afkeur op een wiellager (niet spannend)
Maar ook op de chassisbalk net voor het linker achterwiel.
Daar mepte ze op 2 plaatsen aan de onderzijde van de chassisbalk zo een gat in, en een 3de plek klonk anders, met de conclusie.... deze auto kan je weggooien... deze zou technisch totall loss zijn.
Reparatie zou alleen mogen als het achteraf geheel niet meer zichtbaar zou zijn, en met hetzelfde materiaal en dikte uitgevoerd zou zijn......
Dus uitslijpen.. passtuk maken, inlassen, alle lassen glad slijpen etc etc.
Omdat het precies naast de tank zit, nogal arbeidsintensief omdat deze eerst verwijderd moeten worden.
Dit zou een dag of 3 werk zijn totaal...
Uiteraard met een iets minder goed humeur de auto weer meegenomen.
Toch eens elders informeren...
Dus bij een bedrijfje om de hoek eens navraag gedaan...
Ja hoor.... dat kunnen we lassen, zetten we nieuw stukje plaat in, en dan komt hij voor 100% weer door de apk.
Kosten ongeveer 300 a 350... dagje werk omdat de tank eronder uit moet.
Bij de 3de navraag gedaan..... ja hoor dat kan gelast worden, wel een rotklusje ivm de tank, maar zeker mogelijk... verwacht 1 a anderhalve dag werk.
Maar toch niet overtuigd.
Apk verloop over 3 weken, dus heb nog even.
Toch maar eens bij de regelgeving kijken....
En daar lees ik nergens over dat het niet zichtbaar mag zijn, etc.
Zoals ik het lees mag het zochtbaar zijn, mist het deugelijk gelast is en/of gebout.
Bron, artikel 24 :
https://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk ... fault.aspxWie weet hoe het echt zit ?
Het betreft 2x een stuk van een cm of 15 aan de onderzijde van de chassisbalk, en nog een zelfde lengte aan de zijkant.
Wil namelijk voorkomen dat het gelast word, en het uiteindelijk dan nog steeds apk afkeur is.
Mijn eigen garage wil hem dan niet meer keuren als een ander het laswerk gedaan heeft....