Het is nu za apr 27, 2024 7:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo dec 07, 2008 13:25 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: za dec 06, 2008 14:58
Berichten: 12
goedenmiddag,

kan iemand mij uitleggen hoe dat kan ?

grijs kenteken is toch enkelt mogelijk als je een bedrijf hebt ?
maar dat zie ik waarschijnlijk verkeerd.

heb dus geen eigen zaak, ben chauffeur, maar kan dus wel grijs rijden als ik het goed begrijp.

gr,

martin


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 07, 2008 15:07 
Klopt, er bestaan 2 soorten grijs kenteken:
-Grijs kenteken bedrijf
-Grijs kenteken partikulier.

Grijs kenteken partikulier dan betaal je iets minder wegenbelasting in verhouding tot een geel kenteken.

Bron: www.autobelastingen.nl
Grijs kenteken in 2007.

Hoge wegenbelasting voor particulieren
Voor particulieren met een bestelauto gaat een nieuw tarief voor de wegenbelasting gelden. Dit nieuwe particuliere bestelautotarief is gelijk aan de wegenbelasting voor personenauto’s zonder de provinciale opcenten. Dit houdt in dat het nieuwe particuliere bestelautotarief zo’n 30 euro per maand lager ligt dan het personenautotarief per maand. Invaliden houden het lage grijskentekentarief voor de wegenbelasting. Ondernemers houden ook het lage grijs kentekentarief maar moeten een kleine toeslag van zo’n 6 euro per maand gaan betalen.





Provinciale opcenten per provincie (percentage)


Groningen 75,7
Friesland 75,7
Drenthe 75,9
Overijssel 73,1
Flevoland 62,5
Gelderland 78,1
Utrecht 71,7
Noord Holland 52,7
Zuid Holland 71,8
Zeeland 69,3
Noord Brabant 68,3
Limburg 71,1


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo dec 07, 2008 15:51 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 21, 2008 21:24
Berichten: 2782
Woonplaats: wherever the wind takes me
in belgie kan je als particulier nog wel van alle voordelen genieten (voorlopig)....
Er is bij ons al wel een verschil tussen technische lichte vracht (grijs kenteken) en fiscaal.
Een wagen kan technische bv wel als lichte vrachtwagen gekend zijn maar "volle pot" fiscaal belast worden (personenwagen), ongeacht wie of wat de eigenaar is. Zolang deze fiscus hun technische voorwaarden niet koppelt aan de inschrijvingsgegevens van de eigenaar zitten we hier dus safe.

_________________
Jan
2005 RAM SRT QC / 0-100km : < 6 sec / Best of Show 2009 MAG (niet moet) weg (firmawagen)
2006 Harley davidson V-rod
1949 Mercury Eight SRT DNA : body is off the frame.
I intend to live forever - so far, so good


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 24, 2009 22:40 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 07, 2009 21:22
Berichten: 51
Woonplaats: Sliedrecht
ik trek ff een oud topic omhoog...

Moet als je particulier ook aan kunnen tonen dat je rechtmatig met een grijs kenteken rijdt?
Bedrijven kunnen er op gecontroleerd worden, met de naheffing/boetes bij onrechtmatig gebruik (als ik het goed heb gegrepen tenminste).

_________________
01' Dodge Ram 1500 Quad Cab Sport

SOLD
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 24, 2009 22:57 
Offline
Trucker

Geregistreerd: do mei 28, 2009 21:28
Berichten: 435
@Tom

Als particulier hoef je niets aan te tonen. Je moet je houden aan de inrichtingseisen zoals deze bestaan voor grijs kenteken.
Er zijn nogal wat problemen bekend met een huif. Geen huif maar een deksel dan moet deze afneembaar zijn.

Onrechtmatig gebruik bij grijs kenteken heeft met de bijtelling te maken.
Voorbeeld; je hebt een bedrijfsauto (van de zaak) of eigen bedrijf, je houdt de km-administratie bij en zorgt dat je met de bedrijfsbus geen prive- km maakt. Km administratie moet sluitend zijn. gevolg: geen bijtelling.

Je hebt dezelfde bedrijfsauto maar rijdt nu wel prive, gevolg: bijtelling.

Je hebt een bedrijfsauto en volgens de km administratie rij je niet prive. Belastingdienst komt controleren en vraagt of je prive rijdt...
nee ,want ik heb een km administratie. Als je dan op zondag een boete hebt ontvangen of je bent geflist met de bedrijfsbus op een zondag bij een evenement.... dan ben je de lul. (dit is echt gebeurd)

Er zitten veranderingen aan te komen voor grijskenteken. Tot voor kort kon je onder de km administratie uitkomen als de bedrijfsauto niet geschikt is voor prive gebruik door bijvoorbeeld de bijrijdersstoel eruit te halen. Ik heb het hier wel over de bestelbus. In alle andere gevallen moet je een km administratie bijhouden dus niet prive rijden om onder de bijtelling uit te komen en anders bijtellen in de ib.
Er wordt wel het een en ander versoepelt inzake regelgeving grijs en bijtelling. (bestelauto)

ALs particulier heb je met bovenstaand niets te maken.


Laatst bijgewerkt door xjr1300 op di nov 24, 2009 23:17, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di nov 24, 2009 23:17 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 07, 2009 21:22
Berichten: 51
Woonplaats: Sliedrecht
ah dit maakt een hoop duidelijk, thanx
nu nog op zoek naar een geschikt modelletje :lol:

_________________
01' Dodge Ram 1500 Quad Cab Sport

SOLD
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 25, 2009 13:32 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 10, 2008 12:58
Berichten: 215
Woonplaats: Eenrum
kan ook anders, ik ben naast mijn loondienst, ook zelfstandig ondernemer. Volgens de belastingdienst moet ik omzet belasting betalen (btw).
Aangezien ik, als eenmanszaak / zzp, door de belasting als ondernemer wordt gezien, kom ik aanmerking voor het voordelige (kwarttarief) van een bedrijfswagen (grijs). Mijn T4 is privebezit, ik betaal daarom geen bijtelling. Daar aantegen mag ik de kosten (verzekering, wegenbelasting, onderhoud) van mijn T4 niet declaren aan de zaak. Ik mag wel 75 % van de btw terugvorderen op brandstof en onderhoud. Let op ik moet aantoonbaar kunnen maken dat ik meer als bijkomstig (minimaal 10 % van de km's) zakelijk rijd, dmv een kilometeregistratie. En ik werk ook wel op zondag, dus ze mogen controleren wat ze willen.

Zelfde geld voor mijn C1500

_________________
Marchel

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 25, 2009 15:38 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr sep 12, 2008 0:32
Berichten: 3935
Woonplaats: Antwerpen
Waarom staat dit topic in het SRT10 gedeelte ? ? ?

_________________
Afbeelding
2006 SRT-10 QC


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 25, 2009 20:44 
Offline
Trucker

Geregistreerd: do mei 28, 2009 21:28
Berichten: 435
@marchel

Wat betreft zondag... als jij een km admin hebt is er niks aan de hand. De bijtelling is er juist voor dat je een zakelijke auto prive gebruikt.
Als je een prive auto zakelijk gebruikt heb je die bijtelling helemaal niet. Waarom wordt gekozen om een bedrijfsauto op de zaak te zetten...
Als je een nieuwe bedrijfsauto koopt valt de btw in de zaak en dat scheelt btw voordruk.
75% declareren als je minimaal 10% zakelijk rijdt... daar heb ik niet eerder van gehoord. Wel dat je je zakelijke km die je prive betaald (benzine) kan declareren op de zaak. (Ik werk op een accountantskantoor)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo nov 25, 2009 23:28 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 10, 2008 12:58
Berichten: 215
Woonplaats: Eenrum
Bron (belastingdienst)

Nu ik het na lees, mag geen 75 maar idd de procenten zakelijk gebruik aan voorbelasting op onderhoud, reparatie en gebruikskosten in mindering brengen op de BTW.

Als de 10 procentregeling er niet was, en ik dus geen km-registratie bij hoefde te houden kon ik gewoon die 75% gebruiken. Maar ik heb een km-registratie, dus de procenten zakelijk gebruik is controleren. Ook dus de zakelijk gemaakt km a €o,19

_________________
Marchel

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 26, 2009 10:03 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 10, 2008 11:55
Berichten: 1123
Het verschil tussen geel en grijs kenteken is v.w.b. de wegenbelasting dat je voor grijs de provinciale opcenten niet hoeft te betalen.

Bij de invoering van de kilometerheffing vervalt de wegenbelasting en dus ook die provinciale opcenten. Omdat provincies daardoor een hoop geld gaan mislopen willen zij een soort ingezetenenbelasting gaan innen, die iedereen moet gaan betalen. Dus dat verschil gaat tegen die tijd vervallen. Dan is er dus feitelijk vrijwel geen verschil meer tussen geel en grijs.

Dus profiteer ervan zolang het nog kan. :D :D

_________________

2011 E200CGI avantgarde Sport 125 edition, 2012 FIAT 500 0,9 turbo (voor vrouw en dochter)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 14:17 
Offline
Trucker

Geregistreerd: zo okt 30, 2011 16:00
Berichten: 88
Woonplaats: Heerlen (Zuid-Limburg)
Sorry als ik een oud topic naar boven haal,

maar als ik particulier zou rijden... mag ik dan wel op zondag rijden en betaal ik dan ook die bijtelling ofniet?

_________________
Damian.

Feel the power from a chevrolet.
wordt lid van dit auto forum: http://customcars.forum2go.nl/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 20:00 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 29, 2010 15:05
Berichten: 1349
je mag op zondag rijden,en je betaalt geen bijtelling.

_________________
chris-jan..(CJ)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma jun 25, 2012 21:09 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za okt 11, 2008 22:29
Berichten: 115
Woonplaats: Tilburg
en de houdersschapsbelasting voor bijna 100% , in mijn geval een C1500 voor 170 euro in de maand op LPG , was 40 in de 3 maanden, dit is ondertussen ook flink meer geworden.

De verhoging was ongeveer 500 %, en daar hoefde ik geen moeite voor te doen, ging automaties :?


Familie is zzp'er gaat naar zijn werk met een ster, heeft een pick-up voor de fun, en valt lekker in het lage tarief, lang leven Appeldoorn


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling