Het is nu do maart 28, 2024 17:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo mei 26, 2013 21:20 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za dec 01, 2012 22:56
Berichten: 86
Vanwege de nieuwe regels in de wegenbelasting zit ik eraan te denken om mijn LPG installatie over te zetten in een andere truck. Dit omdat de andere toch vrij blijft en de W200 dan op benzine in het overgangstarief valt.

Nu vond ik al dat de installatie jonger dan 10 jaar moet zijn om hem nog gekeurd te krijgen in een truck die benzine op kenteken heeft.

Kan ik ergens aan zien van welk bouwjaar mijn installatie is?
Er staan wel codes ingeslagen, maar ik kan niet vinden wat die betekenen. Mijn W200 is in 2009 uit België ingevoerd, als dat iets uitmaakt.

En ook, zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het overbouwen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 26, 2013 21:31 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 11, 2010 21:49
Berichten: 1163
Woonplaats: Wieringen
LPG-INBOUWEISEN NEDERLAND VOLGENS RKLPG ‘7709-2001

De tank mag geen metallisch contact met het frame, tankbanden of carosserie maken.
Tussen het tankframe en de carosserie mogen zich op de montagepunten geen bekleding of coating bevinden.
Afmetingen carosserieringen voor bevestiging tankframe minimaal 30 x 2mm.
Bevestigingsbouten tankbevestiging volgens inbouweisen (minimaal M8.8, boven 100l. M10)
De bodemontluchter mag zich niet in de wielbak bevinden en mag niet boven de uitlaat uitmonden
De spanbanden dienen tot de hartlijn van de tank terug geslagen te worden en dienen aan bepaalde afmetingen te voldoen (tot 85ltr. : 29 x 1,5mm., daarboven speciale afmetingen)
Het kruis op de tank dient op 90 graden te liggen.
Electrische verbindingen in de appendagekast dienen vonkvrij uitgevoerd te worden.
De massa-aansluiting van de LPG-afsluiter mag niet via de LPG-leidingen plaatsvinden.
Bij tank in lengterichting dient tankframe een aanslag van minstens 30 mm. van de onderkant van de tank te hebben en dient deze aanslag binnen de bolling van de tank te blijven.
Bij montage van de LPG-tank in de lengte-as van het voertuig moet tussen LPG-tank en de achterbank en achterzijde van het voertuig 10cm. ruimte overblijven (soort kreukelzone).
Bij een onderbouw dient de tank minstens 20 cm. van het wegdek te blijven.
Bij onderbouw dienen de appendages zonodig beschermd te worden tegen steenslag.
De buitenvuller mag niet buiten de voertuigomtrek uitstekenen en dient zich binnen de schuine lijn achterwiel bumper te bevinden.
Indien zich de koppeling tussen buitenvuller en vulslang in de kofferruimte bevindt, dient een gasdichte mof met ontluchting om de koppeling gemonteerd te worden.
De vulslang tussen vuller en LPG-tank mag niet ouder zijn dan een jaar bij LPG- keuring.
De voeding van de electronische tank-afnamekraan moet wegvallen bij een motorstop.
Vulslang en leiding in wagenbodem beschermen met doorvoertules.
De L.P.G.-leiding monteren op ten minste 10 cm. van de uitlaat anders dient een metalen beschermplaat aangebracht te worden.
De L.P.G.-leiding mag niet onder het laagste voertuigpunt uit komen en let op omleggen leiding bij kriksteunen
Monteer leidingbeugel minimaal om de 40 cm.
Monteer de afsluiters met spoel omhoog en niet op het motorblok.
De leiding van gasafsluiter naar verdamper dient zo kort als mogelijk te zijn
Er dient goedgekeurde benzineslang gebruikt te worden tussen benzine-afsluiter en carburateur(s)
De gasafsluiter dient gezekerd te worden (evt. over schakelaar)
De LPG-drukdelen moeten voorzien zijn van R67-01….-keur.
Bij de LPG-tank moet een (kopie van een) R67-01 goedkeurcertificaat worden overlegd.
Stel na inbouw de koplamphoogten af.
Stel na inbouw de CO op LPG volgens voorschriften < 1,5% (of <0,5% bij geregelde kat. U9/E2/G3 en verder)
Type goedkeursticker monteren indien nodig. U9/E2 injectie vanaf 1 Juli 1990.
U9 carburatie vanaf 1 September 1990.
K6/S6/K9/S9 vanaf 1 januari 1991.
Grijs kenteken vanaf 1-07-1998

_________________
Hilco...

AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 26, 2013 22:03 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za dec 01, 2012 22:56
Berichten: 86
Duidelijk. De meeste punten had ik ook al gevonden. Maar hoe kom ik aan dat R67-01 goedkeurcertificaat? Of is dat onmogelijk voor een reeds gebruikte installatie?

De installatie zou ik trouwens 1 op 1 overzetten, dus aangenomen dat hij destijds netjes gekeurd was, zou hij nog steeds voldoen. Alleen de slang van de vulplug naar de tank zou zeker nieuw erin moeten voor de regels.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 26, 2013 22:23 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 11, 2010 21:49
Berichten: 1163
Woonplaats: Wieringen
Vulslang moet jonger dan een jaar zijn dus dat wordt waarschijnlijk een nieuwe.
Alle drukdelen moeten voorzien zijn van het R67-01 nummer, dus van de vulnippel t/m de verdamper. Staat dit nummer er niet in ben je gelijk al klaar. Dus kijk eerst even of dit nummer op de verdamper en tank staat anders heeft het weinig zin om naar een goedkeurcertificaat voor de tank te zoeken. Ik ben wel eens een site tegengekomen waar je deze certificaten kon downloaden maar zou zo even niet meer weten welke dit is.

_________________
Hilco...

AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 26, 2013 22:38 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za dec 01, 2012 22:56
Berichten: 86
Was dat R67-01 nummer in 2009 ook nodig bij het invoeren van de truck op LPG van België naar Nederland?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 26, 2013 23:30 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 11, 2010 21:49
Berichten: 1163
Woonplaats: Wieringen
Geen idee, maar het zal me niks verbazen dat ze het dan zo overschrijven omdat de auto uit een ander eu land komt. Dus gewoon even kijken voor dat nummer kan nooit zo moeilijk zijn toch :wink:

_________________
Hilco...

AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 27, 2013 17:32 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Hier even kijken of jouw tank er tussen staat in het mapje Tank Documenten

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 28, 2013 22:14 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za dec 01, 2012 22:56
Berichten: 86
Onder het klepje, waar ook het metertje en de aansluitingen zitten, staan inderdaad cijfers. Helaas wordt het meeste nu afgedekt door de onderdelen, maar het merk Prakto lijkt zichtbaar. Verder ook verschillende R67 aanduidingen, maar helaas zit er steeds net iets overheen, waardoor niet zichtbaar is of er 00 of 01 achter staat.

Deze lijkt er wel op, maar moeilijk te zeggen of hij het ook is:
http://www.vogelsautogas.nl/documenten/ ... 019641.pdf

Maar nu weet ik in elk geval waar ik op moet letten. Bedankt voor de tips.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling