Het is nu vr maart 29, 2024 16:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 14:15 
Offline
Trucker

Geregistreerd: ma nov 12, 2012 1:10
Berichten: 202
Woonplaats: zwolle
het best is altijd beide polen loshalen. maar anders de massa, en dan inderdaad de lasklem vlakbij het te lassen werkstuk.
de electronica is altijd zo gevoelig voor piekspanningen, dus beter safe dan sorry. denk niet dat hier het probleem dit keer inzit. lijkt meer op een slecht contact of klein breukje. had het nog niet helemaal goed gelezen, maar heb je de polen ook weer wat schoongemaakt? en na aansluiten wat vasaline erop. hopelijk valt het mee, en heb je het probleem snel gevonden


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 14:16 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 16, 2010 11:16
Berichten: 518
Woonplaats: Arendonk Belgie
ilan schreef:
Hallo allemaal,

lang geleden dat jullie me hier nog gezien hebben, helaas ben ik terug niet omdat ik weer meer tijd heb maar omdat ik een probleem heb
ben gisteren bij een vriend geweest om iets aan de dodge te laten lassen, hiervoor hadde we de ene pool van de baterij gehaald

sindsdien heb ik blijkbaar ergens een slecht contact ofzoiets op een kabel van de LPG

als ik start rijd hij eerst even op naft, als hij warm is springt hij dan op LPG maar nadien zie ik dat men lichtjes weer knipperen en hij dus weer op naft loopt, zo verspringt hij onderweg continue
kan dit echt gewoon aan slecht contact liggen van kabeltje (heb nochtans het kabeltje dat ik denk dat het is opnieuw bloot gemaakt en goed verbonden met de pool van baterij) of is dit gewoon toeval en ergens sensor van temperatuur ofzo die vreemd doet

of is het het lijstje afgaan ? :/


Thx alvast !!

groeten



ik heb bij mijn ex avalanche ook ooit gehad dat hij vanzelf op benzine overschakelde en ik ik kreeg hem daarna niet of moeilijk terug op lpg gezet.

was een geoxideerde zekering van de lpg (kort bij de battery).

mvg Guy

_________________
chevrolet suburban 2008 5,3L , 2008 chrysler 300 v6 diesel,1971 chrysler 300 500ci,


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 15:10 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 10, 2010 22:19
Berichten: 1337
Woonplaats: B.brug
Safe Power

Lassen kan gevaarlijk zijn!

Bij het elektrisch lassen (zowel MIG/MAG als puntlassen) werken we met hoge stroomsterktes. Deze stromen kunnen onder omstandigheden (deels) door de electrische bedrading van de auto gaan lopen. Hierdoor kan schade aan de elektrische circuits en de elektronica van de auto ontstaan. Met name bij de modernere auto's is dat risico niet denkbeeldig. Zo kunnen bijvoorbeeld airbags spontaan afgaan en motormanagement systemen worden beschadigd of ontregeld.

N.B. Ook bij het verlenen van 'starthulp' met een externe accu of door middel van de accu van een tweede auto kunnen deze verschijnselen optreden.

Bij het in- en uitschakelen van de lasstroom kan door inductie een hoog oplopende spanningspiek worden opgewekt in de bedrading van de auto. Bij oudere auto's kan dit risico afdoende worden beperkt door de accu af te koppelen. Men kan volstaan met het losnemen van de massa-kabel (meestal de min-pool) die aan de accu zit. Daardoor kunnen er geen stromen meer door de bedrading gaan lopen. Er is immers geen gesloten electrisch circuit meer aanwezig. Bij moderne auto's wordt het loskoppelen van de accu echter afgeraden. Daardoor zou namelijk ook de stroom van een aantal elektronische eenheden worden afgenomen. Motormanagementcomputers etc. kunnen daardoor 'van slag' raken. Ook kunnen de voorkeursinstellingen van bijvoorbeeld radio/CD spelers, elektrische stoel- of spiegelverstelling etc. worden gewist.

De oplossing voor dit probleem wordt gevonden in een speciaal filter dat men over de accuklemmen kan zetten en waarmee de gevaarlijke spanningspieken worden weggefilterd.

Rustbuster verkoopt voor dit doel deze Safe Power.

Dit filter (alleen voor 12 Volt!) wordt met de zware klemmen over de polen van de accu aangesloten. Als dit is gebeurd gaat de groene LED branden. Dit is een teken dat de polariteit correct is en het filter zijn werk kan doen. Indien de stroompieken te hoog oplopen dan zal dit d.m.v. een rode LED en een acoustisch signaal worden aangegeven. De lasopstelling kan dan zonodig worden aangepast (Bv een ander massapunt kiezen).

De prijs voor deze eenvoudige bescherming van de dure electronika in uw auto is slechts € 50,- en dat is inclusief de BTW (€ 42,02 excl. BTW).

Artikelnummer: D0003 0100 BESTELLEN

Wie regelmatig aan auto's werkt dient over een dergelijke bescherming te beschikken. Denk er aan dat bij het verlenen van starthulp m.b.v. een andere auto beide accu's beschermd dienen te worden om schade aan één of beide auto's te voorkomen.



© 2001/2002/2003 Terug naar de home-page
http://www.rustbuster.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 15:14 
Offline
Trucker

Geregistreerd: ma nov 12, 2012 1:10
Berichten: 202
Woonplaats: zwolle
das een hele snelcursus willem!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 15:49 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Die safe power stond al in de link van mijn eerdere post. :lol: :lol:

Big Alf schreef:
Ook al heeft de losgemaakte kabel niets geraakt, dan is er waarschijnlijk toch via de min kabel stroom door het circuit gelopen.
Daarom zoals ik al aangaf, beter allebei loskoppelen of een overspannigs beveiliging gebruiken.
Hopelijk helpt de optie die Peer net aangaf

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 16:15 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 09, 2012 22:42
Berichten: 913
Woonplaats: Geel
bedankt voor links met dingen die te gebruiken zijn bij lassen
kunnen medeleden nog wel wat aan hebben misschien !

ik helaas niet :( xD


heb dernet even contact opgezet min pool eraf gehaald en na aantal minuten weer aangesloten
heb ook de zekering die vlak aan baterij zit (met klein kabeltje erbij verbonden waarvan ik eerder al contact opnieuw aangesloten had aangezien dit half los was) even eruit gehad en nagekeken maar was proper en zou dus ook moeten gereset zijn nu ?

helaas is probleem niet weg :(

ik vind het lijken alsof hij denkt dat de motor nog koud is, temperatuursensor ofzoiets ?

reden dat ik dit denk, als je motor koud start dan komen er altijd twee lampjes aan en eentje (dat apart staat) pinkt
dit blijft zo tot de motor warm genoeg is en dan stopt dat lampje met pinken en gaan onder die twee die al aan waren ook de rest branden (afhankelijk hoeveel lpg je nog hebt)

wat nu gebeurd,
twee lampjes aan eentje pinkt
motor krijgt warm, ene lampje stopt met pinken
na aan tijdje begint het weer te pinken alsof motor koud is
(soms gaan de extra lampjes ook aan maar zeker niet altijd, springt wel altijd mooi aan wanneer hij warm heeft)


lange uitleg, probeer het zo goed mogelijk uit te leggen, hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en er misschien iets meer mee weten ?

thx nogmaals !

_________________
Ilan


No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 17:09 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Tempo sensor kan het ook zijn , hoeft niks met het lassen te maken hebben kan ook toeval zijn .ff naar de gasboei zou ik zeggen . :!: kg

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 17:23 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 09, 2012 22:42
Berichten: 913
Woonplaats: Geel
inderdaad morge eve langs de gasboer rijden..
hopelijk is het zo toch nog snel opgelost !

keep u posted, thx guys ;)

_________________
Ilan


No guts No glory

Cowboy Up!

06 Dodge Ram 1500 SOLD
03 Ford F350 for sale


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 22:32 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 10, 2010 22:19
Berichten: 1337
Woonplaats: B.brug
simonutzwolle schreef:
das een hele snelcursus willem!

Met copiëren en plakken kom je ver Simon. :lol: :lol:

Big Alf schreef:
Die safe power stond al in de link van mijn eerdere post. :lol: :lol:

Niet opgevallen door te veel daglicht op het scherm Alfred. :oops:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 22:56 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
willem-2 schreef:
Big Alf schreef:
Die safe power stond al in de link van mijn eerdere post. :lol: :lol:

Niet opgevallen door te veel daglicht op het scherm Alfred. :oops:


Maakt niet uit, ik lees ook wel eens ergens overheen

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo maart 24, 2013 23:14 
Offline
Trucker

Geregistreerd: ma nov 12, 2012 1:10
Berichten: 202
Woonplaats: zwolle
willem-2 schreef:
simonutzwolle schreef:
das een hele snelcursus willem!

Met copiëren en plakken kom je ver Simon. :lol: :lol:

maakt niet uit, is voor een ieder een opsteker, altijd handig de informatie. moet ergens vandaan komen, vandaar


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling