Het is nu do maart 28, 2024 22:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do nov 22, 2012 13:05 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo mei 11, 2011 17:38
Berichten: 863
Woonplaats: Prov Antwerpen België
@ moderators: Misschien een idee om hier een sticky van te maken ?


Voorwoordje op het gevaar af om hautain of als weet-al over te komen:


In geen geval ben ik een specialist of een gasinstallateur. Wat hier in de komende tijd zal verschijnen is niet per definitie het enige juiste of er kan zeker een foutje in zitten.
Wel zullen een aantal dingen niet altijd overeenkomen met de visie van een gasinstalateur. De visie welke ik voor mezelf heb opgebouwd is gezien vanuit enkel technisch oogpunt en niet vanuit een commerciëel, marketingmatig of economisch doel.
Enkel heb ik, door herhaaldelijk met gasinstallaties bezig te zijn, toch wat informatie ergens in mijn mayonnaise rondhangen, opgedaan door erover te lezen, te proberen, door het "vallen en opstaan" concept helemaal in de vingers te hebben en een grote aanhanger te zijn van RTFM-errors (Read The F*cking Manual).
Daar 1 van de doeleinden van een forum is om informatie te delen, ga ik die mayo eens terug opkloppen en hier wat neerpoten.
Aanvulling van anderen met hun ervaringen en wetenswaardigheden is dus meer dan welkom.
Het gebruik van de komende informatie is op eigen risico. Instellingen wijzigen aan een gasinstallatie zonder basismetingen uit te voeren kan leiden tot motorschade.
De bedoeling is om de tip van laken zover mogelijk weg te trekken....

In een poging om het logisch op te bouwen dacht ik aan volgende chronologie:

De drie meest gangbare principes van gasinstallaties en hun respectievelijke werking te beschrijven.
Instelmogelijkheden per installatie.
Ruwe beschrijving van de instelbare parameters van electronisch gestuurde gasinstallaties.

_________________
GRTZ,

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 22, 2012 20:07 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za okt 06, 2012 20:59
Berichten: 562
Woonplaats: Antwerpen
Vind ik een prima idee, heb ook gas in de GMC en weet er niet veel van.
Iedere uitleg helpt, als is het maar om te weten of de grasboer staat te liegen of hij zijn al kent.

_________________
Lekker strak zwart met een tikkeltje chroom

GMC Sierra 1500, 4.8L , 2000

Grt, mon


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 22, 2012 20:46 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
Leuk initiatief, heb gelijk een vraag :-)

Had een 5.7 hemi met verouderde maar goed werkende Bigas installatie, er was vermogensverlies maar de motor starte/liep goed. Als resultaat van motorproblemen heb ik een stroker kit gemonteerd en heb nu een 6.5l hemi. Ben daarna naar de gasboer geweest om men gasinstallatie te laten updaten, volgens de gasboer lukt dit niet en moet ik de gasinstallatie updaten naar een moderner systeem. Spreekt die man de waarheid, of word ik genaaid zoals de kezen het zeggen :-)?

Het vreemde is dat het systeem te rijk draait (afr draait rond de 13,5), mocht hij met door de grotere motor te arm draaien omdat injectors te kleine capaciteit hebben dan kan ik het nog begrijpen, maar hij draait dus te rijk nu. De update zou enkel een nieuwe computer zijn en nieuwe injectoren.

Verdamper
Afbeelding

Computer
Afbeelding

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do nov 22, 2012 23:11 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 22, 2011 19:13
Berichten: 93
Woonplaats: Vlaanderen (Bekkevoort)
Of het relevant is, weet ik niet maar Ik gooi het ook maar ff in de groep. Ik heb pas de lambda sensor vervangen. (Blijkbaar moet dit om de 100.000 miles) Met de oude sensor kon ik via een uitlees apparaat zien dat er er redelijk veel brandstof werd ingespoten tov de openloop setting.
Ook bij het afremmen ....

Nu met de nieuwe sensor is dat aanzienlijk minder en bij het afremmen wordt er nu minder geinjecteerd tov de openloop.


Ik moet het nog aan de pomp zien maar volgens de boordcomputer is het verbruik nu bijna 23% lager :shock:

De oude lamda sensor geeft geen error of niks maar lijkt wel de lpg inspuiting aanzienlijk te beïnvloeden .... Zou het ?

_________________
2002 Dodge Ram 1500 5,9L


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 23, 2012 13:05 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo mei 11, 2011 17:38
Berichten: 863
Woonplaats: Prov Antwerpen België
postbus24 schreef:
Of het relevant is, weet ik niet maar Ik gooi het ook maar ff in de groep. Ik heb pas de lambda sensor vervangen. (Blijkbaar moet dit om de 100.000 miles) Met de oude sensor kon ik via een uitlees apparaat zien dat er er redelijk veel brandstof werd ingespoten tov de openloop setting.
Ook bij het afremmen ....

Nu met de nieuwe sensor is dat aanzienlijk minder en bij het afremmen wordt er nu minder geinjecteerd tov de openloop.


Ik moet het nog aan de pomp zien maar volgens de boordcomputer is het verbruik nu bijna 23% lager :shock:

De oude lamda sensor geeft geen error of niks maar lijkt wel de lpg inspuiting aanzienlijk te beïnvloeden .... Zou het ?


De gasinjectie wordt geïnvloed door de lambdasensor via het signaal van de benzinesproeiers. Nu loop ik al wat voor op het geheel maar de gasinjectie wordt gestuurd door de signalen van de benzine-injectoren. De benzine-injectoren worden (uiteraard) gestuurd door de ECU van de motor. Deze houdt rekening met de lambdasensorsignalen. dus ja, lambdasensor geeft invloed op LPI via omwegje.
Bij de bespreking van LPI wordt dit nog wel terug uit de doeken gedaan.

_________________
GRTZ,

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 23, 2012 13:12 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo mei 11, 2011 17:38
Berichten: 863
Woonplaats: Prov Antwerpen België
Belgiquebasterd schreef:
Leuk initiatief, heb gelijk een vraag :-)

Had een 5.7 hemi met verouderde maar goed werkende Bigas installatie, er was vermogensverlies maar de motor starte/liep goed. Als resultaat van motorproblemen heb ik een stroker kit gemonteerd en heb nu een 6.5l hemi. Ben daarna naar de gasboer geweest om men gasinstallatie te laten updaten, volgens de gasboer lukt dit niet en moet ik de gasinstallatie updaten naar een moderner systeem. Spreekt die man de waarheid, of word ik genaaid zoals de kezen het zeggen :-)?

Het vreemde is dat het systeem te rijk draait (afr draait rond de 13,5), mocht hij met door de grotere motor te arm draaien omdat injectors te kleine capaciteit hebben dan kan ik het nog begrijpen, maar hij draait dus te rijk nu. De update zou enkel een nieuwe computer zijn en nieuwe injectoren.



Dat wordt er misschien eentje om op te kauwen.....
Eerder te arm draaien zou ik ook als mogelijkedenkpiste verwachten.
Eerst enkele vraagjes:
Hoe werd die waarde gemeten ?
Heeft ie het enkel op gas of ook op benzine ?

_________________
GRTZ,

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 23, 2012 14:04 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 22, 2011 19:13
Berichten: 93
Woonplaats: Vlaanderen (Bekkevoort)
bhpaddict schreef:
....
Bij de bespreking van LPI wordt dit nog wel terug uit de doeken gedaan.



Ik doelde eigelijk ook een beetje op Belgiquebasterd, dat het mengesel te rijk kan zijn omdat de lamda sensor verkeerde waardes doorgeeft. Terwijl dat deze sensor in eerste instantie wel goed 'lijkt' te werken en daar dan kan overheen gekeken worden bij het afregelen :idea:

Maar ik ga nu weer netjes bij de les blijven en dit topic met grote interesse volgen want dit lijkt me zeer interessant.

_________________
2002 Dodge Ram 1500 5,9L


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 23, 2012 15:58 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
bhpaddict schreef:
Belgiquebasterd schreef:
Leuk initiatief, heb gelijk een vraag :-)

Had een 5.7 hemi met verouderde maar goed werkende Bigas installatie, er was vermogensverlies maar de motor starte/liep goed. Als resultaat van motorproblemen heb ik een stroker kit gemonteerd en heb nu een 6.5l hemi. Ben daarna naar de gasboer geweest om men gasinstallatie te laten updaten, volgens de gasboer lukt dit niet en moet ik de gasinstallatie updaten naar een moderner systeem. Spreekt die man de waarheid, of word ik genaaid zoals de kezen het zeggen :-)?

Het vreemde is dat het systeem te rijk draait (afr draait rond de 13,5), mocht hij met door de grotere motor te arm draaien omdat injectors te kleine capaciteit hebben dan kan ik het nog begrijpen, maar hij draait dus te rijk nu. De update zou enkel een nieuwe computer zijn en nieuwe injectoren.



Dat wordt er misschien eentje om op te kauwen.....
Eerder te arm draaien zou ik ook als mogelijkedenkpiste verwachten.
Eerst enkele vraagjes:
Hoe werd die waarde gemeten ?
Heeft ie het enkel op gas of ook op benzine ?


Heb afr meter met eigen lambda sonde in de uitlaat, als hij op benzine draait geeft hij in closed loop mooi 14.7 aan. Rijdt ook heel soepel op benzine, op gas helemaal niet. Heb wel grotere benzinesproeiers dan normaal met de daarbij horende aangepaste 'inbector scaling' in de ECU.

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 23, 2012 17:43 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo mei 11, 2011 17:38
Berichten: 863
Woonplaats: Prov Antwerpen België
postbus24 schreef:
bhpaddict schreef:
....
Bij de bespreking van LPI wordt dit nog wel terug uit de doeken gedaan.



Ik doelde eigelijk ook een beetje op Belgiquebasterd, dat het mengesel te rijk kan zijn omdat de lamda sensor verkeerde waardes doorgeeft. Terwijl dat deze sensor in eerste instantie wel goed 'lijkt' te werken en daar dan kan overheen gekeken worden bij het afregelen :idea:

Maar ik ga nu weer netjes bij de les blijven en dit topic met grote interesse volgen want dit lijkt me zeer interessant.


Oeps. :albino:

Vooral niet zomaar "bij de les blijven", hoe meer input hoe beter.

_________________
GRTZ,

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 23, 2012 18:03 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo mei 11, 2011 17:38
Berichten: 863
Woonplaats: Prov Antwerpen België
Belgiquebasterd schreef:
Heb afr meter met eigen lambda sonde in de uitlaat, als hij op benzine draait geeft hij in closed loop mooi 14.7 aan. Rijdt ook heel soepel op benzine, op gas helemaal niet. Heb wel grotere benzinesproeiers dan normaal met de daarbij horende aangepaste 'inbector scaling' in de ECU.


Keigoe, dan zit dat al snor.
Ook logisch dat je nu grotere benzinesproeiers hebt en dat de pulsverhouding is aangepast.

Wat de gas betreft zou ik al gaan denken in de richting van lekkende gassproeiers of de sproeiers zijn dusdanig te klein dat ze veel te lang moeten openstaan waardoor er gas achterblijft in de inlaat.
Dit geeft een zeer vertraagde gasrespons en min of meer een gaspedaal die precies even aarzelt bij gas lossen.
Heb jij diagnose soft voor jouw bigas systeem ?

_________________
GRTZ,

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2012 20:46 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2011 21:56
Berichten: 1100
Woonplaats: Christof, 2003 Ram uit Brugge
bhpaddict schreef:
Belgiquebasterd schreef:
Heb afr meter met eigen lambda sonde in de uitlaat, als hij op benzine draait geeft hij in closed loop mooi 14.7 aan. Rijdt ook heel soepel op benzine, op gas helemaal niet. Heb wel grotere benzinesproeiers dan normaal met de daarbij horende aangepaste 'inbector scaling' in de ECU.


Keigoe, dan zit dat al snor.
Ook logisch dat je nu grotere benzinesproeiers hebt en dat de pulsverhouding is aangepast.

Wat de gas betreft zou ik al gaan denken in de richting van lekkende gassproeiers of de sproeiers zijn dusdanig te klein dat ze veel te lang moeten openstaan waardoor er gas achterblijft in de inlaat.
Dit geeft een zeer vertraagde gasrespons en min of meer een gaspedaal die precies even aarzelt bij gas lossen.
Heb jij diagnose soft voor jouw bigas systeem ?


Software heb ik niet, is die software dan beschikbaar voor de 'gewone werkmens'? Waar zou ik die kunnen vinden/kopen?

_________________
Christof
2003 ram


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo nov 25, 2012 21:23 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 22, 2011 19:13
Berichten: 93
Woonplaats: Vlaanderen (Bekkevoort)
Belgiquebasterd schreef:

Software heb ik niet, is die software dan beschikbaar voor de 'gewone werkmens'? Waar zou ik die kunnen vinden/kopen?


Aub:
http://www.tinleytech.co.uk/acatalog/So ... leads.html

_________________
2002 Dodge Ram 1500 5,9L


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma nov 26, 2012 11:00 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo mei 11, 2011 17:38
Berichten: 863
Woonplaats: Prov Antwerpen België
Kijk ! :thumbleft: :thumbright:

_________________
GRTZ,

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling