johny89 schreef:
is een iets oudere install met verdamper, verschil is voelbaar maar duw eigenlijk niet echt veel. rijdt te zalig anders, maar als de gastank leeg is en rijd op benzine ja voel je het dusdanig dat het wel eens kietelt
Op mijn W200 had ik een klassiek verdamper met impco menger. Echter funtioneerde op een bepaalt moment de menger niet goed meer door scheurtjes in het membraan welk de gasklep in de menger aanstuurt. Gevolg was een duidelijke vermindering van vermogen op gas.
Hiermee wil ik bedoelen dat een nazicht misschien wat aan het licht brengt.
Wanneer dat allemaal in orde is kun je gaan spelen met voorontsteking om het gas/bezine verschil nog te iets verbeteren.
Wat ik hier mee bedoel (cijfers zijn enkel voorbeelden):
De W stond standaard op 6° voorontsteking (was voor US-benzine 87 oct)
Onze 98 oct mag bijvoorbeeld op die motor 15° hebben
LPG zelfs 20° voorontsteking.
Wanneer daar niets aan gedaan wordt is het verschil tussen de standaard instelling en de optimale instelling voor gas wel heel groot = vermogenverlies.
In dit geval heb je ook vermogenverlies op benzine 98 maar minder dan bij gas.
Nog eens: de cijfers zijn geen exacte waarden maar voorbeelden. De realiteit zit wel in die richting; ik dacht zelfs nog extremer maar daar is het allemaal wat lang voor geleden.
Bij klassieke verdamper blijft er wel altijd een merkbaar verschil.