Het is nu za apr 27, 2024 12:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Trailer Wiring
BerichtGeplaatst: za mei 16, 2009 8:22 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 10, 2008 12:58
Berichten: 215
Woonplaats: Eenrum
Omdat de meest amerikaanse pick-ups gecombineerde rem en knipperlichten hebben geeft het aansluiten van een europese stekker voor de aanhangerverlichting vaak problemen.

Ik heb vanuit de 4-polige stekker die naar de achterlicht gaat wel de normale verlichting en de voeding voor de achteruitrijlampen gepakt. Verder heb ik een extra 7-polige kabel getrokken naar de cabine. Om te zorgen dat je een normaal signaal krijgt voor de richtingaanwijzers kun je de signalen bij de stuurkolom weg halen. Je kunt ze ook eventueel bij de voorste richtingaanwijzers weghalen.

Bij de stuurkolom heb ik ook gelijk het signaal gevonden voor de remlichten.

Een mistlamp heb ik niet, dus sluit ik ook niet aan.

Aangezien mijn trailer elektrisch geremd is had ik er altijd 2 kabels tussen zitten. Eén voor de verlichting en één voor de reminstallatie.

De aansluitng voor het remmen is eigenlijk nooit goed geweest. Beter gezegd, mijn trailer remt gewoon niet. Na wat door meten kwam ik er achter dat de truck keurig een remsignaal vanuit de brake-controller geeft. Ook de kabel tussen trailer en pick-up doet het redelijk. Maar bij de aansluitng op de trailer raak ik op één stekker ineens 10 volt kwijt. Deze stekkers en stekkerdozen zijn in NL alleen niet zo eenvoudig verkrijgbaar.

Afbeelding

Om dat op te lossen ben ik alles om aan het zetten naar een 13-polige stekker. Ben ik ook gelijk af van de 2e kabel voor de verlichting.

De 13-polige stekker wordt of is de nieuwe standaard voor aanhangerverlichting. Hierin kun je naast alle standaar verlichting ook gelijk signalen voor de achteruitrijlampen, net als een continu voeding voor de trailer, als ook een laadstroom in kwijt. Van de 13 worden er 2 niet gebruikt. Op één van die 2 kan ik mooi het remsignaal kwijt. Die ander kan ik vast nog wel ergens anders voor gebruiken.

Afbeelding

En omdat ik toch bezig ben, komen er dus nu 2 stekker-dozen op de pick-up. Eén naast de normale trekhaak en één bij de schotel.

Ben nog aan het twijfelen om de oude 7-polige die er op zat er weer op te zetten, naast de 13-polige. Anders moet ik straks bij elke oudere aanhanger een verloopstekker gebruiken.

_________________
Marchel

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling