Het is nu do maart 28, 2024 22:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2016 18:23 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 01, 2016 21:58
Berichten: 102
Beste leden ..

Ik ben een beetje aan het rondneuzen voor een Fifth wheel oplegger. Kan iemand mij vertellen wat er überhaupt mogelijk is achter een 1500 mbt gewichten etc... Een schotel er in zou wel kunnen maar liever niet. Mijn deksel moet er dan af en mijn werkspullen eruit als ik op pad ga . Nou kwam ik niet een mooie oplossing uit de link voor tegen . Echter weet ik niet of dit in Nederland is toegestaan ..

http://www.cowtownsleepers.com/images/safetyhitch1.jpg

Het trekgewicht van de ram is natuurlijk 3500kg .. Zo'n Fifth wheel campertje weegt natuurlijk iets meer..

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2016 18:57 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Of je deksel ruilen voor zo'n lamellen-exemplaar.
Kan daar mooi je schotel onder.Heb ze in Amerika wel zien rijden met zo'n ram als de onze,met
een camper erachter.Maar dit waren de kleinere modellen en je zal ook hulpvering nodig hebben.(extra balgje op de as).
Dat systeem op de foto zal hier wel niet mogen denk ik zo.

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2016 19:33 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Als er een schotel in komt, moet die ook weer apart gekeurd worden bij de rdw.
Zo'n constructie als op de foto gaat niet lukken hier in NL, al is het maar omdat de combi
meer weegt dan je nu mag trekken.

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2016 20:53 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Als ik zo een constructie er achter moest hangen kocht ik liever een hele mooie luxe caravan :wink:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2016 20:57 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 01, 2016 21:58
Berichten: 102
Daarmee heb je niet het gemak van zo'n woonhuis op wielen t-Bob.

Denk aan klotsende watertanken in een caravan en het beperkte laadvermogen van een caravan. Daar komt nog bij dat zo'n trailer her en der uitschuift. Mijn bedoeling is dan ook het zo te maken dat we living hebben en ruimte voor 2 paarden . Dit zodat er 2 paarden in kunnen en mijn crossmotor.

Plus dat een caravan nooit een echte douche heeft waar je normaal in kan douchen . Hoe duur ze ook zijn .

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2016 21:32 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Hier is een bedrijf voor het ombouwen van de Ram voor het trekken van een fifht wheel.
http://www.fifthwheeleurope.eu/producte ... 0-of-2500/
http://www.fifthwheeleurope.eu

En je hebt ook Europese 5wheel Campers bouwers.
Duitsland
https://www.tischer-pickup.com/en/model ... ail-liner/

Engeland
http://fifthwheelco.com/#slidespace

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 11, 2016 21:59 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Als dat allemaal mee moet,zou ik maar eens voor een dually gaan kijken...
Zo'n trailer waar je paarden in kunnen bestaat ook.
In Amerika rijden die rodeo-gasten ermee.Zijn van die aluminium veetrailers,maar dan als camper ingericht.Zijn wel wat lager dan die normale camper-trailers.

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr aug 12, 2016 21:52 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 12, 2010 22:05
Berichten: 1255
Woonplaats: Ouddorp
zo maar een paar voorbeelden: http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... ailer.aspx

of: http://occasions.import-usa-cars.nl/Aan ... so=galerij

alleen even uitvogelen hoe het zit met de trekgewichten.

_________________
Jaco

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2016 9:59 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Een Dually is er hier in Europa zeker niet voor geschikt op auto kenteken. Op vrachtwagen kenteken zeer zeker wel uiteraard. Sinds enkele jaren zijn de BE combi regels enigszins aangepast om absurd hoge combi gewichten tegen te gaan. Nieuw op kenteken te zetten trekkende voertuigen mogen tegenwoordig een trailer trekken die maximaal 5x de schotel/kogel druk is. En de schoteldruk is 3500kg min het leeg gewicht (incl schotel). Mijn F250 weegt leeg (kale auto, volle dieseltank) op de weegbrug 3260kg (heb ik twee weken geleden gezien). Dit zou dus betekenen dat ik 3500-3260=240kg laadvermogen over heb. Deze 240kg x 5= 1200kg. Dus als mijne nu op kenteken als opleggertrekker gekeurd zou moeten worden, dan zou mijn nieuwe trekgewicht slechts 1200kg worden voor een oplegger (is nu officieel op kenteken 5850kg), terwijl de middenas en autonoom gewoon op 3500kg blijven staan.
Daarom is een F150 hier in Europa veel geschikter voor een fifthwheeler en beter nog een Gooseneck trailer (vanwege minder eigengewicht door de lichtere kogel ipv de zwaardere schotel achterin de bak.) Mijn Ford heeft een kogel achterin de bak staan die 1000kg verticale druk mag hebben en 5500kg mag trekken en is volgens mij van het Duitse AL-KO (maar dat zou ik voor de zekerheid na moeten kijken). En die neemt relatief weinig ruimte in beslag in verhouding tot een echte schotel (fitfthwheel).
Maar de nieuwe vinding van Fifthwheeleurope, zoals hier boven al aangegeven, is nog beter. Dit omdat de "kom" in de vloer van je bak verwerkt zit en de kogel aan de trailer vast zit. Hierdoor heb je dus helemaal niks in de bak staan wat ruimte in beslag neemt. En ze hebben voor de 2015 --> F150 zo al een kant en klaar hulpframe en homologatie klaar liggen en komt het trailer gewicht op ongeveer 4500kg.
Hier in Europa komt het te trekken gewicht dus vreemd genoeg hoger uit als je er een lichtere wagen voor zet. Terwijl iedereen met verstand van zaken weet dat zwaardere wagens beter geschikt zijn om zware lasten te trekken dan lichtere wagens. Dus een Dually op autokenteken mag veel minder trekken als een 150/1500 model als het om een oplegger gaat.
Op vrachtwagen kenteken is het weer een ander verhaal, dan bepaald je type plaatje waar de GVW en GCW enz op staan wat je combi totaal mag wegen enz dus wat er maximaal aan trailer mee getrokken mag worden. Maar dan zul je ook naar een luchtrem installatie moeten en zwaardere assen onder de trailer.
Als je een relatief goedkoop en licht elektrisch remsysteem wil hebben, dan is je gewicht op het assenstel maximaal 3500kg totaal (meer mag nou eenmaal niet met elektrische remmen in Europa), daarbij kun je de kogeldruk/schoteldruk nog optellen voor het totale trailer gewicht. Mijn trailertje heeft de Amerikaanse elektrische geremde Dexter assen, aan gestuurd door een Europees goedgekeurd remsysteem van JMR Boopark (www.boopark.nl) met 2250kg technische last per as, maar staan voor 1750kg per as op kenteken vanwege het feit dat 3500kg : 2 = 1750kg is. De toegestande oplegdruk vd kogel koppeling is 1000kg. Dus 3500kg vd elektrisch geremde assen en 1000kg vd kogelkoppeling geeft een totaal trailer gewicht van 4500kg op kenteken. Dit terwijl de trailer (qua assen en kogelkoppeling) technische 5500kg zou mogen wegen, de kogel ook 5500kg mag trekken en de Ford op kenteken een oplegger van 5850kg mag trekken. De elektrische remmen gooien dus "roet" in het eten in de Europese regelgeving, en "kosten" me in dit geval dus 1000kg laadvermogen. Maar upgraden naar luchtremmen, brengt veel kosten en ook extra gewicht met zich mee, dus dat is niet de moeite voor 1000kg meer trailer gewicht, terwijl de luchtremmen met zwaardere assen, zwaardere velgen banden, luchtketels, kleppen, slangen koppelingen enz ook al gauw een paar honderd kg eigen gewicht toevoegen.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 14, 2016 10:13 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Je zou ipv de deksel ook een roll cover kunnen monteren. Die hoeft je er niet af te halen als je met de trailer wil rijden. Als je een roll cover open doet, dan rolt die gewoon op in de bak vooraan in je pickup bak. Is eigenlijk gewoon een horizontaal rolluik, maar dan voertuig specifiek uitgevoerd.
Ik heb er 3 weken geleden nog een verkocht en geinstalleerd op een Isuzu D-max.
Zo'n rollcover is mijn inziens sowieso fijner als een deksel. Ik zelf heb op mijn Ford ook een deksel, maar nadeel van zo'n deksel is dat je eigenlijk nooit makkelijk een hoge lading in je bak kwijt kan, achterin gaat het nog wel, maar hoe verder je naar voor komt hoe lager het kan zijn. Met een rollcover heb je enkel een "bak" van zo'n 20x20cm in je bak over de volle breedte vlak achter de cabine. En de rest vd bak is vrij als je hem open doet.
Als ik mijn trailer erachter hang moet ik idd ook even de deksel eraf halen en is ook in twee minuten gebeurt, maar vanwege het formaat en gewicht moet je het wel met twee personen kunnen doen.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2016 15:41 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
IK heb het even na gekeken en mijn kogel in de bak en koppeling op de trailer is niet van AL-KO zoals ik hierboven voorzichtig aangaf, maar het komt van het Duitse ALBE-Berndes en heeft type AHK 45 en BAK 45, zie: http://albe-berndes.de/en/auflieger.asp en zijn dus nog steeds gewoon nieuw te koop met EU goedkeuring voor wie zelf aan de gang wil met knutselen. Setje elektrisch geremde Dexter assen en JMR Boopark brake controller erbij en je kan zomaar zelf een gooseneck bouwen. 8)

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2016 16:25 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Je hebt ook van die kogel koplingen wat je kan verzinken in de bak,
Of weg kunt pakken als je hem niet nodig hebt.
Heb je een mooi vlakke laadbak als je de sleurhut niet erachter hebt.

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 15, 2016 22:03 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
In de USA heb je inderdaad veel van dat soort mooie ingenieuze koppelingen. Je kan zelfs op je gooseneck ball een fifthwheel (schotel) plaatsen met een afneembaar frame enz. In de USA trekken ze daar makkelijk tot 7.5 á 10 ton trailer gewicht mee zonder problemen. Maar helaas zijn die systemen niet voorzien van een EU goedkeur en ondanks dat ze vaak beter werken, sterker zijn en praktischer in gebruik krijg je het hier niet officieel op kenteken. Het mooiste en meest praktisch wat ze hier nu op dit moment (mijn inziens) hebben, is de nieuwe vinding van fitfthwheeleurope.nl met een kom verzonken in de vloer vd bak en de kogel onderste boven aan de trailer. Dan heb je dus helemaal niks belemmerends in bak als de trailer er niet achter hangt en heb je dus maximaal plezier nut van je bak en toch een goedgekeurde oplegger koppeling.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 22, 2016 11:49 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma maart 17, 2014 15:21
Berichten: 17
Custom Offroad schreef:
Het mooiste en meest praktisch wat ze hier nu op dit moment (mijn inziens) hebben, is de nieuwe vinding van fitfthwheeleurope.nl met een kom verzonken in de vloer vd bak en de kogel onderste boven aan de trailer. Dan heb je dus helemaal niks belemmerends in bak als de trailer er niet achter hangt en heb je dus maximaal plezier nut van je bak en toch een goedgekeurde oplegger koppeling.


Ach wat is nieuw, die wordt al een aantal jaren geleverd. Ik heb er zelf in in mijn bak liggen (bamitruckje, dus hier niet interessant) die gebruikt wordt om een Canadese 5th wheel te sleuren. De koppeling werkt als de welbekende tiet, vrijwel geen onderhoud, wordt geleverd met een dekseltje zodat je een mooie (vrijwel) vlakke laadvloer hebt als je niks hoeft te trekken.

Persoonlijk zou ik liever gaan voor de electrisch geremde assen van fifthwheel europe dan voor die van de andere firma. Ik heb met beide gesproken en ik kreeg meer een 'zwitserleven gevoel' bij Fifthwheel europe. Overigens heeft Evert Jan (van Fiftwheel europe) niet alleen die koppeling uitgevonden maar ook perfecte electrische remmerij welke ook goed gekeurd is!

Je raadt het al, ook die gebruik ik zelf, zitten onder dat Canadese 5th wheel bakkie. ;)

Zonder gekheid, Evert Jan weet heel goed waar hij mee bezig is en hij staat altijd open voor uitdagingen, dingen die een ander niet lukken of waarvan een ander zegt 'kan niet' weet hij vaak op te lossen en op een fatsoenlijke manier door de keuring te krijgen zodat je later, als je een keer aangehouden wordt, ook niet met samengeknepen billen een herkeuring hoeft af te wachten.

just my 2 pennies....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 22, 2016 14:53 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Seef schreef:
Custom Offroad schreef:
Het mooiste en meest praktisch wat ze hier nu op dit moment (mijn inziens) hebben, is de nieuwe vinding van fitfthwheeleurope.nl met een kom verzonken in de vloer vd bak en de kogel onderste boven aan de trailer. Dan heb je dus helemaal niks belemmerends in bak als de trailer er niet achter hangt en heb je dus maximaal plezier nut van je bak en toch een goedgekeurde oplegger koppeling.


Ach wat is nieuw, die wordt al een aantal jaren geleverd. Ik heb er zelf in in mijn bak liggen (bamitruckje, dus hier niet interessant) die gebruikt wordt om een Canadese 5th wheel te sleuren. De koppeling werkt als de welbekende tiet, vrijwel geen onderhoud, wordt geleverd met een dekseltje zodat je een mooie (vrijwel) vlakke laadvloer hebt als je niks hoeft te trekken.

Persoonlijk zou ik liever gaan voor de electrisch geremde assen van fifthwheel europe dan voor die van de andere firma. Ik heb met beide gesproken en ik kreeg meer een 'zwitserleven gevoel' bij Fifthwheel europe. Overigens heeft Evert Jan (van Fiftwheel europe) niet alleen die koppeling uitgevonden maar ook perfecte electrische remmerij welke ook goed gekeurd is!

Je raadt het al, ook die gebruik ik zelf, zitten onder dat Canadese 5th wheel bakkie. ;)

Zonder gekheid, Evert Jan weet heel goed waar hij mee bezig is en hij staat altijd open voor uitdagingen, dingen die een ander niet lukken of waarvan een ander zegt 'kan niet' weet hij vaak op te lossen en op een fatsoenlijke manier door de keuring te krijgen zodat je later, als je een keer aangehouden wordt, ook niet met samengeknepen billen een herkeuring hoeft af te wachten.

just my 2 pennies....


Plaats eens wat foto's van dat gespan en 5th wheel bakkie. :wink:
Is wel leuk voor te zin :wink:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling