USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

RDW perikelen
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=18270
Pagina 1 van 1

Auteur:  La Piovra [ zo jan 12, 2014 1:16 ]
Berichttitel:  RDW perikelen

Hoi Allemaal,

Ik heb hier natuurlijk al wat rond gelezen over de RDW en de willekeur die wordt toegepast met betrekking tot het toekennen van trekgewichten. Ook mijn F250 kent geen trekgewicht op het kenteken. Ik ben maar eens gaan bellen naar de RDW en kreeg een dame aan de lijn die mij ging vertellen wat ik zelf al wist: namelijk dat er geen trekgewicht bekend was. Hierop werd ik later op de dag terug gebeld door een man die mij vertelde dat ik een afspraak voor een individuele keuring moest maken. Echter zegt de eigen documentatie van de RDW dat er pas gekeurd hoeft te worden wanneer er geen opgegeven trekgewicht van de fabrikant bestaat.

Nu geeft de fabrikant wel degelijk een trekgewicht op voor deze auto, alleen de vraag is waar nu precies deze opgave van de fabrikant aan moet voldoen. Wanneer je Ford in de VS belt voor een attest word je natuurlijk verwezen naar "owners-guide" en Ford Nederland. Maar door Ford Nederland word je natuurlijk afgepoeierd met het verhaal dat de auto officieel nooit verkocht is door Ford en dat ze geen gegevens hebben, maar ze wisten me overigens wel te vertellen dat er nog een terugroep actie openstond voor de auto, dat dan weer wel (stelletje rukkers)

Omdat ik de RDW graag om hun oren sla met hun eigen regels heb in een verzoek ingediend onder de Wet openbaarheid van bestuur om vastgelegd te krijgen hoe hun regels en procedures zijn in dergelijke kwesties. Of ze gaan antwoorden weet ik niet.......maar ze zijn iig verplicht een beslissing te nemen op mijn verzoek. Wanneer ze niet over de brug komen geven ze aan dat er geen eenduidige procedure bestaat en dat het dus is gebaseerd op willekeur. Dit is natuurlijk in strijd met het gelijkheidsbeginsel en maakt het de gang naar de bestuursrechter mogelijk. Gezien dit zonder tussenkomst van een advocaat kan vind ik het de moeite waard om het te proberen.

Vooruit lopend op deze beslissing ben ik me vast aan het voorbereiden en vraag me af of mensen hier weten of een "build sheet" of een "technical data sheet" voldoende info geeft over het officiële trekgewicht? Zijn er hier mensen die dergelijke documentatie ooit hebben gekregen (uit de VS)? De owners manual geeft voldoende info over de diverse trekgewichten bij de diverse uitvoeringen echter is er geen VIN aan gekoppeld. Ook zou ik graag willen weten welke verschillende trekgewichten er zijn afgegeven voor diverse F250's. Ik zou het erg op prijs stellen wanneer jullie mij zouden kunnen helpen aan deze info, al is het alleen maar om eens een uitspraak te krijgen over de willekeur die wordt toegepast door de RDW.

fijn weekend nog,

Carel

Auteur:  airstreampieter [ zo jan 12, 2014 1:58 ]
Berichttitel:  Re: RDW perikelen

Hoi Carel,

Geen trek gewichten bekend voor een Ford F250 (welk bouwjaar is jou truck ) zegt de dame bij de RDW ? Ik denk dat de meeste F250 bezitters het trek gewicht van max 3500 kg op hun kenteken hebben staan, en daar hoor ook ik ook bij.De meeste trucks worden bedrijfsmatig gebruikt en dan moet de papierwinkel kloppen. ( vrachtwagen kenteken zelfs meer )
Kennis van mij wilde ook trek gewicht op kenteken en hoefde enkel zijn kentekenbewijs op te sturen en zonder al te veel moeite met 3500 kg trekgewicht weer terug gekregen, zonder met de truck bij het keurings station te zijn geweest.
Er zijn ook bedrijven die het voor je kunnen regelen, maar als je de RDW wilt stangen en je krijgt het voorelkaar, succes :mrgreen:

gr Pieter

Auteur:  La Piovra [ zo jan 12, 2014 2:29 ]
Berichttitel:  Re: RDW perikelen

Beste Pieter,

Het gaat er niet om om de RDW te stangen, het gaat mij om de willekeur die wordt toegepast. Waarom moet ik mijn auto een aantal testen in Lelystad laten ondergaan terwijl een ander gewoon zijn papieren opstuurt en het kentekenbewijs wordt aangepast. De kans is groot wanneer ik maandag bel, ik iemand anders aan de lijn krijg die weer met een ander verhaal komt.

Ook ik gebruik mijn truck bedrijfsmatig en ik mag van een instantie zoals de RDW verwachten dat ze hun werk goed doen. Als jij zegt dat de meeste F250 bezitters 3500kg op hun kenteken bewijs hebben staan begrijp ik niet waarom dit niet op een administratieve wijze kan worden opgelost. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om deze auto's onderling te vergelijken. Ik krijg eerder een beetje het idee dat het in Lelystad misschien een beetje rustig is en dat men verlegen zit om wat extra omzet.......

Auteur:  willem-2 [ zo jan 12, 2014 11:50 ]
Berichttitel:  Re: RDW perikelen

Hee Carel,

Een F-250 met trekgewicht rijden er hier zat van, zowel < en > als jouw 2002.
Je vorige auto had je uit Californië gehaald, heb je dat met deze ook gedaan of hier uit Nederland.
Komt ie hier vandaan, had je er beter één met trekgewicht kunnen aanschaffen,
Komt deze ook uit de States, dus op kenteken en al moeten komen is de kortste en makkelijkste weg via Duitsland.

Auteur:  La Piovra [ zo jan 12, 2014 13:34 ]
Berichttitel:  Re: RDW perikelen

De vorige heb ik zelf ingevoerd en kreeg aanvankelijk een trekgewicht van 750kg omdat er een Amerikaanse haak op zat zonder EU toelating (maar dat is alweer een hele tijd terug).......na montage van een trekhaak destijds gemaakt door Veldhuizen wagenbouw hoefde ik alleen het kentekenbewijs op te sturen en werd het zonder probleem aangepast. De auto waar het nu om gaat is heeft al een nederlands kenteken(niet zelf ingevoerd dus) maar ik begreep van de man van de RDW dat deze auto eerder in Engeland is tenaamgesteld en er daar geen trekgewicht is afgegeven voor de auto. Volgens de man was dit een probleem, ik zie echter het probleem niet omdat er feitelijk aan de inrichting van de auto niet is veranderd.

Beter een auto kopen die al een trekgewicht heeft zou niet ter zake moeten doen, want dan zou ik mijn keuze laten beïnvloeden door de RDW, en dat is nu juist waar de RDW niet voor bedoeld is.

Auteur:  Adiamand [ ma apr 28, 2014 21:03 ]
Berichttitel:  Re: RDW perikelen

Hoi carel,

Misschien via de tüv proberen, ik heb mn truck via de tüv op kenteken laten zetten, zij kennen de f250 wel en nemen het trekgewicht 3500 kg over, meer dan dat krijg je niet als je geen luchtremsysteem laat inbouwen werd mij verteld, via duitse brief ga je dan naar de rdw.
Weet niet wat dit geintje precies gaat kosten maar werkt wel,

Groeten,
Alexander

Auteur:  mrobers [ vr mei 02, 2014 12:07 ]
Berichttitel:  Re: RDW perikelen

Reken op zo'n 1400eur voor uitvoer-invoer via Duitsland terug naar Nederland.

Je hebt ongetwijfeld mijn verhaal over trekgewicht op mijn Avalanche en de RDW ook gelezen?

Auteur:  slslnl [ za jun 28, 2014 21:23 ]
Berichttitel:  Re: RDW perikelen

Hoi,

Is hier al meer over bekend. Ik heb namelijk een zelfde probleem. Geen trekgewicht op kenteken.

Ik hoor het graag.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/