Het is nu zo apr 28, 2024 0:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Gooseneck
BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2009 14:00 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 13, 2008 0:09
Berichten: 1993
Woonplaats: Riemst, Belgisch Limburg
Zit al enige tijd met de gedachte in m'n kop; Kan ik hier (in Belgie) een gooseneck op de baan krijgen??? Legaal natuurlijk :lol:
In de toekomst zal achter de Ford meermaals een trailer komen te hangen met minigravers, tuinbouwtractoren en ander materiaal voor het werk (ik ben tuinaanlegger). De trailer die we nu gebruiken heeft al het een en ander meegemaakt en is toch niet echt zo heavy duty als dat we eerst dachten.

We hebben nu dus een plateauwagen/autotransporter met knikbodem voor transport voor de machines en een kleinere aanhangwagen met loofrekken met kipsysteem.
Eerst wilden we die 2 vervangen door een container/haakarmsysteem maar toen we hoorden at die systemen leeg wegen hadden we niet meer veel over van laadgewicht!

Dus zat ik te denken van een gooseneck te importeren vanuit de USA en hier dan een kipsysteem op te bouwen omdat een gooseneck meestal alleen een vast plateau heeft.
Waarom zal je denken? Omdat ik al een paar keer van die iveco camionettes zie rijden met een oplegger erachter waarmee je toh met een BE kan rijden en tegelijk met 7 ton erachter mag rijden.
Weet alleen niet of je de assen uit Amerika met elektrische remmen en brakecontroller hier mag gebruiken? En of je hier een PVG voor het chassis kan krijgen

Dus als ik in de bak een gooseneckhitch plaats kan ik het laadgewicht van de truck met het trekgewicht van 3500kg combineren zodat ik veel meer achter de truck kan hangen.
Kan dit of zit ik weer hardop te dromen :D

_________________
--JORDY--


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2009 14:49 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 28, 2008 15:22
Berichten: 2052
Woonplaats: Harelbeke
Ik betwijfel ten zeerste of je dit in belgie gekeurd krijg,heb immers nog nooit zo'n combinatie gezien hier met belgische nummerplaten,telkens zijn het er met nederlandse platen als je zo'n gooseneck combo ziet.

_________________
Pascal ;-)
'04 Black hemi QC /Recon taillights/Recon 3rd brakelight/Blacked out headlights
Golf 1 cabrio for sale !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2009 14:59 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 13, 2008 0:09
Berichten: 1993
Woonplaats: Riemst, Belgisch Limburg
Daar had ik ook al schrik voor omdat ik ook nog nooit zoiets hier heb zien rijden. Die Iveco BE trekkers tot 7 ton hebben meesten luchtremmen en een echte schotel achterop liggen zoals de camions. Zijn meestal ook als uitzonderlijk geval gehomologeerd.

Vind dit echt zo'n dik klote land als je hier iets wil !!! :evil: :evil:

Ik ga van de week eens bellen met de DIV ofzo. Als het echt niet kan dan laat ik gewoon een trailer bouwen met BPW assen onder zodat ik veel meer kan laden, is wel niet helemaal legaal dan maar ik heb echt geen zin om met een camion te moeten gaan rijden. Is financieel ook niet mogelijk voor het bedrijf.

_________________
--JORDY--


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2009 16:13 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 10, 2008 12:58
Berichten: 215
Woonplaats: Eenrum
Het is wel mogelijk, in NL in elk geval. In duitsland heb ik ze ook vaak genoeg zien rijden.

Dit is de mijne:

Afbeelding

Ik weet niet hoe de belgische RDW voertuigen keurt uit bv de Eu. De nl rdw neemt gewoon trekgewichten en technische specificaties over. En aangezien belgie ook onder de Europese regelgeving valt zijn ze het wel verplicht te doen.

Mijn trailer is een US import en door alco nederland in NL goedgekeurd. Het bedrijf alco is inmiddels verhuist naar Belgie en heet nu Coxx

Website link : http://www.coxx.be

Mocht je nog overgaan tot een aanschaf van een open trailer uit de us. Kun je beter er één extra laten komen (kunnen op elkaar staan, kunnen we eventueel de transport kosten delen)

_________________
Marchel

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: zo feb 15, 2009 16:34 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 13, 2008 0:09
Berichten: 1993
Woonplaats: Riemst, Belgisch Limburg
Ik weet allemaal niet hoe dat zit in Belgie. Zal in de week wel eens bellen over hoe en wat, als ze tenminste snappen waar ik het over heb :evil: Zijn ze denk ik toch veel te sloom voor om dat te begrijpen dus zal wel weer als antwoordt krijgen dat het niet gaat omdat ze het niet weten.

Als ik er eigenlijk bij na denk zal het wel onmogelijk worden om er hiermee aan het rijden te komen.

Hoe gaat dit eigenlijk met bochten e.d. is toch wel een hele combi zo. Niet dat ik dadelijk alleen maar rechtdoor kan gaan rijden. We zitten hier ook in heuvelachtig gebied waar de "wegjes :lol: " vaak niet breder zijn dan 2,5 a 3m en over afstanden van een paar honderd meter heb je vaak een stuk of 8 of meer bochten voor je kiezen waar we nu al vaak moeten opletten als we met de transporter op pad zijn.
De mijne wil ik wel wat korter hebben omdat het een dump trailer wordt. Dus geen 20 feet trailer zoals die van jou wel zal zijn.

Als ik er eentje koop is dat denk ik toch pas voor volgend jaar ofzo. Financieel is het nu even niet meer mogelijk omdat we laatst al een nieuwe minigraver en midigraver hebben gekocht en die krengen kosten ook een paar ribben uit je lijf :roll:

_________________
--JORDY--


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: di feb 17, 2009 19:03 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 13, 2008 0:09
Berichten: 1993
Woonplaats: Riemst, Belgisch Limburg
Vandaag gebeld met DIV met een paar vraagjes om een gooseneck in Belgie gehomologeerd te krijgen en het trekgewicht op mijn kenteken te verhogen van 3500kg naar 5000kg of meer.

Wat denk je....

GAAT NIET!!! :evil: Tenminste volgens hun miezerige uitleg!!!! Ze wisten al niet wat een gooseneck was, heb toen gezegt dat het een opleggers zoals bij vrachtwagens is maar dan kleiner voor een pick-up.
"Maar dan heeft u toch een CE nodig meneer" krijg ik dan te horen. Nee want de wagen is een lichte vracht voor BE, snap je dat dan niet :albino:

Heb hen toen uitgelegd hoe het in Nederland in elkaar zit als je met een gooseneck wil rijden. Daar wisten ze ook niks van.
Wist alleen niet of de mensen met een gooseneck ook een hoger trekgewicht op hun kenteken hebben staan in NL.

Toen heb ik uit elende maar de haak opgelegd, kom je toch geen meter verder mee met die mensen.

Nu dacht ik er nog aan of het niet zou gaan als ik via Duitsland mijn trekgewicht op kenteken laat verhogen en dan weer in Belgie opnieuw inschrijven???
Weet iemand hier iets meer over. Zullen ze op de DIV wel niet weten want het zal wel niet 100% legaal zijn.

_________________
--JORDY--


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: di feb 17, 2009 20:53 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 28, 2008 15:22
Berichten: 2052
Woonplaats: Harelbeke
Eenmaal uw truck werd ingeschreven in belgie is alles gekend en blijft alles gekend van uw pvg,zelfs al ga je naar duitsland om dit te veranderen,eenmaal terug in belgie hebben ze nog alles van uw huidig pvg.

Trekgewicht verhogen,ok,maar dan val je onder CE en zit je met uw verplichting van begrenzer en tachograaf.

_________________
Pascal ;-)
'04 Black hemi QC /Recon taillights/Recon 3rd brakelight/Blacked out headlights
Golf 1 cabrio for sale !


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: di feb 17, 2009 23:09 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:34
Berichten: 4658
Woonplaats: Beets
In Nederland moet dit geloof ik ook via Duitsland.

_________________
:wave:
Roel

2005 YELLOW DODGE 2500
450 HP DIESEL - BANKS POWER - SKYJACKER LIFT


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 1:16 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 21, 2008 21:24
Berichten: 2782
Woonplaats: wherever the wind takes me
Of een gooseneck kan dien je even bij GOCA te vragen.... of onze vrienden van FOD.
Anders geef je Luc Peeters uit Weelde weer een belletje, die kan je ook verder helpen...
Als je combo meer dan 3,5T wordt ben je normaal tachograaf plichtig, er zijn enkele uitzonderingen
die vindt je op www.wegcode.be kijk ff op de vraagbaak, is daar al een paar keer gesteld.

Goed navragen hoeveel trekgewicht je kan krijgen in BE, anders EERST via Duitsland gaan.
Eenmaal de truck hier is ingeschreven hang je idd vast aan het PVG.

_________________
Jan
2005 RAM SRT QC / 0-100km : < 6 sec / Best of Show 2009 MAG (niet moet) weg (firmawagen)
2006 Harley davidson V-rod
1949 Mercury Eight SRT DNA : body is off the frame.
I intend to live forever - so far, so good


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 20:58 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 30, 2008 22:05
Berichten: 463
Woonplaats: Gasselternijveenschemond
Marchel schreef:
Het is wel mogelijk, in NL in elk geval. In duitsland heb ik ze ook vaak genoeg zien rijden.

Dit is de mijne:

Afbeelding

Ik weet niet hoe de belgische RDW voertuigen keurt uit bv de Eu. De nl rdw neemt gewoon trekgewichten en technische specificaties over. En aangezien belgie ook onder de Europese regelgeving valt zijn ze het wel verplicht te doen.

Mijn trailer is een US import en door alco nederland in NL goedgekeurd. Het bedrijf alco is inmiddels verhuist naar Belgie en heet nu Coxx

Website link : http://www.coxx.be

Mocht je nog overgaan tot een aanschaf van een open trailer uit de us. Kun je beter er één extra laten komen (kunnen op elkaar staan, kunnen we eventueel de transport kosten delen)


Hoeveel mag je daar mee trekken?
En is dat voor BE rijbewijs?

_________________
Martin.
http://www.TransM.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 21:25 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 10, 2008 12:58
Berichten: 215
Woonplaats: Eenrum
Ja, is voor BE. Bij bepaling van het rijbewijs wordt uitgegaan van de maximale massa van het trekkend voertuig.

Mijn pick mag maximaal 3266 kg wegen (Eigen gewicht 2320 kg) en mag 3974 kg aanhang / opgelegd trekken.

Simpele rekensom.

Eigen gewicht + toegelaten aanhang / opleggewicht = maximaal treingewicht
2320 + 3974 = 6294 kg

Hierin gebruik ik het eigen gewicht en niet het maximaal toegelaten gewicht, omdat mijn laadvermogen gebruikt word door schotel in de laadbak (de schoteldruk van de oplegger).

Mijn trailer mag maximaal 4500 kg wegen, zelft weegt die volgens kenteken al 2520 kg.

Mijn truckje heeft er totaal geen moeite mee. Had laatst een heftruck (3000 kg) opgehaald in de trailer. Was totaal 7840 kg volgens de kentekens. Hou ik nog geen rekening met bestuurder / passagier en de extra gastanken die ik meesleep. 8)

_________________
Marchel

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 21:36 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 30, 2008 22:05
Berichten: 463
Woonplaats: Gasselternijveenschemond
Kan ik ook een schotel erop zetten dan ,of staat dat ergens vermeld in de papieren?

Dit zijn mijn gegevens

Massa leeg voertuig 2.456 kg
Laadvermogen 1.044 kg
Toegestane maximum massa voertuig 3.500 kg
Massa rijklaar 2.556 kg
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd 450 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd 0 kg
- autonoom geremd 3.500 kg
- middenas geremd 3.500 kg

En wat zou mijn totaal trailer gewicht zijn?

_________________
Martin.
http://www.TransM.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 21:47 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 10, 2008 12:58
Berichten: 215
Woonplaats: Eenrum
Wat ik ooit eens tegen kwam op de rdw website was een hele berekening. Waarbij rekening gehouden werd met eigen gewicht, laadvermogen en soort schotelkoppeling

Kwam ongeveer neer op 5 x het laadvermogen van je truck.

Om het goedgekeurd te krijgen gaat je niet meevallen. Buiten dat de schotel een EU goedkeuring moet hebben, moet namelijk ook het ondersteund frame (hulpframe tussen chassis en schotelkoppeling) een EU goedkeuring hebben. Vooral bij de wat nieuwere bedrijfswagen stellen de rdw inmiddels behoorlijke eisen. Je moet geloof ik ook iets van de importeur / constructeur laten zien. Staat wel ergens op de rdw site.

Hebben we het nog niet eens gehad over de remmerij ;)

_________________
Marchel

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 21:54 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 13, 2008 0:09
Berichten: 1993
Woonplaats: Riemst, Belgisch Limburg
[quote="Marchel"]

Mijn trailer mag maximaal 4500 kg wegen, zelft weegt die volgens kenteken al 2520 kg.
quote]

Dus wettelijk mag jij ook maar 1980kg laden in die trailer. Kan ik net zo goed een trailer kopen/laten maken die officieel 3500kg mag wegen. En die leeg 800kg weegt, mag ik "WETTELIJK" meer laden dan die van jouw. Of zie ik het mis.

Ik heb een mailtje gestuurd naar Luc van US Cars Weelde met de vraag of ik mijn trekgewicht hoger kan krijgen op kenteken en of ik een gooseneck in Belgie gehomologeerd krijg.

Laat wel weten wat het antwoordt is.

Over die EU goedkeuringen; ik vind dat allemaal zo'n zever :evil:
In Amerika worden veel zwaardere lasten getrokken en geladen, de remmen zijn veel beter dan die zielige oploopremmen hier die max 3500kg mogen hebben!
Waarom doen ze dan nog zo moeilijk als je zo'n trailer hier wil gebruiken. Die zijn veel veiliger dan die karretjes wat je hier kunt krijgen. Allemaal omdat er geen E-keurmerk opstaat :evil:

_________________
--JORDY--


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Gooseneck
BerichtGeplaatst: wo feb 18, 2009 23:02 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:34
Berichten: 4658
Woonplaats: Beets
Nightrunner schreef:
Kan ik ook een schotel erop zetten dan ,of staat dat ergens vermeld in de papieren?

Dit zijn mijn gegevens

Massa leeg voertuig 2.456 kg
Laadvermogen 1.044 kg
Toegestane maximum massa voertuig 3.500 kg
Massa rijklaar 2.556 kg
Aanhangwagen
Maximum te trekken massa:
- ongeremd 450 kg
- geremd 0 kg
- oplegger geremd 0 kg
- autonoom geremd 3.500 kg
- middenas geremd 3.500 kg

En wat zou mijn totaal trailer gewicht zijn?


Meestal gebruiken ze geen 1500 hiervoor. maar de 2500 of zwaarder.
Ik zag laatst wel bij Usa-Trading een F150 staan die wel een gooseneck kan trekken maar die heeft ook andere vering als normaal.

Dit moet hem zijn

_________________
:wave:
Roel

2005 YELLOW DODGE 2500
450 HP DIESEL - BANKS POWER - SKYJACKER LIFT


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling