Het is nu za apr 20, 2024 3:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 14:07 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 29, 2010 16:00
Berichten: 385
Woonplaats: Pijnacker
Hey guys; ik rijd enkele malen per jaar met een van onze twee auto-ambulances met daarop een Jeep CJ7 (ca. 1600kg). Komende week gaan we een paar dagen offroaden in Inor en wil ik mijn Dodge W200 (ca. 2500kg) op de trailer meenemen. We hebben hem er even opgepast en achter Michael z'n Avalanche gehangen; uiteindelijk komt ie achter mijn Avalanche. We moesten de originele - kleine - wielen monteren ivm de breedte maar da's geen punt. Ik neem een set Hummer-banden mee in de laadbak van mijn Avalanche om gewicht te besparen. Ik hou een kogeldruk van tussen de 125-150kg aan.

Ik kan echter geen goede tips vinden over :

- bandenspanning : hoeveel bar kan ik het beste in de banden van de trailer gebruiken? Ik heb er geen handleiding bij en er staat niks boven de wielen. Bij voorgaande trips hield ik 4.0 bar aan, maar moet ik voor deze zware lading kijken naar de max. bandenspanning die op de band staat vermeld? Lijkt me dat hij dan het meeste draagvermogen heeft.

- vastsjorren : hoe kan ik de Dodge het beste vastzetten. Bij de Jeeps gebruikte ik altijd 4 dikke spanbanden over het chassis waarmee ik hem zoveel mogelijk in de veren trok om zo min mogelijk veren/deining te krijgen op de trailer.

Ik weet dat een heel aantal van jullie vaak zware ladingen verslepen; kunnen jullie hier wat licht over laten schijnen? Nog andere tips?

Fotootje van het passen :

Afbeelding

Afbeelding

_________________
'76 Dodge W200, '91 & '01 Jeep Cherokee, '02 Chevy Avalanche
www.facebook.com/chaosboyz4x4rally


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 14:20 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 12, 2009 1:50
Berichten: 340
Op die aanhanger mag je 2200 kilo laden, dus zou er zeker van willen zijn dat de Dodge niet zwaarder is dan de 2500 KG i.v.m. de 10% die je mag overbeladen.
Verder zet ik de Jeeps altijd vast met 4 sjorbanden, waarvan ik de haken in het chassis haak. 2 banden naar voren en 2 banden naar achteren.
In mijn banden heb ik altijd 3 bar.
Niet harder dan 85 KM/h en zorgen dat je inderdaad genoeg kogeldruk hebt. Beetje lading in de bak van de avalanche is waarschijlijk geen overbodige luxe....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 14:36 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 29, 2010 16:00
Berichten: 385
Woonplaats: Pijnacker
Klopt; de aanhanger mag 2200kg hebben; op het kenteken van de Dodge staat 2219kg maar ging ervanuit dat het ietsje zwaarder zou zijn vanwege de 2 lpg-tanks. Eigen gewicht vd trailer is 800kg, dus totaal zal rond de 3000-3200kg zitten. M'n Avalanche weegt 2800kg leeg en dan gooi ik er voor 250kg banden in plus bagage en 2 personen. Daarmee is het trekkend voertuig zwaarder dan de trailer-combinatie en dat lijkt mij wel zo veilig rijden.

3 bar lijkt mij erg weinig voor zo'n gewicht erbovenop?

_________________
'76 Dodge W200, '91 & '01 Jeep Cherokee, '02 Chevy Avalanche
www.facebook.com/chaosboyz4x4rally


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 15:09 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 09, 2010 14:26
Berichten: 1342
Woonplaats: Drunen
Rij maar lekker rustig aan, er moet niet hetzelfde gebeuren als bij Laurens in Mammut dit jaar :shock: Weet niet of je het verhaal kent maar daar gebeurde dit:
Afbeelding

oorzaak: teveel gewicht achter de as, aanhanger gaat slingeren, is niet meer te houden, dodge ligt met z'n smoel op het asfalt :cry:
Moet bij die mooie Dots van jou nie gebeuren he :D

_________________
Jaap
'76 Dodge W200 440


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 15:30 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 29, 2010 16:00
Berichten: 385
Woonplaats: Pijnacker
Ouch, ziet er niet best uit! Ik ken het verhaal erachter niet. Veel schade? Hoe is het eigenlijk afgelopen met de politie en verzekering?

Qua belading wil ik zeker zorgen voor voldoende kogeldruk om te voorkomen dat er teveel gewicht achter de tandemas hangt. Verder rijd ik ook rustig, hoewel ik mij wel vast wat zorgen maak voor de laatste lange helling nabij de grens richting Inor. Omhoog is geen punt, omlaag ging m'n trailer al eens eerder gevaarlijk slingeren.

_________________
'76 Dodge W200, '91 & '01 Jeep Cherokee, '02 Chevy Avalanche
www.facebook.com/chaosboyz4x4rally


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 15:40 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 09, 2010 14:26
Berichten: 1342
Woonplaats: Drunen
Het verdere verhaal ken ik ook niet, heb het van DTB vandaan...

_________________
Jaap
'76 Dodge W200 440


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 19:38 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 28, 2008 17:38
Berichten: 635
Woonplaats: Almere
Volgens mij staat die dodge verkeerd om op de trailer :? Ik bedoel dus met de motorkap naar achteren.

_________________
Afbeelding
http://www.vdbraak.nl http://www.getparts.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 19:42 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 28, 2008 17:38
Berichten: 635
Woonplaats: Almere
Wat ook scheelt met lading trekken heb ik gemerkt is hoe stugger de voorste auto hoe stabieler.

_________________
Afbeelding
http://www.vdbraak.nl http://www.getparts.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 19:52 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 13, 2008 0:09
Berichten: 1993
Woonplaats: Riemst, Belgisch Limburg
NOOIT aan het chassis vastsjorren!! Altijd aan de assen of via de velgen.
Als je aan het chassis vastsjort kunnen je spanbanden losgaan doordat de vering het chassis op en neer beweegt.

_________________
--JORDY--


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 19:53 
Offline
Pro Trucker

Geregistreerd: wo mei 05, 2010 17:59
Berichten: 3161
Hier nog een voorbeeld hoe het mis kan gaan:



Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 20:04 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 29, 2010 16:00
Berichten: 385
Woonplaats: Pijnacker
Leuk jongens, al die beelden over hoe het mis kan gaan; dat geeft lekker vertrouwen!

Als je hem niet aan je chassis vastzet en in de veren trekt; dan veert de auto toch op de trailer wat niet bevordelijk is voor de stabiliteit? Of zie ik dat verkeerd?

Niemand ervaring met zo'n combi?

_________________
'76 Dodge W200, '91 & '01 Jeep Cherokee, '02 Chevy Avalanche
www.facebook.com/chaosboyz4x4rally


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 20:09 
Offline
Pro Trucker

Geregistreerd: wo mei 05, 2010 17:59
Berichten: 3161
Ik zou een schamelwagen pakken of een oprijwagen.

Niet om je bang te maken, maar ik zou er op deze manier echt geen eind mee gaan rijden.

Lijkt mij niks, maar wie ben ik? Als jij er vertrouwen in hebt moet je het doen. Qua gewicht zal de auto het wel trekken. Maar als het met de aanhanger al kantje (over) boord is zou ik het risico niet nemen.

Zeker niet met zo'n lomp grote wagen, als het gewicht laag lag gaat het beter.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 20:11 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za apr 10, 2010 23:04
Berichten: 680
ik rij vrij veel met trailers met auto's er op en ik zou de max spanning aanhouden die op de banden van je trailer staan en ook de auto op max spaning zetten dan rijdt het naar mijn ervaringen het soepelst en zuinigst

inderdaad moet je nooit aan verende delen vast sjorren maar altijd aan de wielen of de assen ik sjor altijd aan de wielen vast daar heb ik een set van 4 speciale skorbanden voor met een lus die je over het wiel gooit

ik zou ook niet de 2 assen in de zelfde richting sjorren maarvan de wielen de voorste naar voor en de achterste naar achteren of als je daar de plek niet voor hebt de voorste achteruit en de achterste vooruit

schamel zou ik zeker neit rijden die zijn veel te onhandig dit is een vrij lage trailer tussen de wiel alleen nam ik hem om het laadvermogen niet mee vanwege verzekerings kwestie's ja kan op papier al lezen dat t niet mag en de boete is mischien tot 10% overbelast niet van toepassing maar asl je het de verzekering het zomakkelijk maakt (je kan het op papier al zien dat het over de max belading gaat) dan draaien ze neit voor de kosten op en komenze bij verhaal halen

mischien kan je beter bij de borent een 3500kg trailer huren (kost geen drol wel safe)

grtz henri

_________________
ex auto's
chevrolet trailblazer 4.2 ''02 4.2 gas
dodge 3500 dually 8.0 v10 4'' lift vrachtwagen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 20:16 
Offline
Trucker

Geregistreerd: ma jun 27, 2011 22:59
Berichten: 50
Zoals hierboven al gezegd, ik zou gaan voor een schamelwagen. Veel stabieler en rijd nog eens zo fijn.
En zorgen dat het meeste gewicht vanvoor zit.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma okt 31, 2011 20:18 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 20, 2008 20:15
Berichten: 239
Woonplaats: Kruiningen
Als ik daar zo'n eind zou moeten rijden met die lading zou ik een schamel-aanhanger proberen te regelen. Zaterdag ook nog achter de dodge had met een kraantje erop. Rijdt stukken beter als de doorsnee tandemasser. Alleen achteruit rijden vergt wat oefening...


Afbeelding


Ah, idee werd net voor mij ook al geopperd :lol:

_________________
René


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling