Het is nu di apr 23, 2024 9:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2011 14:46 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 21, 2011 22:54
Berichten: 69
Woonplaats: rillaar
Het is alleen mogelijk een slingerende aanhanger recht te krijgen door gas te geven. Dus bergaf piano met u gas want als hij dan begint te slingeren is het wel levensgevaarlijk gas bij te geven.Heb jaren met aanhanger en jeep van midden belgie naar luxemburg gereden,tijdens de vakantie peroide is de 411 telkens een slagveld van verongelukte caravans,telkens beraf te snel en het gebeurd.

_________________
andre

www denbiechtstoel.be


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2011 15:09 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do aug 04, 2011 10:00
Berichten: 15
Als je trailer 2200 kg mag hebben is dat meestal het totaalgewicht , dus trailer van 800kg plus Auto van 2350kg ( want altijd meer dan opgegeven leeg-gewicht. Maar ik kan het mis hebben , zekerheid heb je als je het metaalachtige plaatje vindt op de trailer met de MTM en max aslasten.
Voor adviesdruk voor trailers heb ik net mijn spreadsheet daarvoor helemaal vernieuwd , met zelfs veiliger formulle dan die de bandenfabrikanten zelf al tientalle jaren gebruiken.

https://skydrive.live.com/?cid=a526e0ee ... E6DC%21186
In deze map de onderste spreadsheet gebruiken.
Om te downloaden, druk op de I in een cirkeltje aan het eind van de regel, dan in de rechterbalk info en mogelijkheid voor reactie :?: :!: . Daar op downloaden klikken en na download openen in Excell of gelijkwaardig programma ,
Je hebt het totaalgewicht nodig en maximum load en referentiedruk van de banden, wat op de bandwang staat.
Kom je er niet uit , geef mij de gegevens, doe ik het voor je.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2011 15:09 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: do aug 04, 2011 10:00
Berichten: 15
Hoe verwijder je een dubbel geplaatst bericht, had ik hier gedaan, dus alles maar gewist.
Zal de moderator dan wel doen


Laatst bijgewerkt door jadatis op vr nov 04, 2011 21:24, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2011 19:22 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za apr 10, 2010 23:04
Berichten: 680
Activate schreef:
Gas geven bij slingeren??


Ik weet niet welke cursus jij gehad hebt maar lijkt me vreemd.

Als je zoveel vermogen hebt om de aanhanger recht te trekken ok maar denk dat de meesten van ons dat niet lukt.

Ik heb bij de slipcursus geleerd om te zorgen dat de aanhanger zo recht mogelijk achter het trekkend voertuig moet zitten en dan zo hard als verantwoord is remmen
zodat de aanhanger behoorlijk remt waardoor je genoeg snelheid verlies hebt om de boel te stabiliseren..

En dat werkt........



klopt helemaal gas geven verergert het slingeren alleen maar

_________________
ex auto's
chevrolet trailblazer 4.2 ''02 4.2 gas
dodge 3500 dually 8.0 v10 4'' lift vrachtwagen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2011 22:52 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do apr 21, 2011 22:54
Berichten: 69
Woonplaats: rillaar
Over dat slingeren zijn er verschillende meningen. Neem aan als de aanhanger lichtjes slingerd, werken zeggen ze hier het is aangeraden verantwoord af te remmen.
Maar als de aanhanger plots uitbreekt,is meestal het geval met spoorvorming is er geen andere oplossing om gas te geven zodat aan de aanhanger getrokken word.
Een aanhanger begint te slingeren als hij inloopt op het trekkend voertuig,als men bergop rijd zal het niet snel gebeuren het probleem begint meestal met te snel bergaf te rijden

_________________
andre

www denbiechtstoel.be


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 04, 2011 23:54 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 03, 2009 22:21
Berichten: 91
Woonplaats: oost groningen
Rij zelf veel met autotrailer en zet op alle 4 de wielen het voertuig vast met sjorbanden met lus.Hebben een brede trailer,dus het gewicht zit tussen de banden van de trailer en er niet bovenop(is veel stabieler).Maar de pickup die je wilt vervoeren zal ik zeker overwegen om een schamelwagen te gebruiken.Heb het zo een vermoeden dat je geheid aan de slinger komt met die combinatie die je nu hebt.

Gr. Ram-it


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr nov 18, 2011 23:04 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 10, 2010 22:19
Berichten: 1337
Woonplaats: B.brug
Mr. mrobers,

Je bent alweer een paar dagen thuis en kreeg nogal wat commentaar/reacties om je oren
voor je vertrek, hoe is het je vergaan.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do dec 01, 2011 19:54 
Offline
Pro Trucker

Geregistreerd: wo mei 05, 2010 17:59
Berichten: 3161
Ben eigenlijk ook wel benieuwd.... Blijft een beetje stil......


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 02, 2011 13:29 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 29, 2010 16:00
Berichten: 385
Woonplaats: Pijnacker
RickyV8 schreef:
Ben eigenlijk ook wel benieuwd.... Blijft een beetje stil......


Oeps, kwam erachter dat ik geen abonnement op mijn eigen topic had en dus de laatste twee reacties had gemist! :oops:

De dag voor vertrek zijn we lange tijd bezig geweest om de juiste manier van vastzetten te vinden en uiteindelijk gevonden door de assen vast te sjorren aan de aanhanger. Vervolgens een stuk gaan rijden om te zien hoe de combinatie zich hield. Positieve was dat de Avalanche er totaal geen moeite mee had en ik merkte geen verschil tussen een 1500kg Jeep of een 2500kg Dodge erachter. Minder positief was een naar geluid bij één van de wielen van de trailer. Ik vertrouwde het niet en ben voorzichtig teruggereden. Ik dacht aan een wiellager maar hij had verleden jaar net een (dure) grote beurt gehad.

Gecombineerd met alle horror-verhalen van iedereen op mijn topic was ik het spuugzat (en mijn bijrijder ook) en hebben we de Dodge afgeladen. Pas toen bleek dat een spatscherm van de trailer tegen een band liep omdat we erop hadden gelegen bij het vastmaken van een spanband. Duh.

Puntje bij paaltje; ik heb de Hummers onder de Dodge gezet en de Jeep van mijn maat op de trailer gezet. Mijn maat heeft vervolgens de Dodge naar Inor gereden en ik zijn Jeep op de trailer. Scheelde hem veel brandstofgeld (Jeep loopt op benzine en duur) en comfort (Jeep maakt vreselijk veel lawaai bij 90+). Beide partijen happy.

Of ik nou echt gebaat ben geweest bij de meeste reacties op mijn vraag ... dat laat ik maar in het midden.

Dodge heeft het overigens erg goed gedaan en is heelhuids thuis gekomen. Nou ja, op een kromme achterbumper na dan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
'76 Dodge W200, '91 & '01 Jeep Cherokee, '02 Chevy Avalanche
www.facebook.com/chaosboyz4x4rally


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 02, 2011 17:19 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 16, 2010 11:16
Berichten: 518
Woonplaats: Arendonk Belgie
hé ik ben een weekje later dan jou naar inor geweest met men suzuki sj410 en die helling op je eerste foto herken ik en ben ik met de suzuki ook naar boven gereden.

mvg Guy

_________________
chevrolet suburban 2008 5,3L , 2008 chrysler 300 v6 diesel,1971 chrysler 300 500ci,


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 02, 2011 19:45 
Offline
Pro Trucker

Geregistreerd: wo mei 05, 2010 17:59
Berichten: 3161
mrobers schreef:
Of ik nou echt gebaat ben geweest bij de meeste reacties op mijn vraag ... dat laat ik maar in het midden.

Dodge heeft het overigens erg goed gedaan en is heelhuids thuis gekomen. Nou ja, op een kromme achterbumper na dan.]


Fijn dat het allemaal goed gegaan is en dat jullie lekker hebben kunnen crossen!

Om nog even terug te komen op jou reactie over de overige reactie's:

Wat had je dan verwacht? Dit is een forum waar iedereen z'n mening kan en mag geven. Blijkbaar heb je er wel wat mee gedaan en vond je het zelf toch ook niet zo verstandig.
Je kan niet verwachten dat iemand jou een goeie tip geeft over het vastsjorren v/d wagen, terwijl het eigenlijk niet zo verstandig is om de wagen zo te vervoeren

Als je niet tegen kritiek kan, kan je hier beter geen vragen stellen :wink: :D

Anyway, zo te zien hebben jullie een leuke tijd gehad... Mooie foto's!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 02, 2011 21:56 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jun 29, 2010 16:00
Berichten: 385
Woonplaats: Pijnacker
RickyV8 schreef:
mrobers schreef:
Of ik nou echt gebaat ben geweest bij de meeste reacties op mijn vraag ... dat laat ik maar in het midden.

Dodge heeft het overigens erg goed gedaan en is heelhuids thuis gekomen. Nou ja, op een kromme achterbumper na dan.]


Fijn dat het allemaal goed gegaan is en dat jullie lekker hebben kunnen crossen!

Om nog even terug te komen op jou reactie over de overige reactie's:

Wat had je dan verwacht? Dit is een forum waar iedereen z'n mening kan en mag geven. Blijkbaar heb je er wel wat mee gedaan en vond je het zelf toch ook niet zo verstandig.
Je kan niet verwachten dat iemand jou een goeie tip geeft over het vastsjorren v/d wagen, terwijl het eigenlijk niet zo verstandig is om de wagen zo te vervoeren

Als je niet tegen kritiek kan, kan je hier beter geen vragen stellen :wink: :D

Anyway, zo te zien hebben jullie een leuke tijd gehad... Mooie foto's!


Nee hoor, geen punt. Ieder heeft recht op zijn eigen mening. Alleen ben ik van andere fora gewend dat als je een concrete vraag stelt dat daar een gericht antwoord op komt. Later in dit topic kreeg ik goede tips, maar in het begin werden mijn 2 vragen helemaal niet behandeld maar kreeg ik alleen maar voorbeelden van hoe het mis kon gaan :D

Overigens had het niks te maken met dat ik het niet verstandig vond; de week erna heb ik mijn Lincoln Continental uit 1963 op dezelfde trailer en achter mijn Avalanche naar een vriend gereden. Gewicht van de Lincoln : 2450kg leeg. Geen probleem. Reden van het niet vervoeren van de Dodge was dan ook meer omdat ik niet een - in mijn ogen - goede manier van vastzetten kon vinden in combinatie met de gedachte dat de trailer een kapot wiellager had.

Geeft niks, blijft een leuk forum met mensen met een zelfde passie. Soms leer je er wat van en soms kun je zelf adviezen geven. Thats what it is all about! Dus als je nog tips wilt over het vervoeren van een Lincoln :mrgreen:

_________________
'76 Dodge W200, '91 & '01 Jeep Cherokee, '02 Chevy Avalanche
www.facebook.com/chaosboyz4x4rally


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 16, 2011 22:07 
Offline
Trucker

Geregistreerd: do maart 31, 2011 10:48
Berichten: 143
Woonplaats: geraadsbergen
ik ben het volledig met je eens
ik rij wekelijks met 3000l vloeistof in 3tanks in een gesloten aanhangwagen ,die weegt 850kg
je kan al voor stellen,als er en vat deels leeg is ,dat hij begint te slingereren

het enige wat je kunt doen is brusk op de rem staan
je moet ook zorgen dat de aangangwagen en beetje gekantelt staat ,
want door de wind trekt en aanhangwagen zich op,en zo komt er te veel druk op de achter wielen.
Activate schreef:
Gas geven bij slingeren??


Ik weet niet welke cursus jij gehad hebt maar lijkt me vreemd.

Als je zoveel vermogen hebt om de aanhanger recht te trekken ok maar denk dat de meesten van ons dat niet lukt.

Ik heb bij de slipcursus geleerd om te zorgen dat de aanhanger zo recht mogelijk achter het trekkend voertuig moet zitten en dan zo hard als verantwoord is remmen
zodat de aanhanger behoorlijk remt waardoor je genoeg snelheid verlies hebt om de boel te stabiliseren..

En dat werkt........


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 16, 2011 23:24 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 16, 2010 6:53
Berichten: 592
Woonplaats: AMSTERDAM
'k Heb dit stukje gevonden op het www:

Citaat:
De aanhangwagen kan gaan slingeren door een combinatie van de volgende factoren:

Te hoge snelheid;
Spoorvorming;
Te ruwe stuurbeweging;
Zijwind (inhalen vrachtwagen);
Te zware belading;
Verkeerde belading (negatieve of positieve kogeldruk);
Te lichte auto (voor de zware aanhangwagen);
Versleten schokdempers (ook die van de aanhangwagen);
Te lage, of verschil in bandenspanning;

In theorie zal gas geven een slingerende aanhanger weer rechttrekken door de voorwaartse krachten. In de praktijk zal de aanhangwagen gaan slingeren bij snelheden waarbij de motor nog maar weining trekkracht over zal hebben. Bij een lichte slingeren is het gas voorzichtig loslaten en met weinig stuurbewegingen rechtdoor blijven rijden voldoende.

Blijft de aanhangwagen slingeren en wordt dit erger, dan kan één felle, krachtige en korte rembeweging, op het moment dat de aanhangwagen recht achter de auto is (in de spiegel kijken) voldoende zijn om de combinatie weer in het gareel te krijgen. Door de korte rembeweging zal de oplooprem krachtig gaan remmen. De aanhangwagen remt nog op het moment dat de voetrem van de auto al weer los is. De combinatie "trekt" zich weer in rechte lijn. Bedenk welke factoren de oorzaak waren van deze risicovolle slingerbeweging en probeer herhaling te voorkomen.

_________________
☆ Buy a hybrid. I need your fuel !!! ☆


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr dec 16, 2011 23:59 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za feb 19, 2011 0:19
Berichten: 64
Ik bedoelde het niet verkeerd he jongens! Maar ik heb het zo geleerd met de rijschool, en ook geoefend.
En ik heb het geleerd zoals de tekst van the copycat zegt, en zo ervaarde ik het ook tijdens de oefeningen.

Wat ik hier eerder las van de berg af in luxemburg/belgie, klopt idd dat het een slagveld is, maar hier is vooral onkunde de boosdoener, mensen beginnen met veels te hoge snelheid aan de afdaling, dan laten ze gewoon auto rijden of remmen ze zelfs lichtjes af op de motor... gevolg aanhanger duwt en dan zijn ze vertrokken... Zelf ook meegemaakt dit jaar toen we naar francorchamps reden, aanhanger voor ons begon lichtjes te slingeren, beste bestuurder begon nog te remmen ook en slingeren werd erger en erger, snel ernaast gaan hangen en duidelijkmaken dat ze moesten gassen, wel halverwege zat de beste man aan 130km/u maar wel terug de trailer stabiel erachter, bij de volgende afdaling duidelijk gemaakt om maar met 60 a 70 km/u aan de afdaling te beginnen, en toen ze beneden waren reden ze net geen 100km/u...

Ik weet zelfs nog goed tijdens de opleiding " deel remmen bij instabiliteit" dat ik ook de aanhanger recht achter het voertuig moest hebben en dan heel kort maar krachtig moest remmen, en idd de trailer was terug stabiel nadat de "lock up" van de trailer voorbij was, maar de 3de keer zat de trailer niet echt mooi recht achter de auto, en een trailer met geblokeerde wielen zet hem nog veel sneller en harder dwars dan je denkt.

Maar je hebt idd wel een voertuig nodig met voldoende kracht voor het te slepen gewicht, en dat is bij vele caravan en trailer trekkers niet het geval, het lijkt een geschikte combinatie, maar als het er opaan komt toch net niet.

Vandaag is er mij trouwens nog een trailerd voorbij geflist tegen ruim 120km/u, enkele km verder stond de beste man aan de kant door de weg politie. Wettelijke max snelheid met trailer is 90km/u, tenzij in nood situatie's (slingeren...) mag er sneller of trager gereden worden om de situatie onder controle te krijgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling