Roland.be schreef:
Allen standaard +/- gear op 't stuur hier schakel je ook de MDS mee uit.
Tow&Haul op de midden console.
Mvg Roland
De +/- gear is enkel om de hoogste versnelling in te stellen, dus niet helemaal hetzelfde als manueel schakelen.
Handig in de bergen als je in een versnelling lager wil blijven hangen dan wat de automaat zou kiezen.
Als ik in 't stad rond rijd zet ik hem meestal op 8, dan schakelt hij gewoon normaal, maar is MDS uitgeschakeld waardoor het geluid niet telkens overschakelt van vette v8 naar mottige v4. In 't stad moet je ook vaker accelereren en stoppen en zonder MDS heb je minder lag op je gas.
Op autostrade is MDS super want het haalt uw verbruik sterk naar beneden.
Uw verbruik inschatting is wel héél hoog. Ik heb een RAM 1500 van begin 2017 (nieuw gekocht) met een Prins LPG installatie in de trunk van 200L en deze gaat rond de 15L/100km. Wanneer ik veel binnenwegen rijd waar max 70 mag, heb ik mijn gemiddeld verbruik al eens op 12,7 gekregen. Uitzonderlijk, maar haalbaar. Het verbruik zal met een 5,7L vooral afhangen van uw rijstijl. Ikzelf ben een "cruiser" die sporadisch eens gek doet aan de stoplichten, maar in de meeste gevallen ben ik een héél rustige rijder.
Ik heb inmiddels al een paar Europese pickups gehad (nissan navara, toyota hilux, kortstondig vw amarok en ford ranger) en de RAM is veruit de beste keuze ooit. Ik ga nooit nog terug naar een Europese pickup. Prijs/kwaliteit liggen deze héél ver uit elkaar want de RAM is helemaal niet zoveel duurder dan een Europese variant (althans in België).