Het is nu do maart 28, 2024 15:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo apr 26, 2017 10:26 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 17, 2014 17:30
Berichten: 288
Woonplaats: Sint job in't goor
Even een vraagje....

Ik heb een boottrailer met een electrische winch om de boot op te takelen, nu moet ik om deze te bedienen steeds een losse batterij meesleuren om dit ding te gebruiken. :?
Onze ram's hebben allemaal een stekker in de achterbumper zitten... ik vermoed om in de us een paardentrailer of camper te voorzien van stroom maar zou deze zwaar genoeg bekabeld zijn om
voor een winch stroom af te nemen :roll:

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit gemeten of er wel stroom op zit :D

Grtz
Johan

_________________
Johan
Ram sport Crewcab
5,7 Hemi 4x4
Pearl Black


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 26, 2017 10:57 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 28, 2014 20:22
Berichten: 467
Wat vaak gedaan wordt is extra kabel's trekken direct vanaf de accu naar achteren en dan een aparte aansluiting maken ( bijvoorbeeld om een kipper op te laden tijdens het rijden)
De draden in de huidige aansluiting zijn naar mijn idee wat dun.

_________________
Ford F250 2004 6.0 Powerstroke


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 26, 2017 11:00 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 17, 2014 17:30
Berichten: 288
Woonplaats: Sint job in't goor
Dat is jammer want om nu voor die enkele keren per jaar die bedrading te gaan leggen... :?
Die stekker wordt dan meer voor verlichting en dergelijke gebruikt zeker?

Grtz
Johan

_________________
Johan
Ram sport Crewcab
5,7 Hemi 4x4
Pearl Black


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 26, 2017 11:27 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Volgens mij is deze zwaar genoeg , ik heb de stekker er bij mij 1 keer uit gehad en dikkere kabel viel me toen meteen op . Gewoon ff de stekker er uit halen en dan bij de dikke kabel ff meten of je continu spanning hebt :!:




Www.rockauto.com



Www.marlog-car-handling.com

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 26, 2017 11:37 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 17, 2014 17:30
Berichten: 288
Woonplaats: Sint job in't goor
Hey Peer,

Je zegt de stekker er uit halen? Als ik het klepje open maak kan ik toch meten?
Ik zal eens naar de kabeldikte kijken dan.
Ik zou bij gebruik van de lier ook wel de motor laten draaien om zeker m'n batterij niet
te overbelasten.
De kabeldikte van de lier is 4 carré.

_________________
Johan
Ram sport Crewcab
5,7 Hemi 4x4
Pearl Black


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 26, 2017 12:36 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Zazou schreef:
Hey Peer,

Je zegt de stekker er uit halen? Als ik het klepje open maak kan ik toch meten?
Ik zal eens naar de kabeldikte kijken dan.
Ik zou bij gebruik van de lier ook wel de motor laten draaien om zeker m'n batterij niet
te overbelasten.
De kabeldikte van de lier is 4 carré.




Meten kun zo ook ja , maar ik dacht als je toch een aansluiting moet maken ,pak je de stekker er zowiezo uit :!:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo apr 26, 2017 13:16 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 17, 2014 17:30
Berichten: 288
Woonplaats: Sint job in't goor
Ah ok zo, ik had je verkeerd begrepen.
De stekker weg doen en iets anders in de plek maken dat je voorziet van de voedingskabel.

Johan

_________________
Johan
Ram sport Crewcab
5,7 Hemi 4x4
Pearl Black


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 27, 2017 10:08 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 02, 2016 7:51
Berichten: 276
Woonplaats: Nieuwegein
Die dikke is waarschijnlijk de massa, die was bij mij dikker dan de rest.
Een dikkere plus trekken is een werkje van niks, heb het bij mij ook gedaan, auto met 2 wielen op een stoep en je kruipt er zo onderdoor...
Wel opletten dat je hem niet aan bewegende delen vastmaakt, of te dicht bij uitlaat oid.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 27, 2017 13:22 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
stevedem schreef:
Die dikke is waarschijnlijk de massa, die was bij mij dikker dan de rest..





Was zeker geen massa , want er stond spanning op , ik weet alleen niet 100 % zeker of het continu spanning was :!:


Www.rockauto.com


Www.marlog-car-handling.com

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do apr 27, 2017 14:03 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 21, 2009 17:26
Berichten: 624
Woonplaats: Herten (NL) Jeroen....
Op de 7 polige USA aansluiting is de continu spanning is 30 Ampere afgezekerd. De 4 polige stekker heeft geen continu spanning. (alleen rem L/R en verlichting)

Maar ik zou eerder opletten dat de spanning niet te hard inzakt. Zodra je onder de minium spanning van de lier gaat heb je kans dat de motor van de lier verbrandt.
Denk dat de bedrading gezien de lengte te dun is en dit te veel spannings verlies veroorzaakt.

Denk dat 6mm met lopende motor voldoende is (mits de lier < 30 ampere is). Zoals peer al zegt kan het goed zijn dat je niets hoeft aan te passen, maar dan moet het niet van dat 4mm spul zijn met alleen een 6mm massa kabel.

Afbeelding

_________________
Jeroen...

Dodge Rules....
'14 Dodge 5.7L hemi CC (Granite Crystal Metalic)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 28, 2017 5:45 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 17, 2014 17:30
Berichten: 288
Woonplaats: Sint job in't goor
Ik bekijk het straks even, eerst eens kijken hoeveel stroom de lier weg neemt. Ik zou
inderdaad niet graag een verbrande boel in m'n truck willen :roll:

Johan

_________________
Johan
Ram sport Crewcab
5,7 Hemi 4x4
Pearl Black


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr apr 28, 2017 22:41 
Offline
Trucker

Geregistreerd: zo feb 14, 2016 18:56
Berichten: 57
Woonplaats: Nijkerkerveen
ik heb een lier op mijn bak gemaakt om de wagen voor achter mijn paarden erop te lieren heb zelfs 20mm2 gebruikt en 125A afgezekerd
warrior lier C4500EWX 12v 3000kg


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 14, 2017 21:59 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Je moet idd eerst gewoon effe kijken wat voor lier je daadwerkelijk op de trailer hebt. Als je een Warrior C4500EWX hebt (Warrior lieren ben ik ook dealer van) dan trekt deze onder nullast maar ongeveer 20Amp op 12V volgens opgave en onder volle belasting al 200Amp. Maar dit is maar een kleine ATV lier, heb je bv een normale terreinwagen lier erop zitten die bv 8000lbs (3600kg) kan trekken (bv de Warrior S8000 Samurai) dan trekt deze onder nullast al gauw 80 amp op 12V en onder vollast zit die al op 360 Amp.

Over lange kabels, dus vanaf accu onder de pickup door naar achteren en nog met een stekkerverbinding (geeft ook weerstand zeker als de contacten door de jaren heen wat verweren) op de aanhanger richting de lier, treedt spanningsval op door de weerstand in de kabel over die bepaalde lengte. Door de lagere spanning gaan de ampères omhoog. Dus sowieso dikke kabels overbemeten kabels nemen om problemen met hete stroomkabels te vermijden. Bij een 8000lbs lier zitten standaard al 35mm2 kabels bij en in de offroad wereld vinden veel serieuze wedstrijd rijders dit zelf al niet toereikend en gaan we al minstens naar 50mm2. Ik zelf heb in mijn wedstrijd auto 70mm2 vanaf de accu naar de relaiskast vd lier. Vanaf de relaiskast naar de lier motor zijn het gewoon de originele. Die 70mm2 is wellicht overdreven, maar wil geen risico lopen dat mijn kabels te heet worden en kortsluiting veroorzaken oid.

Maar moraal van dit verhaal, kijk eerst even naar het merk en type vd lier die erop staat. Zoek even de gegevens van de lier op, op internet en kijk dan wat de kabelmaat is die je bij die ampères moet gebruiken en bestel dan minstens 1 maat dikker omdat je toch al gauw zo'n 8mtr kabel vanaf de accu onder de wagen door via de stekker en de dissel vd aanhanger naar de lier hebt lopen wat voor een flinke spanningsval kan zorgen.

Als je merk en type vd lier doorgeeft, wil ik de gegevens ook wel even opzoeken als je wil. Ik zit wellicht wat meer in de lieren dan jij.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling