De mijne is meestal rond 210F, met een maximum van 213F/100C (als het warm is buiten) - dus 98F is geen enkel probleem naar mijn mening. Ik rij zo al 135000km zonder enkel probleem.
[Update]
Voortaan moet ik eerste even koffie drinken voor ik begin te denken: de temperaturen hierboven zijn voor de olie/koelwater temperaturen. Versnellingsbak is iets koeler: 190. Sorry voor de foute informatie
De 8-bak heeft hogere temperaturen dan de oudere 6-bak omdat de versnellingsbakolie opgewarmd wordt door de motorkoeling om bak sneller warm te krijgen (en te houden bij koude buitentemperatuur):
http://www.allpar.com/model/ram/dodge/2013-ram-powertrain.htmlOnder "Thermal management to cut transmission wear and raise efficiency" op ^ deze pagina:
Citaat:
We get benefit from bringing both of them [oil and transmission fluid] up to operating temperature faster. The primary benefit comes in the transmission. In colder climates, you could drive a vehicle for hours in the winter and the transmission might never reach that 190° (F) for the most efficient operation. So what we do is use some of that hot engine coolant through the heat exchanger to bring it up to 190° as quickly as possible, and that gives us efficient operation very quickly.