USA Pick-up Trucks
https://www.usatrucks.nl/forum/

To 4WD or not to 4WD?
https://www.usatrucks.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=22012
Pagina 1 van 2

Auteur:  Psioneer [ za jan 07, 2017 17:00 ]
Berichttitel:  To 4WD or not to 4WD?

Rijden we vandaag 2WD of 4WD auto of 4WD lock?
Ik doe het zelf met 4WD auto maar hier en daar voel ik hem wel wat wringen wat me doet vrezen voor aandrijfassen en andere onderdelen.

Groet,

Ron

Auteur:  cherry red dodge [ za jan 07, 2017 17:30 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

Lock is alleen om weg te komen uit diepere sneeuw of modder.
Is dat 'wringen'wat je voelt in 4wd-auto niet de banden die aangrijpen in de sneeuw?(als dat er ligt bij jou)

Auteur:  bart ram1500 [ za jan 07, 2017 17:35 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

Ik voel de mijne ook wringen. Heb geen eens 4wd... Is de Ls- Diff.

Auteur:  janske21 [ zo jan 08, 2017 0:45 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

Ik heb daarstraks heel de rit de 4wdLock gebruikt in de sneeuw en gewoon 70km/u mee gereden.
Heb niets voelen trekken of zo maar kan dit echt kwaad?
Dat 4wdLow niet goed is kan ik inkomen.
Heb geen 4wdAuto keuze.

foto ter illustratie
Afbeelding

Auteur:  cherry red dodge [ zo jan 08, 2017 0:58 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

Volgens mij is 4wd-lock.bedoeld tot 30-40km ofzo en 4wdlow tot 70km.
Maarre dit is allemaal op YouTube te vinden. :idea:

Auteur:  janske21 [ zo jan 08, 2017 3:07 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

Bij deze:



Voor de gene met 4Wd Auto

Auteur:  Psioneer [ zo jan 08, 2017 10:59 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

@Cherry red dodge: geen sneeuw. Goed gestrooid wegdek maar met verraderlijke gladde plekken.
4WD lock mag je zo snel mee rijden als je wil, in 4WD low zou ik de snelheid beperken. Maar in low gaat ie toch al niet zo hard. Met de Toyota is de max snelheid (5e versnelling, plankgas) in low ongeveer 60km/h. En nee, dat vindt ie niet zo fijn. haha De Dodge zal ik zo niet mishandelen.

@Bart ram1500: bij mijn weten heb ik geen LS dif. Ik zou het HEEL graag willen hebben. Of weten hoe ik daarachter kom zonder de banden op te roken. :lol:

Ik rijd al tig jaar met 4x4 van Toyota. Geen auto-optie maar gewoon uit of aan en een vaste verbinding (met een echte ouderwetse pook op de vloer voor de tussenbak). Als het niet glad genoeg is wringt ie constant, zelfs rechtdoor (ongelijke omtrek banden) en uiteindelijk heb je een goede kans een aandrijfas kapot te rijden. Daarmee zou ik gisteren niet in 4x4 gereden hebben.

Het systeem van Dodge ken ik niet maar voelt in 4WD Lock aan als vaste verbinding (dus nergens een viscose verbinding of iets dergelijks die enige slip toe laat). In de filmpjes van Janske wordt uitgelegd hoe je de verschillende standen inschakelt.
Er wordt gezegd dat de 4WD auto 4x4 inschakelt als de auto verlies van grip detecteert. Helaas vertelt de meneer niet hoe snel dat dan gebeurt. Stel dat de wagen achter uitbreekt, heb ik dan meteen 4x4 zodat ik een grotere kans heb om het spul weer in het gareel te krijgen? Als je handmatig de aandrijving van 2WD naar 4WD lock zet zit daar een vertraging in zoals in het filmpje wordt uitgelegd. Is dat in 4WD auto niet zo?

Straks toerke naar de Ardennen. Op de sneeuwkaart zie ik rode delen rond Raeren. Zou een cm of 10 sneeuw moeten zijn.

Groet,

Ron

Auteur:  cherry red dodge [ zo jan 08, 2017 13:16 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

Ik 4wd-auto voel je de banden grijpen in de sneeuw tijdens het optrekken.(je komt echt makkelijk weg)Je kan'm ook makkelijk uit een gladde besneeuwde bocht trekken door een beetje gas te geven.
Maar het is geen wondermiddel tegen ijzel ofzo.
(Had dat lock en low idd omgedraaid)

Auteur:  Psioneer [ zo jan 08, 2017 23:46 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

Het grip krijgen van de banden lijkt me aan de banden te liggen, niet zozeer aan de aandrijving. Ik heb vandaag een toertje gedaan rond Malmedy, daar lag nog wat sneeuw. En natuurlijk, in 4WD lock kom je zeker heel goed weg. Maar mijn onwetendheid betreft vooral de auto-4WD,

Waarom zou ik hem niet permanent op 4WD auto laten staan ongeacht omstandigheden?

Groet,

Ron

Auteur:  kodi [ di jan 10, 2017 22:36 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

Psioneer schreef:
@Cherry red dodge: geen sneeuw. Goed gestrooid wegdek maar met verraderlijke gladde plekken.
4WD lock mag je zo snel mee rijden als je wil, in 4WD low zou ik de snelheid beperken. Maar in low gaat ie toch al niet zo hard. Met de Toyota is de max snelheid (5e versnelling, plankgas) in low ongeveer 60km/h. En nee, dat vindt ie niet zo fijn. haha De Dodge zal ik zo niet mishandelen.

@Bart ram1500: bij mijn weten heb ik geen LS dif. Ik zou het HEEL graag willen hebben. Of weten hoe ik daarachter kom zonder de banden op te roken. :lol:

Ik rijd al tig jaar met 4x4 van Toyota. Geen auto-optie maar gewoon uit of aan en een vaste verbinding (met een echte ouderwetse pook op de vloer voor de tussenbak). Als het niet glad genoeg is wringt ie constant, zelfs rechtdoor (ongelijke omtrek banden) en uiteindelijk heb je een goede kans een aandrijfas kapot te rijden. Daarmee zou ik gisteren niet in 4x4 gereden hebben.

Het systeem van Dodge ken ik niet maar voelt in 4WD Lock aan als vaste verbinding (dus nergens een viscose verbinding of iets dergelijks die enige slip toe laat). In de filmpjes van Janske wordt uitgelegd hoe je de verschillende standen inschakelt.
Er wordt gezegd dat de 4WD auto 4x4 inschakelt als de auto verlies van grip detecteert. Helaas vertelt de meneer niet hoe snel dat dan gebeurt. Stel dat de wagen achter uitbreekt, heb ik dan meteen 4x4 zodat ik een grotere kans heb om het spul weer in het gareel te krijgen? Als je handmatig de aandrijving van 2WD naar 4WD lock zet zit daar een vertraging in zoals in het filmpje wordt uitgelegd. Is dat in 4WD auto niet zo?

Straks toerke naar de Ardennen. Op de sneeuwkaart zie ik rode delen rond Raeren. Zou een cm of 10 sneeuw moeten zijn.

Groet,

Ron



4wd outo kan volgens mijn altijd aan zetten
4wd lock niet gebruiken behalve bij sneeuw en ijsel en nooit harder dan 80

Auteur:  bonza [ wo jan 11, 2017 17:38 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

Psioneer schreef:
Het grip krijgen van de banden lijkt me aan de banden te liggen, niet zozeer aan de aandrijving. Ik heb vandaag een toertje gedaan rond Malmedy, daar lag nog wat sneeuw. En natuurlijk, in 4WD lock kom je zeker heel goed weg. Maar mijn onwetendheid betreft vooral de auto-4WD,

Waarom zou ik hem niet permanent op 4WD auto laten staan ongeacht omstandigheden?

Groet,

Ron
In 4x2 is de voorste aandrijfas ontkoppeld waardoor minder brandstof wordt verbruikt. Als je met een zware voet rijdt voel je hem af en toe een beetje wobbelen/schuiven, dus ik zou zeggen volg de handleiding en zet auto-4x4 uit zodra het wegdek droog is.

Auteur:  kodi [ do jan 12, 2017 18:07 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

wazig, 4wd lock kan je deze nu wel of niet aanzetten tijdens het rijden en met welke snelheid :( mijn 4wd auto zet ik aan als ik rustig rij maar ook als ik hard rij

Auteur:  cherry red dodge [ do jan 12, 2017 20:07 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

Met sneeuw lijkt het me zoiezo handig om niet over de 100 te gaan.

Auteur:  kodi [ do jan 12, 2017 20:41 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

nee 80 max maar moet je nu heel langzaam rijden om over te schakelen van 2wd naar 4WD lock

Auteur:  haagje [ do jan 12, 2017 22:02 ]
Berichttitel:  Re: To 4WD or not to 4WD?

2WD To 4WD LOCK
Rotate the 4WD control switch to the desired position. Shifts between 2WD and 4WD LOCK can be done with the vehicle stopped or in motion. With the vehicle in motion, the transfer case will engage/disengage faster if you momentarily release the accelerator pedal after turning the control switch. If the vehicle is stopped, the ignition switch must be in the ON position with the engine either running or off. This shift cannot be completed if the ignition switch is in the ACC position.

NOTE:
The four-wheel drive system will not allow shifts between 2WD/4WD LOCK if the front and/or rear wheels are spinning (no traction). In this situation, the selected position indicator light will flash and the original position indicator light will remain ON. At this time, reduce speed and stop spinning the wheels to complete the shift.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/