Na zoeken in dit forum en op meerdere usa forums en youtube filmpjes bekeken kom ik toch met de vraag of iemand dezelfde ervaring heeft :
Vorig jaar viel mij op dat de ontwaseming van de voorruit bij vochtig, koud weer (zoals wij nu weer gaan krijgen, helaas) slecht verloopt. Soms stond ik wel 5 tot 10 minuten met draaiende motor te wachten totdat de voorruit redelijk vrij was dat ik verantwoord verder kon rijden. Maar ook tijdens het rijden sloeg de voorruit van binnen vaker dicht.
Verder viel mij ook op dat de auto van binnen heel langzaam op temperatuur komt. Soms moest ik in de winter 20 km rijden voordat het eindelijk een beetje behaaglijk was in de auto. Is volgens mij toch niet normaal voor zo'n auto.
Dit wetende heb ik dit jaar in juli de airco laten nakijken en er moest inderdaad bijgevuld worden. Maar hij was niet leeg en er zijn ook geen lekkages ontdekt. Heeft me een behoorlijke duit gekost, maar goed. Koenen in Echt had vorig jaar al de airco recal uitgevoerd. Dus dat is ook gedaan.
Nu, deze zomer bleek de airco het goed te doen en daar heb ik tot nu toe geen klachten over gehad.
Even voor de duidelijkheid : ik heb geen duo airco maar een enkelvoudig instelbare airco / verwarming.
Maar.....
Afgelopen 2 weken hebben we al enkele koude, zeer vochtige ochtenden gehad waarbij mijn voorruit van binnen weer beslagen was. Ook nu duurde het veel te lang voordat het vocht weggetrokken was. Ik moet zeggen het ging beter als vorig jaar, maar toch, in mijn ogen duurt het te lang.
Ik ervaar nu het volgende :
De luchtstroom op de voorruit is linksvoor kouder als midden en rechtsvoor en de luchtstroom uit de 4 regelbare openingen in het dashboard hebben verschillende duidelijk voelbare temperaturen. De 2 uitstroomopeningen aan de bestuurderskant zijn beduidend kouder en eigenlijk nagenoeg niet echt warm te krijgen terwijl die aan de passagierskant goed warm worden. Vandaar dat mijn vrouw het altijd te warm heeft aan haar kant en ik niet.Van de week ben ik dus maar eens gaan zoeken op internet naar soortgelijke problemen. Maar ik ben ook eens goed gaan kijken en voelen naar de diverse luchtstromen in de auto. Er schijnen dus veel problemen te zijn (geweest) met de motortjes (actuators) voor de kleppen in de HVAC unit. (tandwielen kapot, tikkende geluiden etc.)
Ik ervaar deze geluiden niet en na uitbouwen van het dashboard en het demonteren en openen van de meest linkse actuator (die van de verdeling van de luchtstromen) en het controleren van de 2 andere actuators, kom ik tot de conclusie dat de 3 actuators goed werken en niet kapot zijn. ( je kan namelijk voelen of de kleppen meedraaien met de diverse standen die je bedient met de draaiknoppen). Ik heb verder gecontroleerd of de radiatorslangen die het schutbord ingaan richting verwarming beiden even warm zijn. Ook hier geen afwijkingen.
De gehele HVAC unit onder het dashboard wordt goed warm dus er is warmteoverdracht. Alleen niet goed naar de voorruit en naar de bestuurderszijde.
Een heel verhaal, maar ik wilde zo veel mogelijk info geven wat ik al allemaal gedaan heb.
Dus, wie ervaart ook dat de bestuurderskant beduidend minder warme lucht krijgt, cq. niet echt warm wordt tov. de passagierskant, EN wie ervaart dat de voorruit slecht ontwasemt cq. ook hier niet echt hele warme lucht uit komt ???
Zo ja, wat zou een oplossing kunnen zijn ? ( ik weet dat volgens de youtube filmpjes van
https://www.youtube.com/channel/UCRGVJ_ ... dpjVX21b3A je de hele HVAC unit moet demonteren om alles goed te kunnen controleren, maar dat gaat me echt te ver.)
Ben benieuwd naar reacties en oplossingen.
Alvast bedankt.
Gr.
Marc.