Het is nu do maart 28, 2024 13:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za okt 15, 2016 13:47 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: wo aug 20, 2014 21:10
Berichten: 30
Woonplaats: Limboland (NL)
Na zoeken in dit forum en op meerdere usa forums en youtube filmpjes bekeken kom ik toch met de vraag of iemand dezelfde ervaring heeft :

Vorig jaar viel mij op dat de ontwaseming van de voorruit bij vochtig, koud weer (zoals wij nu weer gaan krijgen, helaas) slecht verloopt. Soms stond ik wel 5 tot 10 minuten met draaiende motor te wachten totdat de voorruit redelijk vrij was dat ik verantwoord verder kon rijden. Maar ook tijdens het rijden sloeg de voorruit van binnen vaker dicht.
Verder viel mij ook op dat de auto van binnen heel langzaam op temperatuur komt. Soms moest ik in de winter 20 km rijden voordat het eindelijk een beetje behaaglijk was in de auto. Is volgens mij toch niet normaal voor zo'n auto.
Dit wetende heb ik dit jaar in juli de airco laten nakijken en er moest inderdaad bijgevuld worden. Maar hij was niet leeg en er zijn ook geen lekkages ontdekt. Heeft me een behoorlijke duit gekost, maar goed. Koenen in Echt had vorig jaar al de airco recal uitgevoerd. Dus dat is ook gedaan.
Nu, deze zomer bleek de airco het goed te doen en daar heb ik tot nu toe geen klachten over gehad.
Even voor de duidelijkheid : ik heb geen duo airco maar een enkelvoudig instelbare airco / verwarming.

Maar.....
Afgelopen 2 weken hebben we al enkele koude, zeer vochtige ochtenden gehad waarbij mijn voorruit van binnen weer beslagen was. Ook nu duurde het veel te lang voordat het vocht weggetrokken was. Ik moet zeggen het ging beter als vorig jaar, maar toch, in mijn ogen duurt het te lang.

Ik ervaar nu het volgende : De luchtstroom op de voorruit is linksvoor kouder als midden en rechtsvoor en de luchtstroom uit de 4 regelbare openingen in het dashboard hebben verschillende duidelijk voelbare temperaturen. De 2 uitstroomopeningen aan de bestuurderskant zijn beduidend kouder en eigenlijk nagenoeg niet echt warm te krijgen terwijl die aan de passagierskant goed warm worden. Vandaar dat mijn vrouw het altijd te warm heeft aan haar kant en ik niet.

Van de week ben ik dus maar eens gaan zoeken op internet naar soortgelijke problemen. Maar ik ben ook eens goed gaan kijken en voelen naar de diverse luchtstromen in de auto. Er schijnen dus veel problemen te zijn (geweest) met de motortjes (actuators) voor de kleppen in de HVAC unit. (tandwielen kapot, tikkende geluiden etc.)
Ik ervaar deze geluiden niet en na uitbouwen van het dashboard en het demonteren en openen van de meest linkse actuator (die van de verdeling van de luchtstromen) en het controleren van de 2 andere actuators, kom ik tot de conclusie dat de 3 actuators goed werken en niet kapot zijn. ( je kan namelijk voelen of de kleppen meedraaien met de diverse standen die je bedient met de draaiknoppen). Ik heb verder gecontroleerd of de radiatorslangen die het schutbord ingaan richting verwarming beiden even warm zijn. Ook hier geen afwijkingen.
De gehele HVAC unit onder het dashboard wordt goed warm dus er is warmteoverdracht. Alleen niet goed naar de voorruit en naar de bestuurderszijde.

Een heel verhaal, maar ik wilde zo veel mogelijk info geven wat ik al allemaal gedaan heb.

Dus, wie ervaart ook dat de bestuurderskant beduidend minder warme lucht krijgt, cq. niet echt warm wordt tov. de passagierskant, EN wie ervaart dat de voorruit slecht ontwasemt cq. ook hier niet echt hele warme lucht uit komt ???

Zo ja, wat zou een oplossing kunnen zijn ? ( ik weet dat volgens de youtube filmpjes van https://www.youtube.com/channel/UCRGVJ_ ... dpjVX21b3A je de hele HVAC unit moet demonteren om alles goed te kunnen controleren, maar dat gaat me echt te ver.)

Ben benieuwd naar reacties en oplossingen.
Alvast bedankt.

Gr.

Marc.

_________________
"The American way of drive, is also a way of life"
2009 RAM 1500
1998 Mustang SVT Cobra


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 15, 2016 18:18 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Zou zomaar eens klep nummer 4 kunnen zijn , en das een dag doorwerken :? Heel het dashboard moet er dan uit :!:




Www.rockauto.com



Www.marlog-car-handling.com

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 16, 2016 11:00 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: wo aug 20, 2014 21:10
Berichten: 30
Woonplaats: Limboland (NL)
Klep nummer 4 ?
Ik dacht dat ie alleen van toepassing was bij de versie van duo airco. Die zit aan de achterkant van de HVAC unit (tussen binnenzijde schutbord en de unit).
Wat regelt die klep precies ?

_________________
"The American way of drive, is also a way of life"
2009 RAM 1500
1998 Mustang SVT Cobra


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 16, 2016 11:17 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: wo aug 20, 2014 21:10
Berichten: 30
Woonplaats: Limboland (NL)
Zie onderstaande tekst uit het Service Manual, waaruit blijkt dat de single zone airco maar 3 actuators heeft :

The blend door actuators are reversible, 12-volt direct current (DC), servo motors. Models with the single zone heating-A/C system have a single blend-air door, which is controlled by a single blend door actuator. Models with the dual zone system have two blend-air doors, which are controlled by two blend door actuators.

The blend door actuator (1) for the single zone heating-A/C system is located near the center of the HVAC housing (2), close to the instrument panel.

For the dual zone heating-A/C system, the same blend door actuator used for the single zone system becomes the driver side blend door actuator, which is mechanically connected to only the driver side blend-air door. A second separate blend door actuator (3) located at the front of the HVAC housing is mechanically connected to the passenger side blend-air door.


Afbeelding

Afbeelding


All actuators (1) are interchangeable with each other. Each actuator is contained within an identical black molded plastic housing with an integral wire connector receptacle (2). Each actuator also has an identical output shaft with splines (3) that connect it to the respective door linkage and three integral mounting tabs (4) that allow the actuator to be secured to the HVAC housing. The blend door actuators do not require mechanical indexing to the blend-air doors, as they are electronically calibrated by the A/C-heater control.

_________________
"The American way of drive, is also a way of life"
2009 RAM 1500
1998 Mustang SVT Cobra


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 16, 2016 16:44 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Airwolf schreef:
Klep nummer 4 ?
Ik dacht dat ie alleen van toepassing was bij de versie van duo airco. Die zit aan de achterkant van de HVAC unit (tussen binnenzijde schutbord en de unit).
Wat regelt die klep precies ?



Als je de foto's in jou vorige bericht bekijk heb jij in die van jou inderdaad maar 3 kleppen. Maar dan zit er nog steeds 1 achter de kachel unit (nummer 3) heb je die ook gecontroleerd ?

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo okt 16, 2016 23:19 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: wo aug 20, 2014 21:10
Berichten: 30
Woonplaats: Limboland (NL)
Nee, die achterste actuator, als die uberhaupt aanwezig is, heb ik niet kunnen controleren. Ik ga kijken dat ik met een flexibele camera het systeem in kan kijken voordat ik het dashboard helemaal ga demonteren en zo.
Ik zou op dit moment niet weten wat de functie is van die 4e actuator. Ik weet namelijk niet of die daar wel aanwezig is. Want volgens de Service Manual is die 4e actuator niet van toepassing op de uitvoering met een single zone heating AC system.
Dus ik weet het op dit moment niet.
Aankomende week is er bij de LIdl een aanbieding van zo'n flexibele camera met een max. lengte van 105 cm voor 50 euro. Kan ik altijd wel gebruiken dus de aanschaf is het zeker waard. Ik zal dan kijken wat ik kan ontdekken. Ben dus benieuwd of die 4e actuator er daadwerkelijk zit.

Maar goed, er zijn weinig reacties, dus de ervaring zoals ik omschreven heb, wordt door niemand tot nu toe gedeeld.
Het gaat mij erom of het toch normaal is dat de bestuurderszijde beduidend minder warm wordt en dat de voorruit ontwaseming slecht is. De dealer heeft mij ook geen duidelijk uitsluitsel kunnen geven. Zij hebben de recall uitgevoerd en alles was in orde. Dus.....

Wordt vervolgd.

_________________
"The American way of drive, is also a way of life"
2009 RAM 1500
1998 Mustang SVT Cobra


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do okt 20, 2016 15:07 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: di apr 28, 2015 20:19
Berichten: 32
Woonplaats: tilburg
mijn 2007 ram 1500 met gescheiden regeling werkt ook gewoon k*t , of het is echt koud of bloedheet maar gewoon goed regelen is niet mogelijk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za okt 22, 2016 17:44 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: wo aug 20, 2014 21:10
Berichten: 30
Woonplaats: Limboland (NL)
Update:

Gisteren met de endoscoopcamera (van de Lidl maar perfect voor dit soort karweitjes) achter de HVAC unit kunnen kijken. Er zit dus géén 4e actuator op die plek. Ik kan wel de bevestigingspunten zien waar die 4e actuator bij Duo heat systemen hoort te zitten. Dus in zoverre klopt de service manual. Er hoort dus geen actuator te zitten bij single heated sytems.
Ik heb de diverse uitstroomopeningen inwendig met de camera bekeken en zie geen obstructies. De 3 actuators aan de voorzijde werken naar behoren en aan de diverse standen kan ik zien dat ze goed functioneren.
Kennelijk moet ik het verschil in temperatuur maar voor lief nemen. Ik heb wel de indruk dat door het demonteren van de actuators en deze weer op de juiste afstelling terugzetten, de hele unit beter werkt en sneller warm wordt. Dus dat heb ik dan wel weer gewonnen. De ontwaseming van de voorruit is ook beter tot nu toe.
Even afwachten als het echt gaat winteren......

_________________
"The American way of drive, is also a way of life"
2009 RAM 1500
1998 Mustang SVT Cobra


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2017 18:31 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: wo aug 20, 2014 21:10
Berichten: 30
Woonplaats: Limboland (NL)
Update na een paar maandjes winteren :

Na het laatste berichtje, had ik de indruk dat de verwarming het iets beter deed. Maar sinds december is het toch weer helemaal mis. Ik krijg het interieur van de auto met de hedendaagse temperaturen niet meer warm.
2 Weken terug heb ik de auto een beurt laten geven bij Koenen in Echt. Daar het probleem voorgelegd, en zij wilden al aan de slag gaan met onderzoeken. Ik heb dit toch maar even tegengehouden vanwege de hoge kosten die hiermee gemoeid zijn. Heb nu even geen toereikend budget om uren te zoeken naar een probleem.
Dus....
Ik ben zelf maar weer eens aan de slag gegaan.

Afgelopen maandag was het me te gortig geworden. Een retourritje naar Charleroi in de ochtend samen met vrouwlief was een drama. Vrouwlief moest zich in een deken wikkelen om warm te blijven. De verwarming gaf geen warme lucht bij buitentemperaturen van omstreeks -4 graden.

Bij thuiskomst meteen aan de slag gegaan om e.e.a. aan de buitenkant te checken :
-- De actuator van de verwarmingsklep werkt gewoon;
-- De radiator in de HVAC unit wordt gewoon warm ( de toevoerleiding tussen het schutbord en de HVAC unit wordt heet!);
-- De slangen onder de motorkap vanaf de waterpomp en naar de lpg-verdeelklok zijn ook heet;
-- De radiator heeft genoeg koelvloeistof;

Wat heb ik vervolgens verder gedaan :
-- De blower motor uitgebouwd en meteen maar gereinigd alsmede de blower motorregelaar;
-- Via de opening van de blower motor met de endoscoopcamera de airco-radiator geïnspecteerd; Deze was behoorlijk met vuil aangeslagen en ik heb de radiator met een smalle stofzuigerslang en perslucht redelijk schoon gekregen; Resterend vuil werd ingespoten met Glassex antivet. Hier loste het vuil redelijk goed mee op en dit werd weer opgezogen met de stofzuiger;
-- Omdat ik de verdenking had dat de heaterradiator ook ernstig vervuild en dus verstopt was, heb ik vervolgens toch maar een vierkante opening uitgesneden aan de voorzijde van de HVAC unit ( daar waar die sticker zit). Hierdoor kan je meteen de ruimte tussen de airco-radiator en de heaterradiator inspecteren alsmede de werking van de warmteregelklep. Met de endoscoopcamera werd de heaterradiator geïnspecteerd en deze was brandschoon. Ook de achterzijde van de airco-radiator was schoon. Vervolgens de warmteregelklep gecontroleerd door de blowermotor en regelaar weer even aan te sluiten. De warmteregelklep werkt gewoon goed en doet het precies goed in de diverse standen van de warmteregelknop.
-- Vervolgens de motor warm gedraaid en de heaterradiator aan de binnenkant kunnen voelen. Deze wordt gewoon warm cq. heet. Dus er is doorstroming van koelvloeistof.

Dan rest mij de vraag te stellen "Waarom krijg ik geen warme lucht maar alleen maar koude lucht uit de uitstroomopeningen van het dashboard ?"
Met de verdeelknop op stand voeten+borst cq. alleen voeten cq. alleen borst moet het in principe warm worden in de auto. De airco is in die standen uitgeschakeld volgens de gebruiksaanwijzing als de aircoknop niet is ingedrukt en dus niet oplicht.

Maar.... wat valt mij op : in bovenstaande standen wordt de ruimte tussen de aircoradiator en de heaterradiator erg koud........ waardoor de heaterradiator erg koude lucht te verstouwen krijgt en dus geen warme lucht verder kan blazen.
Ik krijg dus de indruk dat de airco op volle toeren draait en blijft draaien terwijl deze uitgeschakeld moet zijn in die standen.
Dit zou dus een reden kunnen zijn dat ik het niet warm krijg in de auto..... de airco overheerst samen met de koude lucht van buiten......

Ik kan het mis hebben, maar dat is op dit moment mijn enige simpele conclusie......

Dan kom ik bij de volgende vraag : Wat zorgt ervoor dat de airco toch bijstaat terwijl deze uit moet staan :
-- Kan het de temperatuursensor zijn die achter de aircoradiator in de HVAC unit zit ? Wat doet deze sensor eigenlijk ? Weet iemand dit ?
-- Blijft mijn aircoclutch hangen waardoor de aircocompressor altijd aanstaat ? Hoe kan ik dit controleren ?

Iemand nog een ander idee ?

Ik weet, het is een lang verhaal maar ik wil dit toch delen, omdat ik het graag zelf wil oplossen zonder hoge garagekosten te krijgen die misschien hetzelfde opleveren wat ik tot nu toe heb ontdekt. Maar ik vind het ook leuk om dit uit te zoeken. Van de nood een deugd maken.......

Graag hoor ik van jullie, of indien jullie iemand weten die mij hier meer over kan vertellen en zijn kennis wil delen met mij...... graag.......

Gr.

Marc

_________________
"The American way of drive, is also a way of life"
2009 RAM 1500
1998 Mustang SVT Cobra


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2017 18:40 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Trek de zekering (relais) van de airco er eens uit , dan zou je het verschil moeten merken lijkt mij . Airco koppeling kan je goed horen als hij in of uitschakelt , ff iemand laten bedienen en zelf ff kijken luisteren onder de motorkap :!:



http://Www.rockauto.com



http://Www.marlog-car-handling.com

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2017 18:58 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: wo aug 20, 2014 21:10
Berichten: 30
Woonplaats: Limboland (NL)
Dank je wel voor de tip. Hier had ik nog niet aan gedacht.

Ik neem aan dat ik het relais zomaar zonder risico kan verwijderen ? Niet dat ik allerlei foutmeldingen ga krijgen.......

Ik ga dit uitproberen.

Wordt vervolgd.....

Aanvulling :
Ik heb deze twee zekeringen :
1. J16 40 Amp Green Front HVAC Motor of
2. M28 10 Amp Red Bat - TPM/PEM/HVAC Htr Pump

Welke van de 2 moet ik eruit trekken ... of allebei ?



Gr.

Marc.

_________________
"The American way of drive, is also a way of life"
2009 RAM 1500
1998 Mustang SVT Cobra


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jan 25, 2017 21:09 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: wo aug 20, 2014 21:10
Berichten: 30
Woonplaats: Limboland (NL)
Net terug van testrit.

Conclusie : de airco staat uit in de gewenste standen van de luchtverdeelknop. De airco slaat niet aan alleen als deze daadwerkelijk geactiveerd wordt met de airco inschakelknop of de stand waar de airco standaard aanstaat (ontwaseming voorruit).

Dus dat is het ook niet.

Ik begin ernstig te twijfelen aan de capaciteit van de heaterradiator in combinatie met de zeer koude buitenlucht (-4 graden).

Ik weet het niet meer. Alles functioneert zoals het ogenschijnlijk hoort te functioneren.

Mochten er nog tips zijn...... ik hoor ze graag.......

Tot nu geef ik het op. In ieder geval denk ik dat het in de garage ook niet eruit zal komen.....

Gr.

Marc.

_________________
"The American way of drive, is also a way of life"
2009 RAM 1500
1998 Mustang SVT Cobra


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2017 0:02 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 21, 2016 9:28
Berichten: 51
Woonplaats: Riemst
Mijn RAM1500 van 2009 met automatische HVAC werkt goed. Staat vrijwel altijd op 23 graden en wordt dan aangenaam warm. Ook als het -5 is zoals nu. Zet ik hem een tijdje op max dan wordt het ook max warm. Waarmee ik maar wil zeggen dat de capaciteit toereikend is (zou moeten zijn).

Groet,

Ron

_________________
Dodge RAM 1500 5.7L Hemi Laramie 4X4 2009


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2017 11:56 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Bij mij ook,al moet ik zeggen dat als alles op'auto'staat de boel minder warm wordt dan op andere standen.

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 26, 2017 14:47 
Offline
Trucker

Geregistreerd: vr sep 09, 2016 19:48
Berichten: 126
Je zegt dat de slangen van de motor en kachel heet worden, is er een mogelijkheid
dat je dit kan uitlezen met een app, ik bedoel de motortemperatuur
Want je hebt heet en heet namelijk.
Let ook even op het feit dan bij standje voorruit of ruit/voeten de airco soms ook blijft werken.
Tussen de aircoradiateurtje en kachelradiateur is het normaal dat het daar koud is.
Gaat de warm/koud klep wel goed, sluit hij de koude nof de warme kanaal wel helemaal af??
Houd je op alle uitstroomopening koude lucht, dus op de voeten, dashboard en ruit??

Eric


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling