Zo hier maar weer eens een update plaatsen. Na de revisie van de motor dacht ik wel weer eens een tijdje klaar te zijn en te kunnen genieten van me truckie. Dat genieten duurde wel geteld twee weken totdat me versnellingsbak maar eens besloot om in de puinpoeier te draaien. We hadden even een filmpie in de stad gepakt en onderweg naar huis merkte ik al dat me derde en vierde versnelling minder werden (begonnen langzaamaan te slippen). Voorzichtig met het gas me maten thuis weten af te zetten (3 en 4 lagen er toen helemaal uit), maar 1, 2 en achteruit deden het nog dus kalm aan naar huis gesukkeld en de GMC in de schuur geparkeerd. Het wereld wijde web maar eens geopend op zoek naar een revisie set. Door het speuren er achter gekomen dat het een veel voorkomende kwaal is van de TH700r4 versnellingsbak dat het 3 / 4 pakket er uit brand. Gewoon door slijtage of door een verkeerde afstelling van de Throttle valve kabel. Denk dat bij mij het een combinatie van beide was, met 2,5 ton aan kilometers achter ze kiezen en een te slappe afstelling van de kabel door mijn onwetendheid
Als de tv kabel te slap staat heeft het 3 / 4 pakket te weinig oliedruk met dus meer kans op slip, gevolg verbrande platen. Op e-bay een revisie / upgrade kit besteld en een paar weken later viel deze op /door de mat.
Toen kon het sleutel werk beginnen
Dus dit moest allemaal even vervangen worden... Okee
De bak er maar eens onder vandaan getrokken en in de bok gehangen.
Staartstuk en oliepan verwijderd.
De behuizing helemaal leeg getrokken.
En dan ligt je werkbank ineens vol met deze zooi.
De behuizing met de stoom cleaner te lijf gegaan en toen kwam er ook een mooi stickertje tevoorschijn met Remanufactured for gm Dus waarschijnlijk geen 2,5 ton met de originele bak gedaan.
Behuizing met een nieuw lagerbussie wachtend op verse onderdelen.
Low and Reverse platen, oud vs nieuw.
Nieuwe 5 pinion rear planetary gear naast de oude met maar 4 tandwieltjes.
Oude vs de nieuwe verzwaarde "the beast" sun shell.
Al die mooie dingetjes op hun plek met de uitgaande as er ook weer in.
Reverse input drum uit mekaar trekken.
Oude naast de nieuwe reverse input drum. De nieuwe drum is nodig omdat er een bredere remband in de kit zit. En daarbij de oude had ze beste tijd ook wel gehad.
Oude en nieuwe brede Raybestos pro series remband. Hier kan je duidelijk zien dat de nieuwe een stukkie breder is.
Input drum uit elkaar getrokken.
En hier de boosdoener, het 3 / 4 pakket compleet verbrand, sommige platen was gewoon staal op staal. Origneel zitten hier 6 platen in, ik heb er nu 7 platen in gestopt om meer "houvast te krijgen"
Input drum en reverse input drum weer op hun plek.
Oliepomp uit elkaar.
Pomp schoon gemaakt, geïnspecteerd en voorzien van nieuwe lagerbussen.
Oude onder, nieuwe grotere boost valve boven voor een hogere oliedruk.
Valve body uit elkaar.
Bedenk het maar eens...
1-2 Accumulator met nieuwe veer.
1-2 Accumulator op zijn plek met nieuwe valve body spacer plate.
Valve body er op.
TCI lockup wiring kit geinstalleerd. Omdat ik geen gebruik meer maak van me computer kan die ook de lockup niet meer aansturen, met deze kit wordt de lockup in de vierde versnelling geregeld door de rem schakelaar en een bijgeleverde vacuüm schakelaar. Bij een bepaald ingesteld vacuüm van de motor wordt de lockup ingeschakeld en bij remmen of gas geven (gas geven is laag vacuüm) wordt de lockup uitgeschakeld.
Het meeste weer op zijn plek. Hoop ik
En toen hield ik deze zooi over
Alleen was ik nog 1 rot veertje kwijt die het dekseltje van de 2-4 band servo op zijn plek moest houden
Een aantal maal de werkplek over hoop gehaald zonder resultaat. Hier nog een oproep gedaan of iemand nog zo`n veertje liggen had. Martin heeft nog lopen zoeken, waarvoor dank
Toch nog maar eens onder de werkbank gezocht en warempel, tussen een bult zooi een veertje die er verdacht veel op leek. Ik berg echt op de raarste plekken dingen op blijkbaar
Bak in de tussentijd met wat hulp er weer onder gehangen veertje op zijn plek olie er in en maar eens een test ritje maken....
1 naar 2 en 2 naar 3 waren heel laat en extreem hard. Van zijn 3 naar 4 wou die met geen mogelijkheid
dus ik had er weer dik de balen in. Voorzichtig met de tv kabel lopen spelen, gevolg betere 1-2 en 2-3 schakelingen nog geen 3 naar 4. Kabel weer terug gezet want naar mijn menig zou ik door deze afstelling een te lage druk hebben. Ten einde raad en tot de laate uurtjes op internet lopen speuren wat het kon zijn. De makkelijkste verklaring was dat ik waarschijnlijk wat fout gedaan had... Maar hé kom nou ik maak toch geen fouten (proest)
Toen vond ik 1 advies om de achteras op bokken te zetten met de wielen van de grond, in de OD stand en gas geven tot een gangetje van 100 MPH
Jaja spannend... Maar wel makkelijk uit te proberen zonder de bak open te trekken. Dus het ding op bokken en trappuh met dat hok
En met een beetje rem en gas werk pakte die na een tijdje zijn vierde versnelling. Yes, heel blij
Ding van de bokken afgeschopt en tijd voor een roadtest. En werken zoals het hoort, knap schakelen met een lichte voet en lekker fors overschakel met het voetje gevloerd. De lockup werkt ook weer alleen bij bepaalde snelheid / vacuüm zit die op een schakel punt van in, uit, in, uit schakelen dus daar moet nu nog even een vacuum delay valve tussen. Maar ik ben weer helemaal happy