Het is nu vr maart 29, 2024 1:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jul 21, 2016 22:42 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Hier het topic over het opknappen en aanpassen van mijn F250 en de gooseneck trailer. Beide zijn op zich in vrij goede staat en behoeft enkel licht opknap werk en aanpassingen.
Bij de Ford wil ik sowieso de roestige wielranden aanpakken nu ze nog niet rot zijn. Voor het linker achterwiel zit wel een klein stukje rot plaatwerk wat ik op termijn uitslijp en nieuw inlas. Daarna worden een gedeelte van de binnenkant vd wielranden/schermen, de wielranden zelf en de buitenkant vd spatborden en de zijkant (tot stootrand hoogte ongeveer) in de bedliner gezet. Weet nog niet of ik gewoon zwarte Hippoliner ga gebruiken, of kleurbare Color your Hippo om de kleur vd body na te bootsen.
Verder wil ik het chassis netjes in de zwarte DOM16 zetten wat de vliegroest conserveert en lucht en vochtdicht afsluit. De binnenkant vd laadbak moet ik eerst een klein rot plekje uitslijpen en vervangen voor nieuw plaatwerk en daarna word de gehele binnenkant in de EZ-liner bedliner gezet.
Als dat allemaal gebeurt is, dan alle holle ruimtes en binnenkant vd schermen enz een tectyl behandeling geven. op deze manier hoop ik de wagen een wat langer leven te kunnen geven zonder roest en rottigheid. Nu is hij nog vrij netjes en is het alleen nog maar beginnende roest, maar wacht je daar nog een jaar/winter mee, dan wordt het een heel ander verhaal.

Naast de opknapwerkzaamheden aan plaatwerk en chassis wil ik ook de techniek even goed onderhoud geven. De vorige eigenaar heeft hem opzich goed verzorgd, maar ik ga er bij aankoop altijd vanuit dat het al weer even geleden is dat de vorige eigenaar nog aan onderhoud gedacht heeft.
Dus wil sowieso bij de motorolie voor vervanging een toevoeging gieten om alles te reinigen, daarna nieuwe olie en filter erop en daar een toevoeging bij ter bescherming en vermindering vd inwendige wrijving. Automaat laten flushen, stuurbekrachtiging en remvloeistof ook flushen, radiateurdop vervangen (schijnen bij Ford vaak hun druk te verliezen waardoor het kookpunt van het koelwater weer terug bij 100 graden komt te liggen). Ook wil ik de uitlaat vanaf de turbo tot achteraan vervangen voor een RVS pijp van 4" á 5" zonder demper en de inlaat voorzien van een gladde aluminium buis van 4" met een open filter (en een schot eromheen om er een cold air intake van te maken). En later op termijn wellicht een keer een tuner en wat meters.

Bij de trailer wil ik eerst sowieso de remmen in orde maken en de rest apk waardig maken. De trailer staat nu als max 3500kg op kenteken, maar heeft vroeger op 4500kg gestaan en dat wil ik ook weer terug op kenteken hebben. Hij is nu terug gekeurd omdat er dan niet aan de apk plicht voldaan hoeft te worden. Trailers en aanhangers boven de 3500kg moeten wel jaarlijks apk gekeurd worden.
Omdat een elektrisch geremde trailer is met een Nederlands remsysteem met EU goedkeur van JMR Boopark (voorheen JMR Trading uit Ridderkerk) mogen de assen samen 3500kg max hebben op kenteken en de kogelkoppeling mag ook 1000kg oplegdruk hebben, samen goed voor 4500kg volgens de fabrikant, die ik voor aankoop al even gebeld en gemaild had over de mogelijkheden. Werd daar zeer netjes en correct te woord gestaan en ze vertelde me netjes hoe de regelgeving ten aanzien van trailers en elektrisch geremde trailers is. En dat ondanks dat ze nog geen euro aan mij verdien hebben, dus dat vind ik wel netjes en vernoemenswaardig (en nee ik heb geen enkele binding met ze).

De potmeters van de beide assen hingen los omdat de ophang beugel (wat een gedeelte van de aluminium potmeter behuizing is) gebroken was in het verleden. Hier heb ik eerst rvs steuntjes voor gemaakt die naast de twee montage gaten ook nog 4 gaten heeft waarmee de twee potmeter helften bij elkaar gehouden worden. Dus die RVS beugel zit er nu als een "brace" omheen en houdt het geheel nu stevig bij elkaar en kan het weer op de originele plek op gehangen worden. De potmeters zelf gaven nog steeds de juiste weerstand door en waren dus niet kapot, enkel de behuizing was gebroken.

Hier een vd potmeters, van links naar rechts gebroken op de plek waar ik hem vast houdt.
Afbeelding

hier met de rvs beugel die ik ervoor gemaakt heb, bij de twee M8 bouten kan hij straks weer terug aan het chassis vd trailer bevestigd worden.
Afbeelding
Afbeelding

Toen dat weer gemonteerd was, heb een nieuwe accu op de trailer gezet en de brake controller gecontroleerd, deze deed ook wat hij moest doen als de potmeters aangesloten waren en er stroom op stond en een remlicht signaal kreeg. Dus dat was verder in orde voor zover ik toen kon beoordelen. Daarna eerst alle 4 de trommels eens eraf gehaald en daar alles eens op orde gebracht. Gelukkig was alles nog netjes gangbaar en hoefde ik alleen maar alles schoon te maken en in het koper vet te zetten. en heb ik de trommels blank geschuurd en de harde verglaasde laag van de remvoeringen af geschuurd En het geheel weer terug in elkaar gemonteerd en daarmee meteen ook de wiellagers netjes afgesteld (Naaf en remtrommel is 1 geheel).

Ben gegaan van dit:
Afbeelding
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding
Afbeelding

Daarna even wat leeg getest, maar dan merk je eigenlijk niks. enkel toen ik de brake controller voorover hing en toen met voet op de rem (enkel om de remlichten te laten branden) vooruit reed, merkte je de trailer in de remmen "zakken" en achteruit, drukte hij door het remmen de trailer omhoog. Dus ze werkten wel degelijk. Dus toen maar even wat "gewicht" op de trailer gezet en een rondje gereden.
Afbeelding
de remmen doen het wel, maar je merkt eigenlijk niet eens dat hij remt. Het enige waaraan ik merk dat ze werken is het feit dat hij eerst toen ze het nog niet deden alles op de truck moest remmen en deze dus erg veel op de vooras in en uitveerde bij remmen en stil komen te staan. Nu deed hij dat niet meer, dus neemt de trailer een groot deel van het rem werk op zich. Of ze hard genoeg en alle wielen gelijk remmen kom ik pas achter bij een test op de remmen bank, maar ik ben er eigenlijk niet zo bang voor. Dus in principe kan ik de remmen van mijn lijstje afschrappen. Volgende item wordt de verlichting vd trailer. Er mist nu een zijverlichting lampje en oranje kapje en rechtsachter zit een gaatje in de rode kap vd achterlamp.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jul 21, 2016 23:07 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Bij de Ford heb ik ondertussen een nieuwe constante plus draad van de plus vd accu naar het stopcontact vd trailer remmen getrokken die de accu op de trailer constant moet bijladen. Want daar kreeg ik geen spanning meer op en kon niet vinden waar het euvel zat.
Verder heb ik de wielranden aan de linker kant en de rotte plek voor het linker achterwiel vd week "blank" geslepen en met DOM16 behandeld wat roest conserveert. En ook de zichtbare delen van het chassis en de trekhaak constructie. Heb voorlopig de chrome wielrandjes terug geplaatst zodat het momenteel niet zo opvalt. Maar straks als het rotte plekje vervangen is en de wielranden en dergelijke met Hippoliner of Color your Hippo zijn behandeld dan komen deze chrome wielranden niet meer terug op de wagen. Sowieso mis ik die van rechts achter, maar ik ben niet zo van de chrome wielrandjes. Dus als er iemand is die er nog zoekt, op termijn komt er een setje van 3 stuks beschikbaar (rechtsachter mist).

links voor
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Links achter
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben alleen vergeten foto's te knippen van na het in de DOM16 zetten. Maar die volgen eerdaags nog wel een keer. Als het dadelijk helemaal uitgehard en op gedroogd is dan zal ik wel weer nieuwe maken. Maar veel van deze kaal geschuurde plekken waren nog maar zeer kleine blaasjes, bijna niet zichtbaar als je er niet met je neus bovenop hangt. Maar als je ze dan gaat blank schuren, dan kom je er achter dat er onder de lak laag toch al roest over een veel groter oppervlak verspreid is dan het kleine blaasje wat zichtbaar is. Dus vroegtijdig dit soort plekken controleren en aanpakken, scheelt op termijn veel roest, rottigheid, werk en geld. Nu is het met wat vrijetijd en een pot "anti roest verf" te repareren/stop te zetten, terwijl het straks veel laswerk of nieuwe spatborden en spuitwerk betekend. Dus in dit soort gevallen geldt van uitstel komt geen afstel........

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 23, 2016 16:50 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 06, 2014 20:43
Berichten: 203
Woonplaats: Bergen Nh
Leuk project ARD.
succes met de FORD.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 30, 2016 21:56 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Heb vorige week nog effe mijn achter raam en de twee achterste zijruitjes met zwarte folie beplakt. is Limoblack met 3% doorlaat. Dus nu kunnen ze niet vanaf 200mtr achter me al zien of ik zit te bellen oid. :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jul 30, 2016 22:18 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
En heb vandaag de vooras eens omhoog gekrikt, want ik hoorde af en toe wat lichte piep en kraak/kras geluiden als ik mijn linker raam open had en had ook het idee dat het brandstof verbruik op de meter mijn inziens wel wat boven gemiddeld was. Na het opkrikken van het linker voorwiel was de oorzaak snel duidelijk. De linker remklauw bleef redelijk hangen, het linker voorwiel was met de hand maar zeer stroef draaibaar, terwijl de rechter gewoon rond te gooien was en dan nog uit rolde. De remklauw schuift op twee pinnen in de remklauw houder. De bovenste pin was gewoon gangbaar, maar de onderste pin zat muur vast. En ook de onderste remzuiger in de klauw zat vast door wat aangekoekt vuil. De onderste pin eerst met WD-40 ingeweekt, daarna met een sleutel op de 2 vlakke stukken wat aan het rond draaien gegaan om hem wat te lossen. Toen er eenmaal wat beweging in zat, heb ik een korte bout met dezelfde fijne schroefdraad met enkele ringen ertussen vast in de pin gedraaid en toen met de luchtsleutel op de lichtste stand gaan rond draaien (en hopen dat de bout niet zou afbreken in de pin....). Daarna kon ik de pin eruit trekken, schoonmaken en de holle schacht ook goed schoon maken met een 12mm boor. De pin weer goed in het kopervet smeren en er weer terug in.

De onderste remzuiger zat ook vast en om er beweging in te krijgen heb ik iets tussen de bovenste zuiger en de klauw gezet en toen met de voetrem de zuiger er verder uit geperst. Net niet helemaal eruit zodat ik de remmen niet hoeft te ontluchten. Toen met WD-40 het aangekoekte vuil op de zuiger los geweekt en met een papieren tod schoon geveegt. De zuiger met een tang steeds gedraaid en rondom helemaal schoon gemaakt. Daarna Ate vet om de zuiger gesmeerd en in de rubberen stofhoes geduwd. Daarna moest de zuiger weer terug gedrukt worden, maar dat ging niet met de tangen die ik had liggen. Dus maar vlug even zelf een remzuiger terug duw gereedschap gemaakt van spullen die ik had liggen. Stuk draadstang van M22 en 2 verbindings moeren van M22 en wat 8mm staal. Daarna de zuiger goed en simpel terug kunnen drukken. De zuiger nogmaals eruit geperst met de voetrem, en weer een keer terug gedrukt. Het geheel weer in elkaar geschroefd en daarna draaide het wiel weer soepel. 8) 8)

Mijn eigen remzuiger terug druk gereedschapje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2016 8:57 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za feb 27, 2010 21:36
Berichten: 848
Woonplaats: bladel
nu zijn alle remmen los :wink:

_________________
DODGE OR DIE


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2016 11:41 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 29, 2016 21:52
Berichten: 205
Ik ben gek op dit soort projecten, heerlijk.
BIJ EEN ANDER!
Succes, leuk om te volgen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo jul 31, 2016 22:43 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Projecten heb ik nog genoeg, alleen niet aan USA trucks. Kijk maar eens op mijn website: http://customoffroad.eu/HTML/Projects.htm daar zie je enkele projecten die ik voor klanten gedaan heb de afgelopen 7 jaar. Ben ook bezig met een offroad buggy voor mezelf, als prototype, visite kaartje en hobby object/wedstrijd auto. Wordt helemaal gebouwd vanaf niets tot iets, zo staat ie er op dit moment ongeveer bij:
Afbeelding

Afbeelding

Linker uitlaat incl spruitstuk (de rechter moet nog een keer gebeuren, net als veel andere dingen :roll: ):
Afbeelding

Deze mag straks achterop de gooseneck trailer, heb ik een mooi compleet span in USA style. Beide met V8 motor. :D :D

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 01, 2016 0:12 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 06, 2014 20:43
Berichten: 203
Woonplaats: Bergen Nh
ARD je mist de laatste foto in patrick zijn samurai verbouw topic nog steeds :twisted:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma aug 01, 2016 21:28 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Ik heb meerdere klanten die Patrick heten............dus je moet iets specifieker zijn. :twisted: :twisted:
Maar denk dat je Monster bedoeld. Die heeft speciaal voor mij zijn rolkooi, die ik gemaakt heb voor hem, getest en goed bevonden, jammer dat de rest total loss was. :shock: :shock: Maar dankzij de goede kooi heeft hij zelf alleen een deuk in zijn grote ego. :D

Maar doe je haar los en maak me gek en vertel eens wie jij bent, want ik zie enkel je forum naam staan. Ken ik je persoonlijk toevallig :?:

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di aug 02, 2016 11:23 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 06, 2014 20:43
Berichten: 203
Woonplaats: Bergen Nh
Custom Offroad schreef:
Ik heb meerdere klanten die Patrick heten............dus je moet iets specifieker zijn. :twisted: :twisted:
Maar denk dat je Monster bedoeld. Die heeft speciaal voor mij zijn rolkooi, die ik gemaakt heb voor hem, getest en goed bevonden, jammer dat de rest total loss was. :shock: :shock: Maar dankzij de goede kooi heeft hij zelf alleen een deuk in zijn grote ego. :D

Maar doe je haar los en maak me gek en vertel eens wie jij bent, want ik zie enkel je forum naam staan. Ken ik je persoonlijk toevallig :?:


Dat meneer monster zijn rolkooi perfect was is wel gebleken.
maar moet wel zeggen dat ik blij was dat ik er niet naast zat :D
weet niet of je me bij naam kent maar van de vorige terrein auto denk ik wel. :D
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo aug 03, 2016 19:09 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Kijk die auto ken ik idd wel, nu weet ik in ieder geval wie ik voor me heb. 8)

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 18, 2016 23:24 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Laatst (zoals hierboven omschreven) de remklauw linksvoor weer gangbaar gemaakt. De verbruiks meter in het dashboard stond toen op 21.3ltr per 100km en dit al enkele dagen stabiel. Terwijl hij daarvoor zowat dagelijks 1 tiende daalde.
Sowieso vond ik 21.3 ltr wat aan de hoge kant mijn inziens (maar is maar een indicatie). Nadat ik de remklauw gangbaar gemaakt had is de verbruiks meter meteen in een rit van zo'n 60km al 5 tiende gezakt. Nu enkele weken later en zo'n 1000km verder oid is de meter steeds verder gezakt naar 18.8 ltr per 100km. Dus dat gaat stilletjes aan de goede kant op. Volgens de meter is het dus omgerekend 1ltr op 5.3km. Als ik de laatste tank (en dat is met 1 tank niet heel nauwkeuring uiteraard) uitreken dan zit ik makkelijk op zo'n 1ltr op 6.6km. Mijn voorgaande oprijwagentje reed ook 1 op 6 á 7. dus ik kan hier goed mee leven. :)

Verder wat goodies besteld zoals blauwe siliconen koppelslangen voor de intercooler buizen. De originele waren wat poreus en daardoor vettig vd olie vd carter ontluchting die de inlaat in gezogen wordt. Ook een klein K&N carterdamp filtertje, K&N RD1460 luchtfilter plus hoes, een 4" aluminium 45 graden bocht (wordt straks samen met het K&N luchtfilter een cold air intake). Ook een K&N dieselfilter en wat heatwrap op een rol van 10mtr. De buis vd turbo naar de intercooler zit standaard in hitte werende wrap in gepakt, maar de buis vd intercooler naar de inlaat boven op het blok is niet in gepakt en deze loopt ook vlak boven het rechter uitlaatspruitstuk. Hierdoor kan de zojuist gekoelde inlaat lucht dus meteen al weer enkel graden terug opwarmen. Dus meteen met het vervangen vd siliconen koppelstukken ook die buis met de heat wrap in gepakt en hoop/verwacht dat de gekoelde inlaat lucht ook koel blijft.

Omdat er vandaag nog maar zo'n 10 ltr in de dieseltank zat, deze er eens onderuit gehaald om de kleine filters in de diesel pickup unit eens te bekijken en schoon te maken. En ook de tank zelf schoon te maken. De filtertjes (waar het op YouTube vol van staat) bleken niet overdreven vervuilt. Maar toch schoon gemaakt, ze zaten zo'n 1/3e vol met vervuiling. De tank zelf had ook wel iets vuil in zich, maar geen algen/ bacteriën slierten, zoals ik ze enkele jaren geleden als een bij een klant uit zijn F350 dieseltank gehaald heb. Dus al met al viel het redelijk mee, maar nu weet ik ook zeker dat het diesel systeem helemaal schoon is. Nieuwe K&N diesel filter gemonteerd, meteen ook de veer van de retour wat strakker gezet zodat de brandstof druk richting de injectors meteen ook wat hoger is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do aug 18, 2016 23:39 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Ondertussen ook het toegestane maximum massa van de gooseneck trailer laten verhogen naar 4500kg. Zie viewtopic.php?f=34&t=21658

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo aug 21, 2016 12:58 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Afgelopen vrijdag ook wat Xado Xtreme flush voor diesel trucks http://xado.us/chemicals-and-fluids/eng ... eme-flush- bij mijn motor olie gedaan en daarna een rit van zo'n 70km gereden en na thuiskomst de motor olie vervangen en ook de olie vd HPOP vervangen. De dag daarna toen de motor weer warm was heb ik nog Toralin Prima Compressie
http://www.toralin.nl/prima-compressie.html aan de motorolie en de HPOP olie toegevoegd. Of het iets helpt of voorkomt weet ik niet, maar baadt het niet dan schaadt het niet denk ik.

Ik weet niet of er hier anderen zijn die (goede of slechte) ervaringen met deze producten hebben, of vergelijkbare producten?

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling