willem-2 schreef:
Bart,
De hoogte van een kogelkoppeling hier in Nederland zit tussen de 40 en 45 cm, dan staat elke
aanhanger nagenoeg vlak. Als jij een tandemasser heb met die koppelings hoogte zal je voorste
as in de lucht hangen en dus niet meedoen met het draagvermogen, dat betekend als er een 1000
of 1200 kilo lading op ligt dat alle druk op de achterste as komt en de achterbanden gaan "wangen".
Dito het zelfde als de koppeling natuurlijk te laag zit aan je wagen, dan krijgt de vooras alles.
Als je eind / onderrijbalk op 55 moet en daaronder monteer je de kogel kom je vrij goed uit lijkt me.
ik heb vandaag voor het eerst gehoord dat er zoiets onder moet, en ik heb me nog helemaal niet georienteerd hierop, ze zijn hier beregeil op "gecertificeerde" dingen. maar het moet er een zijn met EU certificaat, dus zal ik me wel in NL gaan beraden en kopen.
Ik hoop alleen dat dat niet gaat dwarsliggen met mijn trekhaak, die is er indertijd ondergebouwd toen de ambubak er nog op stond, en die was wel véél zwaarder.
eigenlijk hoop ik dat ik zo'n stang kan combineren met mijn trekhaak.
anders zou ik het liefst zo'n ding regelen voor de kentekenkeuring, en als ik het kenteken heb weer verkopen...
nou ja, we zien wel! ondertussen, houd ik me aanbevolen mochten er mensen zijn die meer over onderrijdbeveiligingen en regeltjes daaromtrend weten!