Het is nu vr apr 26, 2024 4:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za mei 19, 2012 11:47 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 06, 2011 21:59
Berichten: 413
Woonplaats: Vlaanderen4x4.be Gent
Eenmaal goed ingereden, zou ik er een teflon based additief bij doen,
zo een 1500 as is eigenlijk niet gemaakt om +3Ton op regelmatige basis te trekken vrees ik.

_________________
85 K30,6.2D,Ex-M1008,TH400,325/85R16 XML
08 GMT911HD CCSB,6.6TDLMM, All1000,285/65R18 BFG AT
http://Vlaanderen4x4.be Vlaanderen4x4.be
http://caiman.us Free Games
3-2-2010: Loss of a good friend.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 19, 2012 18:14 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
wodan schreef:
Eenmaal goed ingereden, zou ik er een teflon based additief bij doen,
zo een 1500 as is eigenlijk niet gemaakt om +3Ton op regelmatige basis te trekken vrees ik.


Ik rij zelf regelmatig met zware vrachten en eigelijk iedereen met de pickup`s die hier over de vloer komen zijn allemaal mensen met werk trucks.
Heb nog geen indicatie gehad dat de as zelf te licht is voor het trekwerk, meer de staat van het onderhoud en vooral het niet verversen van de olie is de grootste boosdoener.
Ze worden vanaf fabriek ook gewoon verkocht met een trekgewicht van 3700kg. Ik ga er vanuit dat ze een zekere marge daarin hebben meegenomen.

De originele sper diffs zijn ook grote vervuilers. De platen geven veel slijtage bij zware belasting. Als je dan de olie niet regelmatig ververst vinden de lagers het ook niet lekker.

Mijn ervaring is dat als je bij regelmatig zwaar werk elke 30.000km de olie ververst er weinig problemen voor doen.
Ik heb al 5 jaar een pickup in onderhoud die ik zelf heb door verkocht deze rijd altijd met aanhanger in de rondte, en heeft nog nooit geen mankement gehad aan de achteras. Zelfs de originele sperdiff zit er nog in met 150.000+km.

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 22:03 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 23, 2011 19:34
Berichten: 181
Woonplaats: In het zuiden van het land
Hoi Jeroen

Je hebt het over tandwielen gehershimmed??????????
Wat doe je dan???
Moet je de True trac diff ook nog in elkaar zetten??
Of is dit compleet in elkaar?

:mrgreen: :mrgreen:

_________________
Groet Don


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 22:09 
Offline
Pro Trucker

Geregistreerd: wo mei 05, 2010 17:59
Berichten: 3161
Doe je ook Ford, Jeroen?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 22:40 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
RickyV8 schreef:
Doe je ook Ford, Jeroen?


Geen probleem Rick, ik heb ervaring met chrysler/Dana/Ford en chevy.

Ik ben inmiddels dealer van Nitro Gears en http://www.nitro-gear.com al hun onderdelen kan ik scherp aanbieden.

En ik maak natuurlijk graag voor de mede forummers een speciale aanbieding. :wink:

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Laatst bijgewerkt door HollandBlower op zo feb 17, 2013 1:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 22:49 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
Donvkan schreef:
Hoi Jeroen

Je hebt het over tandwielen gehershimmed??????????
Wat doe je dan???
Moet je de True trac diff ook nog in elkaar zetten??
Of is dit compleet in elkaar?

:mrgreen: :mrgreen:


De tandwiel afdruk moet je altijd nakijken als je een as weer volledig in elkaar zet met nieuwe lagers en/of tandwielen en/of ander differentieel.
Soms blijkt dat de diepte van het pignion tandwiel aangepast moet worden op de nieuwe onderdelen om te zorgen dat de as weer 100% netjes loopt. Dit noemt men ook wel het uitshimmen d.m.v. shims achter de lagers.
Met hershimmen bedoelde ik eigenlijk niets meer dan het originele set tandwielen opnieuw uitshimmen met andere dikte shims.

De truetrac komt volledig gemonteerd aan Don. Tandwielen en lagers erop en rijden maar... :D
Afbeelding

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 23:31 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 23, 2011 19:34
Berichten: 181
Woonplaats: In het zuiden van het land
Hoi Jeroen

Heb net op youtube gezien.
Dat ze het pion op moment aantrekken. dus dan moet de diepte normaal goed zijn.
Dan het diff erin. En dan de backflash afstellen. en even meten met meet gerij of de tandwiel speling genoeg is.
En nakijken of het pionwiel goed loopt op het kroonwiel met makeer vloeistof.

Nu zag ik dat zij een pasta in de keering doen maar waarvoor??
En zij doen wat olie in de lagers laten lopen.

Ongeveer goed????

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Groet Don


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 23:40 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
Donvkan schreef:
Hoi Jeroen

Heb net op youtube gezien.
Dat ze het pion op moment aantrekken. dus dan moet de diepte normaal goed zijn.
Dan het diff erin. En dan de backflash afstellen. en even meten met meet gerij of de tandwiel speling genoeg is.
En nakijken of het pionwiel goed loopt op het kroonwiel met makeer vloeistof.

Nu zag ik dat zij een pasta in de keering doen maar waarvoor??
En zij doen wat olie in de lagers laten lopen.

Ongeveer goed????

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Voordat je met de eerste stap begint heb je het geheel eerst wel al een aantal keer in en uitelkaar gehad om de de tandwiel diepte te controleren en af te stellen. :roll:
Eigenlijk moet je alle stappen doorlopen die je net beschrijft alleen dan zonder crush sleeve en met de oude moer.
Net zolang totdat je bij de laatste stap de perfecte afdruk hebt. :shock:
Daarna nieuwe crushsleeve monteren en nieuwe moer en nieuwe keerring, dan pas aan trekken op koppel en daarna doortrekken tot dat draaimoment op de lagers van de pignion as binnen de waardes is.
Hierna kan je de rest afmonteren, tandwiel speling afstellen met de meetklok.
En zorgen dat de lagers van het differntieel ook op de juiste voorspanning staan... wordt vaak vergeten en staat zelfs in de meeste handleidingen niet vermeld.. :(

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 22, 2012 23:52 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 23, 2011 19:34
Berichten: 181
Woonplaats: In het zuiden van het land
Thanks Jeroen :thumbleft:

Begin het te leren.
Maar komt goed.
Nu eerst even wachten op de True trac.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Groet Don


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jan 04, 2013 20:11 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jan 04, 2013 16:49
Berichten: 71
Woonplaats: Melsele
Had met mijn Dodge hetzelfde probleem: huilende achteras bij een bepaalde snelheid.
Wagen was nog in garantie en is 3 keer bij de garage geweest eer ze het geluid er volledig uit hadden.
Lagers in pong waren versleten zeiden ze en ze zouden deze vervangen hebben door nieuwe.

Het huilen is nu weg, maar is het nodig dat ik nu de olie vervang in de pong/achteras? Want daarover heeft de garage me niets verteld.

_________________
Andy


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 17, 2013 23:13 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
IamCandyman schreef:
Het huilen is nu weg, maar is het nodig dat ik nu de olie vervang in de pong/achteras? Want daarover heeft de garage me niets verteld.


Voorgeschreven achteras olie is 75w140 met Limited Slip voor assen met sperdifferentieel en zonder Limted Slip voor open differentieel.
Verversen elke 50.000km is ruim voldoende en voorkomt problemen. Gelijk een goed inspectie doen als het deksel er af ligt.

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do jan 17, 2013 23:41 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
Gezien de huidige weersomstandigheden is er weinig werk buiten in de G.w.w.
Dus ben nu hele dagen in de schuur bezig. En zoals vele weten heb ik toch met regelmaat een achteras voor revisie.
Om het werken aan de assen een beetje gemakkelijker te maken heb ik eerst maar eens een mooie bok in elkaar geflanst om het geheel te kunnen inspannen.

Afbeelding

Gelijk de 2009/2011 achteras behuizing die Ton de draaier van Technomotion voor mij heeft gerepareert maar beetgepakt.
Hij heeft de as voorzien van een stalen bus op de plek waar het grote pignonlager moet komen te zitten.
Ook had deze behuizing 2 scheurtjes die zijn dicht gelast.
Aan de binnenkant heb ik de lasrupsen afgewerkt en het geheel schoongemaakt. TOP werk van Ton, beter dan nieuw! :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jan 18, 2013 16:02 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo okt 01, 2008 10:09
Berichten: 3096
jeroen ziet er goed uit.
kom hem binnenkort wel even keuren ;)

_________________
Christiaan
Chevy Silverado 5.3 2009
Before caliber srt4, Ram 1500 hemi sport, Ram 1500 daytona


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jan 18, 2013 19:25 
Offline
Trucker

Geregistreerd: do mei 24, 2012 8:04
Berichten: 187
Ik ben benieuwd, ik moet zelf met mn 2010 laramie binnenkort voor onderhoud bij Co Oskam, 30.000miles gelopen nu, nieuwe diff olie, bak olie enz.
Jeroen heb jij nog tips waar aandacht aan besteed moet worden bij deze km stand?

Voor de rest, goed om te lezen dat je er onderhand specialist in bent geworden, wat mij wel een beetje verbaasd is dat dit (no hard feelings) heel hard nodig is bij deze auto's.

Is zon diff dan zo gevoelig of is het zoals je eerder al aangaf een volledig gebrek aan goed onderhoud?
Betekend dit ook dat sommige dealers hierin falen?

Ikzelf ben een er een beetje huiverig voor, als het de soep in loopt gaat het ook gelijk goed mis.

Zelf rijd ik louter alleen 2Wd, ik weet niet eens wanneer je wat kan gebruiken, zonder aanhanger.
Alleen zomers hangt er een boot achter voor op vakantie.
Slijt de boel net zo hard als je alleen 2Wd rijd of wanneer je regelmatig ook 4Wd rijd?
Slipt mijn auto (2010) ook alleen met 1 achterwiel? Of met 2, nooit eerder opgelet eigenlijk?

_________________
Dodge Ram 1500 HEMI 2010
Crew Cab, Laramie.
Custom Wrapped Interior.
Magna Flow Exhaust System.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jan 18, 2013 21:27 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
depaulus schreef:
Ik ben benieuwd, ik moet zelf met mn 2010 laramie binnenkort voor onderhoud bij Co Oskam, 30.000miles gelopen nu, nieuwe diff olie, bak olie enz.
Jeroen heb jij nog tips waar aandacht aan besteed moet worden bij deze km stand?

Voor de rest, goed om te lezen dat je er onderhand specialist in bent geworden, wat mij wel een beetje verbaasd is dat dit (no hard feelings) heel hard nodig is bij deze auto's.

Is zon diff dan zo gevoelig of is het zoals je eerder al aangaf een volledig gebrek aan goed onderhoud?
Betekend dit ook dat sommige dealers hierin falen?

Ikzelf ben een er een beetje huiverig voor, als het de soep in loopt gaat het ook gelijk goed mis.

Zelf rijd ik louter alleen 2Wd, ik weet niet eens wanneer je wat kan gebruiken, zonder aanhanger.
Alleen zomers hangt er een boot achter voor op vakantie.
Slijt de boel net zo hard als je alleen 2Wd rijd of wanneer je regelmatig ook 4Wd rijd?
Slipt mijn auto (2010) ook alleen met 1 achterwiel? Of met 2, nooit eerder opgelet eigenlijk?

Hier kan je lezen wat hij bij mij vorige week heeft gedaan.


T-Bob schreef:
Vandaag voor mij een verre reis gemaakt voor onderhoud oliewissel van de achteras,
383km retour van sittard naar rotterdam naar Jeroen. :wink:
Echt top hoe hij met je materiaal omgaat, perfect en precies alles weer afgesteld en gemonteerd :thumbleft:
Als iemand een probleem of een service wilt aan zijn truck beveel ik hem met gerust hard aan,
en nee ik heb geen aandelen :laughing6:
Jeroen bedankt voor de service :wink:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je hoeveel drap er al in ligt en dan maar met goed 19000km :oops:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

willem-2 schreef:
Nog rare dingen gezien in 't klokkenhuis behalve dat slib.

Nee Willem, heeft de bus achter de pionas vervangen voor een vaste :wink:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling