Het is nu vr apr 19, 2024 18:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 08, 2012 23:48 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
Het is al een tijdje geleden dat ik dit aan de hand heb gehad, maar wilde dit toch met jullie delen aangezien het bij meer mensen voorkomt.

Bij mij was de schade aan de achteras veroorzaakt doordat het differentieel was warm gelopen.
Hierdoor waren de kleinere tandwielen (spider gears) in het differentieel vastgelopen op de as.
Door de kracht van het differentieel is de borgbout afgebroken en heeft de as toch nog een rondje gedraaid in het diff behuizing.
Nadat het differentieel was afgekoeld is de as losgelopen en uit de diff behuizing gekomen.
Deze heeft lekker een aantal rondjes mee gedraaid en flink huis gehouden op het pignon tandwiel (ingaande tandwiel)

Hier onder een paar foto`s:

Toen ik men diffcover er af haalde trefde ik het zo aan:'

Afbeelding

Dit was de schade:

Afbeelding

Toen eerst de as eronder vandaan:

Afbeelding

Hier kan je goed zien hoe de spidergears zijn vastgelopen op de as:

Afbeelding

Hier de schade van het inlopen in de carier:

Afbeelding

Dit moest er allemaal in om het geheel goed te reviseren. Geen standaard differentieel meer maar gelijk een DETROIT TRUE TRAC,
Nieuw kroon en pignon tanwiel, en alle lagers en keerringen nieuw.

Afbeelding

Eerst het geheel verwijdert en alle rommel schoongemaakt er zat HEEL veel rommel in de as, gruis en schaafsel enz.

Afbeelding

Na het plaatsen van het pignontandwiel op de juiste diepte en met de juiste voorspanning (helaas geen goede foto van) moet je het differentieel plaatsen met het kroontandwiel en de diepte controleren van het pignon met markeer vloeistof:

Afbeelding

Zodra de diepte van de pignon klopt met de afdruk in de beschrijving kan je de tandwiel afstand afstellen van het kroon en pignon tandwiel (de backlash) dit doe je met een meetklok op het kroontandwiel. (helaas geen foto van, had geen handen vrij)
Zo ziet het eruit als alles weer netjes in elkaar zit.. Beetje jammer dat het weer verdwijnt onder de auto en achter een deksel..

Afbeelding

En weer helemaal klaar voor montage onder de auto:

Afbeelding

Inmiddels heb ik er alweer een paar duizend plezierige km`s mee gereden.
Vooral de sper is echt fantastisch, nu zelfs in de sneeuw met een klein vermogen pakt hij gelijk het andere wiel erbij om te zorgen dat je toch nog aandrijving houd.
En het driften met de achterkant is kinderspel met een beetje gasgeven, en zeer goed te beheersen.
Ik ben zeer tevreden en baal ervan dat ik dit niet gelijk heb gedaan 2½ jaar geleden toen ik hem kocht en erachter kwam dat er een open differentieel onder zat. :evil:

Ik heb in de afgelopen tijd voor een goede vriend en collega ook zijn achteras moeten reviceren en ook voor een goede bekende van wie ik het onderhoud van zijn pickup de laatste jaren heb gedaan en zelfs al een reparatie aan een vooras. Ik heb ook de DANA 70 van
mijn maat zijn BE-trekker voorzien van een orgineel sper.
Kan inmiddels wel zeggen dat ik er ervaring in heb. Ook heb ik een voorraadje aan gebruikte achter-as onderdelen van de ram 1500.
Omdat ik steeds meer vragen kreeg voor onderdelen en reparatie van deze assen heb ik ook in mijn voorraad onderdelen opgenomen
voor de revisie van deze assen.
Voor de actieve leden van dit forum kan ik daarom ook de revisie van hun achteras scherp aanbieden. Al hoop ik voor jullie dat het niet nodig is. :D
Of misschiem zijn er mensen die een degelijk sperdifferentieel willen hebben? Ik kan deze scherp leveren en installleren.
Hier een prijs overzichtje:

Standaard revisie kost 950 exc btw. (Alle lagers en keerringen vernieuwd en nieuw kroon en pignon)
Revisie met sper diff overhaul 1150 exc btw (zelfde als boven en sper diff revisie met nieuwe platen)
Volledige revisie met nieuwe open carier 1250 exc btw
Volledige revisie met nieuw standaard sperdiff 1400 exc btw.
Volledige revisie met aftermarket sperdiff 1750 exc btw

De/Montage achteras onder de auto inc achteras olie 200 exc btw

Alles keurig netjes met factuur.

Voor vragen kan je me altijd even bellen: 06-29571950

Tandwielen die ik gebruik zijn van NITRO GEARS, de ENIGE aftermarket leverancier die OEM 3.92
overbrenging levert en geen 3.90 zoals ALLE andere. Deze worden namelijk wel als 3.92 verkocht!!
Alleen met de 3.90 kan je de 4x4 niet meer gebruiken op verhard wegdek bij snelheden boven de 40km/uur zonder schade!

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Laatst bijgewerkt door HollandBlower op ma nov 12, 2012 1:04, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 09, 2012 0:05 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 15, 2009 22:12
Berichten: 2857
Woonplaats: Geldrop, Benny(ke)
Da's knap werk, ik heb enkele jaren geleden ook eens de as van een Dodge ,helemaal aan gort gerede, heb deze toen ook Compleet laten reviseren, (sper)

_________________
Afbeelding
Even The Lord drive's a Ford[/size][*]


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 09, 2012 0:07 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 06, 2011 21:59
Berichten: 413
Woonplaats: Vlaanderen4x4.be Gent
Lijken me propere prijzen.
Het probleem van niet exact dezelfde eindoverbrenging kan je ook oplossen door zowel
voor als achterkant samen nieuwe R&P te steken natuurlijk :lol:
Rijdt je ze voor die prijs ook in? Want het correct inrijden is ook van groot belang,
doe je dat verkeerd is het kort erop weer miserie....

_________________
85 K30,6.2D,Ex-M1008,TH400,325/85R16 XML
08 GMT911HD CCSB,6.6TDLMM, All1000,285/65R18 BFG AT
http://Vlaanderen4x4.be Vlaanderen4x4.be
http://caiman.us Free Games
3-2-2010: Loss of a good friend.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 09, 2012 0:37 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
wodan schreef:
Rijdt je ze voor die prijs ook in? Want het correct inrijden is ook van groot belang,
doe je dat verkeerd is het kort erop weer miserie....


Inrijden is geen probleem, je hebt er helemaal gelijk in dat het inrijden net zo belangrijk is als het goed inelkaar zetten.

Heb ook inmiddels al een losse as gedaan voor een handelaar hier uit de buurt. Heb er een hele instructie bij gegeven.
Niet goed ingereden is schade voor eigen rekening. :roll: In de eerste 500 km hem je hem zoweer kapot... :evil:

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 09, 2012 23:10 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 23, 2011 19:34
Berichten: 181
Woonplaats: In het zuiden van het land
Hoi Jeroen

Ik heb een dodge rumble Bee
Met een 9.25 as met 3.92 limited slip axle ratio
De dodge trekt maar een streep
Auto opgekrikt. Maken de lagers geluid en wat speling op de lagers.
Heb de remmen gedemonteerd. En de as er onder uit gehaald.
Morgen ga ik de as open maken. En kijken wat er allemaal defect is.

Mijn vraag is. Kan je me helpen met onderdelen die ik nodig heb? En wat er allemaal defect aan is.
Ben monteur van beroep en wil de as zelf repareren. Ondanks ik dit nog nooit gedaan heb.

Ik hou je op de hoogte.

_________________
Groet Don


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo mei 09, 2012 23:22 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
Donvkan schreef:
Hoi Jeroen

Ik heb een dodge rumble Bee
Met een 9.25 as met 3.92 limited slip axle ratio
De dodge trekt maar een streep
Auto opgekrikt. Maken de lagers geluid en wat speling op de lagers.
Heb de remmen gedemonteerd. En de as er onder uit gehaald.
Morgen ga ik de as open maken. En kijken wat er allemaal defect is.

Mijn vraag is. Kan je me helpen met onderdelen die ik nodig heb? En wat er allemaal defect aan is.
Ben monteur van beroep en wil de as zelf repareren. Ondanks ik dit nog nooit gedaan heb.

Ik hou je op de hoogte.


Ik kan je helpen aan de onderdelen, krijg aankomende week weer nieuwe tandwiel en lagersets binnen samen met sperdiff reparatiesets.
Het de/montage proces kan ik je tot in detail uitleggen. Ik heb wel zef een aantal speciale stukken gereedschap gemaakt en gekocht.
Zonder lukt het ook maar het is niet gemakkelijk en er is een grotere kans dat de onderdelen beschadigen met de/montage.
Geef me maar een belletje zodra je zover bent. :wink:

Mvg Jeroen Lubking,
06-29571950

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do mei 10, 2012 23:54 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 23, 2011 19:34
Berichten: 181
Woonplaats: In het zuiden van het land
Hoi Jeroen

Heb de as op bokjes gelegd.
De Deksel eraf gehaald maar het ziet er niet slecht uit op het eerste gezicht.
Olie was wel troebel.
De tand wielen in het diff lijken wel wat geleden te hebben.
Maar aan het kroon wiel zie ik niks.

Heb jij geen tekening van de achteras in onderdelen???
Krijg namelijk de steek assen er niet uit.

Morgen verder demonteren en schoon maken dan kijken wat er allemaal vervangen moet worden.

Alvast bedankt voor je hulp.

_________________
Groet Don


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2012 17:49 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 23, 2011 19:34
Berichten: 181
Woonplaats: In het zuiden van het land
Hoi Jeroen

Kan het zijn dat ik geen multi slip sperr heb?
Kan namelijk geen sper zien in het diff.
Voor de rest zie ik geen gekke dingen.
Wat kost een DETROIT TRUE TRAC ??
Of een ander merk

Heb jij een tekening van de as?

_________________
Groet Don


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr mei 11, 2012 17:49 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jun 23, 2011 19:34
Berichten: 181
Woonplaats: In het zuiden van het land
:D :D :D :D :D :D

_________________
Groet Don


Laatst bijgewerkt door Donvkan op vr mei 11, 2012 17:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 18:00 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 03, 2009 11:57
Berichten: 720
Woonplaats: Boekel
HollandBlower schreef:
wodan schreef:
Rijdt je ze voor die prijs ook in? Want het correct inrijden is ook van groot belang,
doe je dat verkeerd is het kort erop weer miserie....


Inrijden is geen probleem, je hebt er helemaal gelijk in dat het inrijden net zo belangrijk is als het goed inelkaar zetten.

Heb ook inmiddels al een losse as gedaan voor een handelaar hier uit de buurt. Heb er een hele instructie bij gegeven.
Niet goed ingereden is schade voor eigen rekening. :roll: In de eerste 500 km hem je hem zoweer kapot... :evil:



Misschien een dom vraagje maar wat en hoe bedoelen jullie met het inrijden van de as?
Moet er iets inlopen als een as gereviseerd is?
Alles moet toch al passen voordat hij gaat draaien of zie ik dat verkeerd?

Gr.Karel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za mei 12, 2012 21:36 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
bossie schreef:
Misschien een dom vraagje maar wat en hoe bedoelen jullie met het inrijden van de as?
Moet er iets inlopen als een as gereviseerd is?
Alles moet toch al passen voordat hij gaat draaien of zie ik dat verkeerd?

Gr.Karel.


Geen domme vrag karel :wink:

Nadat een achteras is voorzien van nieuwe lagers en tandwielen loopt het geheel zeer zwaar.
De lagers staan heel strak afgesteld en de tandwielen zijn nog voorzien van een inloop coating.
De eerste paar km moet zeer beheerst worden gereden.
Na een aantal km is de as bloedheet en moet eerst helemaal afkoelen voordat je kan verder rijden.
Na ca 50 km en een goede afkoel periode zijn de lagers voor het ergste deel ingelopen.
De volgende 500km moet je nog steeds voorzichtig rijden.
De lagers moeten langzaam inslijten en de tandwielen op elkaar inlopen.
Bij zware belasting wordt het diff te warm en verliest de olie zijn smeer capaciteit.
Gevolg is lager schade en in het ergste geval tandwiel schade.

Na ca 500 km moet de olie worden gewisseld en de as geinspecteerd/schoon gemaakt en worden voorzien van nieuwe olie.

Hierna kan de as weer normaal worden belast.

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 13, 2012 20:50 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 06, 2011 21:59
Berichten: 413
Woonplaats: Vlaanderen4x4.be Gent
Ook moeten de oppervlaktes van de tandwielen door het heet lopen en weer afkoelen,
extra hard EN glad worden... Dat proces moet correct gebeuren...

_________________
85 K30,6.2D,Ex-M1008,TH400,325/85R16 XML
08 GMT911HD CCSB,6.6TDLMM, All1000,285/65R18 BFG AT
http://Vlaanderen4x4.be Vlaanderen4x4.be
http://caiman.us Free Games
3-2-2010: Loss of a good friend.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 14, 2012 23:18 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
Van het weekend een 2010 ram 1500 as gereviseerd.
Eigenaar had pickup gebruikt gekocht, sleurt er dagelijks een minigraver mee rond van ca 3000kg.
Was bij mij geweest voor een onderhoudsbeurt, het onderhoud van de pickup was daarvoor door de vorige eigenaar bij de handelaar gedaan tot 60.000km.
Nadat ik de juiste olie er in had gedaan.. 5w20 ipv 5w30 :twisted: heb ik de achteras open gemaakt...
Die was dus nog nooit open geweest, zat nog vast me de originele pakking.. :shock:

Achteras zat vol met troep en pikzwarte olie... Voorspelde weinig goeds...
En idd, 9000km later kreeg ik een belletje dat de achteras steeds meer herrie begon te maken.... :roll:
Afspraak gemaakt voor in een weekend, aangezien hij de truck niet kon missen. Ik had alle onderdelen liggen dus vrijdag middag gelijk de as er onder vandaan gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Achteras er onder vandaan en op de bokken..
2009+ modellen assen zijn aanzienlijk zwaarder in gewicht dan de oudere modellen.
Het gietwerk van de behuizing is zwaarder en heeft meer versteviging ingegoten.
Ook zijn er meerdere doorgangen voor aanvoer van olie naar de voorzijde van de pignonas en lagers.

Afbeelding

Na 9000km alweer smerige olie...

Afbeelding

Heeeel belangrijk alles merken zodat het exact hetzelfde terug gaat...

Afbeelding
Afbeelding

En hier de boosdoener van de herrie... beetje verrot gelopen>? :roll: :roll:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook het grotere lager van de pignonas was ingelopen..

Afbeelding

Na alle lagers te hebben vernieuwd en de tandwielen te hebben gehershimmed moesten we de
voorspanning van de pignion lagers afstellen en de backlash van de tandwielen.

Afbeelding

Alles helemaal weer netjes voorzien van nieuw lagerwerk en afgesteld.

Afbeelding

Heb een steun gemaakt voor op de krik, perfect in balans. Hiermee rol ik de as er zo onderdoor, gelijk op ze plek en in de juiste stand voor montage... 8)

Afbeelding
Afbeelding

Zondag reed hij weer.
Na het geheel eerst zelf de eerste 25km te hebben ingereden is hij weer retour naar de eigenaar.
Hij was weer fluisterstil, en ik was zelf zeer tevreden.. :D
Hij heeft vandaag alweer 300km gereden... :shock:

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 10:55 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
knap stukje werk jeroen :thumbleft: :thumbleft: we weten waar we moeten zijn voor een achteras reviesie :!:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 15, 2012 13:02 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Zal zeker je link niet verwijderen Jeroen, als mijn achteras in de toekomst eens gekke dingen gaat doen :roll:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling