Het is nu di apr 23, 2024 13:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr jan 18, 2013 21:37 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 06, 2011 21:59
Berichten: 413
Woonplaats: Vlaanderen4x4.be Gent
Die drap op de vingers.... brrr.

Sunoco olie, goed spul.
Afbeelding

_________________
85 K30,6.2D,Ex-M1008,TH400,325/85R16 XML
08 GMT911HD CCSB,6.6TDLMM, All1000,285/65R18 BFG AT
http://Vlaanderen4x4.be Vlaanderen4x4.be
http://caiman.us Free Games
3-2-2010: Loss of a good friend.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr jan 18, 2013 23:47 
Offline
Trucker

Geregistreerd: do mei 24, 2012 8:04
Berichten: 187
Tsja thanks sjeng, ik ben echt heeeeel benieuwd hoe dat er bij mij uitziet, als ik de mogelijkheid heb maak ik foto's.
Maar dat bedoel ik dus aan te geven, bij jou al na 19000km, das toch nixz.
Het is een amerikaanse truck, daar rij je denk ik iets meer dan in NL.

De mijne nu 30000miles, ik hou mn hart vast hoe dat er uitziet.
Ook de bakolie ben ik benieuwd naar, zou je dat merken met schakelen?

_________________
Dodge Ram 1500 HEMI 2010
Crew Cab, Laramie.
Custom Wrapped Interior.
Magna Flow Exhaust System.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 19, 2013 10:31 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
depaulus schreef:
Tsja thanks sjeng, ik ben echt heeeeel benieuwd hoe dat er bij mij uitziet, als ik de mogelijkheid heb maak ik foto's.
Maar dat bedoel ik dus aan te geven, bij jou al na 19000km, das toch nixz.
Het is een amerikaanse truck, daar rij je denk ik iets meer dan in NL.

De mijne nu 30000miles, ik hou mn hart vast hoe dat er uitziet.
Ook de bakolie ben ik benieuwd naar, zou je dat merken met schakelen?

Ik zou de achteras laten doen bij Jeroen,
De moer van de pionas is 3keer niks en als de pionas eruit gaat zit daar een bus achter
Die wordt vervangingen door een vaste bus met ziemeringen, de hele handel in elkaar zetten
Is een precisie werkj, (waar meet klokjes mee worden gebruikt) dat weer alles uitgericht is.
De moer wat er daarna opkomt(pionasmoer) is ook een speciale (beetje ovaal) met locktype
Over de hele schroefdraad.
En dan ben je er vanaf de eerste 50000km voor de oliewissel :P

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za jan 19, 2013 13:34 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do feb 19, 2009 21:13
Berichten: 559
Woonplaats: Schiedam (JEROEN)
Gisteren had ik 2009 model ram binnen staan van een goede bekende voor preventief onderhoud.
Zijn compagnon heeft een 2011 model die van de week is geweest voor een kleine beurt en de achteras update.
Het detail van deze trucks is dat beide niet vallen onder de Vinnr recall van chrysler voor de achteras problemen. :roll:

Toen van de week de 2011 truck op de brug stond bleek dat de moer van de pignonas nog maar net slagvastzat.
Na 1 tik van de luchttol lag deze eraf. Praktisch geen loctite eraan en zeker niet meer zo vast als hij behoort te zitten. :shock:
Verder nog geen probleem, na dezelfde aanpassing die ik ook bij sjeng heb gedaan ging het geheel weer netjes in elkaar en is het probleem permanent opgelost. :D

Maar afgelopen vrijdag was een ander verhaal. Ik had hem al een keer gewaarschuwd voor het probleem met de achterassen maar er was geen klacht of reden dat er iet mis was. Maar toch uit voorzorg het geheel maar nagekeken. :bounce:

Toen hij op de brug stond was er al snel duidelijk dat er toch wat aan de hand was.
Bij de flens van het cardan was duidelijke lekkage te zien, ook aan de zijkant van de tank was duidelijk te zien dat er flink cardan olie in de rondte was geslingerd. :(
Ik heb dit bij meerdere trucks gezien die uiteindelijk problemen hebben gekregen of kapot zijn gegaan.
Lekkage is vaak een duidelijke aanwijzing dat er iets mis iets in gevorderd stadium. Dit ontstaat eigenlijk alleen maar door speling op de lagers waardoor de oliekeerring wordt uitgelubberd en niet meer afdicht.
Speling op de lagers kan onstaan door een aantal oorzaken, slijtage door ouderdom of door lagerschade, of in dit geval door dat ze gewoon los komen te zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een truck die ik al bijna 3 jaar in onderhoud heb en die netjes volgens de boekjes is onderhouden nu ca 80.000km.
De eigenaar is een rustige rijder en heeft de trekhaak nog nooit gebruikt. Er is nooit geen indicatie geweest van problemen.

Toen het geheel uitelkaar lag bleek er toch meer aan de hand. De moer lag gewoon LOS niet eens een sleutel nodig om los te draaien. :shock:
Gewoon met de hand er zo af te draaien. Dus precies op tijd om het geheel beet te pakken.
Maar helaas bleek er toch weldegelijk schade ontstaan door dat de pignonas had los gelegen in de lagers.
De lagerschalen waren ingelopen en moesten worden vervangen.
Toen het differentieel er uit lag kwam ik met schoonmaken ook een vreemd stukje ijzer tegen.
Uit ervaring wist ik gelijk dat dit een deel van een clipje was dat de sperplaatjes bij elkaar houdt.
Bij nadere inspectie bleek dat er 1 clipje was beschadigd en dat er zelfs een veerplaat was gebroken door dat de sperplaatjes ruimte hadden gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk draaide het uit op een gedeeltelijke revisie.
Alle lagers vernieuwd en de plaatjes en clips van het sperdifferentieel vernieuwd.

Maar het had veel erger kunnen zijn op het moment dat de as volledig was los gekomen..... :shock: :?

_________________
JEROEN...

"Power sells cars, torque wins races"

Afbeelding

http://WWW.MOPARTRUCKSHOP.NL


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling