Het is nu za apr 27, 2024 14:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: CUMMINS BLUE TEC DIESEL
BerichtGeplaatst: do apr 16, 2009 11:38 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 18, 2009 14:44
Berichten: 1274
Ik zag op ebay dat er inmiddels 2008 en 2009 Dodges met Blue Tec Diesels aangeboden worden.
Rijd er hier al iemand met zo'n diesel?
Ik zou hier graag wat meer van weten, misschien is er iemand die er al mee rijd of iets meer kan vertellen.
bvb. zijn deze motoren behalve schoner ook zuiniger in het gebruik, of kost het alleen maar meer doordat je een extra tank met Ad Blue moet vullen?
en wat gebeurt er als je Ad Blue tank leeg is maar je hebt nog wel diesel in je tank?, kan je dan gewoon doorrijden met wat meer vervuiling of stopt de motor er dan mee?
En wat betreft onderhoud en andere kosten, is dat gunstiger of juist niet tov. een normale diesel.
Kortom als er iemand is die hier meer van weet, graag wat info.
Bijlage:
DCP_3026.jpg

_________________
PeterAfbeelding
2008 Ford F450 4x4 Dually
2001 Bigfoot 30C10.11SL
1977 Mehari 29pk


Laatst bijgewerkt door Cougar op di jun 16, 2009 22:30, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BLUE TEC DIESEL
BerichtGeplaatst: do apr 16, 2009 17:01 
als je ad bleu op is kan je gewoon door rijden.
de wegen belasting is goedkoper in duitsland omdat het een euro5 is.
meer weet ik ook niet.
groeten ruud


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: BLUE TEC DIESEL
BerichtGeplaatst: ma apr 20, 2009 17:55 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 18, 2009 14:44
Berichten: 1274
Ik dacht dat de computer dan misschien de motor uit zou schakelen, om dat je dan niet meer aan de euro 5 norm voldoet, en dan dus met een auto die dan weer meer vervuild gewoon door zou kunnen rijden.
Indien je dus wel gewoon door kan rijden heeft die euro 5 norm eigenlijk geen extra waarde.

Ik kwam wel de volgende gegevens nog tegen:
de blue tec diesel geeft 350pk en een torque van 650 Lb-ft / inhoud 6.7 ltr. - 6 cil.
tegenover de oude diesel 325pk en een torque van 600Lb-ft / inhoud 5.9 ltr. - 6 cil.

maar over het brandstof gebruik geen gegevens.

Dus ik twijfel wat mijn volgende moet worden, een blue tec of gewone diesel.
--------------------
Nog even een update:
Op een Amerikaans diesel forum las ik nogal wat negatieve reacties over de bluetec, zoals een ongunstiger brandstof gebruik vergeleken met de oude 5.9 motor, en nog gevoelig voor storingen.
Dus ik rijd nog maar even door met mijn oude GMC tot de kinderziektes verholpen zijn.
(tenzij iemand een goed bod wil doen) :D
Bovendien lees ik nergens iets over het toevoegen van Adblue bij deze motoren, zoals bij Mercedes met Bluetec wel het geval is, dus misschien werken deze Bluetec's wel volgens een ander principe.?
Inmiddels heb ik de 1e Dodge 2500 met Bluetec motor in Amsterdam zien rijden, dus eerdaags zal zich misschien wel iemand melden die er meer over weet te vertellen.

_________________
PeterAfbeelding
2008 Ford F450 4x4 Dually
2001 Bigfoot 30C10.11SL
1977 Mehari 29pk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2009 0:56 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 13, 2009 22:20
Berichten: 1008
Woonplaats: lewedorp
mischien een stome vraag :oops: maar werk cummins niet met het egr systeem :scratch:
dan wordt een gedeelte van de uitlaat gassen terug gebracht in de inlaat en opnieuw verbrand :blob6: .
er zijn al verschillende vrachtwagens die met dit systeem ook de euro 5 norm halen.
het voordeel is dat je geen adbleu tank nodig hebt :hello1:
het nadeel is dat je moter warmer wordt :angry4:en je meer koeling nodig hebt
ik kan nergens vinden dat je adbleu moet tanken met de nieuwe dodge maar mischien zit ik half
te slapen achter de computer :sleepy2: :computer: en heb ik niet goed gezocht
of ik zou eens voor de computer moeten gaan zitten mischien werkt dat wel :D

_________________
danny de vos


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2009 8:07 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 18, 2009 14:44
Berichten: 1274
Zo iets vermoede ik ook al, zie de update in mijn vorige bericht, dan blijken er dus 2 BLUE TEC technieken te zijn.
Omdat Dodge nog al samenwerkt met Mercedes dacht ik dat ze wel het zelfde systeem zouden gebruiken, maar dit schijnt dus niet zo te zijn.
Maar erg positive berichten heb ik nog niet gelezen over de Dodge Blue Tec.(Brandstofgebruik en betrouwbaarheid)

_________________
PeterAfbeelding
2008 Ford F450 4x4 Dually
2001 Bigfoot 30C10.11SL
1977 Mehari 29pk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo jun 17, 2009 20:25 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 20, 2009 20:56
Berichten: 370
Woonplaats: Booischot (België)
je kan inderdaad door rijden zonder adblue, maar de computer zal dan wel je vermogen reduceren tot 40%. Met adblue heb je geen lager verbruik, je moet zelfs het verbruik van je adblue er nog bijtellen waardoor je net wat meer verbruikt, je hebt alleen maar schonere uitlaat gassen. Wat wel een voordeel is is dat je wagen euro 5 is en je dus vooral in Duitsland wat minder zal betalen wat de meer kost van de adblue compenseerd. Hier bij ons doet echter alleen het milieu en de verkopers van adblue er profijt aan.

_________________
Steven.

Silver grey 2004 Dodge Ram 1500 5.7i Hemi 4X4


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 22:21 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
en wie mag jij dan welk zijn :?: stel je eerst eens ff voor das zeker zo netjes :!:

en met een cummins 1 op 18 rijden dat gloof je toch zelf niet :!: of bedoel je 18.9 liter op 100 klm :!:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 22:31 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
hemiram schreef:
en wie mag jij dan welk zijn :?: stel je eerst eens ff voor das zeker zo netjes :!:

en met een cummins 1 op 18 rijden dat gloof je toch zelf niet :!: of bedoel je 18.9 liter op 100 klm :!:




Je bent me net voor peer :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 23:15 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:34
Berichten: 4658
Woonplaats: Beets
Als dat echt zo is dan staat er nu een gele cummins te koop.

Dan ga ik op zoek naar een hele dikke lifted blue tec diesel truck


Maar ik kan het me toch niet voorstellen.

_________________
:wave:
Roel

2005 YELLOW DODGE 2500
450 HP DIESEL - BANKS POWER - SKYJACKER LIFT


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 23:22 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 28, 2009 21:30
Berichten: 800
DutchYellowRam schreef:
Als dat echt zo is dan staat er nu een gele cummins te koop.

Dan ga ik op zoek naar een hele dikke lifted blue tec diesel truck


Maar ik kan het me toch niet voorstellen.

wat g bruikt die van jou dan

_________________
tom metselaar big boy


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2009 23:25 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:34
Berichten: 4658
Woonplaats: Beets
hahaha die van mij hou ik nooit echt bij. Als me tank leeg is moet hij snel weer vol.
volgens de boordcomputer 14.7L op 100 KM

Maar ik ga altijd uit van een verbruik van zo'n 1 op 5.5.
Maar ik heb wel brede banden/verhoogd en een onzuinige rijstijl :D

_________________
:wave:
Roel

2005 YELLOW DODGE 2500
450 HP DIESEL - BANKS POWER - SKYJACKER LIFT


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 8:25 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 18, 2009 14:44
Berichten: 1274
Areshonda schreef:
Het gebruik van de "Blue Tec" is 18,9 km op 1 liter

maar das nu zo ik hoop dat het ietsie zuiniger word .... staat net op 6000 km

maar ad-blue tank???

waar zit dat ding verstopt dan?

Dodge Ram 2500 havy dutty blue tec EURO 4 2009


Inmiddels is het al duidelijk dat de Dodge niet met een ad-blue tank werkt, en er dus kennelijk verschillende Blue Tec systemen bestaan.
denk dat je inderdaad 18,9 liter op 100 km bedoeld, dat komt neer op ongeveer 1 op 5.3
Dat is nog broerder dan mijn GMC, dus heb ik besloten om deze nog maar een tijdje te houden.

_________________
PeterAfbeelding
2008 Ford F450 4x4 Dually
2001 Bigfoot 30C10.11SL
1977 Mehari 29pk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 18:18 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 13, 2009 22:20
Berichten: 1008
Woonplaats: lewedorp
als je geen adblue gebruikt heb je het egr systeem
de uitlaat gassen worden dan gedeeltelijk hergebruikt
dit wordt bij euro 4 wel meer gedaan bij euro 5 meestal wel adblue

_________________
danny de vos


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 21:12 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jul 19, 2009 15:34
Berichten: 5131
Woonplaats: Almerika Andre-Cummins
vosje schreef:
als je geen adblue gebruikt heb je het egr systeem
de uitlaat gassen worden dan gedeeltelijk hergebruikt
dit wordt bij euro 4 wel meer gedaan bij euro 5 meestal wel adblue

op de 6,7liter cummins zit het erg systeem en hoef je dus geen adbleu te tanken
over het verbruik zijn de meningen verdeeld op het forum maar met een normale rijstijl is het goed te doen :bounce: :bounce: :bounce:

_________________
ANDRE - CUMMINS

Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do okt 29, 2009 22:18 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:34
Berichten: 4658
Woonplaats: Beets
Ik sprak laatst iemand die had een 2005 met een 5.9L die reed altijd 1 op 7.
En nu heeft hij een 2009 met een 6.7L en nu rijd hij 1 op bijna 9.

Hij vertelde wel dat hij heel rustig rijd.

Maar die nieuwe is dus wel zuiniger. Maar dat was geen blue tec

_________________
:wave:
Roel

2005 YELLOW DODGE 2500
450 HP DIESEL - BANKS POWER - SKYJACKER LIFT


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling