Het is nu do maart 28, 2024 18:51

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: springende K30
BerichtGeplaatst: di aug 12, 2014 22:45 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: di aug 12, 2014 22:15
Berichten: 1
goedendag,
ik zal mij eerst even voorstellen: mijn naam is stefan horstra ben 24 jaar oud en werkzaam als onderhoudsmonteur bij een machinefabriek
als hobby sleutel ik graag aan auto's en zodoende kom ik hier met mijn probleem:

mijn broer heeft een chevrolet k30 6,2 diesel.
voorzien van body lift, suspension lift en en 36" hummers rondom.

hij heeft deze auto al 3 jaar en eigenlijk nooit problemen gehad, maar vanwege de nieuwe belasting regel heeft hij hem een half jaar geleden geschorst.
maar voor de verbouwing van zijn huis heeft hij hem weer nodig en daarom rijd hij er sinds deze week weer mee.

nadat de auto uit de stalling is gehaald hebben we er een half uur rustig mee rond gereden en hem daarna even de sporen gegeven.
toen wij de 35 mijl voorbij gingen begon de auto zonder waarschuwen te stuiteren en echt te springen op de vooras.
direct gestopt om te kijken maar eigenlijk niets vreemd kunnen ontdekken.
dus rustig naar huis gereden en de voorkant op assensteunen gezet, er bleek speling op de stuurkogel te zetten en op het linkervoorwiel.
bij de plaatselijke v8 dokter een andere stuurstang opgehaald en gemonteerd en wegens gebrek aan onderdelen de nylon bussen van de fusees een kwartslag gedraaid waarna het wiel voor 99% spelings vrij is.
maar tijdens de testrit kwamen we weer voorbij de 35 mijl en reden we door een klein knikje in de weg en begon de auto weer te bokken en te springen.
daarna het verstand maar op nul gezet en allebei de kop uit het raam gestoken en nogmaals vol gas over deze weg totdat de auto weer begon te springen, en toen zagen wij dat de voorwielen van binnen naar buiten klapten / \ \ / (op deze manier van bovenaf bekeken, zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven :D ) en zonder te overdrijven wel 20cm!!!!
wij zijn de hele voorwiel ophangen nagelopen maar eigenlijk kunnen we niets vreemds ontdekken, wel een uitgedroogd rubbertje her en der, maar dat had hij voor de schorsing ook al.

heeft iemand enig idee waar ik moet zoeken of een soortgelijk probleem gehad dan hoor ik het graag!!

oh ja we hebben de voorwielen ook al gewisseld om de kans op platte delen aan de band uit te sluiten maar dit was ook zonder resultaat.

bij voorbaat dank groetn stefan horstra


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: springende K30
BerichtGeplaatst: wo aug 13, 2014 9:48 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Kan het niet zijn dat door het lange stilstaan de banden platte kanten hebben gekregen en door de trilling tijdens het rijden de wielmoeren los zijn getrild?Ik bedenk ook maar iets.

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: springende K30
BerichtGeplaatst: wo aug 13, 2014 9:49 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Oh,lees dat je ze ook al gewisseld had,dan had je dat wel gezien natuurlijk. :roll:

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: springende K30
BerichtGeplaatst: wo aug 13, 2014 10:12 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 07, 2012 10:04
Berichten: 478
Woonplaats: drouwenermond
ff uitlijnen denk ik

_________________
BART

my dodge sounds beter than a hybrid


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: springende K30
BerichtGeplaatst: za aug 16, 2014 19:54 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: di maart 12, 2013 20:55
Berichten: 34
Je K30 heeft last van 'death wobble', veel K30's krijgen dit vroeg of laat, zeker bij verhoging en/of grote banden. Rij er niet mee door, dit is funest voor je hele vooras en bovendien levensgevaarlijk.
Je kunt je helemaal suf zoeken naar de oplossing en wiellagers, stuurkogels e.d. gaan vervangen. De kans is echter groot dat het probleem blijft. Het monteren van een zware stuurdemper kan helpen, maar is in feite ook geen oplossing.

De oplossing: schroef de kappen die op de as zitten los (kapje met vier bouten/moeren, zit een vetnippel bovenop, aan de linkerkant zit de stuurkogel hieraan vast). Hieronder zit een veer, die normaal gesproken op spanning hoort te staan. Deze veer drukt op de nylon bussen. Leg twee dikke ringen (M20 ofzo) op de veer en schroef het spul weer in elkaar. 99% zeker dat het probleem is verholpen.

Zoek ook eens op google: "D60 death wobble". Je bent niet de eerste met dit probleem.

Succes :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling