Het is nu za apr 27, 2024 7:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo feb 22, 2012 0:15 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: za dec 31, 2011 17:47
Berichten: 7
Door een uitgebreide speurtocht heb ik informatie gevonden aangaande motorolie voor m'n nieuwe F250 (2012 Diesel)

Dit type motor heeft olie nodig welke volgens het American Petrol Institute (API) het certificaat CJ-4 heeft.
5W40 wordt door ford aanbevolen.

Na enig rondbellen bleek dat 15w40 hier in europa gemakkelijk verkrijgbaar was maar 10W40 met CJ-4 al wat lastiger,
5W40 was bijzonder lastig, uiteindelijk kon ik dit alleen maar krijgen door een bestelling te plaatsen voor een 208 liter vat!
Voorlopig kan ik dus even vooruit.
Valvoline is de fabrikant van deze olie: Valvoline Premium blue extreme 5W40.

Omdat ik de onderste steen boven wilde hebben ben ik me eens gaan verdiepen waar die API codes voor staan:
Eerst een kleine uitleg over de olieviscositeit:
Zoals de meeste van jullie al zullen weten staat "5W40" voor de viscositeit (dikte) van de olie, eigenlijk geeft het getal voor de W de dikte aan bij koude olie en het getal achter de W de dikte bij bedrijfstemperatuur, dus: hoe lager het getal voor de W hoe beter de olie vloeibaar is. Bij een koude start wordt 5W40 dus gemakkelijke rondgepompt door je koude blok dan 10W40 en 15W40 nog wat moeilijker. Met andere woorden hoe makkelijker de olie wordt rondgepompt hoe eerder er optimale smering is in het blok.
Hieronder een tabel met richtlijnen:
bij laagste buitentemperatuur: voorkomende viscositeiten:
0°C 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30, 10W-30, 10W-40, 15W-40, 20W-50
–18°C 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 10W-30, 10W-40
<–18°C 0W-20, 0W-30, 5W-20, 5W-30, 5W-40
DEZE TABEL IS SLECHTS EEN RICHTLIJN, VOLG ALTIJD DE ADVIEZEN VAN DE FABRIKANT OP!!

API classificering heeft betrekking op de kwaliteit van de motorolie,
De C staat voor : geschikt voor dieselmotoren, de S voor Benzine en LPG motoren.
CD is van mindere kwaliteit dan CF (hoe hoger de letter achter de C of de S hoe hoger de kwaliteit van de olie)
Voorbeeld:
10W40 API SH/CG, deze olie is geschikt voor Benzine en dieselblokken. Voor benzineblokken heb je hier dus kwaliteitsklasse H en voor de
dieselblokken kwaliteit G

Nu is het zo dat wanneer je truck is uitgerust met een uitlaatgas-recirculatiesysteem en/of een roetfilter eventueel met adblue systeem, dat je minimaal API klasse CI, CI+ of CJ-4 moet gebruiken, dit doordat deze olieen voorzien zijn van andere toevoegingen (dopes) dan lagere olieklassen.
Olie uit een lagere API-klasse dan de hiergenoemde kan er voor zorgen dat:
*Je wat vermogensverlies hebt.
*Je niet optimaal zuinig rijd.
*De kleppen van het uitlaatgas-recirculatiesysteem eerder aanroeten en hierdoor dus niet meer optimaal werken (probleem APK-roetmeting)
*De katalist (werkzame stof in de katalisator) langzaam aan zijn werk steeds minder goed doet met als gevolg vaker moeten regenereren
en daardoor meer brandstof verbruiken en uiteindelijk vroegtijdig moeten vervangen.
*De roet filter verstopt.

Hieronder vind je de huidige en verouderde API coderingen, doe er je voordeel mee:
Benzine+LPG
SN CURRENT Introduced in October 2010 for 2011 and older vehicles, designed to provide improved high temperature
deposit protection for pistons, more stringent sludge control, and seal compatibility. API SN with Resource
Conserving matches ILSAC GF-5 by combining API SN performance with improved fuel economy, turbocharger
protection, emission control system compatibility, and protection of engines operating on ethanol-containing
fuels up to E85.
SM CURRENT For 2010 and older automotive engines.
SL CURRENT For 2004 and older automotive engines.
SJ CURRENT For 2001 and older automotive engines.
SH OBSOLETE
SG OBSOLETE
SF OBSOLETE
SE OBSOLETE CAUTION: Not suitable for use in gasoline-powered automotive engines built after 1979.
SD OBSOLETE CAUTION: Not suitable for use in gasoline-powered automotive engines built after 1971. Use in more modern
engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SC OBSOLETE CAUTION: Not suitable for use in gasoline-powered automotive engines built after 1967. Use in more modern
engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SB OBSOLETE CAUTION: Not suitable for use in gasoline-powered automotive engines built after 1951. Use in more modern
engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.
SA OBSOLETE CAUTION: Contains no additives. Not suitable for use in gasoline-powered automotive engines built after
1930. Use in more modern engines may cause unsatisfactory performance or equipment harm.

DIESEL
CJ-4 CURRENT For high-speed four-stroke cycle diesel engines designed to meet 2010 model year on-highway and Tier 4
nonroad exhaust emission standards as well as for previous model year diesel engines. These oils are
formulated for use in all applications with diesel fuels ranging in sulfur content up to 500 ppm (0.05% by
weight). However, the use of these oils with greater than 15 ppm (0.0015% by weight) sulfur fuel may impact
exhaust aftertreatment system durability and/or drain interval. CJ-4 oils are especially effective at sustaining
emission control system durability where particulate filters and other advanced aftertreatment systems are
used. Optimum protection is provided for control of catalyst poisoning, particulate filter blocking, engine
wear, piston deposits, low- and high-temperature stability, soot handling properties, oxidative thickening,
foaming, and viscosity loss due to shear. API CJ-4 oils exceed the performance criteria of API CI-4 with CI-4
PLUS, CI-4, CH-4, CG-4 and CF-4 and can effectively lubricate engines calling for those API Service Categories.
When using CJ-4 oil with higher than 15 ppm sulfur fuel, consult the engine manufacturer for service interval.
CI-4 CURRENT Introduced in 2002. For high-speed, four-stroke engines designed to meet 2004 exhaust
emission standards implemented in 2002. CI-4 oils are formulated to sustain engine durability where exhaust
gas recirculation (EGR) is used and are intended for use with diesel fuels ranging in sulfur content up to 0.5%
weight. Can be used in place of CD, CE, CF-4, CG-4, and CH-4 oils. Some CI-4 oils may also qualify for the
CI- 4 PLUS designation.
CH-4 CURRENT Introduced in 1998. For high-speed, four-stroke engines designed to meet 1998 exhaust emission standards.
CH-4 oils are specifically compounded for use with diesel fuels ranging in sulfur content up to 0.5% weight.
Can be used in place of CD, CE, CF-4, and CG-4 oils.
CG-4 OBSOLETE Introduced in 1995. For severe duty, high-speed, four-stroke engines using fuel with less than 0.5% weight
sulfur. CG-4 oils are required for engines meeting 1994 emission standards. Can be used in place of CD,
CE, and CF-4 oils.
CF-4 OBSOLETE Introduced in 1990. For high-speed, four-stroke, naturally aspirated and turbocharged engines. Can be used
in place of CD and CE oils.
CF-2 OBSOLETE Introduced in 1994. For severe duty, two-stroke-cycle engines. Can be used in place of CD-II oils.
CF OBSOLETE Introduced in 1994. For off-road, indirect-injected and other diesel engines including those using fuel with
over 0.5% weight sulfur. Can be used in place of CD oils.
CE OBSOLETE Introduced in 1985. For high-speed, four-stroke, naturally aspirated and turbocharged engines. Can be used
in place of CC and CD oils.
CD-II OBSOLETE Introduced in 1985. For two-stroke cycle engines.
CD OBSOLETE Introduced in 1955. For certain naturally aspirated and turbocharged engines.
CC OBSOLETE CAUTION:Not suitable for use in diesel-powered engines built after 1990.
CB OBSOLETE CAUTION:Not suitable for use in diesel-powered engines built after 1961.
CA OBSOLETE CAUTION:Not suitable for use in diesel-powered engines built after 1959.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 22, 2012 10:13 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
Zo dat is een heel verhaal, nu weet ik wel waar ik op moet letten :wink:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 22, 2012 20:25 
Offline
Trucker

Geregistreerd: za okt 11, 2008 22:29
Berichten: 115
Woonplaats: Tilburg
Blz 1 :wink:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 22, 2012 20:43 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di dec 06, 2011 21:59
Berichten: 413
Woonplaats: Vlaanderen4x4.be Gent
Heeft te maken met je EGR en roet partikel filter... Kortom, dingen die voor de motor an sich eerder slecht zijn...
Voor het milieu: Euhm, dat ligt eraan hoe je het bekijkt.
Als je geen EGR meer hebt (omdat ie eruit is of uitgeschakeld werd) en geen roet filter (andere uitlaat en software aanpassing) kan je prima geen Cj-4 olie gebruiken...

Ik gebruik zelf 5W40 full synthetisch en CJ-4 specs omdat ik tijdens aanschaf nog EGR had in principe (was software matig al uitgeschakeld maar dat is nooit 100% dicht).
Voor deze omstreken is ?w40 echt weg hoog genoeg hoor, in de Sahara misschien niet ;)

_________________
85 K30,6.2D,Ex-M1008,TH400,325/85R16 XML
08 GMT911HD CCSB,6.6TDLMM, All1000,285/65R18 BFG AT
http://Vlaanderen4x4.be Vlaanderen4x4.be
http://caiman.us Free Games
3-2-2010: Loss of a good friend.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 22, 2012 20:56 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 15, 2009 22:12
Berichten: 2857
Woonplaats: Geldrop, Benny(ke)
toen ik onderaan was , was ik alweer vergeten , waar het eigenlijk over ging :wink: :shock: :? :? :? :blackeye: :blackeye: :blackeye:

_________________
Afbeelding
Even The Lord drive's a Ford[/size][*]


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo feb 22, 2012 21:23 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo mei 11, 2011 17:38
Berichten: 863
Woonplaats: Prov Antwerpen België
bennyke schreef:
toen ik onderaan was , was ik alweer vergeten , waar het eigenlijk over ging :wink: :shock: :? :? :? :blackeye: :blackeye: :blackeye:

:lol: :lol:
Met dat wieltje op de muis kan je weer naar boven...... :D

_________________
GRTZ,

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling