Het is nu zo apr 28, 2024 0:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: trilling op stuur
BerichtGeplaatst: wo jun 12, 2013 10:05 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 27, 2008 18:00
Berichten: 353
Woonplaats: Oud Turnhout - België
Ik had al enkele maanden last van een trillend stuur tijdens het remmen.(EBC schijven en remblokken).
Nu had ik zaterdag het geluk , allé wat ge geluk kunt noemen, dat ik vol op de remmen moest (maar dan ook zo hard dat het kon) voor één of andere seut die vlak voor mijne neus uit een zijstraat kwam. Dan denk je bij jezelf : welke auto moet je kopen opdat je wel gezien wordt op't straat :D Blijkt nu dat het trillen van mijn stuur weg is tijdens remmen.

Iemand nog die ervaring?Is hier een logische verklaring voor? allé van die remmen hé, niet van die seut :!: :!:

_________________
Koen
SRT-10 Yellow Fever 192/500
K&N cold air intake,SCT tuner,complete B&B exhaust
EBC brakes,BBK Trottlebody.
AfbeeldingAfbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: trilling op stuur
BerichtGeplaatst: wo jun 12, 2013 12:41 
Offline
Trucker

Geregistreerd: wo mei 11, 2011 17:38
Berichten: 863
Woonplaats: Prov Antwerpen België
Dag Koen,

Een aantal dingen zijn hier mogelijk.
Misschien heb je daarvoor ook eens hard moeten remmen aan een licht bijvoorbeeld en is er een (tijdelijk) verschil geweest in de structuur van de schijven.
Hier bedoel ik mee: wanneer men na hard remmen blijft staan (en/of op de rem blijft staan) dan koelt de schijf niet homogeen af. De plaats waar de remblokken zijn koelt trager af dan de rest van de schijven.
Hierdoor kan een verschil in oppervlaktestructuur ontstaan. Dit zorgt ervoor dat op die plaats de remblokken meer of minder aangrijpen en er een soort pulserend remmen ontstaat.
Dit kan terug verdwijnen na eens goed doorremmen en vrijwel direct terug verder rijden waardoor de schijven weer homogeen kunnen koelen.

Door steeds zacht om te springen met de remmen kan er ook een tijdelijke verandering optreden in de wrijving van de remblokken; misschien met trillingen tot gevolg. Dit remt men ook weer weg door eens goed door te remmen.

Naar mijn vermoeden is EBC materiaal voorzien op zwaarder gebruik en kan er dus een verandering in materiaalstructuur (lees wrijving) optreden bij zacht gebruik.

Ooit heb ik dat ervaren met een auto van een vriend. Die had een "competitie" koppeling steken. Als men daar rustig mee omsprong dan begon die te schokken. De oplossing was daar eens goed vertrekken met slippende koppeling (komt qua principe overeen met eens goed doorremmen) en dan was het weer klaar voor een tijdje.

't zijn maar denkpistes hé.

_________________
GRTZ,

Marco

'06 SRT 10 QC mineral grey
Objects in the mirror may vanish faster then they appear


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 36 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling