blade-x schreef:
tja das niet tegeloven he, hahahahaah
maar ik denk als je problemen hebt met het aantal zitplaatsen, dan is er volgens mij ooit een fout gebeurt met de homologatie
want dit is de definitie van lichte vracht Na 1-1-2006 in Belgie
Volgens de nieuwe definitie is een voertuig dat dient voor vervoer van zaken met een maximaal
toegelaten massa van minder dan 3500kg een lichte vrachtwagen als hij tot één van de volgende
categorieën behoort:
- Pick-up met enkele cabine: voertuigen met een afgesloten cabine met maximaal twee
zitplaatsen buiten die van de bestuurder en een open laadbak.
- Pick-ups met dubbele cabine: voertuigen met een afgesloten cabine met maximaal zes
zitplaatsen buiten die van de bestuurder en een open laadbak.
dus 6 zitplaatsen is toch toegelaten, of is het niet zo simpel?
dit is de
fiscale definitie van lichte vrachtwagen (categorie N1), niet de technische.
Een auto kan technisch lichte vracht zijn maar fiscaal niet (bv BMW X5), omgekeerd kan dus niet...
Je moet dus eerst technisch aan de voorwaarden van N1 voldoen wil je er ook fiscaal voordeel uit halen.
En dit wil dus zeggen dat je ten alle tijde meer reserve moet hebben voor lading dan voor personen:
Het aantal zitplaatsen met uitzondering van die voor de bestuurder bedraagt niet meer dan zes;
Een "zitplaats" wordt als aanwezig beschouwd indien het voertuig is uitgerust met "toegankelijke" zitplaatsverankeringen;
Onder "toegankelijke zitplaats-verankeringen" worden verstaan verankeringen die kunnen worden gebruikt. Om te voorkomen dat verankeringen "toegankelijk" zijn maakt de fabrikant het gebruik ervan fysiek onmogelijk, door bijvoorbeeld de afdekplaten vast te lassen of door soortgelijke vaste bevestigingsmiddelen aan te brengen die niet met behulp van gewoonlijk beschikbaar gereedschap kunnen worden verwijderd;
P - (M + N x 68) > N x 68, waarin :
P = de technische toelaatbare maximummassa in beladen toestand (in kg);
M = massa in rijklare toestand (in kg);
N = aantal zitplaatsen met uitzondering van die van de bestuurder.
Derhalve is het mogelijk dat het aantal zitplaatsen dat in de oorspronkelijke constructie (volgens C.O.C. of P.V.G.) voorzien was, verminderd dient te worden.
Indien in de bestuurdersruimte plaatsen dienen verwijderd te worden, dan dient dit te gebeuren door het fysiek verwijderen van :
de zetels
veiligheidsgordels
verankeringspunten van veiligheidsgordels