Het is nu do apr 18, 2024 11:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr sep 02, 2016 23:08 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2012 9:23
Berichten: 1179
Woonplaats: Deventer
Vanmiddag bij thuis komst, als ik stil sta en en naar P schakel,knipperde het olielampje.
Voor het weg rijden vanavond eerst olie gepeild, die is goed.

Naar huis gereden. Als ik de snelweg af rijdt,en voor het stop licht sta, bij stationair knippert het olie lampje heel licht,bij iets gas geven is het over.

Olie meter staat bij het rijden altijd recht omhoog (net rechts naast de 40) Tijdens het rijden schommelt de wijzer altijd zo rond de 40.
Nu net zie ik dat bij uitrollen voor het stop licht dat de wijzer ongeveer opeen 1/4 staat (dat was nooit zo,nu voor het eerst)
Die 1/4 lijkt me wat weinig,dus daarom zal het lampje dan ook wel knipperen.
Laatste stukje naar huis opgelet en gezorgd dat de wijzer rond de 40 blijft door iets gas te blijven geven.

Waar kan dit aan liggen?
Olie pomp versleten? Waar zit deze,eenvoudig zelf te vervangen? of zou er meer aan de hand zijn??

_________________
Martin
1996 Dodge Ram 1500 5.9 (Helaas verkocht)
2013 Mazda CX5 GtM
Skyteam Monkey (volledig custom)

http://www.thaise-wok-lotus.nl
Apeldoorn


Laatst bijgewerkt door martin117 op di mei 02, 2017 12:09, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2016 0:05 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Olie pomp kan versleten zijn idd, maar het kan ook zijn dat om een of andere reden er een klein vuiltje tussen het plunjertje en de behuizing oid van je overdruk klepje in het olie systeem is gekomen. Waardoor deze heel minimaal open blijft staan. In feite maakt het niet uit of het door een versleten olie pomp komt, of door een openstaand overdruk klepje. Het moet in ieder geval zsm verholpen worden. Het lampje reageert gewoon op olie druk, dus als het lampje bij verhoogd stationair uit blijft, dan wil dat niet zeggen dat je motor geen gevaar loopt op slijtage. De iets hogere druk laat idd wel het lampje uitgaan, maar dat wil niet zeggen dat die druk voldoende is voor het toerental dat de motor draait en de smering die daarvoor minimaal nodig is. Dus je voet iets op de gas houden zodat het lampje uit blijft, is meer voor je eigen gemoedsrust dan voor het daadwerkelijk verhelpen van een smering te kort.
Maar het kan evt ook aan de druk sensor liggen. Deze zou je eerst eens kunnen vervangen voordat je je carterpan en oliepomp er onderuit haalt. Als het vervangen van de oliedruk sensor geen verschil maakt, dan zal je carterpan en olie pomp er onderuit moeten. Eerst even je overdruk klepje goed bekijken of deze niet minimaal openstaat door bv een vuiltje oid. Als dat duidelijk het geval is, dan deze verwijderen en zou ik de pomp zelf gewoon schoonmaken en terug monteren. Als dit niet het geval is, dan zal je de oliepomp moeten opknappen of vervangen.
Als het een simpel tandwielpompje is, dan is vaak de oorzaak dat de tandwielen in de zijplaten ingesleten zijn en daardoor de afdichting tussen tandwiel en zijplaat te groot is geworden en de druk minder hoog is. Vaak kun je deze zijplaten nog wel vlak polijsten door een zeer fijn schuurpapier op een vlakke tafel te leggen, deze goed nat te houden en je zijplaat er vlak overheen te bewegen. Net zolang tot dat de zijplaat zelf ook weer geheel glad is.

In ieder geval succes ermee.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2016 9:28 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Hoeveel heeft motor op de teller staan, versleten lagers geven ook een lage oliedruk bij een warme motor!!

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2016 9:35 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Big Alf schreef:
Hoeveel heeft motor op de teller staan, versleten lagers geven ook een lage oliedruk bij een warme motor!!




Mijn idee alfred :wink: je zou er eens een losse drukmeter aan kunnen hangen martin , dan zie je wat de druk stationair en optoeren is . En wat alfred al zegt koud is hij altijd hoger , dus als je hem warm laat draaien zal hij wel zakken :!: of je gooit er dikkere olie in ook dan zal de druk bij versleten lagers hoger zijn . :wink:

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2016 20:36 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2012 9:23
Berichten: 1179
Woonplaats: Deventer
Hoe hang ik er een losse druk meter aan? Aansluit punten?? Te koop bij auto materialenzaak??
Meter op dash schommelt altijd een beetje met gasgeven of gas los, altijd rond het midden (=40) 40 wat weet ik zo niet, staat er niet bij. tot gister.
Motor heeft nu 189K miles gelopen.

Rijdt standaard met 15W40, wat zou er dan in moeten?

Tot gister eigenlijk nooit verschil in druk met warme of koude motor.

_________________
Martin
1996 Dodge Ram 1500 5.9 (Helaas verkocht)
2013 Mazda CX5 GtM
Skyteam Monkey (volledig custom)

http://www.thaise-wok-lotus.nl
Apeldoorn


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2016 20:46 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
En als (zoals eerder aangegeven) de oliepomp versleten is, zullen de lagers ook
wel een heel eind op zijn retour zijn. Voor dikkere olie zou je 20W50 kunnen nemen.

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2016 21:12 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Kan het geen slechte carterontluchting zijn die voor een vacuüm zorgt?

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2016 21:16 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
cherry red dodge schreef:
Kan het geen slechte carterontluchting zijn die voor een vacuüm zorgt?


Als dat het geval zou zijn, wordt de olie opgeslurpt via de inlaat.
Dit veroorzaak niet direct een lage olie druk. En volgens Martin blijft alles op peil

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2016 21:59 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2012 9:23
Berichten: 1179
Woonplaats: Deventer
Ik zal eerst Jeroen ff bellen voor een olie filter en een carter pakking, de zooi er ff onderuit, olie pomp bekijken en zeef schoonmaken, kijken hoe hij er uit ziet, dan eerst vullen en rijden, heb bij Conrad al een externe oliedruk meter gezien, kan er eventueel ook op.

Ik verwacht van onder wel lagers te kunnen zie zitten, klopt dat? Kan ik deze makkelijk testen/controleren op slijtage?

Wat me wel opvalt, is van ene op andere moment, maar goed kan altijd natuurlijk.
Olie sensor nog een optie??

Zal eerst het carter wel even lichten.

Mocht Jeroen het zo niet hebben, er zit bij ons in de buurt Cherokee4me, die oude jeeps hebben de zelfde 5.2 toch? wellicht dat ik het daar kan halen.

Wat is het moment van de carter bouten?? Heb ergen iets in een USA term gezien, maar die staat niet op de sleutel :roll: :roll:

_________________
Martin
1996 Dodge Ram 1500 5.9 (Helaas verkocht)
2013 Mazda CX5 GtM
Skyteam Monkey (volledig custom)

http://www.thaise-wok-lotus.nl
Apeldoorn


Laatst bijgewerkt door martin117 op za sep 03, 2016 22:02, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za sep 03, 2016 22:00 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Ah,weer wat geleerd. :idea:

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 04, 2016 11:38 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Om de lagers te controleren zal je de boel helemaal helemaal uit elkaar moeten halen, dit kan niet even snel van onderuit.
Naast een versleten pomp kan het ook nog een defect overdruk ventiel zijn, waardoor er geen druk wordt opgebouwd.
Probeer eerst zoals Peer aangaf, even met een externe meter de druk te controleren. Meten is weten!!

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo sep 04, 2016 21:21 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2012 9:23
Berichten: 1179
Woonplaats: Deventer
Oke oke, soms ben ik eigenwijs, of wil ik te graag.

Ik zal naar jullie adviezen luisteren :D :D :D :D
Net deze besteld:
https://www.conrad.nl/nl/oliedrukmeter- ... 52778.html

Waar vindt ik de aansluiting op het blok? Ik gok op de zijkant

_________________
Martin
1996 Dodge Ram 1500 5.9 (Helaas verkocht)
2013 Mazda CX5 GtM
Skyteam Monkey (volledig custom)

http://www.thaise-wok-lotus.nl
Apeldoorn


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 05, 2016 13:04 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2012 9:23
Berichten: 1179
Woonplaats: Deventer
ff gezocht, achterzijde blok naast de verdeler. (geloof ik op www te vinden.

Hopelijk morgen de meter binnen, ff kijken wanneer ik hem erop kan zetten, meeste werk zal in de auto zitten >> ik bedoel dus het interieur/dashboard, niet de motor zijde.
Uiteraard zit al het werk in de auto :drunken: :drunken: :drunken: .

_________________
Martin
1996 Dodge Ram 1500 5.9 (Helaas verkocht)
2013 Mazda CX5 GtM
Skyteam Monkey (volledig custom)

http://www.thaise-wok-lotus.nl
Apeldoorn


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma sep 05, 2016 22:01 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 29, 2010 15:05
Berichten: 1349
Is dit wel de goede Martin,je moet gewoon een meter hebben met een slang eraan die je in je blok plugt.

_________________
chris-jan..(CJ)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di sep 06, 2016 10:40 
Offline
Heavy Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 20, 2012 9:23
Berichten: 1179
Woonplaats: Deventer
Je bedoeld zo iets?
http://slimgereedschap.nl/oliedrukmeter ... elige-set/

Wat is het voordeel daarvan ten opzichte van mijn meter? Motor moet toch warm draaien op te controleren met warme motor, nu kan ik continu de druk in de gaten houden, met die ander is het aansluiten en koude motor testen, afkoppelen, warm rijden, aansluiten en met warme motor testen.

Of zie ik iets verschrikkelijk over het hoofd??

_________________
Martin
1996 Dodge Ram 1500 5.9 (Helaas verkocht)
2013 Mazda CX5 GtM
Skyteam Monkey (volledig custom)

http://www.thaise-wok-lotus.nl
Apeldoorn


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling