VSI-Installatie
VSI is de afkorting van Vapour Sequential Injection, vrij vertaald "dampvormige sequenti?le injectie". Met deze ontwikkeling is er een nieuw tijdperk aangebroken op het gebied van alternatieve brandstofsystemen, zoals LPG en CNG. Het systeem werkt volledig ge?ntegreerd met het benzinemanagement van de wagen, wat als voordeel heeft dat de EOBD functie van de wagen niet be?nvloed wordt door het LPG-systeem. Door net zo als op benzine per cilinder de LPG te injecteren is er geen merkbaar verschil meer tussen het rijden op benzine of LPG. De ECM is zo ontworpen zodat deze geschikt is voor 3, 4 ,5 ,6, 8 en 10 cilinder motoren. In combinatie met een unieke software kunnen er optimale emissies en rijeigenschappen bereikt worden. De Nederlandse producent Prins Autogassystemen in Eindhoven heeft de naam VSI als merknaam geregistreerd.
LPI-Installaties
LPI is de afkorting van Liquid Propane Injection en betekent vloeibaarpropaaninjectie. De sequenti?le gasinjectie in vloeibare vorm kan gezien worden als de nieuwste generatie gassystemen (de zogenaamde vijfde generatie). Het grote voordeel van vloeibare injectie is de koelende werking van het verdampen van het gas in de cilinder. Zo ontstaat een betere vullingsgraad van de cilinders en daarmee een betere prestatie van de motor.
Het nadeel is een iets hoger brandstofverbruik. Hoewel deze techniek al aan het begin van de jaren negentig bekend was, is deze techniek door detailproblemen tot op vandaag niet erg verspreid. De Nederlandse producent Vialle heeft de naam LPI als merknaam geregistreerd. Daarom noemt de firma ICOM deze techniek JTG.
VPI is een tikfoutje dat had VSI moeten zijn
De dealer waar ik heen ging had problemen met twee Vipers die op LPI liepen. Hij had diverse op VSI lopen waar geen problemen mee waren. Dus heb ik op het laatste nippertje voor VSI gekozen. Bij mij houd hij niet in, ik heb alle vermogen op gas.
Dit is een probleem wat ik bij LPI vaak hoor :
maar als ik de wagen wil starten duurt het 5 - 10 seconden eer dat hij aanslaat