Het is nu di maart 19, 2024 9:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waarom op gas rijden ?
BerichtGeplaatst: za feb 03, 2018 11:55 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 19, 2017 16:14
Berichten: 33
Waarom zou iemand in vredesnaam op gas gaan rijden ?
Zeg, mijn Avi rijdt 1 op 6 op benzine en 1 op 4 op gas. Ik rij zo tussen de 1 op 6,5 en 7,5 op benzine maar voor de rekensom houd ik een hoog verbruik aan.
Per 100 km komt dat dus neer op 16,5 liter benzine of 25 liter LPG
Benzine kost 1,50 euro en LPG 0,85 euro.
Per 100 km komt dat dus neer op 24,75 euro voor benzine en 21,25 euro op gas. Scheelt 3,50 euro. Als je de truck bedrijfsmatig hebt, verreken je de btw en wordt het verschil nog kleiner. Houdt dan ook nog eens rekening met het feit dat de LPG installatie een bult geld kost, de auto in de meeste gevallen er niet op is gebouwd en dat de levensduur van de motor een stuk minder wordt.
Het is een gemeengoed dat trucks op gas lopen maar waarom iemand dat zou doen is mij een compleet raadsel. Maak ik een rekenfout ? Een denkfout ?
Ik rij met onze Avi (op de lange stukken) 450 miles (720 Km) op een tank van 98 liter . Verbruik dus iets van 1 op 7,5. Wij gebruiken de auto dagelijks en het gemiddelde verbruik is 1 op 6,5 (stadsgebruik, boodschappen doen, korte stukken) Hiervoor een Chrysler 300M in de 3.5 L uitvoering gehad en die reed 1 op 8 a 9. Daarvoor een F150 op gas en die reed 1 op 4. Met die F150 niets dan ellende gehad. Van gescheurde uitlaatspruitstuk tot lekkende koppen.. Altijd beroerd lopen op gas.

_________________
----------------------------------------------------
Martin en Madelon's Chevrolet Avalanche 2002
When I was born, I was so ugly, the docter slapped my mother


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 03, 2018 18:08 
Offline
Super Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 25, 2008 16:29
Berichten: 8429
Woonplaats: Mod. Sittard NL
En in die berekening is niet meegenomen een Ram Hemi die doet het uitstekend op gas,
En als je zo als mij 5 km van de belgiese grens afwoont en lpg rond de €0,33 cent per liter
daar kan tanken dan lach je je eigen kapot. :wink:

En daarvoor invredesnaam rijden we op gas :wink:

_________________
Sjeng...

Ram 2009 Laramie CrewCab
5.7 Hemi 395 PK 4x4 """SOLD""""
BriliantBlack Crystal Pearl Coat
Mopar R/T Hood, Tonneau Cover Are.
........................_______
.........._______//__|___ {\____
......../_(O)___//___|___/_(O)_/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 03, 2018 20:40 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Met de huidige generatie G3 lpg installaties heb je weinig of geen verschil in vermogen en/of verbruik.
Heb je het brandstof gebruik zelf verzonnen? Mijn Chevy reed 1 op 6 op lpg en op benzine 1op 6,5.
Dus het verschil in verbruik is nihil. De enige afweging zou de eventuele technische aanpassingen kunnen
zijn aan de cilinderkoppen voor lpg. Maar dit is niet bij alle auto's nodig. En aan je avatar te zien, rij je niet
met de nieuwste Avalanche, dus zouden de koppen ondertussen wel aangepast zijn.
Zakelijk is de houderschapsbelasting gelijk voor alle brandstoffen, dus dat is geen argument.
Als je de truck privé gebruikt, is het afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je per jaar rijdt.

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 03, 2018 21:12 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Mooi op benzine blijven rijden dan :!: wat een lul verhaal weer , zo kan ik men eige ook rijk rekenen :drunken:







Www.rockauto.com

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za feb 03, 2018 21:27 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 07, 2012 10:04
Berichten: 478
Woonplaats: drouwenermond
Omdat ik op gas voor 125 euro 950 km kan rijden. En jij op 160 euro benzine slechts 720 km ver komt...

_________________
BART

my dodge sounds beter than a hybrid


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 04, 2018 2:07 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 06, 2016 13:56
Berichten: 130
Woonplaats: Schoonhoven
Bijzondere rekensom! Onze chevy is aardig gekieteld en verbruikt daardoor een stukje meer maar 1:4 is wel overdreven :D
vraag me ook wel af waar je de prijs van het gas vandaan haalt, gas prijzen variëren behoorlijk maar 0,85 cent heb ik nog nooit betaald en wij zitten in de randstad, niet het goedkoopste deel van ons kikkerlandje 8) laagste was 0,48 cent per liter en nooit meer dan 0,65 betaald...

Je kunt natuurlijk lekker op benzine blijven rijden als je dat prettiger vind maar de rekensom die je maakt begrijp ik dan weer niet :roll: je mag trouwens best een test ritje komen maken om te ondervinden hoe beroerd de chevy op gas loopt :D :D :D

_________________
Chevrolet Avalanche 2004
Airstream Globetrotter 1964
Airstream Caravel 1966


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo feb 04, 2018 11:35 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Of het rendabel is om op gas te rijden hangt ook af van de kilometers af die je per jaar rijdt vanwege de wegenbelasting.Ik als particulier in de randstad,rij minder dan 10.000km.
Voor mij heeft het dus niet heel veel voordeel.Toen ik m’n ram kocht zat er ook nog geen gas in,dus dat had ik dan ook nog moeten betalen.En het hangt ook er van af hoe het wordt geïnstalleerd.
Lees hier genoeg over mensen met problemen op gas omdat de boel niet goed is ingebouwd of slecht wordt onderhouden.Als je dan voor duizenden euro’s aan rekeningen krijgt,is het rendement ook een stuk minder.En sommigen hier rijden al tien jaar of meer zonder problemen...
Ik tuf lekker door op benzine.... :wink:

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 06, 2018 0:16 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo dec 03, 2017 19:39
Berichten: 7
In België is het contrast al iets groter (benzine: €1,297 - gas: €0,411 in het Brusselse).
Hoe hoger het verbruik ook, hoe sneller voordeel.

Rij je 1.500 km per maand, maak je winst vanaf 11 maanden en kost 100 km rijden €23,35 aan benzine of €8,20 aan gas (ervanuitgaand dat je 18 liter op benzine verbruikt en 20 liter op gas per 100 km).
We hebben dan geen ValveCare-hervullingen ingecalculeerd (of onderhoud/controle aan het LPG-systeem en het kleine benzineverbruik dat je nog steeds hebt bij rijden op gas), maar er zijn genoeg HEMI's die dit niet hebben, bijvoorbeeld.

Stel dat je de auto 10 jaar houdt, dan mag je nog voor €5.000 kosten aan het LPG-systeem krijgen, maar heb je nog steeds bijna €20.000 gewonnen (ervanuitgaand dat de LPG-prijs niet enorm stijgt o.i.d., maar je snapt mijn punt).

Met deze auto's is het sowieso voordeliger op gas te rijden, en kijk eens met hoeveel meer 'auto' je wel niet rijdt voor de zelfde brandstofkost als de meeste SUV's! Én met een V8! Én dat aan de minimumbelasting die je kan hebben in België!
41 cent per liter LPG komt overeen met 2,3 USD per (Amerikaanse) gallon benzine in de VS (met het energieverschil gas/benzine meegerekend) en zelf dat is nog goedkoper dan in een boel staten daar!

Lijkt me op deze manier toch echt de perfecte auto + je hebt het leuke gevoel dat je niet op een hernieuwde brandstof rijdt.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di feb 06, 2018 11:23 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jul 19, 2016 12:59
Berichten: 45
ja zo kan je nog wel meer rare vragen stellen

waarom zou iemand in een smart gaan rijden
of op stroom zo'n electroding
enz.......

ik rij op gas zeker de helft goedkoper als op benzine dat is ding wat zeker is dus tja.....

_________________
mvg leon

www.immers.info
RAM slecht licht ?? nee hoor ! :wink:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2018 13:38 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 02, 2016 7:51
Berichten: 276
Woonplaats: Nieuwegein
appels en peren vergelijken.
Daarnaast klopt jouw berekening van geen kant.

de 5.9 en hemi 5.7 van dodge kunnen goed op lpg rijden.

ik kan iets van 320km a 350km op een tankje benzine rijden,
op LPG bijna 800.
Dat is de belangrijkste reden voor mij om lpg te rijden.
mijn systeem is nieuw, en ik reed eerst enkel op benzine, verbruik is nagenoeg hetzelfde.
En ik tankte gister 1.55 voor een liter benzine, en 69 cent voor een liter gas.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do feb 08, 2018 18:08 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: zo dec 03, 2017 19:39
Berichten: 7
stevedem schreef:
Daarnaast klopt jouw berekening van geen kant.


Indien de Avalanche 16,5 liter per 100 km op benzine rijdt, dan moet 403040 toch echt een heel slecht afgestelde LPG-installatie hebben om in dezelfde omstandigheden, met dezelfde rijstijl, 25 liter per 100 km op LPG te halen. Dat is een meerverbruik van ruim 50%!

Over het algemeen heb je een maximummeerverbruik van 20% op LPG (energiedichtheid), wat op 19,8 liter zou komen, ofwel €16,83 per 100 km waar hij tankt. Dat is al een heel verschil.

De HEMI is zeer populair en er zijn al een heleboel systemen die een meerverbruik hebben van maar +/- 10% indien goed afgesteld.
Dat is echt een heel verschil.

Ik ben i.i.g. heel blij dat de LPG-prijs hier echt heel redelijk is, en je gewoon met een Amerikaanse V8 kan rondcruisen alsof je in Amerika zit of hier met een doornsee 2 liter diesel (zoals zovelen) rondtuft of met een niet-eens-zo-grote benzinewagen. :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 16, 2018 20:11 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
Afbeelding

Gas prijs hier net over de grens , blijven rekenen jonghe ( en dromen :mrgreen: )

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr feb 16, 2018 20:21 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za aug 06, 2016 13:56
Berichten: 130
Woonplaats: Schoonhoven
:bounce: :bounce: moet echt een stukje verhuizen geloof ik....maar ook hier blij met gas hoor 8)

_________________
Chevrolet Avalanche 2004
Airstream Globetrotter 1964
Airstream Caravel 1966


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling