Het is nu do apr 25, 2024 22:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2017 16:13 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma mei 15, 2017 15:55
Berichten: 10
Hoi, mijn verontschuldigingen dat ik mij niet eerst voorstel, zoals de gewoonte is op dit forum, maar ik heb nog geen Dodge en zit er toch sterk over na te denken om er één te kopen.

Ik dacht eerst aan diesel, maar ik denk dat ik toch nog liever een benzine + gas heb.
Ik vroeg me af of je een RAM op CNG kan krijgen, en wat de voordelen/nadelen zijn t.o.v. LPG.

Ik heb me laten vertellen dat CNG meer energie oplevert en zuiniger is in verbruik tegenover LPG.
Het is lichter dan lucht en is dus ook toegelaten in de meeste tunnels en parkeergarages.
1 kg CNG is twee keer duurder dan 1 liter LPG maar je rijdt er ook veel verder mee, wat het op zijn manier terug goedkoper maakt.

Maar er moeten toch ook nadelen zijn? Waarom kiezen anders nog zoveel mensen voor LPG, en waarom kan ik bij alle 9 tankstations uit de buurt maar bij 1 CNG halen en bij 3 LPG?

Hoe zit het qua veiligheid, vermogen, rijgevoel... Is er een verschil, of hoort/voelt/lijkt het alsof je nog met een 5.7L Hemi op benzine rijdt?
Waarom kies jij voor LPG i.p.v. CNG of omgekeerd?

Ik las dat de Prins-installatie met beide LPG en CNG verkrijgbaar zijn.
Ik heb nog nooit echt van een RAM op CNG gehoord, dus kan het eigenlijk wel?
Auto's met een CNG-sticker zie ik anders steeds meer en meer.
Is het tanken vergelijkbaar met het tanken van LPG?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden!

Dirk


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2017 17:10 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do mei 01, 2008 11:23
Berichten: 3228
Woonplaats: Santa Pola, España
Welkom hier op het forum. Ik denk dat het grootste verschil/probleem is dat CNG op weinig plaatsen verkrijgbaar is.
In Nederland zijn er slechts zo'n 150 tankstations met CNG

_________________
Alfred


# Het nadeel van niks doen is dat je nooit weet wanneer je klaar bent #


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2017 17:52 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma mei 15, 2017 15:55
Berichten: 10
Dank je wel, Big Alf.
Zijn er buiten de beschikbaarheid nog echt redenen om voor LPG te gaan?

LPG lijkt me heel handig en maakt mijn toekomstige Dodge misschien nog zelf net iets goedkoper qua verbruik dan mijn huidige auto (€0,417/l).
Maar gezien CNG blijkbaar nog voordeliger is en de zogezegde nadelen van LPG wegneemt, twijfel ik toch wel...

Ik vrees ook dat LPG-stations beginnen af te nemen (het CNG-station waar ik het over had heeft LPG vervangen door CNG enkele jaren terug).
Dit station is 1,3 km weg van huis, en het volgende is 7,1 km verder (op de snelweg), dus de beschikbaarheid is niet per sé een nadeel voor mij (België).

Ik vind het verbruik vergelijken nogal moeilijk omdat het met CNG in kg gaat, maar als het écht voordeliger is dan LPG, zie ik niet in waarom nog voor LPG te kiezen (behalve misschien de beschikbaarheid als ik een verre afstand moet doen).

De mogelijkheid tot een thuislaadstation lijkt me ook leuk, hoewel zoiets wel enorm lang duurt en prijzig is.

De enige nadelen die ik ken tot nu toe, zijn:
- beschikbaarheid buitenland (als je op reis gaat)
- het vullen aan de pomp duurt blijkbaar relatief lang
(en nog eentje die ik nu net vergeten ben)

Indien er verder geen nadelen zijn die je bv. niet bij LPG hebt, zie ik niet in waarom ik niet voor CNG zou gaan :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2017 20:09 
Offline
Trucker

Geregistreerd: vr sep 09, 2016 19:48
Berichten: 126
Leuke interessante vraag heb je.
Dit heb ik voor je gevonden, is iets uit 2016.

http://www.pitpoint.nl/lpg-versus-cng/

Op een forum las ik dat CNG een hetere verbranding heeft dan LPG.
Dus speciale kleppen vereist.

CNG zou je met een installatie ook thuis kunnen tanken.
Reken wel op een duurdere instalatieprijs vrees ik.

Eric


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2017 22:31 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma mei 15, 2017 15:55
Berichten: 10
Hey, erichendri.
De (eenmalige) duurdere installatieprijs zou ik geen probleem vinden als je daadwerkelijk in ondergrondse parkeergarages mag (voor zover je daar plaats hebt met zo'n grote wagen), elke tunnel door mag en misschien zelf wat goedkoper rijdt.

Maar inderdaad, de hetere verbranding vindt ik een no-no.
Ik spreek niet over de HEMI, maar ik ken andere auto's die zelf op LPG kleppen beschadigde.
Ik weet wel dat de HEMI hier veel beter tegen kan.

Ook hoorde ik van de garage (waar ik de vraag ook maar eens heb gesteld) dat CNG een enorm verschil oplevert tegenover LPG qua rij-ervaring.

Nu ja, het was maar een wild ideetje.
LPG is prima, en maakt van de Dodge in mijn ogen op elk vlak een topauto.
Lage BIV, geen LPG-taks, je geeft ongeveer hetzelfde aan brandstof uit als de rest, comfort van benzine, veel koppel en pk's, veel ruimte voor passagiers. Mooi, toch! :D

Bedankt voor het linkje!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 8:36 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 02, 2016 7:51
Berichten: 276
Woonplaats: Nieuwegein
dirk321 schreef:
Hey, erichendri.
De (eenmalige) duurdere installatieprijs zou ik geen probleem vinden als je daadwerkelijk in ondergrondse parkeergarages mag (voor zover je daar plaats hebt met zo'n grote wagen), elke tunnel door mag en misschien zelf wat goedkoper rijdt.



Dit hoor ik voor het eerst, dat je met LPG niet in bepaalde garages of tunnels mag.
Ik heb in mijn leven diverse LPG wagens gehad, en ook regelmatig ermee in het buitenland gereden, ook belgie, maar nog nooit iets tegengekomen waar ik niet in had gemogen. (of ik heb het elke keer gewoon niet gezien)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 18:07 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma mei 15, 2017 15:55
Berichten: 10
stevedem schreef:
Dit hoor ik voor het eerst, dat je met LPG niet in bepaalde garages of tunnels mag.


Serieus? Dat is echt één van de meest bekende nadelen van LPG in België.
LPG is namelijk zwaarder dan lucht, stijgt niet naar de grond, en dus dient de garagehouder gasdetectors op de grond te plaatsen, zodat niemand toevallig een brandende sigaret in gas laat vallen (hoewel ik niet eens zeker ben van het gevaar daarachter).
CNG heeft dit nadeel niet, maar toch zijn er garages die dit gas weigeren. Er zijn immers ook nog steeds gasdetectors vereist.

Enkele voorbeelden:
Antwerpen, Brabo (dit is niet eens een ondergrondse parking... perfect verlucht, dus snap niet eens waarom ze LPG zouden weigeren)
Antwerpen, Meir (derde bord)
Brussel, Q-Park (tweede bord)
Kortrijk, Veemarkt (opvallend: ook verbod voor CNG)
En zo gaat de lijst maar verder...
LPG is meestal verboden. Ik denk zelf dat Q-Park bijvoorbeeld geen enkele garage heeft die LPG toelaat bij ons.
Ik begrijp het ergens wel, maar benzine die lekt is ook brandbaar...

Wat zou er trouwens gebeuren als ik nu toch mijn LPG-auto parkeer in een garage waar dit 'verboden' is?

In een tunnel heb ikzelf nog niet echt gezien in België, hoewel het me niet zou verbazen dat het bestaat.
In Frankrijk bestaat het wel degelijk, hoewel het niet mag verwart worden met auto's op LPG en het vervoer van LPG.
Het verbod van Frankrijk vind je sowieso met Google. Met je auto de trein op naar de U.K. kan ook niet, helaas.

Ik snap de voorzorgsmaatregelen ergens wel, maar ik ben ervan overtuigd dat een G3-installatie van hoge kwaliteit is, een gastank sterker gemaakt is dan een benzinetank en LPG minder brandbaar/explosief is dan benzine...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 19:46 
Offline
Pro Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jun 12, 2013 20:07
Berichten: 2549
Woonplaats: Zaandam
Bij die zelfde Q-park in Nederland is het geen enkel probleem.
Ze kunnen zich bij jullie beter druk maken over los-stuiterde lpg-tanks op die wegen daar. :D :D

_________________
Ram 1500 Laramie 5.7 Hemi 2011-tuned. :laughing6:
Michiel.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 19:56 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma mei 15, 2017 15:55
Berichten: 10
Nu ja, het is een extra veiligheidsmaatregel (die weinig betekenis heeft naar mijn mening).
Iedereen (ook uitbaters) hebben er meer baat bij dat LPG wordt toegelaten.
Niet omdat het 'lekker voordelig' of 'hartstikke goedkoop' is dat het ook automatisch wordt toegelaten... :P :lol:

Maar in dit geval...
Ik denk dat ik gewoon zonder LPG-sticker ga rondrijden en me in eender welke parkeergarage zet...
Die borden 'heb ik niet gezien'. Wat kan er nu helemaal misgaan met een moderne PRINS-installatie?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 22:04 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 07, 2012 10:04
Berichten: 478
Woonplaats: drouwenermond
dirk321 schreef:
[quote="

Wat zou er trouwens gebeuren als ik nu toch mijn LPG-auto parkeer in een garage waar dit 'verboden' is?

.



helemaal niks. zelf ook wel eens gedaan. had hem paar km van te voren op benzine gezet dat hij lekker naar benzine rook en toen gewoon naar binnen. heb de vulplug netjes achter t benzineklepje dus die zagen ze ook niet :bounce:

_________________
BART

my dodge sounds beter than a hybrid


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 22:21 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma mei 15, 2017 15:55
Berichten: 10
Ruik je een verschil wanneer hij op gas rijdt? Of ruik je dan gewoon niks?
Eigenlijk ken ik echt niets van gas. Dit wordt m'n eerste auto op LPG.

Maar inderdaad, die sticker zou ik sowieso al niet kleven… vind het echt een lelijk ding. Voor de controle erop en daarna er gelijk weer af.
En die verbodsborden 'zie ik niet'. Ik denk dat die er in de meeste garages ook gewoon staan uit gemakzucht.

Zelf als je gastank lekt, is het gevaar volgens mij nog steeds heel klein.
Zó klein zijn parkeergarages nu ook weer niet...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 14:17 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 02, 2016 7:51
Berichten: 276
Woonplaats: Nieuwegein
oh.... ik weet eigenlijk wel zeker dat ik zowel in antwerpen als in brussel gestaan heb, zeker ook een qpark, met lpg, vuldop zichtbaar..
nooit iets over gehoord.

Maar is inmiddels wel paar jaar gelee, wellicht was het toen nog niet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Dodge RAM met CNG?
BerichtGeplaatst: wo mei 17, 2017 20:34 
Offline
Nieuw

Geregistreerd: ma mei 15, 2017 15:55
Berichten: 10
stevedem schreef:
oh.... ik weet eigenlijk wel zeker dat ik zowel in antwerpen als in brussel gestaan heb, zeker ook een qpark


Met een Dodge? How does it even fit in? :P

Maar als het een Q-Park was, mocht het hoogstwaarschijnlijk niet. Dit zijn geen wettelijke verkeersborden volgens mij, gewoon een bord waarmee de garage aantoont dat ze geen LPG willen, zoals ze evengoed 'hier binnen geen Audi's' kunnen zetten...

Ze kunnen je echter enkel tegenhouden aan de ingang. Sta je erin, kunnen/mogen ze niets doen.

stevedem schreef:
Maar is inmiddels wel paar jaar gelee, wellicht was het toen nog niet.


Ik denk zelf dat het enkele jaren terug nog erger was!
Pas sinds 2002 mogen LPG-auto's volgens de wet een garage in, maar dan nog mag de garagehouder weigeren wie ze wil.
En toen was LPG nog meer een taboe (zeker aangezien je het gewoon zelf mocht plaatsen, dit mag niet meer met G3).
Ik denk dat door G3 mensen een veiliger beeld hebben van LPG, maar toch kennen nog veel te weinig mensen hier iets van af, waardoor ze (vooral uit angst) gewoon makkelijk doen en LPG weigeren.

Als ik geen Dodge wou, en helemaal niets over LPG zou gelezen/gevraagd hebben, zou ik het ook gewoon beschrijven als 'gevaarlijk' (zoals de meeste mensen hier), terwijl ik het nu net een hele slimme en ecologische brandstof vind! :)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling