Het is nu vr apr 19, 2024 8:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo mei 14, 2017 12:09 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 22, 2010 22:21
Berichten: 33
Beste allen,
Ik wil de onderkant en de wielkasten (plus binnenkant spatborden voor zover ik erbij kan) van mijn Ford F150 gaan behandelen tegen roest. Er zit al wat roestvorming op en die wil ik stoppen en bovendien nieuwe roestvorming elders voorkomen.

Nu zijn er diverse mogelijkheden: de 'ouderwetse' tectyl (met als nadeel dat er kennelijk in de loop der tijd scheurtjes in kunnen komen), Dinitrol, Mike Sanders corrosiebeschermingsvet of opspuitbare rubber.
Wat zijn jullie meningen om mijn truck het beste te behandelen? Ik wil het het liefste zelf doen dus de gebruiksvriendelijkheid telt ook mee.
(En voor onze Dodge broeders.....de beste manier tegen roest bij een F150 is niet om hem te ruilen tegen een Ram :wink: ).

Groet,
Bas


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 14, 2017 12:38 
Offline
Trucker

Geregistreerd: zo apr 30, 2017 21:34
Berichten: 95
Ik heb hem helemaal uiteen gehaald en gezandstraalt daarna alles in epoxy primer gezet en dan steenslag over gedaan


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 14, 2017 15:41 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Ik zelf heb toevallig vorige week Zaterdag de onderkant van mijn Ford cabine en bak alle beginnende roestige plaatwerknaden ingesmeerd met DOM16. DOM16 moet direct over roest (wel eerst de losse bladders en vuil/vet verwijderen). Het dringt door in de roest laag tot op het goede metaal eronder en gaat dan een chemische reactie aan met de roest. Het onttrekt vocht uit het behandelde metaal en de roest en verdampt dat, aan het eind van dat proces hard de DOM16 kei hard uit en vormt het zo een keiharde lucht en vocht dichte zwarte beschermlaag. Deze kun je als eind laag gebruiken (niet geschikt voor zichtwerk, maar perfect voor onderkanten, chassis, assen en bladveren enz), maar je kan hem ook als een soort primer/onderlaag gebruiken voor weer een andere laag.
Wat je er ook opsmeert, je moet sowieso eerst de reeds aanwezige roest fatsoenlijk voorbehandelen voordat je het wegstopt onder een bedliner coating, bitac laag, bodyschuts, Dinitrol of wat dan ook.
En verwacht geen wonderen er groeit geen goed metaal voor terug. Rotte stukken moeten vervangen worden (en niet onder gestopt GVD :evil: :evil: ).En een anti roest behandeling moet je sowieso eens in de zoveel tijd herhalen om nieuwe roest weer vroeg tijdig aan te pakken en weer te beschermen.

Als je een body volledig straalt en daarna bv laat scooperen en vanaf daar begin met nieuwe primer en lak lagen doe je het heel goed, maar dan nog krijg je nooit alle reeds aanwezige roest weg.
Een body bestaat altijd uit overlappende plaatwerkdelen die aan elkaar gepuntlast zijn en vervolgens met carrosserie kit dicht gesmeerd zijn. Maar tussen de lagen plaatwerk is nooit lak gekomen met het spuiten vd wagen. En als er ergens een kit naad uit droogt en scheurt door de leeftijd en er komt vocht in de plaatwerknaad, dan begint zich daar roest te vormen wat zich op termijn pas begint te vertonen. Maar de roest die er daadwerkelijk zit is altijd veel verder uitgebreid dan wat je ziet. Dus ook al laat je de body overal op de naden goed blank stralen, ook dan kun je niet tussen de lagen plaatwerk in komen en de roest die daar zit komt op termijn toch weer tevoorschijn. Je kan het uiteraard wel flink vertragen door het goed te doen. Maar als je het echt perfect zou willen doen en het is een volledige restauratie (wat het in dit geval ook niet is), dan moet je de body eigenlijk chemisch laten ontroesten door hem onder te dompelen. Pas dan komt de ontroestende werking ook tussen de overlappende gepuntlaste plaatwerk naden in. Met stralen pak je in principe alles behalve wat er tussen de plaatwerk naden verstop zit.

Als je het (net als mij en de meesten) gewoon zelf gauw effe op een vrije dag wat wil aanpakken, dan gewoon eerst de wagen goed afspuiten van onderen en weer op volledig laten drogen, dan alle roestige naden insmeren met een middel wat de roest zelf stop zet, omzet of conserveert. En pas daarna de onderkant inspuiten met bv bitac, bedliner coating, dinitrol of wat dan ook. En wat je sowieso ook moet doen is effe met enkele spuitbussen met een slangetje (of een blik onder de tectylspuit met een slang eraan) holle ruimte was (tectyl of wat dan ook) in alle koker profielen die onder de bak en cabine zitten, alle dorpels, deurstijlen, de deuren zelf en de wielranden aan de binnenkant van het spatscherm (ook die eventuele roest daar eerst aanpakken) inspuiten en als je dichte chassis kokers hebt ipv U-profielen ook de binnenkant vd kokers zuiver spuiten en na opdrogen inspuiten met holle ruimte was. Dit omdat op al deze plekken ook vaak de roest begint. Daar komt altijd weg vuil, zand en modder in te zitten en wordt met zuiverspuiten vergeten of kun je gewoon niet bij komen. En waar vuil en zand/modder zit droogt het heel moeilijk of nooit op en op die plekken is de wagen ook met het spuiten minder of niet geraakt en bestaat de bescherming uit niet meer als een dunne zink laag van het ontvetten en dompelen vd body's op de productie lijn voor het spuiten. Maar echte primer en lak zit er meestal niet op.

Wat ik zelf en bij klanten altijd gebruik voor roest aan te pakken is DOM16 (verkoop ik toevallig zelf ook), Als bedliner coating gebruik en verkoop ik Hippoliner (zwart), Color your Hippo (nog in de gewenste kleur te mengen door de klant), en EZ-Liner (ook zwart met rubber korreltjes erin).
Bedliner coatings werken ook goed als bescherming in de wielkasten en de onderkant, nadeel is dat het slecht of niet hecht op vuile en/of vette ondergronden. Als je een complete restauratie doet en het op nieuw gespoten plaatwerk kan spuiten/rollen is dit perfect, als je een normale wagen die al enige oude beschermlagen heeft waarvan je niet weet wat het is en je het ook niet fatsoenlijk weg kan/wil halen, zou ik eerder kiezen voor wat bussen bitác of bodyschutz. Die plakkerige substantie hecht meestal wel, en als je dat gewoon iedere 3 tot 5 jaar of zo een keer herhaalt, dan ben je ook goed bezig in mijn ogen.

Als middel om roest aan te pakken voordat je het onderstopt, kun je ook Fertan gebruiken en nog diverse andere middelen die ik allemaal niet ken. En wat daarna ook helpt om de roest duivel zolang mogelijk weg te houden is om je wagen regelmatig goed schoon te spuiten aan de onderkant, en in de binnenkant vd wielkasten. Alle hoekjes, randjes en kantjes waar je met normaal afspuiten niet bij komt zijn potentieële rotte plekken omdat vuil en modder daar langdurig vrij spel heeft op het materiaal wat eronder zit.

Jammer is dat de meeste kopers van een nieuwe wagen (en ook de verkopers) niet de meerwaarde inzien van een goede tectyl en bodyschútz behandeling als de wagen rijklaar gemaakt wordt, en dit dan ook nog eens iedere 5 jaar netjes herhaald zou worden. Dat zou, in verhouding op de totale aanschafprijs, met vrij weinig extra kosten (op dat moment) de levensduur van een body van een auto vele tientallen jaren verlengen. Maar meestal heeft de eerste eigenaar er geen profijt van (behalve een eventuele meerwaarde bij verkoop) en zit de zoveelste eigenaar na 10-15 jaar met de eerste zichtbare roest vorming. En dan ben je eigenlijk al te laat, want wat je ziet is echt het puntje vd ijsberg in het geval van roest vorming. Ik heb er hier al veel voorbij zien komen die kwamen voor een paar roest blaasjes en uiteindelijk complete nieuwe wielranden, dorpels en achterschermen enz moesten hebben enz. En dan kost het serieus geld, een goede regelmatig herhaalde antiroest behandeling is echt zijn geld dubbel en dik waard. Een slechte/minimale goedkope antiroest behandeling is altijd nog beter als geen antiroest behandeling. Ook al doe je het maar zelf ieder jaar of 2 jaar met wat spuitbussen vd automaterialen zaak, is altijd nog beter als wachten tot dat de roest daadwerkelijk zichtbaar wordt, want dan zit je waarschijnlijk al te kijken met rotte plekken die vervangen moeten worden.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 14, 2017 16:47 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 10, 2017 12:18
Berichten: 63
Woonplaats: Utrecht
Wat ik zelf en bij klanten altijd gebruik voor roest aan te pakken is DOM16 (verkoop ik toevallig zelf ook), Als bedliner coating gebruik en verkoop ik Hippoliner (zwart), Color your Hippo (nog in de gewenste kleur te mengen door de klant), en EZ-Liner (ook zwart met rubber korreltjes erin).
Bedliner coatings werken ook goed als bescherming in de wielkasten en de onderkant, nadeel is dat het slecht of niet hecht op vuile en/of vette ondergronden. Als je een complete restauratie doet en het op nieuw gespoten plaatwerk kan spuiten/rollen is dit perfect, als je een normale wagen die al enige oude beschermlagen heeft waarvan je niet weet wat het is en je het ook niet fatsoenlijk weg kan/wil halen, zou ik eerder kiezen voor wat bussen bitác of bodyschutz. Die plakkerige substantie hecht meestal wel, en als je dat gewoon iedere 3 tot 5 jaar of zo een keer herhaalt, dan ben je ook goed bezig in mijn ogen


Misschien wat prijzen posten en ik mail u nog als ik mijn auto ga behandelen ga mijn auto zeker behandelen wil er lang lol van hebben

_________________
Wens u bij deze 1 fijne dag

Mvg Frits


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 14, 2017 17:45 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 28, 2014 20:22
Berichten: 467
Ik mag hopen dat je eerst ontroest met een borstel of iets eer je dat spul gebruikt?
Direct over roest heeft namelijk geen zin. Het ziet er op het oog mooi uit maar vreet gewoon door onder de laag.

_________________
Ford F250 2004 6.0 Powerstroke


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 14, 2017 20:38 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
De DOM16 gaat een chemische reactie aan met roest waardoor het zijn werking doet. Geen roest, geen chemische reactie. Het enige wat je moet doen is de losse roest verwijderen en uiteraard vuil en vet, maar zeker niet de roest wegslijpen tot blank metaal. Het heeft de roest nodig om zijn werk te doen.

Voor prijzen kan een ieder die interesse heeft kijken op: http://customoffroad.eu/HTML/producten/hippo.htm
De Shake&Shoot op deze pagina is niet meer leverbaar, de rest wel.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 14, 2017 22:37 
Offline
Nieuw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo dec 22, 2010 22:21
Berichten: 33
Bedankt voor de goede info. Ik denk dat ik die DOM16 maar eens moet proberen op de delen met roest.
Heeft het zin om het ook te smeren op de delen die nog geen roest hebben (puur ter bescherming) of is dat nutteloos omdat de chemische reactie zonder roest toch niet plaatsvindt en het verder geen beschermende werking heeft?
Groet,
Bas


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo mei 14, 2017 22:50 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
DOM 16 heeft als er geen roest zit veel minder nut, simpel omdat er inderdaad dan geen chemische reactie plaats vindt en de hechting op niet roestig metaal minder is. De roestige stukken gewoon eerst goed schoonspuiten met een hogedrukspuit met freeskop erop of evt zelfs met de stoomcleaner. Daarna goed laten drogen enkele dagen met warm weer en evt met een staalbostel de los zittende roest nog verwijderen en met remmenreiniger oid ontvetten. En dan gewoon met een kwast de DOM16 over de vaste roest smeren en zijn werk laten doen.
Omdat je dan waarschijnlijk onder de wagen ligt en de kwast omhoog gericht hebt, is het erg verstandig om een lange plastic/rubberen handschoen met mouw aan te doen. Het geeft vaak nogal een klieder boel en DOM16 op je huid gaat er de eerste week tot anderhalve week NIET af. Niet met remmenreiniger, niet met thinner, niet met aceton. geloof me heb er vaak uitgezien als een zwart bonte koe. :D En ga met je wagen ook op het gazon of zand staan, ander heb je de hele inrit of vloer vol liggen met zwarte plekken die er niet meer af gaan.
voor meer info of bestellen best even mailen naar info@customoffoad.eu aub.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2017 9:15 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 02, 2016 7:51
Berichten: 276
Woonplaats: Nieuwegein
Korte vraag tussendoor,
ik heb je linkje gevolgd voor die DOM16, maar hoeveel oppervlak kan je met 1 potje behandelen ?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2017 10:02 
Offline
Truck forum Junky
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 28, 2008 19:33
Berichten: 11769
Woonplaats: Zijtaart
[quote="FritsVrolijk"]Wat ik zelf en bij klanten altijd als je een normale wagen die al enige oude beschermlagen heeft waarvan je niet weet wat het is en je het ook niet fatsoenlijk weg kan/wil halen, zou ik eerder kiezen voor wat bussen bitác of bodyschutz. Die plakkerige substantie hecht meestal wel, en als je dat gewoon iedere 3 tot 5 jaar of zo een keer herhaalt, dan ben je ook goed bezig in mijn ogen





Gebruik ik ook en kost niet veel , pas nog de chevy van mijn maat gedaan ,Die was voor 50 € kant en klaar :!:



Www.marlog-car-handling.com


Www.rockauto.com

_________________
Peer...

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2017 10:13 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 10, 2017 12:18
Berichten: 63
Woonplaats: Utrecht
peerkehemi schreef:
FritsVrolijk schreef:
Wat ik zelf en bij klanten altijd als je een normale wagen die al enige oude beschermlagen heeft waarvan je niet weet wat het is en je het ook niet fatsoenlijk weg kan/wil halen, zou ik eerder kiezen voor wat bussen bitác of bodyschutz. Die plakkerige substantie hecht meestal wel, en als je dat gewoon iedere 3 tot 5 jaar of zo een keer herhaalt, dan ben je ook goed bezig in mijn ogen





Gebruik ik ook en kost niet veel , pas nog de chevy van mijn maat gedaan ,Die was voor 50 € kant en klaar :!:



http://Www.marlog-car-handling.com


http://Www.rockauto.com




Gaan we het zo doen wil in ieder geval me deuren behandelen en heb zelf een professioneel spuit om de boel te tectyleren ooit gekocht voor me oude Benz


Lees ook wel veel over lijnolie met loodmenie mix ?????

_________________
Wens u bij deze 1 fijne dag

Mvg Frits


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma mei 15, 2017 11:08 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 10, 2014 11:54
Berichten: 99
Ik heb toevallig van de week de onderkant behandeld met de corrotec. Gewoon goed schoonmaken en insprayen met de coating.

_________________
2003 Dodge Ram 1500 Laramie 4x4


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 8:20 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jul 11, 2016 22:19
Berichten: 199
Het maakt zoals ik al aangaf eigenlijk niet zoveel uit wat je erop spuit/smeert, een goedkope zelf gedane roestpreventieve behandeling is sowieso altijd nog beter als geen roest preventieve behandeling. Wat ik in ieder geval altijd wel zou doen is de roestige randjes die er al zitten eerst even met een speciaal middel wat de roest zelf conserveert, omzet oid aanpakken, voordat je er een bitác laag oid overheen zet.
Of je dit nu met mijn DOM16 doet, of met bv Fertan of een van de vele andere middelen die er in de markt zijn maakt niet zoveel uit. Als het maar een middel is wat gemaakt is om te reageren met de roest zelf en deze daardoor stopt, inpakt en afsluit. Daarna kun je het onderstoppen met een under body coating. En de kwaliteit vd coating en de manier van aanbrengen bepaald een beetje hoe snel het zou moeten herhalen. Als je bv zelf met wat spuitbussen of met blikken onder de bodyschutzspuit de onderkant vd wagen inspuit zou ik dot persoonlijk iedere 3 jaar ongeveer zeker herhalen. Maar als je het professioneel laat doen (bv een dinitrol behandeling door Gosliga) dan kun je daar waarschijnlijk ook langer mee doen. Maar ook die zal zeggen dit waarschijnlijk 1x in de 10 jaar of zo opnieuw te laten doen. Ik weet niet wat het bij Gosliga kost als je het daar laat uitvoeren, zal ook liggen aan het formaat vd wagen en vooral ook de staat vd wagen, maar ik weet wel dat het door de jaren heen zijn geld wel waard is. Het is alleen de vraag of je het er wel aan uit wil geven. Als je de intentie heb om de wagen nog zeker 10 of 20 jaar te houden dan zul je dit zelf eerder de moeite vinden dan wanneer je graag iedere 5 jaar een andere wil hebben. Maar dan nog zul je met een goed beschermde auto die geen roest of rotte plekken vertoond een hogere prijs terug kunnen krijgen.

Met 1 blik DOM 16 is het moeilijk zeggen hoeveel je ermee kan doen, dat ligt eraan hoeveel roest je daadwerkelijk hebt. Maar ik schat dat je met 1 blik DOM16 je onderkant in kan smeren op de roestige randen en daarnaast nog grote delen van je chassis en of assen/bladveren.
Maar nogmaals het ligt er heel sterk aan hoeveel roest je aan de wagen hebt.

_________________
Groeten Ard
'01 Ford F250 7.3 diesel
'99 JMR Gooseneck trailer
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 8:31 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo okt 02, 2016 7:51
Berichten: 276
Woonplaats: Nieuwegein
Ik heb aan de onderzijde, vooral onder de bak "veel" roest zitten.
Het is vrijwel allemaal oppervlakkig, paar plaatsen waar het enigzins bladert....
Ik zal zeg maar daar alles zo'n beetje in moeten smeren...

heb alleen het nadeel dat ik het op straat moet doen, en daar zie ik wat tegenop met m'n whiplash.
ik heb nog geen DHZ garage gevonden waar het op de brug of smeerput mag.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di mei 16, 2017 9:01 
Offline
Trucker
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 10, 2017 12:18
Berichten: 63
Woonplaats: Utrecht
En het verhaal van lijnolie mengen met loodmenie broodje aapverhaal ???

_________________
Wens u bij deze 1 fijne dag

Mvg Frits


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling